Billig NAS server för filmer

Permalänk

Billig NAS server för filmer

Hallåj,

Jag vill försöka bygga en egen server för att kunna spara filmer/serier och sedan kolla över LAN här hemma

Detta är vad jag har planerat att använda,

ASUS Prime N100I-D D4
Crucial RAM 16GB DDR4 3200MHz CL22
Intenso TOP 3832430 M.2 SATA III Intern SSD, green, 128 GB
AeroCool CS107 V2, MicroATX

Men ang PSU, vad ska jag köpa ?
Jag har 2 HDD men skulle vilja köpa 2-4 till i framtiden, skulle jag kunna göra det med detta bygge ?

Permalänk
Sötast

Det blir ett billigt, fint och strömsnålt bygge!

Med 4 diskar och det andra du har så kommer du inte nå upp i 100W någonsin.
Jag skulle rekommendera ett pålitligt nätagg som håller länge och har hög effektivitet för din last.

Om det är pålitligt kan du nog söka på här på sweclockers och om det har hög effektivitet under 100w kan nog en sökmotor svara på.

en modell starkare PicoPSU skulle vara optimalt för denna lasten men det första och senaste jag köpte dog efter knappt 1år.
Vet inte om det var ett måndagsexemplar eller om de är så opålitliga. En sökmotor kan nog svara på det med

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Det blir ett billigt, fint och strömsnålt bygge!

Med 4 diskar och det andra du har så kommer du inte nå upp i 100W någonsin.
Jag skulle rekommendera ett pålitligt nätagg som håller länge och har hög effektivitet för din last.

Om det är pålitligt kan du nog söka på här på sweclockers och om det har hög effektivitet under 100w kan nog en sökmotor svara på.

en modell starkare PicoPSU skulle vara optimalt för denna lasten men det första och senaste jag köpte dog efter knappt 1år.
Vet inte om det var ett måndagsexemplar eller om de är så opålitliga. En sökmotor kan nog svara på det med

Lycka till!

Tack så mycket!!

Hittade förresten en cxcx430m bland mina grejer, skulle detta kunna användas eller blir det för mycket tror du ?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du/köper du kontrollerkort för diskarna? Moderkortet har ju bara 1x SATA.

Ang. SSD skulle jag ta en M.2 med PCIe istället, bör inte kosta många kronor mer? Finns t ex denna.
Jag är inte heller helt 100 på om moderkortet klarar SATA på den porten eller inte. Det står inte uttryckligen (på hemsidan eller i manualen) att den klarar annat än PCIe åtminstone.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Har du/köper du kontrollerkort för diskarna? Moderkortet har ju bara 1x SATA.

Ang. SSD skulle jag ta en M.2 med PCIe istället, bör inte kosta många kronor mer? Finns t ex denna.
Jag är inte heller helt 100 på om moderkortet klarar SATA på den porten eller inte. Det står inte uttryckligen (på hemsidan eller i manualen) att den klarar annat än PCIe åtminstone.

Tack, såg inte alls att det endast var 1x, trodde det var 2x...

Har du någon rekommendation ang moderkort som inte skulle vara alldeles för dyr med minst 2x, 4 hälst så jag inte behöver köpa ett extra kort senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplestreet:

Tack, såg inte alls att det endast var 1x, trodde det var 2x...

Har du någon rekommendation ang moderkort som inte skulle vara alldeles för dyr med minst 2x, 4 hälst så jag inte behöver köpa ett extra kort senare

Då moderkortet har ett PCI-e uttag så är det väl bara att skaffa ett passande kontrollerkort som ger extra SATA uttag.
Är väldigt begränsat vad som finns för moderkort i av den typen.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du ha diskarna i ett externt kabinett?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ska du ha diskarna i ett externt kabinett?

Nej, tänkte köpa ett sånt där tower case grej för HDDs, vet direkt inte vad det heter men sedan lägga diskarna tillsammans med allt i caset

Permalänk
Sötast
Skrivet av Simplestreet:

Nej, tänkte köpa ett sånt där tower case grej för HDDs, vet direkt inte vad det heter men sedan lägga diskarna tillsammans med allt i caset

https://www.amazon.se/dp/B08F56WKW7?ref=ppx_yo2ov_dt_b_produc...

Denna sitter i min filserver sedan 2023.
Den har aldrig rapporterat fel, korrumperat data eller orsakat en krash.
Viktigt är att veta att den kan flaskhalsa om man sätter massa SSD'er. Men till vanliga snurrdiskar går det fint!

Min kör 4st SSD'er och den enda gång jag når en limit är i benchmarks.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

https://www.amazon.se/dp/B08F56WKW7?ref=ppx_yo2ov_dt_b_produc...

Denna sitter i min filserver sedan 2023.
Den har aldrig rapporterat fel, korrumperat data eller orsakat en krash.
Viktigt är att veta att den kan flaskhalsa om man sätter massa SSD'er. Men till vanliga snurrdiskar går det fint!

Min kör 4st SSD'er och den enda gång jag når en limit är i benchmarks.

Kortet är dock x4 och tycks inte passa i TS (planerade) moderkort.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplestreet:

Hallåj,

Jag vill försöka bygga en egen server för att kunna spara filmer/serier och sedan kolla över LAN här hemma

Detta är vad jag har planerat att använda,

ASUS Prime N100I-D D4
Crucial RAM 16GB DDR4 3200MHz CL22
Intenso TOP 3832430 M.2 SATA III Intern SSD, green, 128 GB
AeroCool CS107 V2, MicroATX

Men ang PSU, vad ska jag köpa ?
Jag har 2 HDD men skulle vilja köpa 2-4 till i framtiden, skulle jag kunna göra det med detta bygge ?

Köpte en beg Optiplex för detta endamål för 1500kr
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?cg=5021&q=optipl...

Fungerar utmärkt, se bara till att det är en 8000 Intel eller senare för quicksync eller vad det nu heter.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Sötast
Skrivet av Thomas:

Hmm, amazon har de sämsta listings alltså.

Det finns flertal olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Läser man omdömmena så finns det personer som säger att de kört kortet i 1x och då funkar det väl på moderkortet

Tänkte också tipsa om denna produkten som du kan titta på och se om det är något för dig.
https://www.zimaspace.com/products/single-board-server?utm_so...

Finns andra modeller också, i ovan hade du behövt ha diskarna i ett externt chassi dock.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.