Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Enklare att be om förlåtelse än tillåtelse...

Skrivet av Björn Endre:

Tips, hitta några saker som hon behöver i hemmet och som du kan skriva ut. Det kan vara praktiska saker eller prydnader. Det är ett bra sätt att "sälja in" en pryl som 3D-skrivare. Min fru är väl ännu inte helt såld (främst på alla nyckelringar, drakar etc som jag skrivit ut för att sälja på loppis) men varje gång jag skriver ut något som hon har nytta av hemma så märker jag att hon blir mer och mer intresserad. Sen kanske hon ännu inte förstår behovet av att ha 6 skrivare men det kommer ;).

Så är det såklart! men med nyinköpt pizzaugn, högtalare med tillhörande vinyspelarel, eldriven longboard m.m. så ligger jag inte på pluss i år direkt

Jag får väga lite fördelar, nackdelar men framförallt risken att man släpper en ersättare inom kort som jag hellre hade köpt. Blir en funderare över midsommar så kanske det ändå riskerar att bli ett spontanköp i ett visst tillstånd under morgondagen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimrod:

Så är det såklart! men med nyinköpt pizzaugn, högtalare med tillhörande vinyspelarel, eldriven longboard m.m. så ligger jag inte på pluss i år direkt

Jag får väga lite fördelar, nackdelar men framförallt risken att man släpper en ersättare inom kort som jag hellre hade köpt. Blir en funderare över midsommar så kanske det ändå riskerar att bli ett spontanköp i ett visst tillstånd under morgondagen...

Säg att du ska sälja den gamla!
Sen, rent praktiskt, så hittar du aldrig nån som vill betala överpriset du begär...

Du kan inte gömma den gamla? I förrådet, garaget, vinden? Man ser ju ofta inte skillnad på saker man inte är intresserade av, så chansen att damen upptäcker att det är EN ANNAN skrivare, kanske är låg?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Hej
Är det någon som bor i Stockholm och nära Älvsjö som har möjligheten att skriva ut 3st av dessa?
Isf, vad skulle det kosta?

https://www.thingiverse.com/thing:5747131

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk

@Dashio
Nu bor jag inte i Sthlm längre men skulle kunna printa de i matt vit PETG exempelvis för 250-300kr inkl frakt.
(matt ger bättre finish)

Permalänk
Medlem

När kommer 3D skrivaren för dummies? Eller 3D skrivarnas iphone typ?

Alltså en låda jag kan sätta på skrivbordet, koppla upp till wifi, sätta in en "patron" med plast, sen bara skriva ut vad jag vill, snabbt och det går typ nästan aldrig fel, eller mindre än 1 utskrift på 100 går fel?

Det kommer ju såklart, men hur ser utvecklingen ut?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

kan man printa en printer?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

När kommer 3D skrivaren för dummies? Eller 3D skrivarnas iphone typ?

Alltså en låda jag kan sätta på skrivbordet, koppla upp till wifi, sätta in en "patron" med plast, sen bara skriva ut vad jag vill, snabbt och det går typ nästan aldrig fel, eller mindre än 1 utskrift på 100 går fel?

Det kommer ju såklart, men hur ser utvecklingen ut?

/hulle.

Bambu Lab P1P/P1S/X1C är i princip detta.speciellt om du stanna inom Bambu's ecosystem. har man tidigare erfarenheter av 3d-skrivare hjälpa det med felsökningen om nånting gå fel men för det mesta så funka det rätt felfritt sålänge man följa några bra rutiner som man ska har med alla 3d skrivare.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

finns lite olika modeller genom tiden som man kunnat skriva ut alla sina delar med en skrivare. prusia bestå av rätt många 3d skrivna delar. även voron skrivaren kan göras till står del med egen utskrivna delar.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Många av plastdelarna i en Prusa är printade, om det är en form av svar.

För att fortsätta, så har jag för mig att det finns nån form av metall-skrivare. Hållbarheten i bitarna säger jag nog pass på dock, men nån kanske vet mer. Skrivare för mat (protein har jag för mig), finns. Likaså betong-skrivare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket som ofta är slutsålt på Bambu Labs hemsida. Någon som vet var jag kan hitta deras 0.2mm hotend till A1 som levererar i rimlig tid till Sverige?

Permalänk

@Yacob
Nu är inte färdiga skrivare mitt område men jag köper en del (bra) skit från Add:north
https://addnorth.se/shop/Reservdelar/Bambu%20Lab%20Spare%20Parts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Bambu Lab P1P/P1S/X1C är i princip detta.speciellt om du stanna inom Bambu's ecosystem. har man tidigare erfarenheter av 3d-skrivare hjälpa det med felsökningen om nånting gå fel men för det mesta så funka det rätt felfritt sålänge man följa några bra rutiner som man ska har med alla 3d skrivare.

Kul, ska titta på den.

Finns det inga mini CNC-svarvar för trä typ? Där man kan lägga in en träbit och få ut vad som helst i trä? Känns spontant som enklare att tillverka.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Så, jag slog till på en X1C med lite fils och tillbehör för total €1.651,26.
(Har kikat lite på en Snapmaker Artisan men sket i det och kollar efter en lös laser engraver istället)
Hoppas det är värt det

Vet inte vad jag skall ha den till men lite spaces till vattenkylning etc kanske funkar, nu kör vi!

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb [Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5950x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd, fortfarande 2025!
Nytt skal lianli V3000 med rads men utan något annat än

Permalänk
Medlem

Youtubern Sunshine försöker göra detta. Han försöker till och med ”printa” stegmotorerna (med lite extra handpåläggning).

https://m.youtube.com/@TurboSunShine

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Kul, ska titta på den.

Finns det inga mini CNC-svarvar för trä typ? Där man kan lägga in en träbit och få ut vad som helst i trä? Känns spontant som enklare att tillverka.

/hulle.

Absolut kan man det!

För att bidra till diskussionen så har 3D-Skrivaren visat sig vara oumbärlig på jobbet och vi sparar otroligt med pengar. Jag är doktorand, nästan klar doktor, på ett universitet inom fotonik och vi behöver ibland tillverka egna komponenter till labbarbetet osv. Tidigare fick vi rita upp en ritning och gå till verkstaden som tillverkar för 850:-/h för att direkt efteråt märka att något var fel med designen osv. Med 3d-skrivaren kan vi prototypa ett par gånger och få till det bra innan vi går till verkstaden och får en slutlig i metall.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Absolut kan man det!

För att bidra till diskussionen så har 3D-Skrivaren visat sig vara oumbärlig på jobbet och vi sparar otroligt med pengar. Jag är doktorand, nästan klar doktor, på ett universitet inom fotonik och vi behöver ibland tillverka egna komponenter till labbarbetet osv. Tidigare fick vi rita upp en ritning och gå till verkstaden som tillverkar för 850:-/h för att direkt efteråt märka att något var fel med designen osv. Med 3d-skrivaren kan vi prototypa ett par gånger och få till det bra innan vi går till verkstaden och får en slutlig i metall.

Jag håller med, det är en stor fördel att kunna skriva ut prototyper och testa innan man ska ge sig på den större tillverkningen, eller den slutgitliga produkten.
Och framförallt att det går så fort.

Jag testade igårkväll att göra en clip-on hållare till en liten powerbank, som man kan fästa i bälte och liknande.
Så praktiskt att kunna ta fram skjutmåttet, mäta lite, mata in värdena i CAD-programmet och justera lite på STL-filen och sen få till något riktigt bra, prova skriva ut, och sen justera igen.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Kul, ska titta på den.

/hulle.

Bambulab har även A1 och A1 mini om du vill lindra smärtan i plånboken lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Hej
Är det någon som bor i Stockholm och nära Älvsjö som har möjligheten att skriva ut 3st av dessa?
Isf, vad skulle det kosta?

https://www.thingiverse.com/thing:5747131

kan lösa för 150 kr från sköndal om du inte har bråttom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

kan lösa för 150 kr från sköndal om du inte har bråttom.

Damn, har redan fixat det nu men jag sparar dig som kontakt för framtida printningar

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@Yacob
Nu är inte färdiga skrivare mitt område men jag köper en del (bra) skit från Add:north
https://addnorth.se/shop/Reservdelar/Bambu%20Lab%20Spare%20Parts

Ah tack för tips, de hade mycket men tyvärr inte just den delen jag letar efter. Konstigt att det nästan inte verkar gå att få tag på förutom deras egna hemsida.

Permalänk
Medlem

Impulsköpte en Bambu labs A1 för några dagar sen.

Ska bli kul att kasta sig in i detta när den kommer fram!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Impulsköpte en Bambu labs A1 för några dagar sen.

Ska bli kul att kasta sig in i detta när den kommer fram!

Köpte du ifrån Bambulabs sida eller nån annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Köpte du ifrån Bambulabs sida eller nån annan?

Aaa, dom har en anniversery sale, så slog till på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Säg att du ska sälja den gamla!
Sen, rent praktiskt, så hittar du aldrig nån som vill betala överpriset du begär...

Du kan inte gömma den gamla? I förrådet, garaget, vinden? Man ser ju ofta inte skillnad på saker man inte är intresserade av, så chansen att damen upptäcker att det är EN ANNAN skrivare, kanske är låg?

Tack för supporten allihopa😎

Då var en A1:a med tillhörande AMS samt diverse filament och nozzles beställd.

Blir perfekt att köra igång på för att lära och enklare kunna avgöra vad jag ev saknar och vad en ny flagship modell skulle tillföra. Den dagen kanske tjejen har insett nyttan och nödvändigheten med ännu en skrivare med…🙄😅

Permalänk
Medlem

Slog till på en A1 mini på bambu labs rea. Första stora printen och den blev perfekt. Känns verkligen som att 3d skrivare har gått från att vara för inbitna hobbyister till något för en vanlig svensson.

Eftersom Ubiquiti inte säljer någon vägghängning för Unifi cloud gateway ultra, så får man fixa själv.

Permalänk
Medlem

Hur står Creality Ender 3 V2 Neo mot en Bambu A1 Mini?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Hur står Creality Ender 3 V2 Neo mot en Bambu A1 Mini?

I princip det enda i enderns favör skulle jag nog säga är den större byggytan, men om det är den viktigaste parametern så finns det hur många som helst andra alternativ att rekommendera före Ender 3 V2 Neo.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en A1 också, men fick inte tag på filament i de färger jag ville ha så vad kan ni rekommendera för en som aldrig använt en skrivare tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

I princip det enda i enderns favör skulle jag nog säga är den större byggytan, men om det är den viktigaste parametern så finns det hur många som helst andra alternativ att rekommendera före Ender 3 V2 Neo.

Såg att det var en kille som sålde den här på SC och är extremt nybörjare och tänkte att det kanske är någonting att börja med men frågan är ifall det är mer huvudvärk och högre inlärningströskel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Såg att det var en kille som sålde den här på SC och är extremt nybörjare och tänkte att det kanske är någonting att börja med men frågan är ifall det är mer huvudvärk och högre inlärningströskel.

Av de två skulle Bambu Lab A1 Mini vara väldigt mycket mer starta och köra jämfört med Creality Ender 3V2 Neo (och i princip alla andra modeller av Ender som de har, skulle jag nog tro). Så A1 Mini är mer nybörjarvänlig ur den aspekten.

Man skulle kanske kunna skilja lite på gruppen "de som vill skriva ut saker i 3D" och gruppen "de som är intresserade av 3D-skrivare", där den andra då kanske har folk som är mer intresserade av att meka och modda sin skrivare - och då kan en Ender faktiskt vara något, eftersom de är rätt så basic och har sålt i väldigt många exemplar, vilket innebär att det finns väldigt många som också har intresse i att modda och uppgradera dem. Men är man mer intresserad av att ha något som fungerar tillfredsställande från början, som den första gruppen, tror jag att A1 Mini är ett bättre val (och egentligen kanske den andra gruppen skulle gå direkt på att bygga en Voron eller liknande ändå, även om det ju går att göra en Switchwire med Ender 3 som utgångspunkt, något som jag själv håller på med nu).

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Om jag säger så här: jag är nybörjare, köpte en Neo, förvisso v1. Ett par månader senare köpte jag en Prusa pga frustrationen en nybörjare utan kunskap har, och har inte ”hunnit” rigga upp Endern sen dess. Och det är över 1 år sen.

Visa signatur