Köpråd: Dator för gaming och jobb, oklar budget

Permalänk
Medlem

Köpråd: Dator för gaming och jobb, oklar budget

Hej,

Min nuvarande dator börjar sjunga lite på sista versen, den har varit med sedan 2013 och har nog bara fått en ny GPU sedan dess.

Datorn kommer används till blandad gaming. Kör inget specifikt spel just nu men det som brukar spelas är PUBG, Battlefield av olika slag, Anno 1800 och Age of Empires 2 (som ju är väldigt krävande...).

Det som främst stör mig med min nuvarande dator är att det går ganska slött när jag sitter och jobbar i Power BI och har många filer uppe samtidigt, det funkar men det finns definitivt tid att spara. Jag vill kunna ha flera Power BI-filer uppe samtidigt som jag har 52 flikar uppe i Chrome och 9 excelfiler uppe utan att det börjar lagga.

Tanken är att allt kommer köpas nytt förutom GPU, jag har ett AMD Radeon 5700 xt som funkar helt okej, det får funka tills vidare i alla fall.

Jag har inte satt någon direkt budget och vet egentligen inte hur mycket jag behöver spendera för att få något som är vettigt och ganska framtidssäkert. Är det exempelvis stor skillnad mellan om jag spenderar 9k eller 13k?

Hur mycket RAM bör jag köpa? I dagsläget har jag 16gb men det är ju av en väldigt mycket äldre modell så jag vet inte hur stort hopp upp det är om jag köper 16gb av nya snabba minnen? Eller bör jag gå upp till 32gb eller tom 64gb?

Jag hade helst velat ha ett tyst chassi den här gången då jag stör mig ganska mycket på hur mycket min nuvarande dator låter, är det direkt dumt dock pga minskat luftflöde...? Eller har det inte så stor betydelse om man inte planerar att överklocka och maxa datorn?

Om någon har lite tips på delar som stämmer överens med ovan så hade jag varit mycket tacksam!

Permalänk
Medlem

sate ihop en dator som kommer funka bra för dina behov och en bra tid framöver. Själv tycker jag runt 11000 till 13000kr är det bästa för at få bra kvalitet på en dator som kommer funka ett bra tag.
Jag rekommenderar att du lägger till några fläktar få du inte får negativt luftflöde. Men jag låter dig välja dom själv.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/kc0sAbs4maKByQtApUy6L1Dw_Is/namnlos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

sate ihop en dator som kommer funka bra för dina behov och en bra tid framöver. Själv tycker jag runt 11000 till 13000kr är det bästa för at få bra kvalitet på en dator som kommer funka ett bra tag.
Jag rekommenderar att du lägger till några fläktar få du inte får negativt luftflöde. Men jag låter dig välja dom själv.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/kc0sAbs4maKByQtApUy6L1Dw_Is/namnloshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/kc0sAbs4maKByQtApUy6L1Dw_Is/namnlos

Fast du skojar med en SATA SSD disk?
Plocka en billigare CPU-kylare, satsa på 64GB RAM om du ska ha många flikar öppna och jobba med många modeller samtidigt.
Till sist, satsa på en M.2 NVMe SSD, typ den här som är både billigare och mångdubbelt bättre: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB. Ett billigare B650-moderkort kommer att funka fint också.
Och RAM-minnet ska ticka på i 6000MHz för att matcha Infinity Fabric, finns många bra 6000MHz-kit med typ CL36 som kostar lika mycket som långsammare kit.
Det ska ju inte spelas värstingspel och överklockas så man får tänka på det när man dimensionerar.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Fast du skojar med en SATA SSD disk?
Plocka en billigare CPU-kylare, satsa på 64GB RAM om du ska ha många flikar öppna och jobba med många modeller samtidigt.
Till sist, satsa på en M.2 NVMe SSD, typ den här som är både billigare och mångdubbelt bättre: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB. Ett billigare B650-moderkort kommer att funka fint också.
Och RAM-minnet ska ticka på i 6000MHz för att matcha Infinity Fabric, finns många bra 6000MHz-kit med typ CL36 som kostar lika mycket som långsammare kit.
Det ska ju inte spelas värstingspel och överklockas så man får tänka på det när man dimensionerar.

Det här är saker jag tycker funkar bra. Det finns massor med saker som kan ändras. Men jag rekommenderar sånt som är pålitligt även om det kostar en slant. har du alternativ som du tycker är bättre så varsågod att visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Det här är saker jag tycker funkar bra. Det finns massor med saker som kan ändras. Men jag rekommenderar sånt som är pålitligt även om det kostar en slant. har du alternativ som du tycker är bättre så varsågod att visa.

Att köpa en SATA SSD är som att köpa häst och vagn. Sure det funkar men det är några (teknik-)generationer sen det var snabbt

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Tror det här skulle ge dig det du vill ha samt mycket bra uppgraderingsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Mycket stort tack för hjälpen allihopa!

Baserat på era rekommendationer och lite okunnigt höftande så har jag satt ihop följande:

AMD Ryzen 7 7700X 4.5 GHz 40MB För att framtidssäkra, är det värt att ta steget upp till AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB istället eller kan jag tom köra på Ryzen 5 7600x tycker ni?

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI

Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast Svart AMD EXPO/XMP 3.0

Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Corsair RM850x 850W v3

Phanteks XT Pro Ultra Vit När man läser runt lite så är det flera som påpekar att det är bättre att köpa ett chassi med riktigt bra luftflöde och köra med olika inställningar för fläktarna beroende på vad man gör istället för ett ljuddämpat. Håller ni med?

Thermalright Phantom Spirit 120 SE Någon som har erfarenhet av denna CPU-kylare som kan svara på om den är tyst? Eller om någon har någon rekommendation på en CPU-kylare som är riktigt tyst.

Ovan kostar 12532kr på Inet.

Är det något annat ni tycker man bör ändra för att vara lite mer framtidssäkrad? När jag väl uppgraderar så räknar jag med att ha datorn länge så om det kostar 10k eller 15k är inte hela världen. Det är inget nytt som är på väg att släppas som kommer revolutionera datorer? Något som man bör vänta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HJ1795:

Baserat på era rekommendationer och lite okunnigt höftande så har jag satt ihop följande:

AMD Ryzen 7 7700X 4.5 GHz 40MB För att framtidssäkra, är det värt att ta steget upp till AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB istället eller kan jag tom köra på Ryzen 5 7600x tycker ni?

Corsair RM850x 850W v3

Phanteks XT Pro Ultra Vit När man läser runt lite så är det flera som påpekar att det är bättre att köpa ett chassi med riktigt bra luftflöde och köra med olika inställningar för fläktarna beroende på vad man gör istället för ett ljuddämpat. Håller ni med?

Thermalright Phantom Spirit 120 SE Någon som har erfarenhet av denna CPU-kylare som kan svara på om den är tyst? Eller om någon har någon rekommendation på en CPU-kylare som är riktigt tyst.

Är det något annat ni tycker man bör ändra för att vara lite mer framtidssäkrad? När jag väl uppgraderar så räknar jag med att ha datorn länge så om det kostar 10k eller 15k är inte hela världen. Det är inget nytt som är på väg att släppas som kommer revolutionera datorer? Något som man bör vänta på?

Kylaren är väldigt känd, och vältestad. Den är otroligt bra för de 450kr du får betala för den. Den presterar så pass bra, att du kan köra den på lågvarv och den håller sig tyst.

Dock finns det nivåer av tystnad när det kommer till datorkylning.. Du får dock betala rätt mycket mer för den där "lilla extra biten", så det brukar inte vara värt det.

Vill du ha RIKTIGT tyst är det något från Be quiet som gäller enligt mig. Har själv Be quiets gamla Dark Rock Pro 4, och haft den bredvid Thermalright Phantom Spirit och det är en helt annan nivå av tystnad från Be quiet-kylaren, även om kylaren från Thermalright också är uppmätt som tyst.

Exempel är Dark Rock Pro 5 eller Dark Rock Pro Elite som är Be quiets nyaste tillskott, som är ett väldigt stort hopp i prestanda från föregångaren Dark Rock Pro 4. Kör du någon av dessa så är de i princip helt ohörbara under idle, och väldigt tysta under load. De nyare modellerna DRP5 & Elite håller samma ljudnivå fast presterar mycket bättre när det kommer till temperaturerna, där är gamla DRP4 rätt kass faktiskt.

Sammanfattningen är att du kan hoppa från ett litet sus till ett extremt tyst hum för en tusenlapp extra. Båda är tysta. Är det värt det? Upp till var och en

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Kylaren är väldigt känd, och vältestad. Den är otroligt bra för de 450kr du får betala för den. Den presterar så pass bra, att du kan köra den på lågvarv och den håller sig tyst.

Dock finns det nivåer av tystnad när det kommer till datorkylning.. Du får dock betala rätt mycket mer för den där "lilla extra biten", så det brukar inte vara värt det.

Vill du ha RIKTIGT tyst är det något från Be quiet som gäller enligt mig. Har själv Be quiets gamla Dark Rock Pro 4, och haft den bredvid Thermalright Phantom Spirit och det är en helt annan nivå av tystnad från Be quiet-kylaren, även om kylaren från Thermalright också är uppmätt som tyst.

Exempel är Dark Rock Pro 5 eller Dark Rock Pro Elite som är Be quiets nyaste tillskott, som är ett väldigt stort hopp i prestanda från föregångaren Dark Rock Pro 4. Kör du någon av dessa så är de i princip helt ohörbara under idle, och väldigt tysta under load. De nyare modellerna DRP5 & Elite håller samma ljudnivå fast presterar mycket bättre när det kommer till temperaturerna, där är gamla DRP4 rätt kass faktiskt.

Sammanfattningen är att du kan hoppa från ett litet sus till ett extremt tyst hum för en tusenlapp extra. Båda är tysta. Är det värt det? Upp till var och en

Tack för tipsen!

Ja det är frågan hur stor skillnad det faktiskt blir i rummet mellan en sådan Be quiet och Phantomen, mitt grafikkort är ju inte det tystaste så det kan vara så att det inte hjälper jättemycket om jag köper en knäpptyst CPU-kylare. Brukar nya PSU:er låta mycket? När jag byggde dator senast för 10+ år sedan var det mycket tal om coil whine, är det fortfarande ett problem?

Ingen av er ovan rekommenderade en Intel-CPU. Hur kommer sig detta? Senast jag byggde dator var känslan att Intel var lite bättre, men också dyrare. Gäller detta inte längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HJ1795:

Tack för tipsen!

Ja det är frågan hur stor skillnad det faktiskt blir i rummet mellan en sådan Be quiet och Phantomen, mitt grafikkort är ju inte det tystaste så det kan vara så att det inte hjälper jättemycket om jag köper en knäpptyst CPU-kylare. Brukar nya PSU:er låta mycket? När jag byggde dator senast för 10+ år sedan var det mycket tal om coil whine, är det fortfarande ett problem?

Ingen av er ovan rekommenderade en Intel-CPU. Hur kommer sig detta? Senast jag byggde datorn var känslan att Intel var lite bättre, men också dyrare. Gäller detta inte längre?

Låter ditt grafikkort redan så hade jag nog tagit Phantom Spirit. Den är som sagt också tyst. Jag är väldigt petig med vad som anses tyst.

Dagens nätagg är för det mesta rätt tysta. Många av dom kommer med semi-passiv fläkt. Det innebär att fläkten inte börjar snurra förens nätagget kommer över en viss last, och om de snurrar så är det bara lite grann. Man får dock vara med på att vissa nätagg ändå kan låta en del.

En vanlig modell att rekommendera är RM750e. Den är känd för att vara 50/50 om du får coilwhine eller inte.

En annan modell som är vanlig att rekommendera är MSI A850G. Det är en kanonmodell med tyst fläktkurva & semi passiv kylning. Men lägger man till ett L (850GL) på produktnamnet så är det en högljudd fläkt utan semi-passiv.

Annars vad som helst från Seasonic är bra, typ Focus GX, eller andra varianter från Corsair, typ RMx.

Det är lite av en djungel, men de flesta nätagg är okej nuförtiden. En sak som är bra att veta är att det finns en ny standard inom nätagg som heter ATX 3.0. Det är inget måste att ha, men det passar väl i tiden att köpa nu. Du har bättre stöd för strömspikar som de nyare grafikkorten kan ha, så att inte nätagget slås av vid höga spikar/laster. Men du får oftast också med den nya 12VHPWR-kontakten som är för Nvidias (& AMDs kommande?) grafikkort. Så slipper du ha den bedrövliga adaptern om du köper ett nytt grafikkort sen.

Intel har varit bättre, men har blivit lite omkörda av AMD på senare tiden, då AMD har varit bättre på det mesta. Pris, prestanda, uppgraderingsmöjlighet, effekt & på senare tid stabilitet. Intels 13e & 14e generation processorer har problem med stabilitetsproblem. Går att läsa om överallt på internet om du gör en sökning. AMD har också haft stabilitetsproblem på AM5, men det känns som att det är löst nu.

Så AMD har blivit ett rätt självklart val att rekommendera. En av de större grejjerna är att AM5 stödjs fram till 2027+. Så du slipper byta plattform om du vill göra en uppgradering då efter 2027 t.ex.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av HJ1795:

Corsair RM850x 850W v3

Jag hade nog valt en PSU med ATX 3.0-stöd, typ denna. Helt passiv upp till hela 470 W.

https://www.inet.se/produkt/6905705/montech-titan-gold-850w

7800X3D är ju bara ca 900 kr dyrare än 7700X och ganska mycket bättre för spel.

Permalänk
Medlem

Just nu rekommenderas AMD av flera skäl såsom stabilitet och effektivitet (effektivare medför mindre värme och därmed tystare).
Notera dock att Intel släpper nästa generation i oktober, så om du inte har panik att byta så kan du vänta och se hur den artar sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihopa!

Både Montech Titan Gold 850W och MSI A850G verkar ju tyvärr i princip vara slut, hos Inet iaf. Men det kommer väl in nya antar jag. Är 850w tillräckligt även om jag framåt skulle vilja köpa ett rejälare grafikkort än mitt nuvarande AMD Radeon 5700 xt?

Den stora frågan är egentligen hur man ska tänka med CPU nu?! Antar att jag oavsett vilken jag köper kommer att bli bottleneckad av min GPU? Satt och kollade på lite klipp där dom jämförde 7800X3D och Ryzen 7 7700X, verkar som 7700X är bättre på det mesta förutom spel och att 7800X3D blir väldigt mycket varmare? Hade ni betalt 900kr extra för 7800X3D?

Ni som hänger med, har det varit tal om att Intel kommer att släppa något nytt och revolutionerande eller kommer det vara småförändringar tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HJ1795:

Både Montech Titan Gold 850W och MSI A850G verkar ju tyvärr i princip vara slut, hos Inet iaf. Men det kommer väl in nya antar jag. Är 850w tillräckligt även om jag framåt skulle vilja köpa ett rejälare grafikkort än mitt nuvarande AMD Radeon 5700 xt?

Den stora frågan är egentligen hur man ska tänka med CPU nu?! Antar att jag oavsett vilken jag köper kommer att bli bottleneckad av min GPU? Satt och kollade på lite klipp där dom jämförde 7800X3D och Ryzen 7 7700X, verkar som 7700X är bättre på det mesta förutom spel och att 7800X3D blir väldigt mycket varmare? Hade ni betalt 900kr extra för 7800X3D?

Ni som hänger med, har det varit tal om att Intel kommer att släppa något nytt och revolutionerande eller kommer det vara småförändringar tror ni?

Jag har fortfarande inte beställt någon dator. Ingen som har några tankar gällande detta? Är främst fundersam gällande val av CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HJ1795:

Jag har fortfarande inte beställt någon dator. Ingen som har några tankar gällande detta? Är främst fundersam gällande val av CPU.

900 kr extra för 7800X3D är ett självklart val för en speldator om det står mellan den och 7700X. Jag tycker antingen du ska köra på 7600 för att spara pengar eller 7800X3D för att få den bästa spel-CPU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HJ1795:

7800X3D blir väldigt mycket varmare?

Enligt TechPowerUp är 7800X3D hela 10 grader svalare än 7700X när man spelar.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/25.htm...

Permalänk
Medlem

@Axel95 Lite bakgrund till varför din minnesrekommendation inte faller folk i smaken:

CAS Latency = CL/MHz*2000 nanosekunder. DDR4 16/3200*2000 = 10 ns DDR4 18/3600*2000 = 10 ns DDR5 30/6000*2000 = 10 ns DDR5 40/5200*2000 = 15.38 ns

Personligen ser jag väl SATA som ok, men då med en mekanisk disk som används i backup-syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HJ1795:

Jag hade gått för 7800X3D men jag spelar till 95% så för mig hade det varit ett mer logiskt val. Men du som arbetar med datorn har lite andra behov så jag skulle valt 7700X i ditt fall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Jag måste kollat på något dåligt klipp när dom kom fram till att 7800X3D blir mycket varmare...

Lutar nog mot 7800X3D, extra FPS i spel är ju väldigt trevligt, ffa är det ju trevligt att lite headroom inför framtiden när spelen blir mer och mer krävande och man närmar sig gränsen för vad som är spelbart FPS-mässigt.

Jag utgår från att skillnaden bör vara väldigt stor mot min nuvarande i7 4770k, oavsett vilken jag väljer. Ffa bör väl 64gb 6000MHz ram vara en väldig uppgradering mot mina nuvarande 16gb 1600MHz ram, iaf när det kommer till jobbrelaterat användande.