Intel instabila processorer utreds inför grupptalan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Joo det gör det

https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/amd-says-over...

Och ja artikeln är för just Threadripper och 7000 serien men det existerar även på övriga cpuer.. Sen är det inte i alla fall just en säkring, ibland kan det vara en resistor (Mer eller mindre samma sak) eller något annat som fysiskt ändrar sig permanent när man akriverat vissa funktioner.

Står bara om Threadripper, inte 7000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vilken smäll? Det är bara att de jobbat förgäves

Välj jobb A som ger dig garanterat pengar.
Välj jobb B som antingen ger dig mer pengar eller som inte ger dig pengar alls.

Vinner de inte målet så blir det en förlust pga av att de fortfarande kommer att behöva betala tex assistenter (paralegals), och de kommer inte få någon lön för deras egna arbete.

Men som sagt, man är inte tvungen att välja en advokatbyrå som tar gör arbetet gratis mot en, stor, del av skadeståndet vid vinst.
Man kan välja att betala en advokatbyrå direkt. Och man kan välja att gräsrotsfinansiera det hela (kanske inte via kickstarter...), osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Joo det gör det

Och ja artikeln är för just Threadripper och 7000 serien men det existerar även på övriga cpuer.. Sen är det inte i alla fall just en säkring, ibland kan det vara en resistor (Mer eller mindre samma sak) eller något annat som fysiskt ändrar sig permanent när man akriverat vissa funktioner.

Finns något liknande i processorn som används i en raspberry pi.

Permalänk

Är rätt nöjd över att jag valde en 12 gen ändå i slutet.

Permalänk
Medlem

Inte drabbad av detta problem då det var välkänt långt innan att det uppdagades med sönderkörda CPU, att det skickades på galna inställningar i bios, så har alltid korrigerat det på nya system sen några år tillbaka.

Före 13 serien vad dock de galna inställningarna mycket mindre galna så där uppstod inga problem.
Egentligen är inte 13/14 serien trasiga från början men på moderkortens galna default inställningar så blir de trasiga efter en tid.

Flesta användare har ju laddat moderkortens optimized default och trott att det är helt OK
vilket det inte har varit, värst har nog Asus varit med spänning på nära 1,6v 500 amp och en PL2 i princip på unlimeted dvs långt över Intels egen spec, största problemet för Intel är att de inte hållit moderkortstillverkarna tillräckligt i örat, vilket de nu kommer få betala för

Denna microkod som ska komma verkar mest som ett panikdrag i avvaktan för att gjuta olja på vågorna då problemet aldrig skulle behöva uppstå från början om specen hade följts i bios som default profil.

Antagligen kommer Intel byta ut alla CPU för de som gör RMA, moderkortstillverkarna har redan nya bios för många moderkort som följer spec som default, Intel släpper ny microkod som blir som hängslen på redan befintlig livrem...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Inte drabbad av detta problem då det var välkänt långt innan att det uppdagades med sönderkörda CPU, att det skickades på galna inställningar i bios, så har alltid korrigerat det på nya system sen några år tillbaka.

Före 13 serien vad dock de galna inställningarna mycket mindre galna så där uppstod inga problem.
Egentligen är inte 13/14 serien trasiga från början men på moderkortens galna default inställningar så blir de trasiga efter en tid.

Flesta användare har ju laddat moderkortens optimized default och trott att det är helt OK
vilket det inte har varit, värst har nog Asus varit med spänning på nära 1,6v 500 amp och en PL2 i princip på unlimeted dvs långt över Intels egen spec, största problemet för Intel är att de inte hållit moderkortstillverkarna tillräckligt i örat, vilket de nu kommer få betala för

Denna microkod som ska komma verkar mest som ett panikdrag i avvaktan för att gjuta olja på vågorna då problemet aldrig skulle behöva uppstå från början om specen hade följts i bios som default profil.

Antagligen kommer Intel byta ut alla CPU för de som gör RMA, moderkortstillverkarna har redan nya bios för många moderkort som följer spec som default, Intel släpper ny microkod som blir som hängslen på redan befintlig livrem...

Reset to Default finns inte på vissa Asus brädor, bara Optimized Default. Så hur ska folk ens återställa till Default?

Permalänk
Medlem

Är någon här på swec drabbad?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Joo det gör det

Källa på att det gäller övriga processorer? Detta var väl inte precis något de blev "påkomna" med utan något det själva meddelade, har de gjort så om några andra processorer?

Oavsett står det ju klart och tydligt i artikeln att det enbart påverkar garantin då skada kan påvisas komma från överklockning, inte i andra fall. Har väldigt svårt att tro att Intel med liknande retorik skulle komma undan med att neka garanti då de själva erkänt sig bränna processorer med övervolt pga dålig firmware.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Joo det gör det

Står ju enbart workstations I din artikel samt Att garantin fortfarande gäller så länge OCn har skadat cpun. Vilket det inte kan bevisa då volten kan mycket väl komma från moderkortets Auto spänning, som x3d

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Står ju enbart workstations I din artikel samt Att garantin fortfarande gäller så länge OCn har skadat cpun. Vilket det inte kan bevisa då volten kan mycket väl komma från moderkortets Auto spänning, som x3d

Well ändrar inte faktumet att det finns på alla moderna cpuer, har själv haft bekanta som skickat in på garanti och blivit nekade..

Sen behöver det inte vara specifikt hög spänning som gör att säkringen går utan kan vara så enkelt som att "säkringen" inte är spånningssatt till dess att man aktiverar en specifik funktion eller går över en viss frekvens.

Sen vadå som x3d? Har själv en x3d cpu och kan inte ens öka spänningen på min strix bräda, kan ändast sänka den..
Däremot alla unlock funktioner som kommer aktiverade i moderkort (icke x3d) från början som tekniskt sätt gör att cpun inte har någon garanti kvar vid första uppstart både för Intel och amd är en annan femma.

Ändrar inte faktum att både Intel och AMD har sätt att se om man har överclockat cpun eller inte =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well ändrar inte faktumet att det finns på alla moderna cpuer, har själv haft bekanta som skickat in på garanti och blivit nekade..

Sen behöver det inte vara specifikt hög spänning som gör att säkringen går utan kan vara så enkelt som att "säkringen" inte är spånningssatt till dess att man aktiverar en specifik funktion eller går över en viss frekvens.

Sen vadå som x3d? Har själv en x3d cpu och kan inte ens öka spänningen på min strix bräda, kan ändast sänka den..
Däremot alla unlock funktioner som kommer aktiverade i moderkort (icke x3d) från början som tekniskt sätt gör att cpun inte har någon garanti kvar vid första uppstart både för Intel och amd är en annan femma.

Ändrar inte faktum att både Intel och AMD har sätt att se om man har överclockat cpun eller inte =p

Klistrar in från länken du hänvisar från.
"There’s no word whether AMD will add this fuse to future Ryzen consumer processors. At least, for now, we know it isn’t there"

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

"Faktum"
Kan du länka till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag undrar om det är pga detta min dator kraschar halvfrekvent när XMP är påslaget. Borde kanske vara ram-minnena men det går väl via processorn vad jag vet?

Det skulle mycket väl kunna vara därför. Instabilitet vid högre minnesfrekvenser är ett känt symptom av degradering av intels 13/14 gen CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Reset to Default finns inte på vissa Asus brädor, bara Optimized Default. Så hur ska folk ens återställa till Default?

Om man inte är hemma på bios så kan det vara knepigt, men Asus har fler alternativ i bios där man ställer in profiler.

På Asus om man har tex ett bios från i vintras så betyder optimized default = let bios optimize vilket finns i en annan meny, och det är detta som orsakar att CPU blir trasig med tiden, på samma meny finns även "force all Intel limits" vilket inte kör sönder CPU.
På nya bios som kommit senaste månaden är optimized default mildare, men man bör kolla volt amp och watt på PL1 och PL2 och justera om det behövs.

Riktlinjer är nog att volt aldrig 1,6 eller mer, över 1.5v inte bra, sänk! Amp inte över 400

Sånt här är ju inget en vanlig användare ska behöva pyssla med eller behöva sätta sig in i, default ska vara = säkra inställningar,, vilket det inte har varit.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Joo det gör det

Skrivet av Swedishchef_90:

Skrivet av Leiri:

"Faktum"
Kan du länka till detta?

Dessa så kallade "säkringar" implementeras idag typiskt med OTP (One-time programmable (memory/register)). Det är alltså ett litet minne som enbart kan skrivas en gång. Eftersom det är en vanlig skrivning till ett minne/register så kan de implementeras så att det triggas vid godtycklig vald logik. Tex vald multiplier, buss frekvens, uppmätt spänning etc.

Jag jobbar själv med chip-utveckling, och även om de chip vi jobbar på är en bråkdel av storleken av en intel/amd-CPU så har vi en uppsjö sådanna register för olika syften. Tex så använda ett sådant register för att låsa ned debugg-läget hos ett chip innan det stoppas i produkter då de hade varit ett säkerhetshål annars.

Det hade förvånat mig något enormt om inte både intel och amd har massvis av OTP-register för olika ändamål. Tex kunna föra intern statestik över hur fallerande processorer har använts. Huruvida de används mot konsumenter i RMA-ärenden är en separat fråga dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantbock:

Klistrar in från länken du hänvisar från.
"There’s no word whether AMD will add this fuse to future Ryzen consumer processors. At least, for now, we know it isn’t there"

Jag hittar dock inte vart TomsHardware fått den informationen ifrån. De har ingen källhänvisning till det påståendet. Jag är ärligt talat mycket skeptisk till att det inte redan existerar. Se min ovan kommentar om varför.

Permalänk
Medlem

Det är skönt att det rör på sig och händer något, så att man själv vet hur man ska göra.
Fick själv "out of memory-error" från ingenstans och hade ren tur att jag snubblade över orsaken till detta. Har då sedan oktober försökt att ställa in processorn med alla möjliga knep men lyckas inte. Gäller att följa ärendet för att se hur det blir med eventuell reklamation.

Produkter kan vara felkonstruerade, sånt händer. ICA återkallar dålig mat. Problemet i den här soppan är att Intels förmåga till att tillmötesgå, bry sig om och informera sina kunder har varit otroligt bristfällig. Så pass bristfällig att man knappt kan tro det själv. Har alltid köpt Intel, men hoppas på att få pengarna tillbaka (vilket förmodligen aldrig lär hända) så att jag kan köpa AMD. För mig är det just hur kunden behandlas som gör att jag tappat all förtroende för Intel. Det är skandalöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Jag hittar dock inte vart TomsHardware fått den informationen ifrån. De har ingen källhänvisning till det påståendet. Jag är ärligt talat mycket skeptisk till att det inte redan existerar. Se min ovan kommentar om varför.

Jo men vad är gränsen för t.ex spänning isåfall? 13600K innan alla fixar kunde gå uppemot 1.35-1.4v på auto, detta med Enforce All Limits igång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grillm:

Det är skönt att det rör på sig och händer något, så att man själv vet hur man ska göra.
Fick själv "out of memory-error" från ingenstans och hade ren tur att jag snubblade över orsaken till detta. Har då sedan oktober försökt att ställa in processorn med alla möjliga knep men lyckas inte. Gäller att följa ärendet för att se hur det blir med eventuell reklamation.

Produkter kan vara felkonstruerade, sånt händer. ICA återkallar dålig mat. Problemet i den här soppan är att Intels förmåga till att tillmötesgå, bry sig om och informera sina kunder har varit otroligt bristfällig. Så pass bristfällig att man knappt kan tro det själv. Har alltid köpt Intel, men hoppas på att få pengarna tillbaka (vilket förmodligen aldrig lär hända) så att jag kan köpa AMD. För mig är det just hur kunden behandlas som gör att jag tappat all förtroende för Intel. Det är skandalöst.

Vilket spel är det ni får dessa Out of Memory errors? Många nämner UE5 men inget specifikt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Jo men vad är gränsen för t.ex spänning isåfall? 13600K innan alla fixar kunde gå uppemot 1.35-1.4v på auto, detta med Enforce All Limits igång.

Det kan bara intel svara på. Är allting på auto så ska garanti/reklamation gälla, så även om de "bränner" en säkring så kan det då inte användas för att neka reklamation/garantiärenden.

Det enda jag kan säga är att jag finner det väldigt osannolikt att det inte finns några "säkringar" över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vid standard boost gäller garantin och så mycket mindre än tex pbo är det inte.
Multiplier lås var vanligt förr för att hindra oss överklockare, turligt för oss fanns FSP att pilla på.
Så hårdvarulås är inget direkt nytt. Det har försvunnit då cpuerna ändå ligger så nära gränsen.

Du missförstår mig nog nu.
Hårdvarulås har ju alltid funnits. På Socket A tiden gick man runt det men blyertspenna/sliverfärg eller ledande gummi om man inte ville "röja garantin". R400 (kan minnas fel nu) kunde man låsa upp pipelines på tidiga/vissa (AIW) kort.

Men det är inte det jag pratar om nu utan att de helt enkelt implementerar en fysisk "säkring" som brinner av då fort man aktiverar överklockning. Idag är det ju en ren "på heder och samvete" fråga om kretsen varit överklockad eller inte vid en garantifråga. Brinner en säkring av så är ju saken klar lixom, ingen diskussion. Visst de kan ju logga parametrar och spara i en rom också...

Den typen av lösningar finns ju i andra sammanhang så det lär knapast vara så att alla som jobbar med dessa arkitekturer skulle ha svårt att lösa den biten även på CPUer/GPUer.

När de implementeras så befinner vi ju oss scenariot jag beskrev. Seg krets med garanti eller en snabb krets, som den var tänkt att vara från början men pga rädsla för återkallelser så är det, med bruten säkring helt utan garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det skulle mycket väl kunna vara därför. Instabilitet vid högre minnesfrekvenser är ett känt symptom av degradering av intels 13/14 gen CPUer.

Tack!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Du missförstår mig nog nu.
Hårdvarulås har ju alltid funnits. På Socket A tiden gick man runt det men blyertspenna/sliverfärg eller ledande gummi om man inte ville "röja garantin". R400 (kan minnas fel nu) kunde man låsa upp pipelines på tidiga/vissa (AIW) kort.

Men det är inte det jag pratar om nu utan att de helt enkelt implementerar en fysisk "säkring" som brinner av då fort man aktiverar överklockning. Idag är det ju en ren "på heder och samvete" fråga om kretsen varit överklockad eller inte vid en garantifråga. Brinner en säkring av så är ju saken klar lixom, ingen diskussion. Visst de kan ju logga parametrar och spara i en rom också...

Den typen av lösningar finns ju i andra sammanhang så det lär knapast vara så att alla som jobbar med dessa arkitekturer skulle ha svårt att lösa den biten även på CPUer/GPUer.

När de implementeras så befinner vi ju oss scenariot jag beskrev. Seg krets med garanti eller en snabb krets, som den var tänkt att vara från början men pga rädsla för återkallelser så är det, med bruten säkring helt utan garanti.

Du tänker så att de kan se om den varit överklockad. behövs ingen säkring utan bara ett värde som ändras som sedan kan läsas ut. Ja jag är själv c64 tiden så jag har gjorde det mesta inom OC, dock aldrig en c64.

Det borde de gjort för längesedan eller så gör det redan det utan vår vetskap men agerar sällan på det?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv

Undra om detta kommer visa sig i 15e gen ochså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Haha va?

AMD har alltså säkringar som går sönder när kunden köpt en processor och aktiverar PBO, en funktion som AMD även marknadsfört väldigt väldigt hårt? Lol.

Om de har det vet jag inte, men det skulle de mycket väl kunna lägga in, och du skulle inte märka det. En sådan säkring skulle bara vara ett sätt att kunna se i efterhand om processorn varit överklockad vid något tillfälle. Legitim anledning för sådant skulle kunna vara för felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har inte bara med moderkorten och deras inställningar att göra - även om det säkert har orsakt en del problem och förvärrat andra.

Nej, Intel har haft en bug i processorerna som gjort att de i en del fall har använt för höga spänningar internt även om alla moderkortets inställningar har varit alldeles korrekta och inom gränserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Instämmer har aldrig haft några som helst problem med msi bräda, min kompis som kör Asus är den så maxad i bios av default så det va galet!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

X3D hade auto via bios för hög Vcore som gjorde att soc spänningen vart för hög.
Detta är inget ovanligt att bios har vissa versioner som kör alldeles för hög volt, min 12th gen hade en bios med 1.52V som default så fort man körde cinbench I stock.

En säkring har dem inte I sina cpuer, kanske som en här under citerade mig, så har de ett otp register.
Dock så måste de hänvisa att just den gången du gjorde något så brände du den.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du tänker så att de kan se om den varit överklockad. behövs ingen säkring utan bara ett värde som ändras som sedan kan läsas ut. Ja jag är själv c64 tiden så jag har gjorde det mesta inom OC, dock aldrig en c64.

Det borde de gjort för längesedan eller så gör det redan det utan vår vetskap men agerar sällan på det?

Nej precis, de kan ju bara spara ett värde men rent teoretiskt skulle ju någon komma på ett sätt att ändra detta värde om de blev känt att de användes.