Behöver hjälp att komma igång, inställningar, bäst prestanda/kvalitet

Permalänk

Behöver hjälp att komma igång, inställningar, bäst prestanda/kvalitet

Hej på er, okunnig man på 32 somrar här!

Har alltid hållit på mycket med gaming och håller datorer väldigt varmt om hjärtat. Dock har jag aldrig riktigt haft ett genuint intresse för att faktiskt lära mig vad en dator innehåller. Kan egentligen INGENTING om varken hård eller mjukvara.

Har alltid sett förbi inställningar, allt egentligen och bara kört på med mitt spelande på lägsta grafik för att kunna hålla min fps så hög som möjligt. Det är ju så jag har trott att man gör, har aldrig egentligen vetat bättre.

Jag ska försöka fatta mig kort men vill bara vara tydlig med hur låg min nivå av kunskap faktiskt är, och hur tacksam jag hade varit om det fanns någon som ville hjälpa mig. Har försökt söka information på google/reddit men har bara hittat forum/trådar på engelska och redan där faller jag bort. Kort fattat, min engelska suger...

Har nyligen införskaffat mig en helt ny gamingutrustning, min första stationära dator på över 16 år. Jag är väl medveten om att det finns bättre grejer, kombinationer och så vidare. Men såhär ser min setup ut just nu:

Geforce rtx 4070 super
Intel i7-14700F
16GB DDR5

Spelas på en 240hz 1920x1080 skärm

Vet inte hur tydlig jag behöver vara men det är väl en OK setup under omständigheterna.

Det jag är ute efter, är att kunna få ut det allra bästa utifrån vad jag har lyckats skrapa ihop. Och skulle vilja veta hur jag ställer in inställningar i NVIDIAs kontrollpanel. För att få ut så mycket som möjligt helt enkelt. Nu när jag äntligen har lyckats ta mig tid att sätta mig vid datorn. Och jag skulle behöva hjälpen på svenska. Lite därför jag är här

Jag har sett att jag kan optimera spelet i NVIDIA appen. Dock blir det ju högsta inställningarna på spelen jag spelar, och jag är väl ute efter mer än högsta grafik, jag vill känna mig trygg i de globala inställningarna och kunna känna att oavsett vad jag väljer att spela för spel så får jag det bästa "flytet", alltså en kombination av prestanda och kvalitet.

Jag vet inte om jag är otydlig, då jag som sagt knappt vet vad jag pratar om. Det jag vill ha är en bra grund, väl tillämpade inställningar. Och därför vänder jag mig till er.

Skitsnack undanbedes... Jag är redan väl medveten om hur dum jag framstår. Men jag vill verkligen lära mig...

Tack så hemskt mycket på förhand.

Permalänk
Medlem

Du behöver nog vara mer specifik med vad du har för krav, och vad är det för spel. T.ex i snabba tävlingsspel vill du nog ha runt 235+ FPS för att fullt utnyttja skärmens uppdateringsfrekvens, medan i singleplayer tredjeperson-spel så kanske du nöjer dig med 60-90 FPS?

Börja med vilken FPS-nivå du vill nå, och prova olika inställningar (inuti spelmenyerna) för att se hur hög nivå din hårdvara klarar i spelen. Om spelen är relativt gamla så kan du nog spela på högsta möjliga grafikinställningar t.ex. Generellt så behöver man knappt pilla på något i Nvidias kontrollpanel, om man inte har specifika krav på något.

Om skärmen har G-Sync eller FreeSync (om det fungerar med Nvidia-kort) så brukar det vara värt att sätta på.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Tack för ditt svar Decster. Spelet jag har tänkt spela är Squad, alternativt Hunt Showdown.

Vad jag ska nå för FPS nivå i dessa spel har jag ingen aning om... men jag antar att det är högsta möjliga?

Jag trodde kontrollpanelen hade med "allt" att göra, men då skall jag låta bli!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tykemörbult:

Spelet jag har tänkt spela är Squad, alternativt Hunt Showdown.

Vad jag ska nå för FPS nivå i dessa spel har jag ingen aning om... men jag antar att det är högsta möjliga?

Jag trodde kontrollpanelen hade med "allt" att göra, men då skall jag låta bli!

De spelen verkar ha mer fokus på PvP, så jag antar att du vill ha tillräckligt med FPS att spelen känns flytande, responsivt och utnyttjar det mesta av din skärm. Samtidigt så vet jag inte hur krävande de spelen är, och jag vet inte hur hög FPS du kan förvänta dig. I tävlingsinriktade spel så brukar man spela i låga grafikinställningar för att få en högre FPS, och i många fall sänks kvalitén så mycket att det hjälper att lättare se fiender på skärmen.

I kontrollpanelen kan du t.ex kolla att du kör rätt uppdateringsfrekvens och upplösning. Du kan även sätta på G-Sync om skärmen stödjer det. I vissa fall så har spelen också inställningar som finns i kontrollpanelen.

Om man har tid och ork så bör det finnas optimeringsguider för de spelen på nätet som går igenom alla, eller specifika, relevanta inställningar både i kontrollpanelen och spelens menyer.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

jag brukar sällan pilla i kontrollpanelen mer än forcera V-sync av och sätta pre-rendered frames 1 eventuellt justera AA om spelets inbyggda är riktigt sämst.

sen brukar jag i spelet testa de olika predefined settingsarna tills jag hittar en strax under den frekvens jag vill uppnå och sen dra ner typ skuggor och ljus effekter lite tills jag hamnar på vad jag vill uppnå ljus och skuggor brukar generellt vara ganska tungdrivna så brukar ge störst effekt att gå ner ett steg typ.

brukar försöka hålla texturer på 100% eller högre under 100% är sällan en rolig upplevelse.

även render distance om spelet har justerbar sådan är generellt bäst att låta vara på max så slipper man iaf oftast de värsta pop in texturerna.

Gforce experience optimeringen är oftast skräp och vill bara att du ska ösa på så mycket effekter som möjligt inkl onödiga som chromatic aberation, motion blur och depth of field som borde vara förbjudet att programmera in i spel enligt mig och bara förstör bilden utan någon fördel alls at ha aktivt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows