Permalänk
Medlem

Ny dator, spel crashar efter <30 min...

Tjena!
Köpte ny dator från Inet nån vecka sedan.
Alla spel jag testat än så länge crashar, både små o stora, singleplayer och multiplayer ( battlefront, gta, league of legends, minecraft, AC spel)

Spelen laggar inte innan crash, datorn crashar inte utan bara spel
Komponenter är heller inte överhettade eller "överansträngda"?

Är ingen expert på datorer så kanske något självklart jag missat att göra?

Datorn:
Proccessor : Ryzen5 7600x
Grafikkort: GeForce RTX 4070 Super
Internminne 32GB
Windows 11

Tacksam för tips:)

Permalänk
Avstängd

Moderkort? bios version ?

Ibland kommer bios versioner med "improved system stability"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klamenk:

Tjena!
Köpte ny dator från Inet nån vecka sedan.
Alla spel jag testat än så länge crashar, både små o stora, singleplayer och multiplayer ( battlefront, gta, league of legends, minecraft, AC spel)

Spelen laggar inte innan crash, datorn crashar inte utan bara spel
Komponenter är heller inte överhettade eller "överansträngda"?

Är ingen expert på datorer så kanske något självklart jag missat att göra?

Datorn:
Proccessor : Ryzen5 7600x
Grafikkort: GeForce RTX 4070 Super
Internminne 32GB
Windows 11

Tacksam för tips:)

Vad får du för felkod?

Annars
Uppdatera till senaste bios
Uppdatera alla drivrutiner
Uppdatera alla Windows Uppdates
Stäng av expo i bios

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Köpt som en hel dator eller byggt själv?

Känns som något inet borde ha upptäckt vid test i så fall, om den är köpt som en hel dator hade jag först och främst kontakta inet så de får fixa problemet.

Startar den om efter 30 minuter även om du spelar lättare spel eller stänger den av sig snabbare om du spelar något mer krävande?

Permalänk
Avstängd

Hur många watt har din PSU? Uteslut ram-minnena, du kan använda Windows inbyggda minnestestverktyg

Tryck på Windows + R för att öppna Kör-fönstret.
Skriv mdsched.exe och tryck Enter.
Följ instruktionerna för att köra minnestestet.

Men förmodligen är det bara flasha bios

Permalänk
Medlem

Kontakta inet, du ska inte behöva felsöka en dator som dom har byggt, är väl hela vitsen man köper en färdig för den ska funka och ha genomgått alla tester innan dom skickat ut den till kunden ? Och du har ju garanti såklart på datorn.

Kan ju vara nätagget som strular med spänningen eller nåt men oavsett så ska inet ta ansvar för nåt dom byggt själva.

Permalänk
Medlem

Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI

Läste på några reddit inlägg att uppdatera bios kan vara riskabelt, borde jag göra det eller kontakta Inet direkt?
Vet för den delen inte hur jag uppdaterar bios )

Tack för snabba svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Köpt som en hel dator eller byggt själv?

Känns som något inet borde ha upptäckt vid test i så fall, om den är köpt som en hel dator hade jag först och främst kontakta inet så de får fixa problemet.

Startar den om efter 30 minuter även om du spelar lättare spel eller stänger den av sig snabbare om du spelar något mer krävande?

Köpte som komplett hel dator, så har inte gjort någonting själv med den.
Verkar inte som de krävande spelen crashar tidigare än de andra, Witcher3 och minecraft t.ex crashade t.ex ungefär samtidigt som gta och battlefront

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Kontakta inet, du ska inte behöva felsöka en dator som dom har byggt, är väl hela vitsen man köper en färdig för den ska funka och ha genomgått alla tester innan dom skickat ut den till kunden ? Och du har ju garanti såklart på datorn.

Kan ju vara nätagget som strular med spänningen eller nåt men oavsett så ska inet ta ansvar för nåt dom byggt själva.

Låter klokt, köpte komplett dator av en anledning - för att inte behöva strula med problemen själv 😁

Permalänk
Avstängd

TUF GAMING B650-PLUS WIFI BIOS 2615
Version 2615
12.64 MB
2024/06/25
"1.Improved device compatibility
2.Improved system stability"

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/BIOS/TUF-GAMING-B650-PL...

Börja där,

Flasha bios är inte riskabelt nuförtiden, det kunde vara det på slutet av 90 talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Moderkort? bios version ?

Ibland kommer bios versioner med "improved system stability"

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI
Vet inte vilken bios version, eller vad det innebär 😅 Kan kolla när jag är hemma igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

TUF GAMING B650-PLUS WIFI BIOS 2615
Version 2615
12.64 MB
2024/06/25
"1.Improved device compatibility
2.Improved system stability"

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/BIOS/TUF-GAMING-B650-PL...

Börja där,

Tack! Borde jag testa grejer innan jag kontakar Inet tycker du?

Permalänk
Avstängd

Du har garanti hur som helst, så börja där med bios sen går man vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Du har garanti hur som helst, så börja där med bios sen går man vidare

Skulle bios verkligen göra att spel kraschar bara sådär ? låter märkligt... och när inet testade massa så passerade datorn utan problem men uppkommer först senare hos kunden ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

avsaknad av stabila uefi'n kan ju krascha datorn. vad har inet gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klamenk:

Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI

Läste på några reddit inlägg att uppdatera bios kan vara riskabelt, borde jag göra det eller kontakta Inet direkt?
Vet för den delen inte hur jag uppdaterar bios )

Tack för snabba svar

Kontakta Inet. Du bryter deras garanti ifall du uppdaterar Bios själv för någon idiotisk anledning -.-

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Kontakta Inet. Du bryter deras garanti ifall du uppdaterar Bios själv för någon idiotisk anledning -.-

Var skriver de det? Tur att vi har KKL.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

BIOS är dock som spel nuförtiden. Släpps krashfärdiga vid release. Fick uppdatera mitt BIOS flera versioner innan datorn vart stabil.
Hade något att göra med hur den konfigurerade minnet med XMP. Flera hade samma problem.

Köper man färdig datorn som OP är det en annan sak dock. Då ska det funka ur boxen så att säga.
Skulle fråga Inet om man ska uppdatera själv eller lämna in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Lämnade in på eftermiddagen, har idag fått en helt ny dator medans de kollar på den andra med problem 🙃
Tror att det var temperaturfel, men borde inte hela datorn stängas av, och inte bara spelen isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klamenk:

Lämnade in på eftermiddagen, har idag fått en helt ny dator medans de kollar på den andra med problem 🙃
Tror att det var temperaturfel, men borde inte hela datorn stängas av, och inte bara spelen isåfall?

Jadu... Det kan jag faktiskt inte svara på alls, MEN då du har garanti etc etc och en utlåningsdator nu så är det Inets ansvar. Det kanske är en defekt del i riggen, kortslutning alt en dålig kabel... Deras tech kommer gå igenom och kolla, oavsett så kommer du få en fungerande dator ^^

Inet har ju inget dåligt rykte. Därav man köper av dem.

Hoppas datorn du fått "låna" uppfyller dina krav och att du kan lira eller vad du nu gör medans

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Jadu... Det kan jag faktiskt inte svara på alls, MEN då du har garanti etc etc och en utlåningsdator nu så är det Inets ansvar. Det kanske är en defekt del i riggen, kortslutning alt en dålig kabel... Deras tech kommer gå igenom och kolla, oavsett så kommer du få en fungerande dator ^^

Inet har ju inget dåligt rykte. Därav man köper av dem.

Hoppas datorn du fått "låna" uppfyller dina krav och att du kan lira eller vad du nu gör medans

Nya datorn ska tillbaks idag då den stängs ner nästan direkt när jag försöker ens starta ett spel, inte bara spelet utan datorn 😂 Riktigt trött på dehär nu

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort som TS och jag hade samma problem med blåskärm dock kom de helt random och inte efter 30 min. Fick uppdatera bios ett flertal gånger tills jag hittade den som fungerade.

I mitt fall så fanns det även flertal bios där slot 3 på nvme försvann. Så sitter på en relativt gammal bios.

Även problem att få till XMP innan jag hittade rätt bios. Jag skulle säga att det är 98% modekortets bios som framkallar krascharna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klamenk:

Nya datorn ska tillbaks idag då den stängs ner nästan direkt när jag försöker ens starta ett spel, inte bara spelet utan datorn 😂 Riktigt trött på dehär nu

Hm... Låter inte alls kul :/

Visa signatur