Windows 11 kan få appkategorier som i IOS

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 kan få appkategorier som i IOS

Ett tredje alternativ för att sortera program i Windows ligger gömt i den senaste Insider-betan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Så.. Windows 11 får mappar?

Permalänk
Medlem

Men?

Betyder det alltså att man inte kunnat sortera sina program enligt kategori i startmenyn tidigare?

Jag har personligen valt bort att använda 8an, 10an och 11an..... det blir bara lättare o lättare att validera sitt val ju mer man får veta

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Så.. Windows 11 får mappar?

Skrivet av Kasken:

Betyder det alltså att man inte kunnat sortera sina program enligt kategori i startmenyn tidigare?

Det nya är väl att systemet på något sätt kan tilldela en kategori automatiskt?

Permalänk
Medlem

Har kliat mig i huvet i 20 år på varför Windows, eller ett OS, inte gör det per default. Ska bli skönt att kunna slippa klia hoppas jag, för hålet är rätt stort nu...

Permalänk
Medlem

Alltid spännande med tekniska framsteg. Snart sorteras program in under olika kategorier baserat på användningsområde. Typ så här eller?

Permalänk
Medlem

De får gärna lägga till så att man kan byta färger på sina mappar också. Har väntat på det hur länge som helst. Går bara med tredjepartsprogram i dagsläget. Går dock att byta ikoner redan så det är obegripligt varför det inte går att byta färg. Går i SharePoint sedan länge.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Alltid spännande med tekniska framsteg. Snart sorteras program in under olika kategorier baserat på användningsområde. Typ så här eller?
https://www.trustedreviews.com/wp-content/uploads/sites/54/2015/07/win95o2start-1.png

Sådär är det väl i princip redan, dvs det finns en alfabetisk listning av filer och kataloger under startmeny-katalogen.

Det nya är en kategoribaserad listning av individuella applikationer, förmodligen då helt oberoende av katalogstrukturen för startmeny-katalogen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

HAHAHAHA! Jag älskar bra skämt som får en att gråta...

Det lär vara manuellt och med tanke på att det är high chapparall i My Documents så lär nästan ingen utvecklare använda dessa kategorier.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det lär vara manuellt och med tanke på att det är high chapparall i My Documents så lär nästan ingen utvecklare använda dessa kategorier.

Det är väl bara för Microsoft att ta fram ännu en standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Alltså precis som i Gnome, Android, iOS, macOS och KDE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Alltså precis som i Gnome, Android, iOS, macOS och KDE

Ja precis. Det är ju inte raketforskning precis, men det kräver att någon klassificerar programmen. Helst vill man väl att programmen själva skall ha sådan metadata, men det kommer kanske inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ja precis. Det är ju inte raketforskning precis, men det kräver att någon klassificerar programmen. Helst vill man väl att programmen själva skall ha sådan metadata, men det kommer kanske inte hända.

Nej, det lär väl knappast hända... se bara på de nya kontextmenyerna, på det hela taget väldigt få applikationer som anpassat sig sedan 11 släpptes.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

För Apple har det hittills funkat på i deras App Library, då nära nog alla appar kommer från deras App Store. Har för mig att appar jag sideloadat istället hamnar under en mapp med mitt Apple ID.

Precis som du är inne på, så har jag svårt att se hur Microsoft ska få till en bra sortering med automatik.

Lär fortsätta med Open-Shell/Classic Start tills vidare i vilket fall som helst. Windows 11 24H2 har bara fått mig att inse hur ofärdigt det mesta fortfarande är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

För Apple har det hittills funkat på i deras App Library, då nära nog alla appar kommer från deras App Store. Har för mig att appar jag sideloadat istället hamnar under en mapp med mitt Apple ID.

Precis som du är inne på, så har jag svårt att se hur Microsoft ska få till en bra sortering med automatik.

Lär fortsätta med Open-Shell/Classic Start tills vidare i vilket fall som helst. Windows 11 24H2 har bara fått mig att inse hur ofärdigt det mesta fortfarande är.

Den realistiska lösningen är väl att Microsoft själva klassificerar de vanligaste programmen (många finns ju redan indexerade i winget/Microsoft store)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Den realistiska lösningen är väl att Microsoft själva klassificerar de vanligaste programmen (många finns ju redan indexerade i winget/Microsoft store)?

Tyvärr finns inga av de programmen jag kör på Microsoft Store. Microsoft hade troligtvis klassat dessa som Hacking Tools eller Malware

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Tyvärr finns inga av de programmen jag kör på Microsoft Store. Microsoft hade troligtvis klassat dessa som Hacking Tools eller Malware

Inte winget heller? Jag tycker utbudet där är förvånansvärt bra.