Begagnat grafikkort för bild- och videoredigering med AI

Permalänk
Medlem

Begagnat grafikkort för bild- och videoredigering med AI

Hej!

Håller på att uppgradera/byta stationär dator och grafikkort är något av en djungel för mig, aldrig varit någon gamer. Så då tar jag och rådfrågar er efter modeller att hålla utkik efter.

Det enda kravet som jag har är stöd för AI-funktioner för video och foto, för t.ex. uppskalning och brusreducering. Idag med mitt gamla GTX 760 så tar en AI brusreducering på ett standardfoto ca 40 minuter (!) för mig, hos en kompis som har något RTX-kort går det på runt en minut.. Har jag inte förstått fel var denna teknik något som Nvidia införde med RTX-serien (finns det i alla RTX-kort)? Har AMD/Radeon och/eller Intel någon motsvarighet?

En "liten" uppgradering vore stor/tillräcklig för mig, så gällande modeller och budget så söker jag most bang for the buck under 2000 kr. Tänker i första hand hålla utkik efter begagnade exemplar, så tips på vanliga/populära modeller som funnits på marknaden ett tag vore bra. Samt om det finns något mer jag borde tänka på?

Tack på förhand

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Beror på vad exakt du är ute efter, för sådana simpla funktioner behövs inte något specifikt hårdvara, troligen fungerar billigare icke rtx kort samt radeon/arc också, men kan köpa ett rtx 3050 (2000kr nytt, så kanske 1200-1500kr begagnat på auktion men annars säljs de dyrt på blocket) så sitter du lite säkrare med funktioner och möjlitvist lite mindre strul.
Rtx 2060, liknande prestanda, finns det mer av i andrahandsmarknaden ifall du vill ha lite billigare och inte hittar 3050.

Permalänk
Medlem

2060 12gb är ett bra mkt bättre kort än 3050.
Lägre än rtx2060 tror jag inte du ska gå. Och för allt AI relaterat så är nvidia helt överlägset amd.