[SOLVED] AMD Radeon RX 7900 XT (reference card)

Permalänk
Medlem

[SOLVED] AMD Radeon RX 7900 XT (reference card)

Tjo, jag blir inte klok på vad som är problemet.

i Task Manager så ligger min GPU konstant på 56% när jag inte tittar på en video, spelar Helldivers 2 eller använder Vegas Pro.
Så fort jag gör något av dessa 3 saker så trillar GPU load ned kraftigt. 10 till 25% beroende på. och givetvis över 60% när jag väl
landat på en planet för att mörda bot´s and bug´s.

Jag har stängt av div bakgrunds program som jag misstänkt är orsaken, typ som "Power Toys" osv. men ingen skillnad.
Och detta märkte jag av efter en Windows uppdatering KB5040442.

Strax efter den KBn så kom en uppdatering från AMD för GPU drivare, men de gjorde ingen skillnad. förutom att under hela installations processen av nya GPU drivaren och Adrenalin update så sjönk load. men så fort jag de var klart och jag hade startat om så var vi tillbaka på 56-57% konstant load igen i idle läge.

Har någon samma erfarenhet och även har en lösning på detta?
De ända jag inte har gjort ännu är att pröva med är att avinstallera KB5040442.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Tjo, jag blir inte klok på vad som är problemet.

i Task Manager så ligger min GPU konstant på 56% när jag inte tittar på en video, spelar Helldivers 2 eller använder Vegas Pro.
Så fort jag gör något av dessa 3 saker så trillar GPU load ned kraftigt. 10 till 25% beroende på. och givetvis över 60% när jag väl
landat på en planet för att mörda bot´s and bug´s.

Jag har stängt av div bakgrunds program som jag misstänkt är orsaken, typ som "Power Toys" osv. men ingen skillnad.
Och detta märkte jag av efter en Windows uppdatering KB5040442.

Strax efter den KBn så kom en uppdatering från AMD för GPU drivare, men de gjorde ingen skillnad. förutom att under hela installations processen av nya GPU drivaren och Adrenalin update så sjönk load. men så fort jag de var klart och jag hade startat om så var vi tillbaka på 56-57% konstant load igen i idle läge.

Har någon samma erfarenhet och även har en lösning på detta?
De ända jag inte har gjort är att pröva med ännu är att avinstallera KB5040442.

<Uppladdad bildlänk>

Kanske är luriga än så här, men värt att testa tänker jag:

I task managers processlista, lägg till GPU + GPU engine, sortera sedan på GPU. Avslöjar det vilken process det är som gör något?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kanske är luriga än så här, men värt att testa tänker jag:

I task managers processlista, lägg till GPU + GPU engine, sortera sedan på GPU. Avslöjar det vilken process det är som gör något?

[SOLVED]
Nog allt är det AMD som är "boven" i dramat sedan Windows KB installationen.
tackar å bockar för vägledningen

Solution: Att stänga av "Record Desktop" eller möjligheten till att kunna göra det. Det märkliga är att det har fungerat sen jag köpte
kortet av AMD på AMD.com utan några som helst problem, men PytteMjuk har kukat ur det med en uppdatering, förmodligen.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat AMD Instant Replay eller någon av de andra Relive-funktionerna?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har du aktiverat AMD Instant Replay eller någon av de andra Relive-funktionerna?

Solution: Att stänga av "Record Desktop" var lösningen eller möjligheten till att kunna göra det. Det märkliga är att det har fungerat sen jag köpte
kortet av AMD på AMD.com på release dagen utan några som helst problem, men PytteMjuk har kukat ur det med en uppdatering, förmodligen.

Tackar å bockar för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

ja de grejerna har varit påslaget sedan December 2022 när jag fick hem kortet och har fungerat utan problem tills Windows droppa senaste KBn jag installerade. finns säkert nyare KBs men det var denna som PytteMjuk mer eller mindre tvingade mig att installera för någon vecka sedan.

tackar å bockar för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@WDac så lite så.

Upplevde samma sak tidigare.

Jag som bara ville plocka 15-30 sekunders klipp använder nu istället Microsoft Xbox game bar

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller