Hackare läcker 39 000 konsertbiljetter från Ticketmaster

Permalänk
Melding Plague

Hackare läcker 39 000 konsertbiljetter från Ticketmaster

De stulna biljetterna är till 154 konserter och enligt hackarna går de inte att byta ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill man vara lite konspiratoriskt lagd så spelar väl det här Ticketmaster väl i händerna…

Permalänk
Medlem

Dessa jäkla hackare hela tiden, tänk om dom kunde göra nåt vettigt av sina liv istället för att förstöra för andra bara ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Dessa jäkla hackare hela tiden, tänk om dom kunde göra nåt vettigt av sina liv istället för att förstöra för andra bara ??

Är det inte det dom gör när dom förstör för Ticketmaster?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Är det inte det dom gör när dom förstör för Ticketmaster?

Precis 🙂

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av HazZarD:

Ticketmaster är ett äckligt monopol som inte borde existera så jo hackarna gör bra saker här.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Belyser ju hur vanskligt det kan vara att förvara uppgifter i "molnet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ticketmaster är ett äckligt monopol som inte borde existera så jo hackarna gör bra saker här.

vilket konstigt sätt att tänka på att rättfärdiga olagliga handlingar du låter som en helskön snubbe andra94

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

vilket konstigt sätt att tänka på att rättfärdiga olagliga handlingar du låter som en helskön snubbe andra94

Håller med andra94, ticketmaster är monopol skit som aldrig borde existerat.
Flera helsköna snubbar här inne, gott

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av HazZarD:

Brottslingar får kämpa mot varandra Ticketmaster gör X antal olagliga saker nästan varje dag så

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ticketmaster gör X antal olagliga saker nästan varje dag så..

Med så många olagliga handlingar måste du kunna ge ett par exempel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ticketmaster är ett företag som mer och mer har missbrukat sin monopolliknande ställning på marknaden genom massvis med fulknep såsom mutor och andra problematiska kontraktsvillkor som påtvingar artificiell ensamrätt genom hot och förbud som gör det svårt, om inte näst intill omöjligt, för arenor att ens över huvud taget försöka förhandla med potentiella konkurrenter.

Utöver det så tar de extremt höga avgifter och har på senare tid trissat upp priserna något extremt. Finns flera exempel där artisterna medvetet begärt ut en låg summa per biljett för att de ville att sina fans skulle ha råd (så lite som någon enstaka hundralapp), men där Ticketmaster ignorerat det och sålde även de billigaste biljetterna för väl över tusenlappen och sedan lade mellanskillnaden i fickan "bara för att de kan".

Även artisterna klagar på Ticketmaster men är tvingade att sälja sina biljetter genom dem då det helt enkelt inte finns någon annan aktör som kan göra avtal med arenorna pga Ticketmasters påtvingade ensamrättsavtal.

Amerikanska konkurrensverket håller just nu på att utreda det, vad jag hört, då även de är missnöjda med hur Ticketmaster har betett sig sedan de blev godkända 2009 att gå ihop med deras dåvarande största konkurrent Live Nation, då på grunder och löften som de helt ignorerat till fördel för att utnyttja sin monopolställning.

...Så med det sagt, sett till rådande konkurrenslagar har Ticketmaster väldigt sannolikt utfört mängder med olagliga handlingar som skadar både konkurrenter, marknaden, och orättvist drabbar konsumenter (en dom har dock ännu inte fastställts, men verkar vara på g). Sen kan man ju absolut tycka som man vill kring hur biljetterna kommits över och läckts ut men rent moraliskt känns det i alla fall i mitt tycke mer som karma än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Vi kan ju börja med att de i princip gör mot sina konkurrenter samma sak som Intel gjorde mot AMD i slutet på 00-talet och sedan åkte på miljardböter för.

Du vet, hur Intel mutade återförsäljare att inte sälja AMD-datorer, något som bidrog till att skada AMD så mycket att det dröjde nästan 10 år innan Ryzen kom innan de kunde komma ikapp igen? Och som Intel till följd blev bötfällda en rekordsumma för?

Det är i princip samma sak som Ticketmaster gjort mot sina konkurrenter där de mutar arenor till att ge dem ensamrätt kring biljettförsäljning till konserter och event.

Permalänk
Medlem

Relevant läsning om TicketMaster’s ”sPeCiAl SeCuRiTy”:
https://conduition.io/coding/ticketmaster/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

https://youtu.be/-_Y7uqqEFnY

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Galna priser. Jag pyntade 580 kr för Iron Maiden på Ullevi 2008, hamnade längst fram (lite turligt får väl sägas) men det är också enda konserten på Ullevi jag varit på. Att biljetter idag stigit till ockerpriser har sådana som Ticketmaster stark del i. Priselasticiteten är intressant, men bara för att man KAN ta ut ett visst "marknadsmässigt" pris betyder inte att man BÖR göra det.

Ska företag ha moral och etik? Räcker det inte att följa lagen? Tja. Då bör kanske lagarna anpassas, ingen verkar i ett vakum och samhället tar en del kostnader för infrastruktur etc, eller i fallet Taylor Swift, otroligt nog mätbart högre inflation sägs det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte försvara Ticketmaster, men en stor skuld till att konsertpriserna ökar är att artisterna inte tjänar några stora pengar på skivförsäljning eller streaming (undantag finns), vilket medför att turnerande och merch-försäljning är enda chansen att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Nu ska jag inte försvara Ticketmaster, men en stor skuld till att konsertpriserna ökar är att artisterna inte tjänar några stora pengar på skivförsäljning eller streaming (undantag finns), vilket medför att turnerande och merch-försäljning är enda chansen att tjäna pengar.

Det hjälper inte heller när Ticketmaster själva ibland behåller så mycket som 50–75% av för deras diverse avgifter...

Finns flera fall där artisterna själva försökt hålla ner biljettpriset och inte begärt väldigt mycket per såld biljett men där Ticketmaster trots det trissat upp slutpriset och behållit mellanskillnaden bara för att de kan.

Permalänk
Medlem

Efterfrågan styr marknaden. Om folk inte skulle betala ett högt pris så skulle det anpassas med ett lägre. Vi pratar nöjen och inte förnödenheter. Dvs, det behöver inte regleras så hårt (alltså med hög prio) i lagen.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fast de där hackarna verkar ju göra lite vettigt för mänskligheten också även om de för det mesta är irritationsmoment:
'Gay furry hackers' breach conservative US think tank behind Project 2025

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Efterfrågan styr marknaden. Om folk inte skulle betala ett högt pris så skulle det anpassas med ett lägre. Vi pratar nöjen och inte förnödenheter. Dvs, det behöver inte regleras så hårt (alltså med hög prio) i lagen.

Utbud och efterfrågan fungerar bara när det finns fungerande konkurrens. En alltför dominant aktör med de-fakto monopol likt Ticketmaster kan enkelt trixa med utbudet för att påverka efterfrågan till sin fördel.

Har kunderna inget annat val än att betala hutlöst höga priser och med de avgifter som Ticketmaster tar ut så behöver de inte sälja alltför många biljetter för att det ska gå runt. Finns inga konkurrenter så blir det bristen på utbud som drar upp priserna, snarare än hög efterfrågan.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=tSKswBQLE2Q

Tank har en del videos om Live nation som är lite intressanta att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Utbud och efterfrågan fungerar bara när det finns fungerande konkurrens. En alltför dominant aktör med de-fakto monopol likt Ticketmaster kan enkelt trixa med utbudet för att påverka efterfrågan till sin fördel.

Har kunderna inget annat val än att betala hutlöst höga priser och med de avgifter som Ticketmaster tar ut så behöver de inte sälja alltför många biljetter för att det ska gå runt. Finns inga konkurrenter så blir det bristen på utbud som drar upp priserna, snarare än hög efterfrågan.

Utbud och efterfrågan fungera inte enbart vid konkurrens; det fungerar så snart det finns säljare och köpare. Ticketmasters ställning gör dig inte nödvändigtvis till ett offer.

Det är inte förnödenheter vi pratar om. Dvs, man behöver inte köpa dessa konsertbiljetter om man inte vill, vill men inte har råd eller rent av inte accepterar priset.

Visa signatur

UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Utbud och efterfrågan fungera inte enbart vid konkurrens; det fungerar så snart det finns säljare och köpare. Ticketmasters ställning gör dig inte nödvändigtvis till ett offer.

Det är inte förnödenheter vi pratar om. Dvs, man behöver inte köpa dessa konsertbiljetter om man inte vill, vill men inte har råd eller rent av inte accepterar priset.

Det är så fegt att gå till ”du behöver inte köpa” argumentet för att förminska någons poäng. Nej, det är nästan inget vi behöver när det kommer till konsumtion.

Om Intel hade monopol, använde olagliga metoder för att kontrollera marknaden och döda all framtida konkurrens och därefter höjde alla CPU’s till 1 miljon kronor som dödar ditt hårdvaru-intresse. Hade du velat höra ”du behöver inte köpa” som argument mot att Intels beteende är förkastligt utan istället helt okej för du dör inte utan en CPU?

Min personliga åsikt är att ett globalt monopol i en marknadsekonomi kan i längden aldrig vara en bra sak för någon konsument och ska inte heller försvaras. Oavsett om det gäller förnödenheter eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Det är så fegt att gå till ”du behöver inte köpa” argumentet för att förminska någons poäng. Nej, det är nästan inget vi behöver när det kommer till konsumtion.

Om Intel hade monopol, använde olagliga metoder för att kontrollera marknaden och döda all framtida konkurrens och därefter höjde alla CPU’s till 1 miljon kronor som dödar ditt hårdvaru-intresse. Hade du velat höra ”du behöver inte köpa” som argument mot att Intels beteende är förkastligt utan istället helt okej för du dör inte utan en CPU?

Min personliga åsikt är att ett globalt monopol i en marknadsekonomi kan i längden aldrig vara en bra sak för någon konsument och ska inte heller försvaras. Oavsett om det gäller förnödenheter eller inte.

Det var inte min mening att uppfattas som feg i dina ögon; jag står fast vid det jag skrev eftersom det är vad jag tror på.

Jag lever själv efter min poäng och köper extremt sällan biljetter — mycket på grund av prissättningen. Om fler gjorde som jag, skulle priserna troligtvis justeras ner för att locka fler tillbaka.

Din jämförelse med CPU:er bekräftar snarare min poäng. Under lång tid har jag avstått från att uppgradera eftersom prestandaökningen inte motiverade kostnaden. Att inte vara nöjd med prissättningen är en signal att välja bort, inte att ropa efter reglering.

Monopol är inte automatiskt dåligt. Som jag ser det uppstår lätt problem när man t ex ser sig som ett offer och kanske förlitar sig på politisk inblandning istället för att anpassa sig. Den som alltid väntar på att staten ska lösa saker tappar förmågan att själv skapa värde och ta ansvar för sina egna val.

Frihet handlar om att kunna välja — och att ta konsekvenserna av de valen. Om man inte gillar ett företags prissättning, produkter eller tjänster, finns alltid alternativet att avstå, välja något annat eller skapa något bättre själv. Det är så ekonomisk styrka och frihet byggs, tycker jag. Håller du inte med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Det var inte min mening att uppfattas som feg i dina ögon; jag står fast vid det jag skrev eftersom det är vad jag tror på.

Jag lever själv efter min poäng och köper extremt sällan biljetter — mycket på grund av prissättningen. Om fler gjorde som jag, skulle priserna troligtvis justeras ner för att locka fler tillbaka.

Din jämförelse med CPU:er bekräftar snarare min poäng. Under lång tid har jag avstått från att uppgradera eftersom prestandaökningen inte motiverade kostnaden. Att inte vara nöjd med prissättningen är en signal att välja bort, inte att ropa efter reglering.

Monopol är inte automatiskt dåligt. Som jag ser det uppstår lätt problem när man t ex ser sig som ett offer och kanske förlitar sig på politisk inblandning istället för att anpassa sig. Den som alltid väntar på att staten ska lösa saker tappar förmågan att själv skapa värde och ta ansvar för sina egna val.

Frihet handlar om att kunna välja — och att ta konsekvenserna av de valen. Om man inte gillar ett företags prissättning, produkter eller tjänster, finns alltid alternativet att avstå, välja något annat eller skapa något bättre själv. Det är så ekonomisk styrka och frihet byggs, tycker jag. Håller du inte med?

Det finns helt klart poänger i din strategi att hantera prisökningar och kudos till dig som kan göra medvetna val hela tiden.

Det du missar i ekvationen enligt mig är att du förutsätter att alla människor har förmågan att göra som du - Vara medvetna, sätta gränser och stå upp för sin princip.

Jag vet inte hur insatt du är i konsumentbeteende generellt, men min gissning är att marknadsföring inte skulle fungera särskilt bra om alla tänkte och var medvetna om sina köpimpulser och kunde hantera dem logiskt. Faktum är att många (de flesta?) konsumenter styrs av omedvetna impulser och känslor som företag utnyttjar till fullo.

Se bara på mängden reklam och säljfrämjande aktiviteter som vi bombarderas av dagligen för att få människor att köpa saker till överpris och saker de inte behöver. Skulle det inte funka så skulle man sluta ganska snart.

Särskilt knepigt blir det med artister och kändisar där fans kan utveckla riktigt starka emotionella band, så pass att de tror att det finns en ömsesidig relation (pratar inte om stalkers, det är en annan nivå) mellan bägge vilket lätt kan utnyttjas genom svindyra konsertbiljetter och överprisad merch.

För att ytterligare lyfta min poäng så finns det forskning som visar att konsumenter överför sina känslor från en kändis de gillar till produkten omedvetet. När de ser produkten efteråt så får de samma känslor som de tyckte om kändisen…Om du då har monopol på en global marknad kan du göra mycket skada mot oanande fans som inget hellre vill göra än att se sin favoritidol.

TL;DR - Jag är glad för din skull att du hittat en metod som funkar för dig, överför inte den förmågan automatiskt till andra. Jag gissar på att en stor massa aldrig ens reflekterat på sitt köpbeteende och inte är intresserade av att ta reda på det heller och därför tror jag inte på en självreglerande marknad generellt.

Permalänk
Medlem

Gravediggers, trodde det hade hänt något igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Gravediggers, trodde det hade hänt något igen...

Haha, okej vi dödar denna 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Det finns helt klart poänger i din strategi att hantera prisökningar och kudos till dig som kan göra medvetna val hela tiden.

Det du missar i ekvationen enligt mig är att du förutsätter att alla människor har förmågan att göra som du - Vara medvetna, sätta gränser och stå upp för sin princip.

Jag vet inte hur insatt du är i konsumentbeteende generellt, men min gissning är att marknadsföring inte skulle fungera särskilt bra om alla tänkte och var medvetna om sina köpimpulser och kunde hantera dem logiskt. Faktum är att många (de flesta?) konsumenter styrs av omedvetna impulser och känslor som företag utnyttjar till fullo.

Se bara på mängden reklam och säljfrämjande aktiviteter som vi bombarderas av dagligen för att få människor att köpa saker till överpris och saker de inte behöver. Skulle det inte funka så skulle man sluta ganska snart.

Särskilt knepigt blir det med artister och kändisar där fans kan utveckla riktigt starka emotionella band, så pass att de tror att det finns en ömsesidig relation (pratar inte om stalkers, det är en annan nivå) mellan bägge vilket lätt kan utnyttjas genom svindyra konsertbiljetter och överprisad merch.

För att ytterligare lyfta min poäng så finns det forskning som visar att konsumenter överför sina känslor från en kändis de gillar till produkten omedvetet. När de ser produkten efteråt så får de samma känslor som de tyckte om kändisen…Om du då har monopol på en global marknad kan du göra mycket skada mot oanande fans som inget hellre vill göra än att se sin favoritidol.

TL;DR - Jag är glad för din skull att du hittat en metod som funkar för dig, överför inte den förmågan automatiskt till andra. Jag gissar på att en stor massa aldrig ens reflekterat på sitt köpbeteende och inte är intresserade av att ta reda på det heller och därför tror jag inte på en självreglerande marknad generellt.

Jag erkänner att jag ibland har svårt att förstå varför fler inte reflekterar över sitt eget köpbeteende och hur det påverkar dem. För mig är det naturligt att analysera mönster och konsekvenser, att tänka igenom vad som kan vara positivt men även mindre fördelaktigt på sikt. Jag ser gärna saker ur ett logiskt perspektiv, där jag väger in hur mina val påverkar mig och min livssituation. Det kan vara lite svårt för mig att förstå varför andra inte verkar ta hänsyn till samma aspekter, eller varför fler inte ser det på samma sätt.

Jag håller med om vad du menar med att många styrs av impulser och känslor, inte minst när det handlar om kändisar eller starka varumärken. Jag tycker däremot att det blir fel att tänka att konsumenter automatiskt är hjälplösa och inte kan lära sig att hantera sina impulser. Att förvänta sig att marknaden ska ändra sig (om man nu vill det) utan att människor själva förändrar sitt beteende känns för mig som att ge upp ett viktigt ansvar som man har som vuxen.

Marknadsföring spelar absolut på känslor och kan påverka oss, men jag tror fortfarande att människor har förmågan att bli mer medvetna om sina val. Är väl lite bittert att tänka att folk inte skulle kunna fatta rationella beslut? Det låter mest som ett sätt att tänka som bara gör att vi blir mer passiva, med mitt perspektiv.

Jag är glad att vi kan diskutera detta på ett konstruktivt sätt. Det är värdefullt att höra olika perspektiv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Finns ju massa White Hat Hackers som gör riktigt mkt nytta!