Installera win 11 går inte på en ny hårddisk.

Permalänk
Medlem

Installera win 11 går inte på en ny hårddisk.

Hej, jag installerade win 11 igår, först uppdaterade jag bios för att kunna
göra det(TPM2). Det var på ett Aorus elite b550 v2 moderkort. Men eftersom
jag inte är så smart så lyckades jag installera det på fel hårddisk.
Och nu när jag försöker installera om det går det inte för det står att
datorn inte stödjer win 11 trots att om jag kör win health check så säger dom
att jag gör det och jag har en lyckad installation på datorn bara på fel hårddisk.
Någon teknisk person som vet vad felet kan bero på?

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Förmodligen EFI system partition ligger redan på den felaktiga HDD och måste tas bort innan kan installera win 11 i annan hdd.
Välj ta bort hddn win 11 ligger på och välj SSD för installation.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte åt den sidan utan den stoppar mig innan. Men jag tror jag kan köra win 11 på
den felaktiga hdd:n för den har hyffsad health ändå. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Jag kommer inte åt den sidan utan den stoppar mig innan. Men jag tror jag kan köra win 11 på
den felaktiga hdd:n för den har hyffsad health ändå. Tack för hjälpen!

man måste välja "avancerad installation" så brukar detta val dyka upp, annars gissar windows var det ska installera sig själv

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk

har samma problem

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

har samma problem

Rekommenderingen brukar vara att plocka bort alla diskar som inte Windows är tänkt att ligga på, installera, sen stoppa tillbaka alla diskar. detta för att Windows lätt får för sig att lägga vissa partitioner och annat smått och gott på andra diskar *för att*, som kan ställa till problem.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Rekommenderingen brukar vara att plocka bort alla diskar som inte Windows är tänkt att ligga på, installera, sen stoppa tillbaka alla diskar. detta för att Windows lätt får för sig att lägga vissa partitioner och annat smått och gott på andra diskar *för att*, som kan ställa till problem.

Japp, ska prova det. Men måste man bokstavligen plocka ur diskarna ur chassit eller räcker det att ta bort dem från installations menyn?

Går det alternativt ta bort hårddiskar i bios så den inte "läser" dem, och sedan lägga till dem igen i bios efter windows installerat utan att plocka ur diskarna ur chassit?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Twister86:

Japp, ska prova det. Men måste man bokstavligen plocka ur diskarna ur chassit eller räcker det att ta bort dem från installations menyn?

Går det alternativt ta bort hårddiskar i bios så den inte "läser" dem, och sedan lägga till dem igen i bios efter windows installerat utan att plocka ur diskarna ur chassit?

Koppla bara ur sata-kabeln, endera ström eller data. Förutsatt att du har en SSD.
DU behöver ju inte ta bort dem ur chassit och du kan ju inte ta bort dem från installationsmenyn.

Permalänk

Menar om det är en m.2 nvme som jag har, (vilket jag har) och har 2 st. så är jag ju tvungen att skruva bort grafikkortet, sedan skruva bort kylflänsen och sedan skruva bort m.2 och sedan installera sen stänga av och sätta in allt igen var därför jag undra om man kunde "avaktivera" hårddisken i bios så den inte finns, och sen aktivera.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Se om du kan inaktivera den i UEFI så funkar det enklast ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

I många bios kan man stänga av sata-platserna men om det gäller för nvme vet jag inte. Du får kika runt lite annars är det fysisk bortkoppling som gäller.
Jag är inte insatt i om det går att ta bort diskarna från installationsmenyn. Det är då aldrig ett tips jag sett dyka upp.

Permalänk

Nästa steg är att wipea hårddisken med windows på, och jag hoppas att det går göra i uefi. annars får jag göra en bootable linux media och wipea den i kommandotolken. går väl inte wipea en windows disk i windows för då wipar den ju sig själv(?)

och sen läste jag nåt om att vissa verktyg var ej rekommenderbart på ssd diskar eftersom det försämrar livslängden avsevärt

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan inte göra det i UEFI nej, förutom typ securee erase men det kommer ta tid. När du installerat windows på nya disken, stäng av datorn och aktivera den gamla, in i diskhanteraren och ta bort allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Nästa steg är att wipea hårddisken med windows på, och jag hoppas att det går göra i uefi. annars får jag göra en bootable linux media och wipea den i kommandotolken. går väl inte wipea en windows disk i windows för då wipar den ju sig själv(?)

och sen läste jag nåt om att vissa verktyg var ej rekommenderbart på ssd diskar eftersom det försämrar livslängden avsevärt

Du kan wipea disken när du bootar till installationen:

Vid skärmen där du ska välja var du ska installera Windows:

Om du kör UEFI: öppna cmd (shift+F10) och skriv

diskpart
list disk
select disk # (där # motsvarar disken du vill installera på, oftast select disk 0)
clean (← tar bort partitionstabellen)
convert gpt
exit
exit

Sedan uppdaterar du och installerar på oallokerat utrymme.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"