Permalänk

Dator vägrar boota

Igår satt jag vid datorn och spelade utan några konstigheter. imorse när jag startar datorn så vill inte Windows 10 boota.
Jag ser asus loggan när datorn starar upp samt Windows laddningscirkel.
Efter några sekunder kommer en blåskärm upp med lite olika felkoder varje gång.
- bad pool header
- page fault in nonpaged area
- system thread exception not handled
- memory management
- process1 initialization failed

Jag har provat att boota upp med win10 på en usb utan framgång.
Det var någon windows uppdatering för 2 dagar sedan samt nvdia. Datorn har dock startats om 2 ggr efter detta och fungerat.

Har ni några idéer vad som kan ha hänt ?

Asus rog strix B550-I Gaming
AMD rysen 5600x
2x 16gig ddr4 @3700MHz
Zotax halo geforce rtx 3070
Kingston NV1 2tb, en ssd och mekanisk

Permalänk
Medlem

Testa clr cmos och hjälper inte det bör du testa att ta ur minnena en och en och se om datorn bootar då.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att prova https://support.microsoft.com/sv-se/windows/starta-datorn-i-f...

Och prova med enbart en av dina minnen, och klocka ned dem.

Permalänk

Tack för hjälpen. När ett av minnerna var ute så starta den normalt. Köper man ett nytt eller är det rekommenderat att byta båda ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det ska fungera med ett exakt likadant men helst ett kit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Tack för hjälpen. När ett av minnerna var ute så starta den normalt. Köper man ett nytt eller är det rekommenderat att byta båda ?

Om de inte fungerar tillsammans med XMP så kommer du i alla fall att kunna boota med de minimala standardiserade JEDEC-hastigheterna. Sedan kan du kan få upp dem i bra hastigheter med manuell överklockning, vilket kräver tid, pyssel och tester osv. (Du får kika på vilka XMP-värden de två olika stickorna har och sedan lägga ribban så att båda trivs.)

Som vanligt är det en fråga om tid mot pengar, vill du spara en slant, eller vara ute i solen med kompisarna?

Edit: Du har väl memtest86+ hemma? (Antingen som bootbart program, eller så ingår den i de flesta linux-bootmedier.)

Permalänk
Medlem

Har du provat samma minne i båda minnesportarna, för att utesluta att en minnesport blivit defekt?

När det pratas om rekommendationer så är det alltid rekommenderat att alla stickor är identiska, men en helt annan modell skulle förmodligen fungera. Har du gammalt BIOS-version kan det vara bra att uppdatera den också, tre av de tidiga BIOS-uppdateringarna nämner specifikt kompatibilitet och prestanda för DRAM.