Webbläsaren Safari får suddgummi för reklam

Permalänk
Melding Plague

Webbläsaren Safari får suddgummi för reklam

Apple har i de senaste betaversionerna av IOS, Mac OS och Ipad OS lagt till en ny intressant funktion i den medföljande webbläsaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Apple återigen med ny innovation som funnits i oändlighet i bl.a. uBlock Origin.

Men det är väl trevligt att det kommer med inbyggt i webbläsaren, Safari är väl hyfsat låst på iOS. Finns det något alternativ där genom tillägg som uppfyller samma funktion?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Skönt slippa tillägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Apple återigen med ny innovation som funnits i oändlighet i bl.a. uBlock Origin.

Men det är väl trevligt att det kommer med inbyggt i webbläsaren, Safari är väl hyfsat låst på iOS. Finns det något alternativ där genom tillägg som uppfyller samma funktion?

AdGuard Pro är nära nog identiskt med uBlock Origin och har funnits i evigheter till Safari på macOS och iOS/iPadOS

Skulle vilka säga att Chrome är mycket mer låst på Android.

Utöver detta har även Safari egna inbyggda filterfunktioner mot främst spårning.

Har gått fint att använda tillägg i Safari sedan 2010, där just AdGuard och Dark Night är mina favoriter.

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Safari är förvånansvärt olåst på iOS skulle jag säga. Går att göra det mesta med tillägg (t.o.m saker som jag inte sett finns till Chrome).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

AdGuard Pro är nära nog identiskt med uBlock Origin och har funnits i evigheter till Safari på macOS och iOS/iPadOS

Skulle vilka säga att Chrome är mycket mer låst på Android.

Utöver detta har även Safari egna inbyggda filterfunktioner mot främst spårning.

Har gått fint att använda tillägg i Safari sedan 2010, där just AdGuard och Dark Night är mina favoriter.

Skrivet av TobiasStockholm:

Safari är förvånansvärt olåst på iOS skulle jag säga. Går att göra det mesta med tillägg (t.o.m saker som jag inte sett finns till Chrome).

Okej! Det var mer än vad jag visste, schysst att det är så i alla fall. Chrome på Android är väl bottenskrapet av webbläsare ändå.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det här var riktigt nice att använda, men jag kommer nog inte börja använda safari (jag är masochist som kör edge på både macos och ios).

Animationen är ju klockren också, undrar hur många timmar som lades på den

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Apple har i de senaste betaversionerna av IOS, Mac OS och Ipad OS lagt till en ny intressant funktion i den medföljande webbläsaren.

Läs hela artikeln här

Det är ju en fin animation, absolut, och att ge användaren kontroll är ju principiellt positivt...

Men det känns lite som att man på det stora hela här satsar på att sätta användaren i arbete i onödan?

Vad är drivkraften för just en så manuell lösning?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det här var riktigt nice att använda, men jag kommer nog inte börja använda safari (jag är masochist som kör edge på både macos och ios).

Animationen är ju klockren också, undrar hur många timmar som lades på den

Den här posten borde komma med en trigger-varning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Distraction Control är väl till för att enkelt och tillfälligt plocka bort exempelvis Cookie-fönster som annars kan blockera hela webbsidor i främst iOS.

AdGuard Pro fixar normalt allt automagiskt, men även där rensar jag manuellt emellanåt och skapat egna regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Ren lögn, den här funktionen är helt ny och upfunnen av apple, den har rundade hörn.

/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Är väl inte konstigt när Apple i nästan 15 år hämmade konkurrerande webbläsare från att vara något annat än sämre kloner av Safari?

Permalänk
Skrivet av JasBC:

Är väl inte konstigt när Apple i nästan 15 år hämmade konkurrerande webbläsare från att vara något annat än sämre kloner av Safari?

Konstaterade bara fakta. Iom att Apple haft monopol på webbläsarmotor så hade det ju lika gärna kunnat vara obefintligt stöd för tredjepartstillägg...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tröttsam diskussion kring vem som kom först eller inte kom först med en funktion. Användare av Safari skiter väl i om funktionen har funnits i andra webbläsare tidigare? Det kanske är en funktion som gör Safari något bättre, samtidigt som funktionen inte har varit avgörande för deras val av webbläsare/addon tidigare?

Bra Apple, fortsätt införa funktioner som gör det enklare att slippa irriterande beteende på hemsidor för de 18% som kör Safari!

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Distraction Control är väl till för att enkelt och tillfälligt plocka bort exempelvis Cookie-fönster som annars kan blockera hela webbsidor i främst iOS.

AdGuard Pro fixar normalt allt automagiskt, men även där rensar jag manuellt emellanåt och skapat egna regler.

Det råkar ju också vara en utmärkt början till en funktion som framöver kan förse Apple med träningsdata för en AI som kan läras att känna igen saker som användare helst slipper se. Eftersom datan är lokalt sparad är det bara att pusha en uppdatering som laddar upp den.

Jag tycker det skulle vara lite av en killer feature, att inte ens behöva installera en adblocker och ändå få en ren och fin webb. Gärna med någon inställning för hur aggressiv AI:n ska vara.

Jag har svårt att tro att AdGuard Pro är automatiskt. Någon skapar blocklistorna och det kostar tid och pengar. Det är bara det att du och jag inte gör det jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju en fin animation, absolut, och att ge användaren kontroll är ju principiellt positivt...

Men det känns lite som att man på det stora hela här satsar på att sätta användaren i arbete i onödan?

Skrivet av KAD:

Det råkar ju också vara en utmärkt början till en funktion som framöver kan förse Apple med träningsdata för en AI som kan läras att känna igen saker som användare helst slipper se. Eftersom datan är lokalt sparad är det bara att pusha en uppdatering som laddar upp den.

Jag tycker det skulle vara lite av en killer feature, att inte ens behöva installera en adblocker och ändå få en ren och fin webb. Gärna med någon inställning för hur aggressiv AI:n ska vara.

Jag har svårt att tro att AdGuard Pro är automatiskt. Någon skapar blocklistorna och det kostar tid och pengar. Det är bara det att du och jag inte gör det jobbet.

Ja, det kan man väl visserligen tänka sig, men till vilken nytta behöver användarna göra detta jobb?
Apple har väl resurserna att lösa det oavsett om de vill? Åtminstone en nästan komplett grund som bara behöver mindre kompletteringar vore ju helt rimlig, om Apple var intresserade av det.

Nej, jag misstänker snarare att de försöker undvika att stöta sig med någon, och därför bara skapar ett manuellt verktyg och skjuter över på den individuella användaren vilka saker just de vill dölja/blocka.
På det viset har Apple inte skadat någon annan part... men användarna får jobba mer istället.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Dags att ta tag i grundproblemet med cookies på webben kanske? Ingen vill se frågan om cookies och användaravtal första gången man går in på en sida.

Permalänk
Medlem

Just det här med kakhanteringen har gått i överstyr kan jag tycka. Förut var det bara en banner högst upp eller längst ner som man kunde kryssa bort. Nu ser man ofta formulärer med massor med text om hur kakhanteringen går till samt ett antal knappar för hur man vill göra. Sen när man har svarat så sker det något asynkront som gör döljning av formuläret lite trögt vilket är väldigt irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Visst är det så! Och vi har @lassekongo83 att tacka för Frellwits-filter-lists som också finns tillgänglig i AdGuard Pro.

Permalänk
Medlem

Ghostery(tillägg) har haft liknande funktion länge.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Det är förstås jobbigt och tyvärr inte ovanligt att man stöter på fönster och konstigheter som inte borde vara i vägen. Har använt ublock för att fixa men det är inte alltid jätteinutuivt att sudda bort alla delar av ett element mha det. Kan ta lite väl många klick osv..

Att detta letar sig in som en "default" i alla webbläsare skulle jag uppskatta.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Tröttsam diskussion kring vem som kom först eller inte kom först med en funktion. Användare av Safari skiter väl i om funktionen har funnits i andra webbläsare tidigare?

Jag ser det mer som en reaktion på slapp "journalistik" som bara repeterar pressreleaser och vad som skrivs i andra forum. Swec läses av många andra än Safarianvändare (flertalet förmodligen) så om nåt annonseras som "en spännande nyhet" är det ju faktiskt relevant att påpeka för en slö redaktion att det inte är så nytt som de påstår.

För övrigt fanns detta inbyggt i Opera redan på nollnolltalet. 😜

Permalänk
Medlem

De som har firefox.. högerklicka på nåt, t.ex en bild eller ett textstycke, tryck Q eller "inspektera", kan radera vad man vill eller flytta på det, ändra styles mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

De som har firefox.. högerklicka på nåt, t.ex en bild eller ett textstycke, tryck Q eller "inspektera", kan radera vad man vill eller flytta på det, ändra styles mm.

Funkar inte det likadant i nära nog alla webbläsare för PC/Mac? "Hidden" är ju ett vanllgt CSS-attribut.

Tycker även att Firefox funkar riktigt bra på Android, men där förlitar jag mig mer på uBlock Origin och NoScript.

Permalänk
Skrivet av Girgoo:

Dags att ta tag i grundproblemet med cookies på webben kanske? Ingen vill se frågan om cookies och användaravtal första gången man går in på en sida.

Problemet är inte cookies, och bara delvis tredjepartscookies. Problemet är att reklamhusen valt det mest irriterande sättet att uppfylla GDPR på som de kunde komma på, för att a) göra det enklare att ”acceptera allt” än att inte göra det och b) kunna skylla på EU för en undermålig användarupplevelse