AMD Ryzen 9 9950X – ett litet prestandalyft för mer pengar

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av klotim:

Det är inte relevant till detta då?
https://www.youtube.com/watch?v=4wdQpVcL_a4

Det är det. Men det är en ny drivrutin och problemen är kvar trots en ren windows-installation och tydliga instruktioner. Jag får se över allting en ytterligare gång i dagarna som kommer och se om det går att lösa.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av norrby89:

Angående priset så får man väl ändå ta det med en nypa salt, speciellt med tanke på att 7950x vid release va 1000kr dyrare än vad 9950x kostar.

Så lagom till att Intel kommer med deras nya i vinter så kommer nog även priserna gå ner om nu inte intel väljer att ta i med deras pris.

Så är det!
Jag valde att ta vinkeln vad man får för pengarna idag och då är det svårt att förbise tillexempel Ryzen 9 7950X3D för typ 6 800 kronor.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det mjukvara/fastvara som strular med AMD's prollar. Börjar bli gammalt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av dorian1:

Som flera redan skrivit. Ta med 5950x samt 5900x som man själv sitter på. Det är ytterst kompetenta processorer fortfarande.

Vi har absolut för avsikt att bredda testdatan. Tyvärr har jag inte hunnit lägga till mer just nu men vi får se över vilka vi borde lägga till. Som vanligt: Tack för feedback!

Permalänk

Jag vill köpa en Ryzen 9 9950X, maxa ram, mycket ssd och en snabb grafikkort.
Jag vill köpa en Dji mavic 4 när den släpps.
Jag vill köpa en Creality K2 Plus Multi-Color 3D skrivare.

När jag var ung så var såklart problemet pengar. Idag, så skulle jag kunna skramla ihop pengarna, med glöm tid att använda prylarna efter att jag hade köpt dem. Prylarna skulle bli stående och samla damm.

Med det sagt så glad jag hade blivit över en Ryzen 9 9950X som huvudjobbdator för att använda i arbetet, men det ska vara laptops anser de flesta arbetsgivare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

<Uppladdad bildlänk>
Det här känns lite motsägande?

Tycker det känns rimligt. Det är väl mest bara priset som verkligen tynger ner den, i övrigt är den, ser det ut som, ruskigt bra. Att då få bara "bra produkt" och inte "utmärkt" eller "toppklass" känns rimligt.

https://www.sweclockers.com/nyhet/37140-har-ar-sweclockers-ny...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Tack för en grundlig, djupgående och uttömande recension (som vanligt)
Tycker dock att kommentaren "Intetsägande spelprestanda" känns helt missvisande och kanske bör ändras till "Knappt bättre än dess föregångare i spelande"

Tyvärr säger väl "5% bättre, men 30% dyrare" vilken som är AMDs huvudsakliga konkurent i detta segmentet.

Gissar hursomhelst att alla väntar på 9950X3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Min 7700X får hänga med ett bra tag till, lägger hellre pengarna på en OLED skärm

Helt rätt!
Uppgradera när du behöver, aldrig när du vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Köper man en 9950X så är gaming inte det primära användnings området, tycker Sweclockers lägger allt för stor tyng på resultaten från speltester. Och som tidigare nämndes i tråden så skulle det vara trevligt 5900X och 5950X också fick vara med i testsviten bland all Intel prollar.

Håller med!
Jag ser x950X-modellerna som "fattigmans-server-CPUer".
För spelande är x600X3D/x700X3D/x800X3D ett det självklara valet för mig

x950X3D ser jag mest som "en kul grej för de som har för mycket pengar"

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Intressant, phoronix fick fram 15% prestandalyft med 9950X mot 7950X, olika tester dock.

Du glömde att skriva att Phoronix endast gör tester i Linux.

Permalänk
Medlem

Zen5 verkar vara bulldozer 2.0
Trist och jag hoppas att det går att rätta till med nyare bios/drivrutiner.
Annars har AMD stora problem.
Antar att det skålas friskt hemma hos Intel nu

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

30% dyrare än 7950x idag. 7950x kostade 9590 vid lansering, ca 1000 mer än 9950x kostar nu vid lansering. Så 9950X är billigare än vad 7950x var då. Men idag är ofc 7950x billigare och kostar 3000kr mindre än när den lanserades.
Så de har inte höjt priset men 9950x är ju 30% dyrare än 7950x idag. Så 9950x lär bli billigare om något år eller två, jag tror även billigare än 7950x kommer kunna bli.

Så? vem bryr sig om 7950x pris för två år sedan, lever du inte nu, eller har du tidsmaskin bak till två år sedan?

För att inte tala om att 7950 icke X existerar också, ännu billigare och mer energieffektiv

Permalänk
Medlem

Är det verkligen en bra produkt om den kostar 30% mer?

Permalänk
Medlem

Tittar man på 7950X så var den redan nere runt 7000Kr ett par månader efter lansering, samma sak kommer nog att hända med 9950X

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eXeem:

Det beror väl helt på hur Intels kommande generation ser ut?
AMD är ju just nu snabbast i de flesta produktivitetstesterna (9950X) och de flesta speltesterna (7800X3D), så jag tror inte att Intel direkt jublar om inte kommande generation är långt snabbare än nuvarande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Verkligen inte. Inte ens nästan. Bulldozers problem var långt värre än att "bara" vara jävligt snabba men till ett dåligt pris.

Bulldozer var inte konkurrenskraftiga mot Intel. Jag hade i7-920 och Phenom 955 Black edition paralellt, Phenom specifikt gick rätt varm trots dålig prestanda, så dåliga prestanda/watt, alltså motsatsen mot Zen5. Framförallt hade de ju inte "hela" diskreta kärnor utan bara en del av kärnan som duplicerats. De var därav alltså rätt svaga per påstådd kärna, vilket defintivt inte är fallet med Zen5, närmsta är ju då Intel sedan alder lake som har ett gäng kärnor som är lite långsammare, men även där är de ju iallafall hela kärnor och inte något påhittat.

Så nej, inte Bulldozer 2.0.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Är det verkligen en bra produkt om den kostar 30% mer?

En produkt kan vara 'bra' och samtidigt inte prisvärd.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i 9700x testet så är det även i detta fall 3-4 fps skillnad mot min snart 3 år gamla 5900x i 4k och med ett RTX 4090 , kolla techpowerup om ni inte tror mig.

Min pc burk är endast till för spelande i 4k och inte har ett dugg med produktivitet att göra så en uppgradering till 9700x, 9900x eller 9950x är totalt irrelevant för mig.

Skulle gissa att skillnaden med en eventuell kommande 9800XD3 kontra 5900x kommer vara max 10 fps i 4k. Inte värt det heller i mina ögon med tanke på totalkostnaden för den cpun, itx mobon samt nya ram minnen.

Blir först intressant för mig när man kan få +20 fps med lågt TDP värde kontra 5900x i 4k för vettig peng, vilket nog lär dröja.

Permalänk

Angående 9950 prestanda emot 7950xd. Så riktar de sig emot olika användare.
Och det var inte länge sedan många inte kunde fantisera om datorlaster på en desktop som nyttjade mer än 4 kärnor. Och nu helt plötsligt så finns det en riktigt schysst 16core som fungerar på billiga moderkort.
Kostade inte Threadrippers moderkorten typ 10 000kr och då priser innan inflationen steg så mycket?

Det enda jag har emot 7950xd som val vid ny dator är att den är ett par år gammal och det hittar typ nya säkerhetshål varje kvartal. Kanske har då Ryzen 9 9950X täppt till några, jag vet inte.

Det tråkiga är att fler tvingas på de där j-vla laptopparna i jobbet, denna cpu blir då framförallt till en privat hemdator. Man får då hoppas på en bra laptop variant av Ryzen 9 9950X kommer.

Permalänk
Medlem

@CrispVanDahl: När det gäller hårdvaran så listar ni två AM4-moderkort och två AM5-moderkort för testsystemet, men jag kan inte se att ni anger någonstans vilket ni använt till vad. Det är väl inte jätteviktigt antar jag, men det skulle vara trevligt om ni förtydligade i testet varför ni har två olika moderkort för vissa plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Som andra redan har nämnt, riktigt dålig jämförelse.

Problemet med Zen 5 är framförallt att för priset som begärs så konkurreras de ut av AMDs egna, tidigare lanserade produkter.

Denna generation har annars bäst IPC på marknaden just nu, såväl som bäst energieffektivitet. I produktivitetsapplikationer är Zen 5 det bästa du kan köpa just nu. X3D-modellerna lär ta prestandakronan för spel när de kommer. Zen 5 är också billigare än Zen 4 var när den lanserades.

Bulldozer hade riktigt kass IPC och energieffektivitet och hade mycket svårt att mäta sig med Intel sett till prestanda. AMD hade kunnat gå i konkurs om de inte haft konsolmarknaden som livlina.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shiprat:

Verkligen inte. Inte ens nästan. Bulldozers problem var långt värre än att "bara" vara jävligt snabba men till ett dåligt pris.

Bulldozer var inte konkurrenskraftiga mot Intel. Jag hade i7-920 och Phenom 955 Black edition paralellt, Phenom specifikt gick rätt varm trots dålig prestanda, så dåliga prestanda/watt, alltså motsatsen mot Zen5. Framförallt hade de ju inte "hela" diskreta kärnor utan bara en del av kärnan som duplicerats. De var därav alltså rätt svaga per påstådd kärna, vilket defintivt inte är fallet med Zen5, närmsta är ju då Intel sedan alder lake som har ett gäng kärnor som är lite långsammare, men även där är de ju iallafall hela kärnor och inte något påhittat.

Så nej, inte Bulldozer 2.0.

955 BE är inte Bulldozer! Det är föregångaren till Bulldozer; den släpptes 2009, medan första Bulldozer kom 2011.

https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_FX

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Så? vem bryr sig om 7950x pris för två år sedan, lever du inte nu, eller har du tidsmaskin bak till två år sedan?

För att inte tala om att 7950 icke X existerar också, ännu billigare och mer energieffektiv

Det är så produktcyklerna fungerar, de har ett släpp-pris som sen går ner till nästa generation kommer som då får sitt släpp-pris. Priserna är inte konstanta från release till EOL.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Singelcoreprestanda ser ju grymt ut. Är dock mycket oroad av detta från Anandtech och alla problem som recensenter verkar ha.

Ruskigt kass relativ prestanda i Outlook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Intel skålar just nu? Njae, inte med deras totala haverier nyligen. Att deras superöverklockade 24-kärniga får smisk av 16 kärnor med låg effekt bådar knappast gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

7950X är på den prisnivån marknaden har satt, men nu är AMD i ledning och kan börja höja priserna. Det är ju inte så att dom höjer 30% för att få kassa reviews, utan för att dom faktiskt försöker höja priset på sina produkter i slutändan.

Intressant är det, man får väl se om Intel följer efter i höst, eller om dom försöker ta tillbaka marknadsandelar.

Skrivet av rwkk:

Kan väl säga samma om intel. Finns ingen cpu i intels 14e generation k cpuer som är värd att köpa. De är marginellt bättre, drar mer ström och kostar mer än 13e generationens motsvarighet. Så är det alltid.
Förra generationen är alltid billigare.
Var ingen som klagade då att de var dyra. Bara att de var mehh.
Är alltid så, förra generationen är alltid billigare.
7000 var ingen som ville ha när den kom för den var så dyr, kunde ju lika gärna köpa 5000 generationen istället men ändå är det 7000 generation den man ska ha idag.
Bara att amd har haft två generationer med bra gains mot föregångaren vilket nu vi inte har längre och rabaterat föregångaren bra gör inte det 9950x till en dålig cpu.
7950x hade inte kostat 6500 om inte amd sålde den för 6500. VIll amd ha 7500 för den så är det de dom säljer den för. Samma kommer hända med 9950x, det bara tar tid innan den slutar vara den färska nya.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Precis som andra redan varit inne på; Zen 5 kan inte jämföras med Bulldozer! Bulldozer var en katastrof på alla vis, långsam och ineffektiv. Zen 5 är just nu, allt sammantaget, den snabbaste x86-CPUn på marknaden (troligtvis även för spel när X3D släpps). De största problemen för Zen 5 är att priset på Zen 4 är så mycket lägre och att prestandalyftet är så litet att knappt någon på AM5 kommer uppgradera. Prisproblemet lär i alla fall justeras relativt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Så är det!
Jag valde att ta vinkeln vad man får för pengarna idag och då är det svårt att förbise tillexempel Ryzen 9 7950X3D för typ 6 800 kronor.

Well 7950x rasade 2500kr i pris på mindre än 3 månader, vem vet kanske händer samma sak och är ganska troligt beroende på hur det går för intel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

känns inte som att denna gen cpu:er från AMD kommer att vara nån super hit, kanske de borde försöka bundla med någon GPU till attraktivare pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Vi har absolut för avsikt att bredda testdatan. Tyvärr har jag inte hunnit lägga till mer just nu men vi får se över vilka vi borde lägga till. Som vanligt: Tack för feedback!

Är det denna du väntar på? eller är det något annat?
AGESA 1.2.0.1A Patch A BIOS för alla AM5-moderkort
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.