Funderingar på köp av dator för musik- och videoproduktion
Tjena.
kan nog va den första tråden jag skapar :D, har läst en del här på forumet gällande amd vs intel och alla dessa bekymmer dom har och har haft. Har inte hängt med riktigt vad som gäller idags läget mer än att de kommer lite nytt under hösten ifrån intel och amd som jag förstått. men iaf. tänkte mig ett uppgraderings paket och såg att inet inte hade några alls kvar, (länge sedan?), kollade webhallen samt komplett, och nu blir jag osäker. haha
Jag kör intel idag och har tyvärr varit för snål igenom åren gällande cpu:er, det jag pysslar med är musik och video redigering, och Intel har ju då varit den "självklara" väg att välja igenom åren och framför allt I7, back in the days. dock har jag varit skeptisk (läs snål) och som idag fört mig hit.
Det funkar ok med datorn idag och har inte märkt av så stora grejer än, det går men man blir otålig emellanåt , dock i tyngre musik och video produktioner så märker jag en del grejer nu när alla program och pluggar blir nyare efter upgrades, så är lite trött på det haha. Jag spelar ju såklart lite också, just nu Diablo 4 och lite andra random. men nu tänkte jag sätta tänderna i en i7a och komma upp mig lite, tills jag läser och kollar runt och är nu som ett frågetecken. kollade på beggade saker och ser att de varierar lite i pris och en del väldigt billigt (kollat just på intel sidan), vissa känns som scam, tror dom kan få hur mycket pengar som helst för skräp medans andra säljer billigt och då känns som det är något fel på grejerna, vilket då jag började snoka och söka runt lite.
Intel I5-2500K 3.3 - 4.2Ghz
16gb DDR3
Geforce 1060 6GB
Gigabyte moderkort vill jag minnas de sitter i nu.
ingen värsting dator, men den har funkat hittils iaf, så nu funderar man ju, vad ska man välja.
och prislapp vad man skulle sätta är ju svårt, det kan gå veckor som dagar ibland som man inte startar datorn. därav att köpa en dator för 30papp är uteslutet.
så vad tror ni? misstänker att oavsett vad jag köper så är det en upgrade till denna fina Dam jag sitter på just nu hahA