Snabbkoll: Har du sabbat din skärm med inbränning?

Permalänk
Medlem

En Galaxy S7 som jag körde youtube i porträtt läge länge på.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Ja men enbart pga pinsamt mkt mobilspel med statiska detaljer. Min S20 hade jag i fyra år utan inbränningar eftersom jag slutat med dessa spel

Permalänk
Hedersmedlem

Inte hänt mig, om inte man räknar familjens gamla Telefunken-TV från typ 2001

Permalänk
Medlem

Aldrig haft inbränning på nån skärm någonsin vad jag kan komma på.

Permalänk
Medlem

Min första oled (2016?) fick permanenta inbränningar efter att jag somnade med den på. Sedan har jag sett massor av LCDer på gamla arbetsplatser med inbränningar.
Ingen inbränning på min nya oled, men då har jag också mer aggressiv auto-av aktiverat numera.

Permalänk
Medlem

Min gamla 50" plasma hade väl en del mörka fläckar i slutet. Men min LG B9 som jag haft i ca 5 år nu har inte ett enda tecken på inbränning, och den har jag på hela dagarna i bakgrunden.

Mer info
Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har hittills varit förskonad från det.

Permalänk
Medlem

Inte hänt ännu. Kör alltid med helskärm och skärmens viloläge på.

Lyssnar jag på ljudböcker så stänger jag av skärmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

Ja men var länge sedan nu, typ 15 år sedan länge sedan.

Nuförtiden kör jag automatiskt viloläge iförsig på allt.

Permalänk
Medlem

Hade väl någon CRT-skärm som man kunde skönja Windows startmenyknapp etc på, men på senare år egentligen inte. Undantaget min Samsung Galaxy S7, som hade någon slags AMOLED-skärm som var rätt känslig, efter bara 2-3 år kunde jag se tydliga spår från webläsaren Opera och navigatorn Waze. Sedan har jag en äldre Panasonic Plasma, men jag vet inte om det riktigt är inbränning på den, snarare någon slags retention. Jag vet inte. Men låter man titelskärmen på ett spel stå och elda på lite så syns det tydligt när man lämnar den. (Har den plasma-TVn främst för filmer och retro-spelande, den är väldigt bra till just retro-spel IMHO, däremot ser ju retrospel på min 4K-skärm ut som en påse nötter)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Min plasma-tv har fått tillfälliga inbränningar många gånger.

Permalänk

Ett svagt ja från mig. Den enda permanenta jag kan komma på är en liten oled-skärm på ett steelseries-tangentbord.

Visa signatur

X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5900X, 2x32GB DDR3600, MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Ganska synbara nertill på en LCD TV som är några år gammal, helt värdelöst då det skall vara hyfsade paneler i dom.

Permalänk
Medlem

Jajamensan! Kraftig sol från Nyhetsmorgon nere i vänstra hörnet på min 65" Philips Oled... Lagom skoj! 🥳

Permalänk
Medlem

Inbränning

Japp inbränning TV4 s nyhetsmorgon sol å annat smått o gått, Philips 65” oled

Permalänk
Medlem

Samsung s8 & lite på S9, men efter det inget sådant.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Min gamla DELL med tn-panel hade mitt wow UI inbränt, på senare år inte haft några problem med någon skärm som alla har varit ips Samsung, Acer, sen Samsung igen. Jag varit flera vänner och bekanta som tidigt handla oled-tv's och nästan samtliga har mer eller mindre inbränning därför jag själv varit skeptiskt till att skaffa en oled-skärm.

Permalänk
Medlem

På CRT-tiden lyckades jag med det på en då jättelik och svindyr Sony Trinitron 24 tummare. Lärde mig att hålla nere kontrasten då. Har haft OLED till datorn i flera år utan problem.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Första skärmen jag fick inbränning på var en Telefunken CRT tv som fick gamla SVT1 och SVT2 loggorna överlappande inbrända. Var runt 98-99.
Nästa skärm var en 2004 års Panasonic plasma (32") (som inköptes i Finland och släpades hem via Viking Cinderella). Den hade jag tills runt 2007 när antalet tv loggor och text-remsor var så inbrända i skärmen att det inte gick ignorera längre.
Sen dröjde nästa inbränning tills runt 2014 på min Samsung Galaxy Note 2 när jag hade kört max ljusstyrka och löjligt många skärmtimmar i cirka två år. Hade allt från sms-programmet, webbläsargränssnittet och systemikoner inbrända. Bytte skärm för ett par hundralappar och körde vidare i ett år ungefär.

Sen har jag faktiskt sluppit inbränning på mina skärmar. Kanske är lite mer försiktig på äldre dagar eller så är tekniken lite mer tålig. Kanske en mix av båda.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Testpilot

Nope, aldrig lyckats få inbrännig varken på LCD, OLED eller AMOLED-skärm.

Stänger folk av saker som pixelshift eller lämnar skärmarna på dagarna i ända, förstår inte riktigt hur folk lyckas?

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk

Njae inte jag men morsan hade en telefon som hon konstant körde candycrush på. Den har numera ett permanent inbränt rutnät.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

När jag växte upp så minns jag mycket inbränningar i CRT teven, t ex kanalloggor mm. Men med dagens LCD tv och OLED på mobilen har jag inte märkt av det.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Min 3,5 år gamla Samsung QLED Q80T åkte på en rejäl inbränning för några veckor sen. Extra störigt då jag valde just QLED för att säkra mig mot inbränningar. Detektiverna är inte mitt favoritprogram om man säger så<Uppladdad bildlänk>

Samsung hade och har 10-årig inbränningsgaranti om man registrerade sig 90 dagar efter köpet. Har själv en Q95T som är från samma serie som din. Sök bakåt i din mail så du inte glömt att du registrerat dig.

https://www.samsung.com/se/offer/offline/screen-burn-warranty... Så ser sidan ut nu men fanns samma när våra modeller var aktuella.

Permalänk
Medlem

Köpte en beggad HTC One en gång i tiden som hade subtilt inbrända home osv längst ner på skärmen, gick att leva med. Annars så har jag min 7 år gamla LG B7 som still going strong utan synlig inbränning förutom vid typ helröd testbild, men det är så svagt att jag verkligen inte kunde bry mig mindre.

Permalänk

Ingen inbränning på min Sony ag9 55 tums oled TV som jag haft sen 2019.
Samma med min mobil Oneplus 9 pro och platta Samsung Galaxy s7 Plus som jag haft sen 2021.
Jag har nyligen införskaffat mig en 42 tums LG C4 oled för min dator, förhoppningsvis blir det ingen inbränning här heller.
På Windows 11 har jag bildspel aktiverat som byter skrivbordsbild var femte minut. Jag har inga ikoner på skrivbordet.

Jag har även installerat appen LGTV Companion för Windows som gör att din LG TV beter sig mer som en monitor genom att starta tv:n automatiskt när Windows startar samt stänga av tv:n vid viloläge eller när du stänger av Windows.
Appen har även en funktion som släcker tv:n efter en viss tids användarinaktivitet för att förhindra inbränning.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus ROG Strix Z890-E | Kingston 128GB DDR5 5200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | LG OLED C4 | M.2 NVMe SSD 14TB | Corsair HX1500i | Lian Li Lancool III | Phanteks Glacier One 360D30 | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Va jobbigt att hålla på finlir och trix bara för att försäkra sig mot inbränning. Hade jag aldrig orkat.
Har själv aldrig haft någon inbränning.
Men å andra sidan låter jag aldrig tv eller monitorer stå på bara för att man är för lat för att stänga av när man är klar. Jag sparar hellre den slanten i elkostnad.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Ett stycke LG Oled 55EC930V har fått sig en inbränning där subtitles brukar vara placerade.

Eller så var det dotterns Genshin Impact spelande som är boven i dramat. Men den levde länge trots gammal panel. Står nu i dotterns rum då hon inte är lika kinkig som jag med paneler.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

En gammal TFT(?) panel där allt brändes in efter 5 minuter det var statiskt. Släppte ganska fort men ändå.. Var helt galna inbränningar om du lät det stå någon timme. Då såg mer inbränt än rörande.

Min mors mobilskärmar är inbränt mer än lite av Candy Crush. Stackars telefonen.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det kan kallas inbränning då det är en LCD-skärm, men aktivitetsfältet på min ASUS VG248 har bränt fast sig. Använder dock den fortfarande som andra skärm.

Permalänk

Jag och sambon hade varsin plasma TV 2011-2018 (panelerna gav sig helt då, massa röda och gröna linjer över bilden så bytte till vanliga LCD TV istället) och man såg Final Fantasy 14 HUD:en tydligt när man gjorde annat. Inte så illa att man störde sig på det jätteofta, men ibland vart man irriterad över att man hade en minimap och en party frame i ljusare partier när man tittade på anime. De nya TV apparaterna har klarat sig utan skugg-HUD hittills.