Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med ny dator

Hejsan köpte precis en dator, var väl ca 10 årsen jag hade en senast,

Fick tag i en med 3060 kort

Moderkort: MSI z590-A pro
Grafikkort: MSI rtx 3060 ventus 2x 12gb
Kylning:vatten kyld processor msi med 2 fläktar, aggregat sitter fram, 100 fläkt bak, 1 st 120 fläkt i toppen
Ram: 16 gb ddr4 hyperx 3000
Cpu: Intel I5 10600 turbo 4.8gh
Nätag: 750w gold
Datorskärm: benq mobiuz 1080p 25tum

Min fråga är ifall jag behöver göra något för att kunna höja fps mer eller ska den vara som den är?

I apex så får jag ut ca 30fps I planet,
80-100 fps när jag står still
50fps dropp när jag är i combat
På högsta utan vray

Lägsta får jag ut 40 fps i planet
Sen stabila 144fps när jag står still
Combat 120 fps

Jag har installerat senaste drivers till gpu samt moderkort
Jag har om installerat apex.

Har även hunnit med och prövar cyberpunk och där flytter allt på fint utan Ray tracing förutom bilkörningen där kan jag märka stor skillnad på fpsen, har inte kunnat mäta den men ser att det blir skillnad, kan tänka mig att jag ligger runt 60 i vanliga fall på ultra och att det droppar extremt under bil körning

Är det någon som vet ifall jag ska ha det så här på denna datan?
Om inte hur kan man lösa problemet?

Tacksam för all hjälp Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Känns lite i lägsta laget om du har en 1080P skärm.

En liten blänkare på den prestanda du borde ha, även om processorn är lite svagare jämfört med din.

https://www.youtube.com/watch?v=JBdaNeDpJc4

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Installera HWinfo så kan du se vad som flaskhalsar. Där kan du även se om det är överhettningsproblem.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Installera HWinfo så kan du se vad som flaskhalsar. Där kan du även se om det är överhettningsproblem.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Känns lite i lägsta laget om du har en 1080P skärm.

En liten blänkare på den prestanda du borde ha, även om processorn är lite svagare jämfört med din.

https://www.youtube.com/watch?v=JBdaNeDpJc4

Eller hur! Tack för videon!

Permalänk
Medlem

Edit: problemet som var här var att jag köpt en färdigbyggd dator, men GPU satt inte i korrekt.

Efter att jag tryckt i den korrekt så funkade allt som det skulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerlyl:

Edit: problemet som var här var att jag köpt en färdigbyggd dator, men GPU satt inte i korrekt.

Menar du att gpu satt i fel (andra) PCI, eller den satt snett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerlyl:

Spännande fel, då måste grafikkortet ha kört med ett reducerat antal PCIe-kanaler. Undrar om det hade synts i typ. HWinfo eller msinfo32 om man nu tänkt på att titta på en sådan detalj.

Efter att ha kört runt med datorer land och rike runt så vet jag hur åtdragna skruvar lätt vibrerar loss, hur försiktigt man än kör, Det är alltid väl värt att kolla allt efter en transport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Menar du att gpu satt i fel (andra) PCI, eller den satt snett?

Den satt i rätt men hade förmodligen åkt ur under transport eller liknande, pratade med företagets support som ej kunde hjälpa mig med problemet och tyckte allt lät normalt. Där av jag hörde av mig här har ej kvar denna pc längre tänkte bara att jag uppdatera så att andra som köper färdigbyggda kan veta om detta enkla problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerlyl:

Den satt i rätt men hade förmodligen åkt ur under transport eller liknande, pratade med företagets support som ej kunde hjälpa mig med problemet och tyckte allt lät normalt. Där av jag hörde av mig här har ej kvar denna pc längre tänkte bara att jag uppdatera så att andra som köper färdigbyggda kan veta om detta enkla problem.

Schysst, tack!