Steam OS kan vara på väg till fler handhållna speldatorer

Permalänk
Melding Plague

Steam OS kan vara på väg till fler handhållna speldatorer

Valve har tidigare sagt att det vill släppa Steam OS på fler plattformar än Steam Deck, och nu kan det vara på gång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När steam decken lanserades så förstår jag att det frågades efter ett steam OS till generell hårdvara, men sedan fick vi Holo Iso (död), chimera OS och bazzite som alla gör det vi vill att ett steam OS för generell hårdvara ska göra. Så ser idag inget behov av att just Valve släpper ett spelfokuserat OS när det redan finns fullgoda alternativ som jag tror de flesta inte skulle kunna skilja från steam OS vid användning.

Bazzite hade stöd för ROG ally X vid lansering. Tror ingen som installerat bazzite saknar steam OS.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Vad sägs om till PC så man kan slippa Windows och Microsoft?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Du har redan bazzite, chimera, Fedora, nobara, mint etc
Behöver du ett alternativ till?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Ja, jag gillar OS jag faktiskt hört talas om

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Skrivet av Wiggin:

Jag håller med @Wiggin här även om jag inte tycker att det är något fel på de andra distrona.

Steam Valve är så pass stora och välkända att folk faktiskt vet vad det är för något. Kanske är det som behövs för att få fler folk att smaka på gräset på andra sidan Windowsstaketet.

Steam Valve har dessutom resurser att utveckla drivrutiner på ett helt annat sätt än de vanliga distroutvecklarna

Skrev Steam men menade såklart Valve
Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Kör valfri linux-distro som stödjer din HW och sedan kör Steam som flatpak-paket. Med flatpak-installationen blir diston irrelevant för Steam-kompatibiliteten.

Så välj så någon distro som många kör tex debian eller Ubuntu så är det lätt att googla också på hjälp.

Jag gick över till linux på speldatorn och det fungerar kalasbra. Men det är bra om man har linux i åtanke när man köper hw så man inte köper prylar med dåligt stöd. Tex razer-utrustning…

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Steam har dessutom resurser att utveckla drivrutiner på ett helt annat sätt än de vanliga distroutvecklarna

När det kommer till GPU-drivrutinen för AMD i kärnan är Valve väldigt involverad i den, och det är samma som Steam Deck kör. Alla distros kör den.

När det kommer till Nvidia så gör man bäst i att köra Nvidias kernel-modul, och den är det uteslutande Nvidia som utvecklar.

Det finns egentligen bara en anledning att köra SteamOS och det är om man har en Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

När steam decken lanserades så förstår jag att det frågades efter ett steam OS till generell hårdvara, men sedan fick vi Holo Iso (död), chimera OS och bazzite som alla gör det vi vill att ett steam OS för generell hårdvara ska göra. Så ser idag inget behov av att just Valve släpper ett spelfokuserat OS när det redan finns fullgoda alternativ som jag tror de flesta inte skulle kunna skilja från steam OS vid användning.

Bazzite hade stöd för ROG ally X vid lansering. Tror ingen som installerat bazzite saknar steam OS.

Varför skulle man någonsin motsäga fler utvecklare utav OS? Det finns inte en ända negativ aspekt med mer konkurrens i den sfären.

Ser ju också hellre ett företag med Vavles ekonomiska muskler bakom sej jämfört med dom du nämnde. Google räknas inte som ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

När det kommer till GPU-drivrutinen för AMD i kärnan är Valve väldigt involverad i den, och det är samma som Steam Deck kör. Alla distros kör den.

När det kommer till Nvidia så gör man bäst i att köra Nvidias kernel-modul, och den är det uteslutande Nvidia som utvecklar.

Det finns egentligen bara en anledning att köra SteamOS och det är om man har en Steam Deck.

Grafikkort i all ära men jag syftade på sista delen av artikeln:

Utvecklaren Lawrence Yang på Valve har förklarat att utvecklingen av Steam Deck OLED tog resurser från projektet och att den stora utmaningen innan en bredare lansering är optimering av Linuxdrivrutiner för en större variation hårdvara.

Lite önsketänkande från min sida kanske men jag hoppas ju på bättre programvara / drivrutiner för t.ex. mus, tangentbord, rattar och andra tillbehör.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Jag tycker man borde vara glada för vad Valve gör för gaming på Linux, kul att de vill bredda sig. Men som andra säger är det ingen större skillnad att installera Steam på vilken linux-distro som helst idag. Speciellt när de väntat flera år att släppa detta OS och andra uppkommit för att fylla hålet

Permalänk
Medlem

Hoppas de får en ordentlig live enironment. De distros jag testat/velat testa hittills på min ROG Ally har antingen saknat det eller så har det väldigt trasig support för Ally’ns touch screen vilket gör den praktiskt taget oanvändbar som handhållen (fungerar däremot kanon när den är dockad).

Självklart behövs detta, inte bara för namnet (som väger tungt i mångas ögon) utan även för att utvecklare behöver en plattforms-target som de kan utveckla mot, och räkna med att den har en stor användarbas och finns kvar länge. Det är ofta detta som gör att Linux-distros tyvärr inte ses som ett alternativ för utvecklare idag.

Ubuntu blev nästan denna plattform innan de tappade allt förtroende med Amazon SpyGlass och Unity. De har hämtat sig ganska bra sedan dess, men marknaden är ännu mer segmenterad idag än den var då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Detta är faktiskt mer kritiskt än många verkar tro. Att ta steget till något som Valve står bakom är betydligt mindre för de flesta pc-spelare än att installera en av 3-20 linuxdistros som de aldrig hört talas om.

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Jag tror att många missförstår vad Steam OS kommer att vara, även om det släpps för PC/skrivbordsdatorer så kommer nog vilken distro som helst vara ett bättre alternativ då detta kommer vara mer av ett HTPC/konsol-OS.
Man kan i dagsläget köra t.ex pop-os!, Fedora, Manjaro etc och redan nu ha en bättre skrivbordsupplevelse(missförstå mig rätt, skrivbordsläget i Steam OS fungerar, men är idag bara "OK").

Skrivet av immutable:

Steam har dessutom resurser att utveckla drivrutiner på ett helt annat sätt än de vanliga distroutvecklarna

Det fina med Linux och hela arbetet som Valve gör är att drivrutinerna(förutom nvidia) är open source och hamnar strax efter i alla andra distros.

Skrivet av medbor:

Jag tycker man borde vara glada för vad Valve gör för gaming på Linux, kul att de vill bredda sig. Men som andra säger är det ingen större skillnad att installera Steam på vilken linux-distro som helst idag. Speciellt när de väntat flera år att släppa detta OS och andra uppkommit för att fylla hålet

This^, vänta inte på SteamOS och bli besvikna för att det inte är skrivbordsoperativet ni drömt om för att skrota Windows, det går att byta redan nu och de distros som finns tillgängliga är redan anpassade för skrivbordet, eller som vissa nämner: Bazzite eller Chimera för att köra på en konsol-pc.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Grafikkort i all ära men jag syftade på sista delen av artikeln:

Utvecklaren Lawrence Yang på Valve har förklarat att utvecklingen av Steam Deck OLED tog resurser från projektet och att den stora utmaningen innan en bredare lansering är optimering av Linuxdrivrutiner för en större variation hårdvara.

Lite önsketänkande från min sida kanske men jag hoppas ju på bättre programvara / drivrutiner för t.ex. mus, tangentbord, rattar och andra tillbehör.

Det där tolkar jag som att de tänker lägga krut på den öppna drivrutinen för Nvidia (Nouveau med GSP). Den används också av alla distros för den som vill.

Möss, tangentbord och rattar använder standard-drivrutiner för HID.

Linux-kärnan är som du säkert känner till GPL-licensierad. Alla modifieringar släpps som öppen källkod och gagnar alla.

Permalänk
Medlem

Skulle byta till Linux på speldatorn också men måste ha en VR dator vet inte hur bra linux och VR med Quest fungerar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Ubuntu blev nästan denna plattform innan de tappade allt förtroende med Amazon SpyGlass och Unity. De har hämtat sig ganska bra sedan dess, men marknaden är ännu mer segmenterad idag än den var då.

Jag skulle dock säga att valet av distro spelar mindre roll än någonsin i dagsläget, bara känn på ett par ta den som fungerar för dig, det är liksom inte den mörka tiden då val av distro låste ut en från vissa program om man inte kompilerade själv.
Jag kör t.ex pop-os och debian och de flesta av programmen som flatpaks, då märker jag ingen skillnad vilken distro jag kör på.

Men i ditt fall med Ally så är nog Bazzite det enda riktiga alternativet tyvärr, vet att Asus gör en massa sinnessjuka grejer som behöver workarounds, kanske fungerar i bleeding edge distros annars.
Något som nästan blir som en live-cd är om du installerar hela OSet till valfri USB-disk och sedan bootar din Ally från den, då blir det typ som en live-cd och du kan testa om du vill installera baremetal.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag håller med @Wiggin här även om jag inte tycker att det är något fel på de andra distrona.

Steam är så pass stora och välkända att folk faktiskt vet vad det är för något. Kanske är det som behövs för att få fler folk att smaka på gräset på andra sidan Windowsstaketet.

Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att Steam är typ 80 personer totalt.

Det är ett unikum av brist på bloat inom den organisationen så jag vet inte riktigt hur många som sysslar med faktisk utveckling...

Edit*
Valve däremot är nog fler men det är ändå viktigt att ha i åtanke att det absolut inte är Microsoft vi pratar om i antal anställda...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är ett unikum av brist på bloat inom den organisationen så jag vet inte riktigt hur många som sysslar med faktisk utveckling...

Edit*
Valve däremot är nog fler men det är ändå viktigt att ha i åtanke att det absolut inte är Microsoft vi pratar om i antal anställda...

jo men hårdvarustödet görs ju inte in house utom för specifika steamdecksaker. de använder en ganska vanilla kernel. Samma med gpu drivers och toolkits. wine görs ju mestadels av codeweavers (45 heltidsanställda) och frivilliga kodare.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Edit*

Detta är ju själva plattformen Steam, som i butik. De personer på Valve som utvecklar SteamOS, Steam Deck samt även Proton kommer från andra delar av företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Detta är ju själva plattformen Steam, som i butik. De personer på Valve som utvecklar SteamOS, Steam Deck samt även Proton kommer från andra delar av företaget.

Ja, men samtidigt ger det en indikation att det knappast är ett tjockt företag.

Valve (dvs hela Valve) är ~340 personer.

Jämfört med någon annan som sysslar inom samma området så är det fantastiskt lite vilket förklarar många av besluten de tar

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Ska man marknadsföra saker är Steam, Steam Deck och Steam OS mer välkänt hos gemene man än Bazzite et al.

Skrivet av SuperSverker:

Edit*

Valve har betalat konsulter, individuella utvecklare, och företag för att arbete med saker som rör Steam Deck/Linux så det är inte bara Valves egna arbetare som arbetar med Steam OS och Steam Deck.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Hade också kunnat tänka mig Steam OS på min dator men har för mycket andra saker jag gör vid datorn som att skapa musik och bildredigering. Finns nog inte support för min midi synt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Hade också kunnat tänka mig Steam OS på min dator men har för mycket andra saker jag gör vid datorn som att skapa musik och bildredigering. Finns nog inte support för min midi synt heller.

SteamOS är vanligt Arch baserat OS med KDE i desktop läge. Finns dina applikationer som flatpak så är det bara att dubbelklicka och köra i stort. Finns det inte som flatpak kanske man kan installera genom att lägga till fler källor.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

Valve har betalat konsulter, individuella utvecklare, och företag för att arbete med saker som rör Steam Deck/Linux så det är inte bara Valves egna arbetare som arbetar med Steam OS och Steam Deck.

För att inte tala om att iom att de använder Linux så kan de ta del av allt som Red Hat, Canonical, Suse, Debian osv, för att inte tala om The Linux Foundation drar till bordet.
Valve kan fokusera helt på det som gör spel bättre, tror inte att microsoft har så många utvecklare som fokuserar på enbart spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

SteamOS är vanligt Arch baserat OS med KDE i desktop läge. Finns dina applikationer som flatpak så är det bara att dubbelklicka och köra i stort. Finns det inte som flatpak kanske man kan installera genom att lägga till fler källor.

Helt klart. Var själv en som ville vänta på färdigt SteamOS för desktop innan jag bytte. Men efter att jag skaffade en Steam Deck så insåg jag att det som behövs är en linuxdistro med Steam Flatpak för att kunna spela utan problem. Själva SteamOS är mer ju big picture mode anpassat för handhållna datorer. Nu är jag inne i träsket och tittar inte tillbaka till Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Helt klart. Var själv en som ville vänta på färdigt SteamOS för desktop innan jag bytte. Men efter att jag skaffade en Steam Deck så insåg jag att det som behövs är en linuxdistro med Steam Flatpak för att kunna spela utan problem. Själva SteamOS är mer ju big picture mode anpassat för handhållna datorer. Nu är jag inne i träsket och tittar inte tillbaka till Windows.

Mja är lite mer. GameScope är något som SteamOS kommer med när du startar i ej desktop läge.
Som bland annat gör att HDR fungerar i deras handheld. Gnome / KDE inte landat helt tror jag. Såg senast 24e Juli i år att Gnome gjort lite uppdateringar att få in stöd. Men osäker hur användbart det är atm.

Sedan så finns det lite konfigurationer och drivrutinpaket som de drar in lite extra. Tror xpad (xbox drivrutinen för handkontrollerna) var också något som de "fixade till" för att få till bättre stöd, men misstänker att det har redan blivit mergat till vanliga.

Så finns lite saker som de kör custom, men vad jag förstår så försöker de alltid få till det upstream, men ibland kan det ta ett tag.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.