Microsoft lägger ned Paint 3D

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger ned Paint 3D

Programmet som skulle ersätta gamla avdankade MS Paint går nu till de sälla jaktmarkerna medan originalet strävar vidare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra, låt Paint vara Paint och Notepad vara Notepad. Vill man ha "mer" så finns tusen andra program. //mvh Gammel gubbe

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Undrar hur många tiotals miljoner detta projektet kostade som kunde lagts på något vettigare.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Åh, nej. Inte Paint 3D.

Visa signatur

Luxor ABC 802, CPU Z80A, ROM 32 Kb, RAM 64Kb, flexskiveenhet ABC 830, kassettminne 820.

Permalänk

Trenden går emot att man inte ens är lokal admin på sin egen dator. Även om man är det får man ej installera vilka program som helst. Det är då irrelevant om det finns program att ladda hem som man ej får eller ens kan installera.

Angående standardprogrammen i windows så är det komplext. Och det beror en hel del på konkurrenslagarna, som förhindrar Microsoft att just göra ett program som medföljer som är så bra så att folk inte behöver ha alternativ.

Men när det gäller Notepad och MSpaint så finns det småsaker som de skulle kunna förbättra. Jag tyckte 3D paint kändes lite resa tillbaka till år 1995, när folk grejade med Word Art och det var så coolt.
Inte att 3D Paint kom med några funktioner som man använde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Undrar hur många tiotals miljoner detta projektet kostade som kunde lagts på något vettigare.

Mer reklam till startmenyn!

(Helt möjligt att pengarna inte gått till något vettigare...)

Permalänk
Medlem

De flesta vill bara ha enklare program som ingår vill man ha något mer specifikt avancerat så söker man upp det själv och väljer.

Permalänk
Medlem

Känns som Google beteende, det dyker upp massa nya program som man inte orkar bry sig om då dom snart skrotas igen.
De gamla består och funkar, tack och lov!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Här får vi väl tacka all telemetri i Windows 10+11, där Microsoft insåg att absolut ingen någonsin startade Paint3D, och la ner projektet för att spara pengar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Man ska inte överskatta det allmänna intresset av extra dimensioner. Även sträng-teori har numera dalande intresse.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått varför de skapade detta åbäke. Paint är simpelt och gör precis det som behövs av det och är inte bloatat. Det som gör att iaf jag använder det iaf varje vecka. Behöver jag göra något mer avancerat så inte använder jag Paint 3D...

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Bra, låt Paint vara Paint och Notepad vara Notepad. Vill man ha "mer" så finns tusen andra program. //mvh Gammel gubbe

Synd bara att gamla Paint och Notepad numera enbart återfinns i Windows 11 Enterprise LTSC. Övriga versioner av 11:an är "begåvade" med moderna varianter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Aldrig förstått varför de skapade detta åbäke. Paint är simpelt och gör precis det som behövs av det och är inte bloatat. Det som gör att iaf jag använder det iaf varje vecka. Behöver jag göra något mer avancerat så inte använder jag Paint 3D...

Det släpptes mitt under VR/Mixed Reality-hysterin så 3D var väldigt hajpat just nu.

Nu är det istället AI som gäller, så snart släpper de väl "AI Paint".

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har MS för lite att göra och försöker skapa sig själva arbete?
Paint, Notepad och wordpad har varit en del av Windows sedan....ja starten.
De är där som simpla, enkla verktyg.
Proffsalternativ finns för den som behöver

Varför ta bort dem med sådant ingen vill ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Har MS för lite att göra och försöker skapa sig själva arbete?
Paint, Notepad och wordpad har varit en del av Windows sedan....ja starten.
De är där som simpla, enkla verktyg.
Proffsalternativ finns för den som behöver

Varför ta bort dem med sådant ingen vill ha?

Det är Paint 3D, inte vanliga Paint. Det står 3D I rubriken. Det är bara Paint 3D som tas bort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tänkte starta upp Paint 3D nu bara för att se hur det såg ut, varpå jag insåg att jag haft det avinstallerat i flera år, så i praktiken blir det ingen skillnad för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är Paint 3D, inte vanliga Paint. Det står 3D I rubriken. Det är bara Paint 3D som tas bort

Wordpad är väl redan borta nu i Windows 11 24H2? Och varken Notepad eller Paint är samma enkla program som de var i Windows 10 (och tidigare oförändrade sedan Vista).

Permalänk

Paint 3D är användbart om man har en 3d-skrivare och vill göra något enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Paint 3d långt innan 2017, och långt innan win10 ens släpptes. Är det något annat program jag tänker på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Jag har använt Paint 3d långt innan 2017, och långt innan win10 ens släpptes. Är det något annat program jag tänker på?

Är det Paint.NET du tänker på tro?

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Är det Paint.NET du tänker på tro?

Ja! Blandade ihop begreppen. Tack!

Permalänk
Medlem

Hmm, ypperligt tillfälle att opensource:a det?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+