Köpråd: Dator för gaming och jobb, oklar budget
Hej,
Min nuvarande dator börjar sjunga lite på sista versen, den har varit med sedan 2013 och har nog bara fått en ny GPU sedan dess.
Datorn kommer används till blandad gaming. Kör inget specifikt spel just nu men det som brukar spelas är PUBG, Battlefield av olika slag, Anno 1800 och Age of Empires 2 (som ju är väldigt krävande...).
Det som främst stör mig med min nuvarande dator är att det går ganska slött när jag sitter och jobbar i Power BI och har många filer uppe samtidigt, det funkar men det finns definitivt tid att spara. Jag vill kunna ha flera Power BI-filer uppe samtidigt som jag har 52 flikar uppe i Chrome och 9 excelfiler uppe utan att det börjar lagga.
Tanken är att allt kommer köpas nytt förutom GPU, jag har ett AMD Radeon 5700 xt som funkar helt okej, det får funka tills vidare i alla fall.
Jag har inte satt någon direkt budget och vet egentligen inte hur mycket jag behöver spendera för att få något som är vettigt och ganska framtidssäkert. Är det exempelvis stor skillnad mellan om jag spenderar 9k eller 13k?
Hur mycket RAM bör jag köpa? I dagsläget har jag 16gb men det är ju av en väldigt mycket äldre modell så jag vet inte hur stort hopp upp det är om jag köper 16gb av nya snabba minnen? Eller bör jag gå upp till 32gb eller tom 64gb?
Jag hade helst velat ha ett tyst chassi den här gången då jag stör mig ganska mycket på hur mycket min nuvarande dator låter, är det direkt dumt dock pga minskat luftflöde...? Eller har det inte så stor betydelse om man inte planerar att överklocka och maxa datorn?
Om någon har lite tips på delar som stämmer överens med ovan så hade jag varit mycket tacksam!