YouTube ska ta fram fler betalningsplaner för Premium

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bra att det kommer flera olika planer.

Sedan inte direkt oväntat att många här klagar på att det är reklam, premium kostar osv..
Ni som klagar, ni kan testa att sätta upp en likadan tjänst, med samma kopiösa mängd innehåll, som erbjuder upp till 2160p (och faktiskt även 4320p) med stöd för HDR, alla servrar och infrastruktur för att köra det till miljontals users, dygnet runt, året om gratis, utan några som helst inkomster..

Du är medveten om att Youtube inte är Googles ända inkomstkälla? Du hade givetvis haft en poäng om det inte rörde sig om en teknikjätte, vars affärsplan är att samla in data och sälja det vidare. Google är snarare ett av världens mäktigaste företag...Ändå finns det folk som tar dem i försvar som om det vore ett vanligt litet företag.

EBIT låg förövrigt på hela 174 miljarder dollar för år 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tack.
Helt sjukt att folk tror att de skall kunna använda en tjänst som YouTube helt gratis.
Allt arbete som ligger bakom med servrar, utveckling av programvara, tillhandahålla allt material är tydligen helt gratis och Google skall bistå med allt utan att ta betalt..

Det håller inte. Google mfl bryter medvetet mot lagar och budgeterar för böter. "Cost of doing business". Om man inte blir fälld för någon lagvidrig planerad brottslighet blir det reserverade bötesbeloppet bara vinst.

Samma resonemang måste ju gå bägge håll även om slutkonsumenten inte bryter mot några lagar.

Sluta var så naiv.

Google = double standard

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Du är medveten om att Youtube inte är Googles ända inkomstkälla? Du hade givetvis haft en poäng om det inte rörde sig om en teknikjätte, vars affärsplan är att samla in data och sälja det vidare.

Will creators still be paid with YouTube Premium?

Yes. In fact, YouTube Premium provides a secondary revenue stream for creators in addition to what you're already earning today through ads. To earn YouTube Premium revenue for:
Long-form videos: Accept the Watch Page Monetisation Module and turn on watch page ads
Shorts: Accept the Shorts Feed Monetisation Module

https://support.google.com/youtube/answer/6306276?hl=en-GB

Aha nu förstår man varför det är så dålig kvalité på 98% av allt som läggs upp på YT.
Kommer ni ihåg tiden när man kunde se videos som inte låg på onlyfanstube?

Permalänk
Medlem

Viss komik i denna nyhet. Youtube vill att vi ska titta på reklam dom tjänar pengar på. Utvecklar en tjänst som automatiskt skippar oönskade delar i innehållsskaparens video. T ex sponsor spots (Hejdå Shadow Raid Legend !).

Permalänk
Snusfri
Skrivet av sesam2k:

Det håller inte. Google mfl bryter medvetet mot lagar och budgeterar för böter. "Cost of doing business". Om man inte blir fälld för någon lagvidrig planerad brottslighet blir det reserverade bötesbeloppet bara vinst.

Samma resonemang måste ju gå bägge håll även om slutkonsumenten inte bryter mot några lagar.

Sluta var så naiv.

Google = double standard

Gäsp.
Kom med verkliga bevis om de nu håller på med sådant.

Du kommer med samma tomma "Google begår brott, så då kan jag göra det".

Har du bevis på att Google gör det?
Anmäl det då, omedelbart.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Snusfri
Skrivet av D3str0yer:

Du är medveten om att Youtube inte är Googles ända inkomstkälla? Du hade givetvis haft en poäng om det inte rörde sig om en teknikjätte, vars affärsplan är att samla in data och sälja det vidare. Google är snarare ett av världens mäktigaste företag...Ändå finns det folk som tar dem i försvar som om det vore ett vanligt litet företag.

Vad har det för betydelse?
Varför skall det spela någon roll om de har 350 användare eller 3.5miljoner?

Är lönen för de som jobbar hos Google mindre värd än de som jobbar åt tex Gunnars Grafikkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ta bort Shorts och gör mindre thumbnails, två thumbs tar ju upp hela skärmen!
Känns som det här bara kan gå utför.

Meh, hur ska de då manipulera våra lizard brains för fler dopaminkickar?

Vanced to the rescue..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bra att det kommer flera olika planer.

Sedan inte direkt oväntat att många här klagar på att det är reklam, premium kostar osv..
Ni som klagar, ni kan testa att sätta upp en likadan tjänst, med samma kopiösa mängd innehåll, som erbjuder upp till 2160p (och faktiskt även 4320p) med stöd för HDR, alla servrar och infrastruktur för att köra det till miljontals users, dygnet runt, året om gratis, utan några som helst inkomster..

Datan mineas ju dock oavsett och används t ex till att träna AI mm.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Är lönen för de som jobbar hos Google mindre värd än de som jobbar åt tex Gunnars Grafikkort?

Går det alltså nöd på Google som företag eller på deras anställda? Google är inget vanligt företag, de har monopol eller oligopol på bland annat video streaming, sökmotorer, webbläsare, mobila operativsystem och försäljning av insamlad data.

Som jag skrev i en annan tråd så är jag verkligen glad över att EU inte har samma syn på företagande som dig och ett flertalet andra personer i denna tråd.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av D3str0yer:

Går det alltså nöd på Google som företag eller på deras anställda? Google är inget vanligt företag, de har monopol eller oligopol på bland annat video streaming, sökmotorer, webbläsare, mobila operativsystem och försäljning av insamlad data.

Som jag skrev i en annan tråd så är jag verkligen glad över att EU inte har samma syn på företagande som dig och ett flertalet andra personer i denna tråd.

Vad spelar det för roll om det går "nöd" för ett företag?

Hade du resonerat annorlunda om det vore Swec som hostade alla videos du vill se gratis?

§ 1 - MOD
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad spelar det för roll om det går "nöd" för ett företag?

Hade du resonerat annorlunda om det vore Swec som hostade alla videos du vill se gratis?

Då hade jag givetvis resonerat annorlunda, Swec är ingen global teknikjätte som tjänar pengar på mitt digitala liv utan att jag har något val.

Återigen, Google är inget vanligt företag, utan ett av världens mest värdefulla och mäktigaste företag, som har monopol eller oligopol inom många viktiga marknader.

§ 1 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av gaillard:

Jag tycker det är fortfarande rätt saftigt (119kr/mån) bara för att ta bort reklam. Årsabonnemang har tydligen USA men varför har inte Sverige det?

Tycker deras musik tjänst också med dess funktioner gör att det är rätt prisvärt ändå.

Har inte kört så mycket Spotify själv så kan inte jämföra med vad den erbjuder men tycker Yt Music är rätt komplett med vad det erbjuder.

Jag önskar att dom tar fram ett årsabonnemang med ett hopp om lite rabatt jag. 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Gäsp.
Kom med verkliga bevis om de nu håller på med sådant.

Du kommer med samma tomma "Google begår brott, så då kan jag göra det".

Har du bevis på att Google gör det?
Anmäl det då, omedelbart.

Presentera då bevis att Google förlorar pengar.

§ 1 - MOD
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

@TBH Förklara hur Google numer har problem med överlevnaden på grund av att vi vägrar "betala" för oss när vi använder Youtube. 174 miljarder dollar i rörelseresultat förra året...

§ 1 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av gaillard:

Jag tycker det är fortfarande rätt saftigt (119kr/mån) bara för att ta bort reklam. Årsabonnemang har tydligen USA men varför har inte Sverige det?

Saftigt? Du får högre bitrate, offline funktion samt Youtube music.

Permalänk
Moderator
Moderator

Även om det är fredagkväll och någon öl halkat ner både här och där - tänk på att hålla vänlig ton även mot de du kanske för tillfället inte råkar hålla med.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Saftigt? Du för högre bitrate, offline funktionv samt Youtube music.

Om man bara är ute efter att bli av med reklam då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaillard:

Fast du får mer än "bara ta bort reklam". DU får YouTube Music och att kunna se saker offline. Plus lite mer som jag inte minns eller tänker på, men förutom reklamfritt på alla enheter, även TV-apparater och att kunna köra offline på flyget etc samt alla videos som Music plus musiken, då är 119kr i månaden inte saftigt.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag kör dessa filter i uBo för att slippa shorts.

! YT Search - keep only videos (no shorts)
youtube.com##ytd-search ytd-item-section-renderer>#contents>:is(:not(ytd-video-renderer,yt-showing-results-for-renderer),ytd-video-renderer:has([aria-label="Shorts"])),ytd-secondary-search-container-renderer

! YT Search - keep only videos (no shorts) and channels
youtube.com##ytd-search ytd-item-section-renderer>#contents>:is(:not(ytd-video-renderer,ytd-channel-renderer,yt-showing-results-for-renderer),ytd-video-renderer:has([aria-label="Shorts"])),ytd-secondary-search-container-renderer

! YT Search - keep only videos (no shorts), channels and playlists
youtube.com##ytd-search ytd-item-section-renderer>#contents>:is(:not(ytd-video-renderer,ytd-channel-renderer, ytd-playlist-renderer,yt-showing-results-for-renderer),ytd-video-renderer:has([aria-label="Shorts"])),ytd-secondary-search-container-renderer

Jag kollar väldigt sällan på streamat materiam på datorn. Sker via tv:n och en apple tv, så en extension för Chrome lär inte funka för mig tyvärr. Dessutom kör jag inte Chrome på en enda av mina enheter, så blir svårt ur det perspektivet med.. 😊

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Ser gärna även jag att de återinför Premium Lite för oss som enbart är ute efter att slippa reklam.
Har fått vanliga Premium billigare via VPN hittills, men nu när de tycks ha börjat stänga ner såna konton kommer jag sluta betala helt om det inte kommer ett alternativ med rimlig prissättning. Aldrig i livet att jag tänker ge 119 kr i månaden bara för att de tvunget vill tvinga på mig en musiktjänst jag inte är intresserad av.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Skulle kunna tänka mig att betala 35-40 spänn för premium utan music, blir det dyrare får det vara, short är redan blockat..

Men inte 41 kr?

Permalänk
Medlem

Är inte bild-i-bild redan en thing? Jag använder det ju hela tiden... jaha det handlar om bara short. Det saknar tydligen bild-i-bild... För att man har inte tålamod att titta på ett klipp som är max 60 sekunder utan att behöva scrolla på någon annan sida...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag tror poängen är att ett av världens största och mest inflytelserika företag, som dominerar - eller kalla det dikterar - mycket av flödet av information på Jorden och mycket av hennes mest perverterade reklam- och datainsamlingsverksamhet inte behöver varken kampsånger eller glansögda lovord från gräsrötterna.

Permalänk
Medlem

Äh låt YT gräva sin egen grav så att alternativa sidor kan stjäla kunder, växa och konkurrera på riktigt. Monopol är aldrig bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Håller med. Sa upp mitt Spotify och skaffade premium för samma pris. Slipper reklamen + får music.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Håller med. Sa upp mitt Spotify och skaffade premium för samma pris. Slipper reklamen + får music.

Jag gjorde samma sak för inte så länge sen, och hittills funkar det kalas bra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Tack.
Helt sjukt att folk tror att de skall kunna använda en tjänst som YouTube helt gratis.
Allt arbete som ligger bakom med servrar, utveckling av programvara, tillhandahålla allt material är tydligen helt gratis och Google skall bistå med allt utan att ta betalt..

Google tjänar massor på yt även utan premium. Att tro något annat är att vara lite naiv. Inte är det synd om dem eller kreatörer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvingitGolf:

Hat inte sett många premium videor på ett tag. Så känns som att ni blir grundlurade. Och finns 1440p eller 4k som val så behöver du inte premium där.

Är inte youtube music låg bitrate desutom jämfört med spotify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Äh låt YT gräva sin egen grav så att alternativa sidor kan stjäla kunder, växa och konkurrera på riktigt. Monopol är aldrig bra

Kommer troligen aldrig ske i vår livstid.
YT har för långt försprång, google/alphapet kommer att äga nätet innan någon kan bli stor nog, för ingen har tillräckligt med pengar för att göra en ny plattform och få dit folk med material.. För "ingen" kommer lägga upp material på en annan site som inte har några besökare, och den siten kommer inte få besökare för att det inte kommer finnas något att se på där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaillard:

Det priset ger ju mer än att bara ta bort reklam.
Problemet är ju att alternativet att bara ta bort reklam inte finns längre.