Helgsnack: Vilken hårdvarutillverkare väljer du oftast?

Permalänk
Medlem

Moderkort:
-Konsument: Asrock. Köper de som ger mest för pengarna och som jag litar på.
-Server: Supermicro eller Asrock Rack.
CPU: AMD just nu men jag köper det som ger mest för pengarna.
Grafikkort: AMD. När/om Nvidia får in sina drivrutiner i linuxkärnan så kan jag tänka om.
Hårddisk: Förr Samsung men idag är alla etablerade så bra så det spelar ingen roll.
Minne: Ingen större skillnad idag.
Låda: Fractal Design. Har haft bra pris/kvalitet även om de börjar bli lite dyra, vi får se vid nästa köp.
PSU: Corsair, de enda jag aldrig blivit besvikna på.
Monitor: Ingen preferens alls. Jag köper det som ger mig mest för pengarna.
OS: Fedora och Arch. Microsoft gör sig ej besvär, det är tydligt att de inte vill ha mig som kund längre.
Kylning: Har kört EK under alla år men de har stagnerat totalt prestandamässigt och blivit snordyra. Alphacool blev det senast vilket ger bättre prestanda till lägre pris.

Köper aldrig: MSI eller Gigabyte. De har bränt sina broar så många gånger. Det är tydligt att de hatar sina kunder.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Kört Asus på varje moderbräda jag köpt. Aldrig svikit mej och deras användarvänliga bios. Körde även enbart Asus grafikkort till dess att de mer och mer började jävlas med medelmåttlig design, höga spottljud samt priser mycket högre än konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Sen länge mestadels Asus och Corsair på allt utom chassit och CPU kylare som varit lite mer blandad kompott även om nuvarande kylning råkade bli Asus för att matcha resten, allt är ju öppet och ville bygga med lite ljus i denna uppsättning. Tidigare har man haft MSI, Gigabyte, EVGA och Tyan och det har funkat rätt bra också.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Asus oftast Rog, Blev dock ett Tuf grafikkort senast. Och AMD till cpu. Tror min sista Intel va en Pentium 4 cpu, haha. Gillar G-skill till minne, men när jag uppgraderade till 7000 serien och ddr5, så fick jag välja Corsair minnen. Och jag avskyr dom faktiskt. Eller minnet i sig är det väl inget fel på, men deras mjukvara för rgb'n. Icue kan inte ens hitta minnena, så har rgb spya från mina minnen.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Jag lusläser alla tester först. Sedan bestäms tillverkare / butik som får en sälj-order.

Permalänk

Moderkort: Asus, har funkat väldigt bra med deras moderkort genom åren och supporten med bios-uppdateringar har varit väldigt bra.
CPU: Intel i många år men kanske blir kanske amd i nästa bygge.
GPU: Nvidia - Gigabyte eller Asus
RAM: Corsair

Brukar läsa en del tester innan köp. Jag kollar också noga på kompatibilitet när det gäller moderkort, cpu och ram-minnen.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | LG OLED C4 42" 144Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen inte låst vid nåt specifikt märke, men det finns några få märken jag är tveksam till på grund av (extrem) design och att jag är osäker på dom. Det skulle kanske vara Fractal Design då kanske, då jag gillar deras chassin (stilrena och funktionella). Annars är det mycket pris/prestanda, funktioner o.s.v. som avgör vad jag väljer. Kollar alltid upp inför köp vad som är bra och prisvärt för stunden.

Permalänk
Medlem

När man fick en medion då familjen fick en ny så var det: intel celeron 2,4ghz.
När man beställde en från komplett som dom byggde en så blev det en amd 3000+ (Winchester. 1,8ghz senare överclockad till 2.2, ett tag 2.4 men gick tillbaka till 2,2ghz eftersom det kändes tryggast)
Grafikkort kommer inte ihåg när det kommer till medion men när det kom till senare val så var det först en x300se eftersom det var billigt i den komplett byggde. sedan blev det en 6600gt(?) och senare en 7800gt.
så när det kommer till grafikkort så har det alltid blivit nvidia då man valt.
Men senare dog ens 3000+ dator, så blev en sempron 145 ett tag, sedan en fx6300 (?,inte säker på siffrorna, körde @ 4.5ghz tills pension) länge men när man uppgraderade nyligen så blev det ett aktivt val av amd som processor eftersom dom har verkligen visat sig bra, och athlon 64 3000+ var en bra processor, fx6300 gav väldigt mycket för pengarna och höll länge.

Så processor: AMD
Grafikkort: Nvidia
Ber om ursäkt ifall mitt svar var långt och segt, men sådan nostalig man har ändå

Permalänk
Avstängd

Erkänner motvilligt att jag helst köper ASUS moderkort, förr var det alltid Seasonics nätagg och nu blir det oftast Corsair. Läser dock alltid recensioner och om det finns funktioner jag vill ha på moderkortet så styr det. Man bör inte vara märkeslojal, man bör bara köpa bästa produkten för avsedd tillämpning. Logitech ligger nog högst på listan när jag ska köpa ny mus, gillar Bolt, en dongel för både mus och tangentbord och superstabilt. CPU har det blivit 100% Intel, på ISV-listor från Autodesk har de dominerat singel-core prestanda men i nuläget ser det ut som det blir AMD nästa gång. Hoppas de fått snurr på minnescontrollern så de kan köra minst lika snabba minnen som Intel.

Permalänk
Medlem

Har väl inte någon favorit men kör med:
GPU: Sapphire
CPU: AMD
MB: ASUS
Är van vid Asus UEFI

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Försöker att inte fastna för ett märke men Asus har ofta varit förstahandsvalet vid gpu och moderkort under många år. Tyvärr tycker jag att dom tappat helheten och tummar på kvalitet på bla komponentval. Grafikkort med coilwhine och moderkort med undermåliga komponenter och design har fått mig att kika åt annat håll den senaste generationen hårdvara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är inte märkesbunden, dock lite "prylb*g"

Fläktar har nästan alltid varit Noctua.

Seasonic har jag haft på nätagg, dock så testar jag MSI i mitt nybygge.

Nybyggnationen styrs av pris/ prestanda/ ljudnivå och estetik.

Har inte valt Minne, CPU och MB ännu. Grafikkortet blir Nvidia, tillverkade oklart, antagligen det billigaste som har låg ljudnivå. Då AMD helt enkelt lämnat toppskiktet och jag bygger för 4k gaming.

CPU blir troligtvis AMD om inte Intel visar något uppfriskande vid nästa släpp.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Moderkort: Asus eller Gigabyte
Grafikkort: Asus eller Gigabyte (Nvidia)
RAM: Corsair (Dominator)

Design har väldigt stor betydelse då jag väljer komponenter. Klarar inte av att ha MSI-produkter, skulle tacka nej även om jag fick det gratis. Deras tribal influerade drake är alldeles för horribel för min smak. Noctua går också helt bort tills dom har vita produkter.

Permalänk

Produkten på tradera som har bäst reviews på inet för det är mer tillförlitligt; det finns dåliga modeller hos alla tillverkare.

Permalänk
Medlem

Blivit mest MSI komponenter för min speldator, gillar deras kyllösningar.

Permalänk
Medlem

Tänker åt andra hållet, håller mig borta från de jag ogillar, tex. MSI och Samsung eftersom de har fungerat sämst för mig över tid och/eller har en brokig historia. För övrigt kör jag det märket som har bäst prestanda siffror.

Permalänk
Medlem

Jag är inte generellt sett så märkes-knuten men tidigt i "karriären" var det mycket ASUS; A7V, A7V-133, A7V-333, A7N8X Deluxe.
Sen har jag kört Gigabyte, Asrock, MSI och lite blandat. Grafikkort har jag aldrig brytt mig utan köpt vad som presterat bra för priset.

Nu på senare tid har jag mer och mer gått över till Mac så tja, Apple då.

Permalänk
Medlem

Jag är nog ganska märkestrogen och kör på med samma så länge de är bra och sakerna fungerat

Mobo och GPU: Asus
CPU: Var intel förr men switchade till AMD sist här i våras (yeah timingen i know veckorna före molnen så att säga dök upp på den blåa himlen gick jag över på rött, dock mest för testa något nytt, AMD slog intels fetaste i mitt scenarie och gen14 intel är ju dead end på uppgraderingsstigen)
Lagring: Samsung
Kylning. RAM. PSU : Corsair
Chassi : Varierar nog mest, men kollar gärna Corsair och Phantecs först och de jag köpt nyligen

Permalänk
Medlem

Beror mycket på vilken komponent.
Moderkort Asus. Gillar deras allmänna utseende, gillar deras bios, m.m

Grafikkort,. Blivit strix och tuf som senast, och blir nog nästa med.

Men inte direkt "trogen" någon företag.

Price/performance och garanti brukar vara de främsta kriterierna

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Inser att jag inte är konsekvent med val av saker och ställer skumma krav på olika komponenter. Ibland höga ibland inga alls - baserat på gammal magkänsla - inte så smart.

Nätagg - Seasonic pga 10 års garanti samt ville ha semipassivt så fläkten inte snurrar i windows. Sedan så är nätaggregat luriga då tex Corsair/Be Quiet är kontraktstillverkade av Seasonic - var i alla fall så med deras bättre modeller förr. De är inte nödvändigtvis omlablade Seasonic utan specade av Corsair/Be Quiet mfl men ändå. Chansar inte och går på orginalet som har egen tillverkning. Finns ett antal mer som tillverkar - hade gått på någon av dem annars.
GPU - mest prisvärd vilket oftast är med amd-kretsar. Sedan den leverantör som smäller på störst eftermarknadskylare till vettig pengar - denna gången en powercolor. Samma här ville ha fet kylare och att fläkten stängs av i windows som på många moderna kort.
CPU - mest prisvärda alternativet vilket oftast har varit AMD men inte alltid. Samt AMD's sockel lever längre om jag ska uppgraderas. Tex har jag haft Ryzen 1600x/3600x/5600x i samma moderkort. Så en "billig" uppgraderingsväg.
Moderkort - här är det lurigt - försöker se vilket tillverkare som ger mig mest konsekvent med biosuppdateringar - men det har varierat över tid så det är som att spå i glaskulan. Men ASUS/MSI/GIGABYTE/mfl. Givetvis är pris och features, hur många m.2 slots får jag av vilken fart/vilka usb-portar får jag/vad mer för features har moderkortet jag saknar - tex wifi 7/usb 4 - eller vadå? Måste vara passivt, inga fläktar på moderkortet.
Chassi - det chassi som stödjer det bygge jag försöker göra för stunden. Just nu ett Fractal Design Torrent - pga kylningen, samt att det går få in några HDD's även om jag gärna haft 3 3,5 tummare. Men fanns inte air flow design med så många diskar från någon på marknaden. Så fick växla bort Blueray och mina hdd's mot stora SSD'er och fått ordna externa chassin med usb för att lösa problemen. Blev dyrt men svalt.
Kylare - den som har störst luftkylare för stunden. Varierat över tid men senast har noctua varit bra till med deras DH-serie sedan 2017.
Minne - billigast certade för moderkort.(här är jag inte konsekvent)
Skärm - en balans av bildkvalitet och uppdateringsfrekvens och pris. Så en av de svårare kompoenterna i bygget.
Hårddisk - utan venteskap största m.2 av samsung som bootdisk med så bra fart som möjligt(2 GB RAM - alltså minst 2 TB som bootdisk). Mer disk går jag på pris främst. Prestanda ligger längre ner på listan. Hållbarhet om det finns statistik - tyvärr köper jag rätt nya modeller och då finns inte den att tillgå ännu mer än tillverkarens MTBF tid.

Förr kunde jag kolla på tester till ögonen blödde, nu är jag mer lat och tar genvägar som syns ovan. Dvs mer magkänsla än att gräva timmar då jag blivit lat med åldern.

Permalänk
Medlem

Processor: AMD
Grafikkort: AMD (Sapphire eller PowerColor)
Moderkort: Gigabyte eller ASRock
RAM: Kingston
SSD: Kingston
Nätaggregat: Seasonic
CPU-kylare: Noctua