Inget internet ifrån min mediaomvandlare

Permalänk

Inget internet ifrån min mediaomvandlare

Tja alla kunniga.
Sen jag flytta in i min lägenhet med befintligt fiber för 2 månader sen så har jag ej fått internet från mitt fiber varken via ethernet eller wifi.
Min omvandlare är både en omvandlare och router.
Min dator känner av fibret och kan läsa av hastigheterna men får ej tillgång till internet.
Sen kan jag ansluta trådlöst med mobilen till den men går jag 1-meter ifrån den försvinner det.
Några tips och råd man kan få??

Hyresvärden sa att det funkade för förra grabben som bodde där men hyresvärden vet ej sjölv vilket internet samt operatör det är på fibret.

Permalänk
Medlem

Vad har du för fiber konverterare? Du behöver antagligen ett eget bredbands abonnemang.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Rekordmedlem

Får du nån ipadress av routern, kan du logga in i den ?
Vem betalar abonnemanget, låter ju underligt om hyresvärden inte vet nått eller är det så att du hoppas att förre hyresgästens abb ännu inte ska vara avstängt och du inte har skaffat ett eget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Vad har du för fiber konverterare? Du behöver antagligen ett eget bredbands abonnemang.

Vet ej just nu vad det är flr konverterare men hyresvärden sa att allt ingår internet också.
Han har också lösenord till internet som kommer via fibret

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Får du nån ipadress av routern, kan du logga in i den ?
Vem betalar abonnemanget, låter ju underligt om hyresvärden inte vet nått eller är det så att du hoppas att förre hyresgästens abb ännu inte ska vara avstängt och du inte har skaffat ett eget ?

Den enfon jag fick av hyresvärden är att internet ingår så abonnemanget ska han stå för samt ipadress har jag ej kollat efter kan kolla när jag kommer hem

Permalänk
Skrivet av Flashbang:

Tja alla kunniga.
Sen jag flytta in i min lägenhet med befintligt fiber för 2 månader sen så har jag ej fått internet från mitt fiber varken via ethernet eller wifi.
Min omvandlare är både en omvandlare och router.
Min dator känner av fibret och kan läsa av hastigheterna men får ej tillgång till internet.
Sen kan jag ansluta trådlöst med mobilen till den men går jag 1-meter ifrån den försvinner det.
Några tips och råd man kan få??

Hyresvärden sa att det funkade för förra grabben som bodde där men hyresvärden vet ej sjölv vilket internet samt operatör det är på fibret.

vad är det förfiberkonverterare? tror aldrig jag sett en med inbyggd routerdel däremot tjänstefördelare men det är inte samma som en router.

tjänstefördelare är typ bara en låda som separerar ut IPtv, ip tele m.m. till en dedikerad utgång.

men visst kanske existerar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad är det förfiberkonverterare? tror aldrig jag sett en med inbyggd routerdel däremot tjänstefördelare men det är inte samma som en router.

tjänstefördelare är typ bara en låda som separerar ut IPtv, ip tele m.m. till en dedikerad utgång.

men visst kanske existerar.

Kan bifoga en bild när jag kommer hem på hur den ser ut

Permalänk
Avstängd

Be din ISP skicka en tekniker till dig, förmodligen så behövs ny konverter eller så har dom kopplat in fel par i den, eller aktiverat fel lägenhetsnummer

Dom nyare tjänstefördelarna är bara LAN 1 LAN 2 LAN 3 LAN 4 1000/1000

tex den här som jag har

Permalänk
Skrivet av klockish:

Be din ISP skicka en tekniker till dig, förmodligen så behövs ny konverter eller så har dom kopplat in fel par i den, eller aktiverat fel lägenhetsnummer

Dom nyare tjänstefördelarna är bara LAN 1 LAN 2 LAN 3 LAN 4 1000/1000

tex den här som jag har

http://i.imgur.com/Bso07DZ.png
http://i.imgur.com/sPCq2pu.png

Det är nästan exakt en sån jag har fast min hara bara lan utagen och av och på knapp inte mer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flashbang:

Det är nästan exakt en sån jag har fast min hara bara lan utagen och av och på knapp inte mer

Hur kommer då fibern in i den?

Permalänk
Avstängd

Har du provat att koppla ur strömmen i cirka 5 minuter och sedan koppla in den igen?,,, på (Routern) = ( Fiberkonvertern)?

Permalänk
Skrivet av klockish:

Hur kommer då fibern in i den?

Menar på undersidan när man kopplar in eathernet ovansidan är identisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flashbang:

Menar på undersidan när man kopplar in eathernet ovansidan är identisk

Ta bilder.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av klockish:

Har du provat att koppla ur strömmen i cirka 5 minuter och sedan koppla in den igen?,,, på (Routern) = ( Fiberkonvertern)?

Ja bådd koppla ut ström samt stönga av med knappen

Permalänk
Avstängd

Om internet ingår i hyran vilket inte är så vanligt nuförtiden så kan du ju kolla i farstun vilket nummer man ska ringa för att felanmäla skiten,,, man brukar ju ha ett fiberskåp i hallen någonstans i takhöjd, därifrån kopplas ju nätverkskablar tex uttag 1 - uttag 1 som går till vardagsrummet där kan du ju kolla om det sitter kablar som det ska

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Ta bilder.

Vet ej hur jag lägger in bilder här via mobilen men som på bilden ovan förutom att min inte har den där hdmi liknande porten där lan portarna är

Permalänk
Skrivet av klockish:

Om internet ingår i hyran vilket inte är så vanligt nuförtiden så kan du ju kolla i farstun vilket nummer man ska ringa för att felanmäla skiten,,, man brukar ju ha ett fiberskåp i hallen någonstans i takhöjd, därifrån kopplas ju nätverkskablar tex uttag 1 - uttag 1 som går till vardagsrummet där kan du ju kolla om det sitter kablar som det ska

Ja vi hade ett sånt i vår förra lägenhet men i denna verkar fibret komma direkt ur vägen i en list ut till dosan

Permalänk
Avstängd

och du kör en nätverkskabel från LAN 1 till din laptop eller stationära dator ?

Permalänk
Skrivet av klockish:

och du kör en nätverkskabel från LAN 1 till din laptop eller stationära dator ?

Svar ja när jag gör det så säger datorn att jag ej har internet mennnär jag kollar i inställningar kan den läsa hastigheten på internet

Permalänk
Avstängd

vad kör du för operativsystem, har du dhcp inställt ?

Permalänk
Skrivet av klockish:

vad kör du för operativsystem, har du dhcp inställt ?

Du tänker om jag kör windows så ja och den andra grejen är väll en inställning i datorn??

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Flashbang:

Svar ja när jag gör det så säger datorn att jag ej har internet mennnär jag kollar i inställningar kan den läsa hastigheten på internet

Vad är "läsa hastigheten på internet" ?
Länkhastighet (100Mbps eller 1Gbps) säger inget om du har internetanslutning eller inte, den visar bara länk mellan din enhet och nästa enhet, oftast routern.

DHCP eller kan absolut ställas in i datorn men det är ett protokoll som routern använder för att dela ut IP-adresser, vad har du för IP?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vad är "läsa hastigheten på internet" ?
Länkhastighet (100Mbps eller 1Gbps) säger inget om du har internetanslutning eller inte, den visar bara länk mellan din enhet och nästa enhet, oftast routern.

DHCP eller kan absolut ställas in i datorn men det är ett protokoll som routern använder för att dela ut IP-adresser, vad har du för IP?

Vart kan jag hitta ip adressen är det då dhcp adressen eller physical address?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Flashbang:

I kommandoprompten (Cmd): "ipconfig"
IP't är DHCP-adressen, fysiska är nåt annat
PS, vi behöver veta vad du har för medieomvandlare/router.

Samt varför har din hyresvärd wifi-uppgifterna, det ska ju vara ditt och ingen annans? Gissar på att det är nåt halvgrått med installationen, internetanslutning etc.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Flashbang:

Starta en kommandotolk och kör
ipconfig /all
och kopiera och posta svaret här i tråden så visar du fakta om nätverksanslutningarna i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

I kommandoprompten (Cmd): "ipconfig"
IP't är DHCP-adressen, fysiska är nåt annat
PS, vi behöver veta vad du har för medieomvandlare/router.

Samt varför har din hyresvärd wifi-uppgifterna, det ska ju vara ditt och ingen annans? Gissar på att det är nåt halvgrått med installationen, internetanslutning etc.

Mediaomvandlaren är sama märke som på bilden en annan användare skicka och varför hyresvärden har läsenordet är för att det är ett andrahandskontrakt på alla lägenheter här han hyr ut 10 lägenheter så han använder befintligt fiber som fanns när han fick/köpte lägenheterna tror jag.

Dhcp adressen är 194.16.0.0

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Starta en kommandotolk och kör
ipconfig /all
och kopiera och posta svaret här i tråden så visar du fakta om nätverksanslutningarna i datorn.

Kan inte copy pasta då jag ej har internet på datorn jag internet delar via mobilen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Flashbang:

Mediaomvandlaren är sama märke som på bilden en annan användare skicka och varför hyresvärden har läsenordet är för att det är ett andrahandskontrakt på alla lägenheter här han hyr ut 10 lägenheter så han använder befintligt fiber som fanns när han fick/köpte lägenheterna tror jag.

Den adressen är privat så du sitter nog ansluten bakom en router (hyresvärdens ?)
Men det är en nolla på slutet så det är troligen nätadressen så varifrån har du fått uppgiften, det är en olämplig adress att ha på en lanklient.
som sagt posta svaret från ipconfig /all

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Flashbang:

Det är inte 192.168.0.0 ? Gör som qaffe och kör ipconfig /all.

Tänker iaf att det är du som har routern i bostaden?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Flashbang:

Kan inte copy pasta då jag ej har internet på datorn jag internet delar via mobilen

Kan du inte ansluta via kabel, köra ipconfig /all och spara svaret för att sedan byta till mobiluppkoppling och posta svaret ? Svaret är ren text så det går bra med anteckningar.
Annars vore det bra om du fotade svaret och postade bilden och i så fall ta med allt , du kan kanske behöva scrolla i cmd fönstret och ta 2 bilder för att visa all info.

Visa signatur