Permalänk
Medlem

Laptop till studier och gaming

Hej! Ska börja plugga till systemutvecklare nu i höst och är i behov av en laptop. Nu är det så att jag inte är så kunnig när det gäller specs o så förutom att jag minst borde ha 16gb ram och 512gb ssd. På fritiden tycker jag om att spela lite då o då men inget tokigt, utan lite casual fps i nån timma, spelar cs och tf2, lite cod här o där men föredrar att ha det på lägsta settings o använder också configs då det är det jag själv föredrar, så jag bryr mig inte så mycket om graphics o så, men minst 100fps på dessa 3 spel skulle vara kanonbra. Sen finns det AAA spel som jag kanske startar up en gång var femte månad och då gillar jag att spela på medium/high settings utan att hela datorn börjar strypas ihjäl. Har hittat några stycken som verkar bra men alldeles för dyra för mig och vill helst ha en som inte kostar mer än 9-10k. Utseendemässigt så gillar jag sleek designs, så inget dethära med rgb chunky svarta boxar som är gaming laptops och gör rummet till sauna! Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Efter lite snabb googling så verkar den här vara ett hyfsat val https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/barbar-d...
Men jag kan inte säga att jag är något proffs på Laptops så du bör också såklart kolla lite mer nogrant själv innan du går vidare med något köp.

Jag skulle även rekomendera att kanske istället för att lägga allt på en laptop så borde du dela upp din budget i två då en del går till en laptop och den andra till en lite mer kraftfull Desktop då en stationär dator i regel alltid kommer vara mer prisvärd (prestanda mässigt) än en Laptop.

Permalänk
Skrivet av Eine04:

Efter lite snabb googling så verkar den här vara ett hyfsat val https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/barbar-d...
Men jag kan inte säga att jag är något proffs på Laptops så du bör också såklart kolla lite mer nogrant själv innan du går vidare med något köp.

Jag skulle även rekomendera att kanske istället för att lägga allt på en laptop så borde du dela upp din budget i två då en del går till en laptop och den andra till en lite mer kraftfull Desktop då en stationär dator i regel alltid kommer vara mer prisvärd (prestanda mässigt) än en Laptop.

specifikationerna verkar bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eine04:

Tack så mycket! Nu är det så att jag har fått en Macbook pro M3 i present, vilket jag är extremt glad och tacksam för. Däremot supportar bl.a tf2 inte MacOS så jag har tänkt att satsa på en billig pc som klarar av spelet, det krävs inte så mycket att köra spelet då jag även kör med configs och lägsta settings vilket ger mig ~200+ fps. Finns det nåt du kan tänka rekommendera mig som som ger minst 150fps och ligger under 7000kr? Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad jag brukar göra när jag ska leta på en bra och prisvärd stationär dator är oftast det lättaste sättet att söka på "Best xxx$ PC 2024" på youtube så får man upp mycket bra videor med bra förslag på stationära datorer.