Helautomatisk espressomaskin och specialty coffee...gör kaffet verkligen någon skillnad?

Permalänk
Medlem

Helautomatisk espressomaskin och specialty coffee...gör kaffet verkligen någon skillnad?

Har grubblat över detta ett tag och försökt testa mig fram, utan att egentligen komma fram till någonting.
Äger en Delonghi Dinamica Plus ecam 370.95s

Börjar fundera över om man egentligen känner skillnad på kaffet man väljer? Självklart känner jag en skillnad mot om jag väljer en säg mörkrost eller mellanrost, men tänker mer på det man brukar (eller Mr. Hoffman kallar det) brukar kalla för specialty coffee. Dvs kaffe från mindre rosterier. Tänker att det är mer nånting man kanske vinner mycket på om man står med en pour-over ala v60 style och experimenterar? Men för en vanlig svensson-drickare...märker jag nån skillnad skulle ni säga?
Själva maskinen i sig är nog det enskilt bästa köpet jag gjort på länge, fantastiskt gott kaffe etc. Redan här så borde egentligen min fråga ha besvarat sig själv, liksom: Om du är nöjd med kaffet du får så finns det väl ingen anledning att grubbla? Drick din ☕️ och njut 💁‍♀️
Och jo absolut, ville mest bara veta om man eventuellt går miste om nånting, när det gäller vilja fabrikat jag dricker så brukar jag hålla mig mestadels till Arvid Nordqvist och deras fransk alternativt mellanrost. Zoega's Mollbergs blandning & Hazienda. Ibland beroende på pris så händer det att jag kör Löfbergs Lila då dom konstant är aningen billigare, i dessa tider så styr ju tyvärr plånboken mat och dryckintaget.
Jag har testat koppars rosteri 1-2 gånger då priset inte är alltför farligt, och nåt annat rosteri som jag inte minns namnet på.

Vad säger ni, är det värt att testa nåt "specialty coffee" med min maskin? Eller blir det lite som att vattna gräsmattan i regnet?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag gick ifrån att ha kört en helautomatisk Jura i 10år till att köpa en manuell espressomaskin tillsammans med en "dyrare" kvarn. Jag håller någorlunda med dig när du säger att bönorna verkar inte spela någon större roll.
Men nu när jag måste ställa in kvarnen till rätt malningsgrad (klockar+väger espressoshotten) så är det som natt och dag mellan olika bönor som jag köper.
Med det sagt så tror jag att avsaknaden av finjustering i automatiska maskiner är det största problemet. Min Jura hade en inställning, men den kom inte i närheten utav kvarnen jag använder idag för att få fram rätt smaker.

Permalänk
Medlem

Denna och inget skit från något svenskt företag, profit

https://www.kaffekapslen.se/super-crema-blue-kaffebonner-lava...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

Jag gick ifrån att ha kört en helautomatisk Jura i 10år till att köpa en manuell espressomaskin tillsammans med en "dyrare" kvarn. Jag håller någorlunda med dig när du säger att bönorna verkar inte spela någon större roll.
Men nu när jag måste ställa in kvarnen till rätt malningsgrad (klockar+väger espressoshotten) så är det som natt och dag mellan olika bönor som jag köper.
Med det sagt så tror jag att avsaknaden av finjustering i automatiska maskiner är det största problemet. Min Jura hade en inställning, men den kom inte i närheten utav kvarnen jag använder idag för att få fram rätt smaker.

Nej det är lite det jag känner också, att det kvittar lite om man inte står och dialar in allt och försöker pressa ur så mycket smak som möjligt. Blir ju en helt annan typ av kontroll om man kör på det sättet, så är ju inte så konstigt egentligen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Denna och inget skit från något svenskt företag, profit

https://www.kaffekapslen.se/super-crema-blue-kaffebonner-lava...

Ser att många rekommenderat Lavazza, inte sett just denna. Får ta och testköpa, 1kg lär ju räcka ett tag 😋

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://handlaprivatkund.ica.se/stores/1004097/products/kaffe...

Denna körde jag nästan alltid med min gamla Jura

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

So many choises 😄
Antar att det får bli att testa Lavazza hur som, vilken sort beror på vad som finns tillgängligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Dessvärre ej den som du länkade till @Sweckid
Input? Tänker att jag köper en variant och testar.

Dom blå är till cafer och företag egentligen, inga svenska mataffärer säljer dom, dom är dock allra bäst för espresso....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Dom blå är till cafer och företag egentligen, inga svenska mataffärer säljer dom, dom är dock allra bäst för espresso....

Ah så pass.
Synd bara att priser sticker iväg så pass när frakten läggs på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en helautomatisk Jura. Tycker mig känna en liten skillnad i intensitet mellan olika bönsorter, men mer skillnad än så kan jag inte påstå mig finns.

Jag brukar köpa antingen Lavazza Rossa (röd påse) eller Espresso Barista Gran Crema (svart påse) beroende på vilken min lokala ICA har rabatt på för tillfället

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Har en helautomatisk Jura. Tycker mig känna en liten skillnad i intensitet mellan olika bönsorter, men mer skillnad än så kan jag inte påstå mig finns.

Jag brukar köpa antingen Lavazza Rossa (röd påse) eller Espresso Barista Gran Crema (svart påse) beroende på vilken min lokala ICA har rabatt på för tillfället

Som sagt, jag har insett att Lavazza verkar vara ett säkert kort. Ska ta mig till ICA imorgon och så får vi se vilken sort som finns i lager 😋

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ah så pass.
Synd bara att priser sticker iväg så pass när frakten läggs på.

https://www.kaffe.se/kaffe_produkt.php?products_id=186&refere...

Permalänk
Medlem

Danke 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Instämmer med tidigare att de är primärt intensitet som skiljer. De viktiga är att man inte kör oljiga bönor vilka är vanligare vid ljusare rostning. Kan sätta igen maskinen.

Jag använder Crema E Aroma från lavazza (reas just nu på ICA). Har inte hunnit testa så många olika, då de tar en stund att ta sig igenom 1kg bönor. Av de lilla jag hunnit testa så verkar de viktigt att få nyligt rostade bönor. Blir jämnare flöde/extrahering

Sätt vattentemeperaturen till max om du inte redan gjort de.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 64GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | ROG PG32ucdm
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falang:

Jag tror jag har samma maskin som TS, och det går att ställa in en hel del. Har själv finjusterat min espresso efter min smak. Kan ställa in malningsgrad, mängd bönor och mängd vatten. De två senare med app.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

Instämmer med tidigare att de är primärt intensitet som skiljer. De viktiga är att man inte kör oljiga bönor vilka är vanligare vid ljusare rostning. Kan sätta igen maskinen.

Jag använder Crema E Aroma från lavazza (reas just nu på ICA). Har inte hunnit testa så många olika, då de tar en stund att ta sig igenom 1kg bönor. Av de lilla jag hunnit testa så verkar de viktigt att få nyligt rostade bönor. Blir jämnare flöde/extrahering

Sätt vattentemeperaturen till max om du inte redan gjort de.

Får bli att testa Lavazza, ska köpa efter jobbet.
Vattnets 🌡️ är redan självklart på max 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tror jag har samma maskin som TS, och det går att ställa in en hel del. Har själv finjusterat min espresso efter min smak. Kan ställa in malningsgrad, mängd bönor och mängd vatten. De två senare med app.

Hade liknande inställningar i min Jura (vattenmängd osv) men personligen skulle jag inte rekommendera att handla dyrare specialkaffe till en helautomatare.
Är ju självklart bara att prova sig fram och se vad man tycker en kaffekopp är värd