Youtube är helt förstört (2024)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Youtube premium är fan det bästa som har hänt! Hur orkar man krångla för att slippa betala den ynka summan det handlar om?

Man ska aldrig mata Big Tech Det är typ A och O nu för tiden. Och att besöka en annan webbsida istället för youtube.com är varken jobbigt eller krångligt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Man ska aldrig mata Big Tech Det är typ A och O nu för tiden. Och att besöka en annan webbsida istället för youtube.com är varken jobbigt eller krångligt.

Hur löser du det? Gör du samma med tex Netflix? Eller andra tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Brukar affären du handlar i kartlägga samtliga dina intressen, beteendemönster, rörelsemönster, relationer och vaken tid för att sälja denna data till andra företag samtidigt som de tar betalt för mjölken? Spännande jämförelse.

Med tanke på att jag handlar på jättar så som Ica och Willys så antar jag det!

Samt om man inte gillar det ge då fan i att använda tjänsten bara! Ser liksom inte problemet.. Tjänsten är fri från betalning och istället betalar man med data och reklam! Passar det inte så använd en annan tjänst istället!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Använd brave, det har inte youtube lyckats stoppa änu

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Hur löser du det? Gör du samma med tex Netflix? Eller andra tjänster?

Jag går till piped.video eller valfri Invidious-instans. Netflix är det enda Big Tech-företaget som jag tyvärr matar med min personliga data. Använder endast Jellyfin, SmartTube, SVT Play och Netflix i tvn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör Firefox + uBlock Origin. Alright haft problem med Youtube

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att använda Firefox och att undvika att logga in.

Dagen jag inte kommer runt reklamen vänder jag mig någon annanstans, har inget direkt behov av Youtube.

Det kanske till och med skulle vara en bra utveckling så fler alternativ får hjälp att växa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag går till piped.video eller valfri Invidious-instans. Netflix är det enda Big Tech-företaget som jag tyvärr matar med min personliga data. Använder endast Jellyfin, SmartTube, SVT Play och Netflix i tvn.

Ok, "man skall bara mata en del big tech"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Ok, "man skall bara mata en del big tech"

Jag vill liksom inte sitta i fängelse eller få böter...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt av någon reklam, blockerar allt:D

Permalänk
Medlem

Använder Chrome-tillägget "Enhancer for Youtube", funkar alldeles utmärkt. Den hoppas automatiskt över sponsorblock och annan reklam.

https://chromewebstore.google.com/detail/enhancer-for-youtube...

Köpte även AdGuard licens på StackSocial för att blockera allt annat ovälkommet.

Permalänk
Medlem

Firefox + uBlock origin fungerar bra än så länge.
Har en lokal instans av Invidious igång, den fungerar bra.
NewPipe (och Tubular) fungerar bra på Android.
YT-DLP fungerar klockrent om man vill ladda ner nåt.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig betala för YT!
Funkar hyfs med 1 annonsblockerare!

Permalänk
Medlem

Jag kör premium som en vuxen människa

Permalänk
Medlem

Det är fint att se alla dessa försvarstal till Google varje gång YouTube dyker upp som nyhet.

Jag hade antagligen stängt av min adblocker för YouTube om följande saker inträffar:

1. Reklamen anpassas efter ämnet videon handlar om.

Tittar jag på en video där en Dell XPS testas har jag inget emot annonser från Dell och andra datorleverantörer. Om det t.ex skulle finnas en banner från Inet eller Komplett på sidan vore det helt OK, samma om någon annan leverantör har en om t.ex rea. Sådan reklam som alltså har med videons ämne att göra har jag inget emot.

2. Reklamintegrationen - en ämnesrelaterad reklamsnutt på t.ex 30 sekunder innan videon startar, ett "reklamfönster" vid sidan av videofönstret (som visar ämnesrelaterad reklam när videon inte är i helskärmsläge) och eventuellt ett 30 sekunders ämnesrelaterat avbrott var femte-tionde minut (baserat på videolängden) kan också vara helt OK.

3. Utrusta Premium med en "YouTube Wallet" som man kan fylla på och sedan donera pengar till skaparna med, lite som Brave och BAT. Då kan man även tänka sig att en del av månadsavgiften för Premium även ger en viss summa i denna Wallet för att sänka tröskeln.

4. Hela demonetizationbeteendet behöver modereras inklusive att INTE visa reklam i video där Google valt att ta bort reklamintäkterna för skaparen. Att vägra betala denne OCH ändå trycka in reklam är riktigt illa.

5. Om man har Premium och reklamen är ämnesrelaterad, ha med alternativet att se reklamen i "reklamfönstret" bredvid videon, alternativt någon form av autogenererad länklista, t.ex "annonsörer i denna video" (Dell, Inet, Komplett t.ex). Även om man inte ser reklamen i videon kan man ändå ta del av den om man t.ex tittar på datortester eftersom man är ute efter en ny burk och vill veta vad som erbjuds.

Jag är inte fanatisk reklammotståndare i sig, om reklamen är välgjord och informativ samt relevant för ämnet (reklam från Steam när man ser en spelrecension t.ex, exempelvis att spelet just nu är på rea är bra information) har jag inget emot den.

Däremot är Googles sätt att presentera reklam på något som leder till adblocker.

I andra trådar har videoskapare på ett bra sätt förklarat hur Google beter sig. Det säger det mesta nämligen.

Permalänk
Medlem

Inga problem här på någon enhet med PiHole, uBlock, Revanced & SmartTube.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Firefox + Ghostery tar bort 95% av reklamen. Ibland kan man dock behöva uppdatera sidan när reklam blockerats för att klippet ska fortsätta.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Inaktiv

Vi är 5st som delar på premium så upplevelsen är grym med den högre frameraten/kvaliten samt ljudkvaliteten man får med premium då jag lyssnar på mycket musikvideos och musik där.

Kommer aldrig köra med blockerare igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well tycker det Google gör är en bra sak..

Vill du inte betala för mat i affären går du in och bara tar det du behöver där också?

Bara att leva med reklamen eller betala, finns i min a ögon inget annat alternativ! Speciellt då om alla va som dig så skulle Youtube försvinna helt.

Det är lite mer komplicerad än vad du påstår.
Till en början så hade Youtube inte mycket reklam och det var gratis. De betalade så dåligt de som lägger upp innehåll och de som har rättigheter till musik och sånt, att det var redan lönsamt för dem.

När Youtube bestämde sig för att ta betalt med en Premium och premium lite så höjde de så mycket antalet och längd reklam att de fyrdubblade sina reklamintäkter, utöver det de kännade på sina nya prenumeranter. Det som var redan en lönsamt verksamhet blev enormt mycket lönsamt. Särkilt eftersom Youtube höjde inte vad de betalade folk som skapar innehåll eller äger musiken osv.

Läget var svinbra för Youtube men inte nog tyckte dem, så de såg till att det blev ännu mer reklam samtidigt som de tog bort Premium lite (som fanns för de som inte ville ha deras musik tjänst och ville bara slippa en orimlig mängd reklam).

Går du i en affär, tar grejer och inte betalar så går affären under på en vecka. Youtube är inte påväg att gå under, de tjänar enormt mycket pengar som det är nu. Så det är inte en resonabel jämförelse mellan Youtube och mataffären.

Också skulle du vilja betala 300kr din mataffär för ett kilo smör om du vet att den som tillverkar smöret för inte ett öre mer än vad han fick när kilot kostade 50kr?

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Det funkar bra på det stora hela, jag upplever mer att det är dålig rotation och mycket repetition av videos framför allt på tvn.
En video kan återkomma i 4 olika kategorier på ens flöde, och väljer man att dölja någon video så försvinner den inte från hela flödet utan bara just den platsen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

har aldrig blockat reklam, men YT är så hemsk nu att det är 50% reklam o 50 % video, Försöker man spola fram även fast man nyss sett reklam så blir det reklam igen, o igen o igen. så nu skippar jag YT så mkt jag kan.

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Fantastisk upplevelse med newpipe på mobilen och via kodis youtube-plugin på tv:n.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Skaffa YouTube Premium. Enda videotjänsten jag betalar för och det är så värt det när jag kollar Youtube praktiskt taget dygnet runt. Reklamfritt både på datorn, telefonen o TVn.

Dygnet runt? Låter som att du behöver vänjas av.

Permalänk
Medlem

Kör Firefox med uBlock Origin och ser således ingen reklam.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Komiskt med alla indoktrinerade "coorporate stooges" som sitter och försöker få folk att ha dåligt samvete för att de väljer att filtrera sin in-trafik. Antar att samma personer sitter som klistrade vid reklamen med anteckningsblock och uppspärrade ögon för att inte missa minsta lilla köp-uppmaning

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Snusfri

Eftersom jag betalar för mig så är den helt oklanderlig.

Väldigt konstigt att Sweclockers promotar blockers osv för just YouTube medans de plockar bort inlägg som rör andra tjänster.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanari:

Komiskt med alla indoktrinerade "coorporate stooges" som sitter och försöker få folk att ha dåligt samvete för att de väljer att filtrera sin in-trafik. Antar att samma personer sitter som klistrade vid reklamen med anteckningsblock och uppspärrade ögon för att inte missa minsta lilla köp-uppmaning

Nä. Vi behöver ju inte se reklamen eftersom vi betalat för att slippa den.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

felfritt. betalar för youtube premium. med tanke på all tid jag spenderar på youtube är det 120% värt det. får ändå reklam oavsett webbläsare och plugins.

hata mig

Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nä. Vi behöver ju inte se reklamen eftersom vi betalat för att slippa den.

Jasså, får ni bort den inbakade reklamen i varje klipp? Duvet, den kanalerna implementerar för att google betalat dem så jävla bra för innehållet de skapat åt youtube?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Mitt tips är att använda Firefox och att undvika att logga in.

Dagen jag inte kommer runt reklamen vänder jag mig någon annanstans, har inget direkt behov av Youtube.

Det kanske till och med skulle vara en bra utveckling så fler alternativ får hjälp att växa.

Precis detta! Skrämmande att så många idag verkar helt beroende av YT. Dess monopolställning är allt annat än önskvärd.

För mig som kollar typ ett klipp i månaden är det naturligtvis inte värt att ha premium. Samtidigt har det blivit OTROLIGT mycket reklam vilket gör att jag helst undviker YT helt. Hade reklamen varit på en rimlig nivå (som förr) hade jag sannolikt kollat lite mer.