Funderingar på köp av dator för musik- och videoproduktion

Permalänk
Medlem

Funderingar på köp av dator för musik- och videoproduktion

Tjena.
kan nog va den första tråden jag skapar :D, har läst en del här på forumet gällande amd vs intel och alla dessa bekymmer dom har och har haft. Har inte hängt med riktigt vad som gäller idags läget mer än att de kommer lite nytt under hösten ifrån intel och amd som jag förstått. men iaf. tänkte mig ett uppgraderings paket och såg att inet inte hade några alls kvar, (länge sedan?), kollade webhallen samt komplett, och nu blir jag osäker. haha
Jag kör intel idag och har tyvärr varit för snål igenom åren gällande cpu:er, det jag pysslar med är musik och video redigering, och Intel har ju då varit den "självklara" väg att välja igenom åren och framför allt I7, back in the days. dock har jag varit skeptisk (läs snål) och som idag fört mig hit.
Det funkar ok med datorn idag och har inte märkt av så stora grejer än, det går men man blir otålig emellanåt , dock i tyngre musik och video produktioner så märker jag en del grejer nu när alla program och pluggar blir nyare efter upgrades, så är lite trött på det haha. Jag spelar ju såklart lite också, just nu Diablo 4 och lite andra random. men nu tänkte jag sätta tänderna i en i7a och komma upp mig lite, tills jag läser och kollar runt och är nu som ett frågetecken. kollade på beggade saker och ser att de varierar lite i pris och en del väldigt billigt (kollat just på intel sidan), vissa känns som scam, tror dom kan få hur mycket pengar som helst för skräp medans andra säljer billigt och då känns som det är något fel på grejerna, vilket då jag började snoka och söka runt lite.

Intel I5-2500K 3.3 - 4.2Ghz
16gb DDR3
Geforce 1060 6GB
Gigabyte moderkort vill jag minnas de sitter i nu.

ingen värsting dator, men den har funkat hittils iaf, så nu funderar man ju, vad ska man välja.
och prislapp vad man skulle sätta är ju svårt, det kan gå veckor som dagar ibland som man inte startar datorn. därav att köpa en dator för 30papp är uteslutet.
så vad tror ni? misstänker att oavsett vad jag köper så är det en upgrade till denna fina Dam jag sitter på just nu hahA

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Hedersmedlem

Det blir svårt att råda utan en budget. Men generellt så hade jag inte köpt Intel idag. Det ligger en potentiellt rutten fisk begravd i det lägret. Tills Intel väljer att svara på kritiken angående stabiliteten hos deras produkter hade jag undvikit dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

vänta på nya AMD och nya RTX 5000, köp sedan efter budget.

Permalänk
Medlem

Om du klarat dig så länge med den datorn borde en dator runt 10 000 kr göra susen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Om du klarat dig så länge med den datorn borde en dator runt 10 000 kr göra susen.

https://komponentkoll.se/bild/vXFcM.png

Om TS bestämmer sig för det här bygget tycker jag det kan vara id'e att lägga till 500:- i budgeten och ropa in en Ryzen 5700x, 2 kärnor till vid musik och videoproduktion borde bli en rätt bra uppgradering gentemot en Ryzen 5600. Sedan när det gäller grafikkort vet jag inte hur Radeon korten står sig gentemot nVidia dito vid videoproduktion, antar att det är avhängigt av mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Om TS bestämmer sig för det här bygget tycker jag det kan vara id'e att lägga till 500:- i budgeten och ropa in en Ryzen 5700x, 2 kärnor till vid musik och videoproduktion borde bli en rätt bra uppgradering gentemot en Ryzen 5600. Sedan när det gäller grafikkort vet jag inte hur Radeon korten står sig gentemot nVidia dito vid videoproduktion, antar att det är avhängigt av mjukvara.

Bra idé. 5700 går bara på ca 400 kr mer just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [SmR]BMF:

https://www.youtube.com/watch?v=9ObvOuMM25c
7700XT presterar just under ett RTX4070, så prestanda per kr är mycket bättre för AMD-korten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för svar!!
Jobbat så varit lite svårt att svara tillbaka
ska ta och kika lite, men låda och hårddiskar går bort, det har jag, så då kan jag lätt lägga till 5700,
jag är lite osäker där jag med, men det snackas en del om Sparkle Arc A770 ROC OC kortet som ska va med i topp det också?
någon som har erfarenheten om dessa kort? ska ta och undersöka lite

Permalänk
Medlem

Hm, skapade en variant.

Vad tror ni om den?

fel moderkort till minnena
Permalänk
Medlem
Skrivet av blassan:

Hm, skapade en variant.
https://komponentkoll.se/bild/hUDof.png

Vad tror ni om den?

Halloj!

Det enda jag reagerar på är minnena, en Ryzen 5xxx cpu kan inte dra nytta av minnen mycket snabbare än 3600MT/s. Hade jag varit du hade jag tittat på kit med 3600MT/s cl16 istället, du sparar lite slantar samtidigt som du får ett snabbare och stabilare system. Det har med processorarkitekruren att göra.

Glhf!

edit: en 120mm AiO har aldrig gjort någon glad, då är det bättre du köper en ThermalTake Phantom Spirit 120 (mycket prisvärd luftkylare). De båda föreslagna ändringarna borde spara några hundra som du antingen stoppar i fickan eller satsar på typ ett RTX 4060 ti 16gb eller ett AMD RX 7700 XT, fast det kanske inte är värt det, du får kolla hur korten presterar i de applikationer du tänker köra

edit 2: PSU känns kanske också lite väl tilltagen (både till effekt och pris?) för de komponenter den är tänkt att dra runt Det kanske är en semipassiv PSU? Tycker det borde finnas lite billigare semipassiva PSUer som bättre passar dina komponentval. Kanske kan tjäna någon hundring där också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blassan:

Hm, skapade en variant.

Vad tror ni om den?

A770 är mycket långsammare än 7700 XT, varför valde du det?

https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-7700-xt...

Sen inkluderar processorn redan en kylare så du behöver inte köpa till en.

Bygget saknar chassi, har du redan ett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blassan:

Hm, skapade en variant.

Vad tror ni om den?

Du får AM5 för samma pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blassan:

Hm, skapade en variant.

Vad tror ni om den?

Permalänk
Medlem

Även om Intel I kombination med med moderkorts tillverkana är i lite blåsväder, så är det bara Intel som har qvick synk med tanke på videoproduktion.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Halloj!

Det enda jag reagerar på är minnena, en Ryzen 5xxx cpu kan inte dra nytta av minnen mycket snabbare än 3600MT/s. Hade jag varit du hade jag tittat på kit med 3600MT/s cl16 istället, du sparar lite slantar samtidigt som du får ett snabbare och stabilare system. Det har med processorarkitekruren att göra.

Glhf!

edit: en 120mm AiO har aldrig gjort någon glad, då är det bättre du köper en ThermalTake Phantom Spirit 120 (mycket prisvärd luftkylare). De båda föreslagna ändringarna borde spara några hundra som du antingen stoppar i fickan eller satsar på typ ett RTX 4060 ti 16gb eller ett AMD RX 7700 XT, fast det kanske inte är värt det, du får kolla hur korten presterar i de applikationer du tänker köra

edit 2: PSU känns kanske också lite väl tilltagen (både till effekt och pris?) för de komponenter den är tänkt att dra runt Det kanske är en semipassiv PSU? Tycker det borde finnas lite billigare semipassiva PSUer som bättre passar dina komponentval. Kanske kan tjäna någon hundring där också?

Tjena, tack för svar!
Tänkte endast på kapaciteten 32gb. Såg att jag strulade till det lite där hahaha bra trött var jag!
Vatten vore gött just att få undan klumpen mitt på moderkortet. har en låda som jag tänkte riva ut min gamla skit o stoppa i nytt, och är lite trött på den stora klumpen nämligen så var endast för att det ser lite mer stilrent ut hehe
1000w är bara framtids säkra, så slipper man tänka på det sen.
GPU valet var att jag fastna lite (såldes in bra om inte annat) för att inte behöva köra Radeon, aldrig gillat dom i varken menyer eller hur dom presterat (gammal Intel och Nvidia nörd) men efter att ha hört så mycket krångel nvidia har idag med senaste dx12 etc så hitta jag det där kortet lite på mofo och fick en bra feeling, även om det inte presterar det bästa i spel etc så är det bättre och helt ok och dom blir bättre o bättre (som sagt lätt såld haha) men nu vet jag inte vad man ska ta hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

A770 är mycket långsammare än 7700 XT, varför valde du det?

https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-7700-xt...

Sen inkluderar processorn redan en kylare så du behöver inte köpa till en.

Bygget saknar chassi, har du redan ett?

tjena!
Fick en bra feeling för dom, även om dom inte presterar bäst ligger dom i midrange, sen är jag en gammal nvidia nörd och intel, så vore kul och testa något nytt, har aldrig gillat ryzens meny eller hur dom presterat i många av dom program man användt, men så är dom nu i top i spel åtminstone, vilket är kul och sedan Nvidias alla bekymmer dom har nu gjorde mig lite förvirrad tills jag såg intels a770 16gb korten och vart lätt såld och även förvånad. och de verkar funka bra i video redigering samt musik produktion.

Låda har jag redan så det var lite oklart ifrån min sida. Valde vatten kyld för jag vill ha en clean setup i datorn, är så trött på stor luft klump kylare som äter så mycket plats i lådan. Dom förvalda kylarna har jag dålig erfarenhet av så litar inte ett dugg på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

tack!! ska kolla in
har ingen koll på vilken som är den bättre cpun idag, intel har ju varit det man alltid kört som fungerat och presterat bäst i musik och video produktion. och amd med alla sina värme problem (länge sedan man kolla på amd), men nu har vinden vändt lite, och Intel som har en massa bekymmer även nvidia så nu vart man fasen, vad ska man ta hahaha

tack för input där!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Även om Intel I kombination med med moderkorts tillverkana är i lite blåsväder, så är det bara Intel som har qvick synk med tanke på videoproduktion.

precis. men vet inte om det är så jekla avgörande egentligen med tanke på vad man får också för pengarna där. Så jag vet inte vad man ska ha, som sagt min i5a idag är lite outofdate så oavsett så tror jag de blir en sjuhelsikes uppgradering haha
Svårt...

tack för svar!!!

Permalänk
Medlem

Tror jag fått till detta,
2 olika byggen. Är så osäker på om allt stämmer bra eller om de finns mer att göra på dom just komponent mässigt.
Som sagt video och musik och vill ha något som kan köra tyngre arbeten utan att behöva kompromissa. Men inte för dyrt heller lixom.

AMD R7 7800X3D mATX 13600:-

Ska va med i toppen så känns som bästa alternativet.
Vattenkylt för att ifall byta ut komponenter få det lite lättare att jobba med.

AMD Ryzen 9 7900X3D ATX 14500:-

Bara för att framtids säkra att den hänger med i 10år framåt, har kört på i5 2500k i över 10år och funkat ok.
för knappt 1tusen lapp till på ovan priset med R7 så är detta ett mer "ptja varför inte"
ser att tester pekar på 7800X3D ska va snabbare i spel. så får ju en glass extra på första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blassan:

Tror jag fått till detta,
2 olika byggen. Är så osäker på om allt stämmer bra eller om de finns mer att göra på dom just komponent mässigt.
Som sagt video och musik och vill ha något som kan köra tyngre arbeten utan att behöva kompromissa. Men inte för dyrt heller lixom.

AMD R7 7800X3D mATX 13600:-
https://komponentkoll.se/bild/rCCxt.png
Ska va med i toppen så känns som bästa alternativet.
Vattenkylt för att ifall byta ut komponenter få det lite lättare att jobba med.

AMD Ryzen 9 7900X3D ATX 14500:-
https://komponentkoll.se/bild/dnJbI.png
Bara för att framtids säkra att den hänger med i 10år framåt, har kört på i5 2500k i över 10år och funkat ok.
för knappt 1tusen lapp till på ovan priset med R7 så är detta ett mer "ptja varför inte"
ser att tester pekar på 7800X3D ska va snabbare i spel. så får ju en glass extra på första.

En tusenlapp dyrare men rätt mycket bättre delar. Det här förutsätter dock att du har plats med en 420 mm-radiator, annars kan du ta en mindre av samma modell.