Retro speldator - Råd?

Permalänk
Medlem

Retro speldator - Råd?

Hejsan! Sitter här i planeringsstadiet på ett litet projekt att bygga en retro speldator åt mig själv. Dels för att det kliar i fingrarna och dels för att bakåtkomaptibiliten på mitt moderna monster, suger.

Primärt ska den här datorn köra Windows XP 32-bit, men överväger även dual boot med Windows 7 64-bit. Nu är det så att jag går i två olika tankegångar om jag ska bygga en maskin med mer "tidsenlig hårdvara", eller om jag ska köra på nyare hårdvara, som jag redan har?.

Tidsenligt XP förslag:

Moderkort: Nvidia nForce 790i Ultra SLI (Saknas)
CPU: Core 2 Extreme QX9650 (Saknas)
RAM: 4GB Kompatibelt DDR3 (Saknas)
GPU: 2x(eller 3x?) GeForce 8800 Ultra (Saknas)
PSU: Corsair AX860i

Min förra dator, men med XP:
Moderkort: ASUS Z77 Sabertooth
CPU: Core i7 3770-k
RAM: 4x8GB 1866MHZ Corsair Vengeance Pro DDR3
GPU: Asus GeForce GTX 660ti (Skulle kunna eventuellt uppgraderas med ett GTX 980 ti)
PSU: Corsair AX860i

Vad jag förstår så är 3770k den kraftfullaste processorn som man kan köra Windows XP på rakt av och mitt moderkort har drivrutiner till XP. För grafikkort så verkar XP-stöd gå så högt som GTX 900-serien. Logiskt sett borde jag köra med hårdvara som jag redan har, så slipper jag försöka jaga rätt på begagnade komponenter. CPU:n och minnena sitter till och med fortfarande kvar i moderkortet, mödade mig aldrig att plocka isär dem när jag byggde om till min nuvarande maskin, utan lyfte bara moderkortet ut i ett stycke.

Men frågan är om det skulle fungera felfritt med gamla Windows XP spel, eller om det finns kompatibilitetsproblem som lurar mellan ett såpass stort kliv mellan Conroe och Ivy-bridge arkitekturen, samt det stora gapet mellan GeForce 8-serien och 600(eller 900)-serien? Eller är det främst skillnader i operativsystemen som ställer till det, kompatibilitetsmässigt?

Synpunkter?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Japp, stämmer, din förra dator är ungefär så vasst det blir med XP om du vill ha officiell support för chipset och integrerat Intel-jox på moderkortet. Det finns moddade drivers även för senare generationer, men det är mer trassel än det är värt, och den i7-3770k du redan har är overkill så det sjunger om det.

980Ti är för nytt om det är 100% kompatibilitet med äldre spel du vill ha. Skulle hellre satsa på ett 680, eller om du är beredd att offra lite funktioner för ytterligare prestanda, ett 780. Återigen dock, i7-3770k med ett 680-kort är fullständig overkill för precis allt som kräver XP och inte kan spelas i W10/11, värdet av den prestandaskjutsen är litet även i höga upplösningar/uppdateringsfrekvenser.

Ska du köra tidstypiskt är den enda synpunkten jag har att nyttan av en 4-kärnig CPU är tveksam för spelande i XP. Hade valt en C2D med högre klockfrekvens istället, så länge du har åtminstone två kärnor är IPC kung

Min erfarenhet är att allt som funkar i W7 också funkar i W10/11. Att dualboota det låter onödigt om det inte är för sakens egen skull. Gör du inte det kan du fundera på att stanna vid 4GB minne också om du inte stoppar i grejer du redan har.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hej!
Om det inte behöver vara en stationär så har jag tre bärbara datorer designade för Windows XP:

1st HP compaq nx7010 med äkta Windows XP Pro, Intel Centrino Mobile, ATI Mobility Radeon 9200, Original HP Batteriadapter, Batteri OK (Windows 7 Pro på den just nu)

2st HP compaq nx8430 med äkta Windows XP Pro, Intel Centrino Duo, Original HP Batteriadapter, Batterier OK

Edit: Batteriet är tydligen OK i nx7010, 85% just nu och laddar. (blandade ihop det med en HP compaq nx9000)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Japp, stämmer, din förra dator är ungefär så vasst det blir med XP om du vill ha officiell support för chipset och integrerat Intel-jox på moderkortet. Det finns moddade drivers även för senare generationer, men det är mer trassel än det är värt, och den i7-3770k du redan har är overkill så det sjunger om det.

980Ti är för nytt om det är 100% kompatibilitet med äldre spel du vill ha. Skulle hellre satsa på ett 680, eller om du är beredd att offra lite funktioner för ytterligare prestanda, ett 780. Återigen dock, i7-3770k med ett 680-kort är fullständig overkill för precis allt som kräver XP och inte kan spelas i W10/11, värdet av den prestandaskjutsen är litet även i höga upplösningar/uppdateringsfrekvenser.

Ska du köra tidstypiskt är den enda synpunkten jag har att nyttan av en 4-kärnig CPU är tveksam för spelande i XP. Hade valt en C2D med högre klockfrekvens istället, så länge du har åtminstone två kärnor är IPC kung

Min erfarenhet är att allt som funkar i W7 också funkar i W10/11. Att dualboota det låter onödigt om det inte är för sakens egen skull. Gör du inte det kan du fundera på att stanna vid 4GB minne också om du inte stoppar i grejer du redan har.

Tack!

Som du sa, en i7-3770k är ganska overkill, men finns det någon anledning att tro att det skulle orsaka kompatibilitetsproblem? Eller är det mer med GPU:n som det finns risk med det?

Du har nog rätt när det kommer till CPU:n, om jag skulle köra på det så skulle det kanske vara lämpligare med en E8600, på 3.333Ghz.

Dual boot med Windows 7 är något jag överväger köra på, främst för att Microsoft saboterade DRM-stödet för W10/11, vilket betyder att jag har en del nyare spel som inte går att köra längre, utan en messa fulhack eller No-CD patchar from skumma hemsidor.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tack!

Som du sa, en i7-3770k är ganska overkill, men finns det någon anledning att tro att det skulle orsaka kompatibilitetsproblem? Eller är det mer med GPU:n som det finns risk med det?

Du har nog rätt när det kommer till CPU:n, om jag skulle köra på det så skulle det kanske vara lämpligare med en E8600, på 3.333Ghz.

Dual boot med Windows 7 är något jag överväger köra på, främst för att Microsoft saboterade DRM-stödet för W10/11, vilket betyder att jag har en del nyare spel som inte går att köra längre, utan en messa fulhack eller No-CD patchar from skumma hemsidor.

Min XP-häck är en 3770k i ett Sabertooth Z77-mobo, med en GTX670-GPU. Har inte haft några kompatibilitetsproblem alls. Det ska väl dock sägas att jag knappast har rivit av hela det spelbibliotek som kan vara aktuellt på den. Det jag kan köra på den moderna datorn kör jag på den, och jag är inte sådär superpicky som vissa andra med detaljerna. Typ inte hela världen att någon marginell grafikfunktion inte lirar så länge det ser vettigt ut på skärmen

Jag hade defintivt kört på 3770k. Den har du ju redan på plats. Om det inte fungerar som man tänkt kan man ju fundera på att skaffa något äldre då.

Du kan ju resonera likadant om grafikkortet också, även om jag personligen skulle gått på ett 670 eller 680 direkt.

Nä, om du har orsak att vilja köra W7 vet ju bara du när allt kommer till kritan. Det finns väl knappast någon one-size-fits-all-lösning när det kommer till sånthär

Edit: Kan också tillägga att jag har 32GB minne i min XP-burk. Dualbootar Debian på den, den dubblerar som labmaskin. Minnesmängden ställer inte till med problem med XP, man bara ser inte mer än de ~4 GB som kan adresseras med 32 bits.

Notera också att grafikkortets minne krigar med RAM om adressutrymmet. Ju mer grafikminne, desto mindre tillgängligt RAM, när du slagit i 4GB-taket. Det kan finnas anledning att fundera på den balansen om man lutar åt att skaffa ett grafikkort med mycket minne.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Min XP-häck är en 3770k i ett Sabertooth Z77-mobo, med en GTX670-GPU. Har inte haft några kompatibilitetsproblem alls. Det ska väl dock sägas att jag knappast har rivit av hela det spelbibliotek som kan vara aktuellt på den. Det jag kan köra på den moderna datorn kör jag på den, och jag är inte sådär superpicky som vissa andra med detaljerna. Typ inte hela världen att någon marginell grafikfunktion inte lirar så länge det ser vettigt ut på skärmen

Jag hade defintivt kört på 3770k. Den har du ju redan på plats. Om det inte fungerar som man tänkt kan man ju fundera på att skaffa något äldre då.

Du kan ju resonera likadant om grafikkortet också, även om jag personligen skulle gått på ett 670 eller 680 direkt.

Nä, om du har orsak att vilja köra W7 vet ju bara du när allt kommer till kritan. Det finns väl knappast någon one-size-fits-all-lösning när det kommer till sånthär

Toppen, då kör jag nog på det!

Högg emot rejält när jag var tvungen att uppgradera till mitt nuvarande system, så ska bli kul att låta den träda in i tjänst igen. Sedan så är ju det fina med PCI-E formatet, att det är bakåtkompatibelt hur långt som helst, har kört GTX 470, GTX 660 Ti, GTX 970 och GTX 1080 över åren, på den maskinen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Notera också att grafikkortets minne krigar med RAM om adressutrymmet. Ju mer grafikminne, desto mindre tillgängligt RAM, när du slagit i 4GB-taket. Det kan finnas anledning att fundera på den balansen om man lutar åt att skaffa ett grafikkort med mycket minne.

Har testat på min gamla Asus G75WV (saknar dock tillgängliga drivrutiner till allt) tidigare, som har 16GB minne med 2GB VRAM med XP på, som verkar fungera utan något problem, då systemet visar 3.5GB tillgängligt. Har även sett en del som kör med Titan Black kort i SLI konfiguration på XP 32-bit, som har hela 6GB per kort.

Sedan så antar jag att spel från den tiden brukar inte vara så fruktansvärt minnestörstiga, då till och med Crysis 2 från 2011, har ett minimumkrav på 2GB för XP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stopp och belägg. Det är egentligen ingen större skillnad på XP/Win7/10/11 rent systemmässigt. Det är samma Windows NT.

Du öppnar upp en helt ny värld om du bygger en Dos/Win98-PC. Drösvis med gamla härliga spel som går att köra native på en sådan platform som inte ens startar i NT-baserade system.

Pentium3 med slot-processor osar retro.
Har du riktigt tur kan du få tag på ett Tyan-moderkort och slotta i dubbla proppar.

Om jag hade byggt retro så

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nightx:

Stopp och belägg. Det är egentligen ingen större skillnad på XP/Win7/10/11 rent systemmässigt. Det är samma Windows NT.

Du öppnar upp en helt ny värld om du bygger en Dos/Win98-PC. Drösvis med gamla härliga spel som går att köra native på en sådan platform som inte ens startar i NT-baserade system.

Har du riktigt tur kan du få tag på ett Tyan-moderkort och slotta i dubbla proppar.

Vad som är retro beror på när man är född och när man började med datorer.

Men XP körde man ju till vardags fram till nyss (ehum... 12 år sedan) så det är ju inte så gammalt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightx:

Nja, Vista/Win7/10/11 råder det inte jättstor skillnad på, men mellan Windows XP-32bit och Vista/7/10/11 råder det ganska så enorm skillnad. Detta särskilt med hur operativsystemen hanterar drivrutiner, och så klart skillnaden mellan 32 och 64-bit.

I slutändan körde jag på en Windows XP värstingmaskin som dual-bootar XP-32bit och Windows 10 64-bit, med ett par maffiga Titan X grafikkort. Kan köra nästan alla spel från 2001 (och även en hel del äldre) till 2017, maxat, på en enda maskin!

Med det sagt, jag återuppväckte jag även nyligen min pappas gamla dator från jobbet, en gammal Compaq Deskpro, med en Pentium 3 slot-processor och 256mb RAM. Lyckades även lägga vantarna på en 17-tums Compaq CRT på Tradera för en femhundring, inklusive frakt.

Visa signatur