Youtube är helt förstört (2024)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Jasså, så du bestämde alltså vilken reklam Tanari syftade på?

Om du ska slänga dig med retoriska termer, så kanske du ska börja med att se till att hela ditt argument inte är en halmgubbe?

Jag missförstod nog i så fall. Tar tillbaka allt jag skrev. Förtydligar med att jag betalar för att slippa reklamen YouTube trycker in eftersom det är så lite pengar och lätt värt det. Det som kreatörerna lägger in stör mig inte nämnvärt eftersom det är så få jag följer som kör med det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tydligen inte, jag har inga bekymmer som trådskaparen beskriver...

Skrivet av BigO161107:

Whäää jag betalar och får samma upplevelse som dom som inte betalar?'

Ska bara tillägga att youtube är inte lika roligt som det var för 10 år sedan. Tror det mest är åldern men mängden brainrot skit som zoomers pumpar ut har nog också en effekt. Funkar det inte att blocka reklam så slutar jag kolla helt enkelt, och jag tror de flesta här på sweclockers kan hålla med.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Lev med reklamen eller betala om du vill fortsätta få youtube klipp att kolla på!!!
Så enkelt är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormwall:

Man vet att du inte driver eget iaf... trevlig helg

Och vi vet att du inte har någon känsla för proportioner när du jämför att driva eget med ett företag som YT. Men visst, trevlig helg

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några problem.. firefox, ublock

Permalänk
Skrivet av Jarigan:

Och vi vet att du inte har någon känsla för proportioner när du jämför att driva eget med ett företag som YT. Men visst, trevlig helg

För både youtube och även google fick allt gratis... men mitt första inlägg i denna tråd frågade jag om tips om gratis alternativ... Nent group tex betalade 15 miljarder för PL 2020 (enligt google som ja kanske ska bojkotta för allt annat är gratis? men tror det va gratis när ja googlade? förutom telenor som ja betalar bredband för men det ska ja nog skita i) och det priset har ju förmodligen ökat då jag även måste köpa smör lite dyrare men jag betalar för skiten iaf o inte snor den. Men ja alla företag fick allt gratis.... och ingen började från noll. Nu ska jag "få" en porsche.. Alla får ha sin åsikt men jag tycker det är tragiskt att ett företag som geeks sätter detta på första sidan då de uppenbarligen jobbar ideelt? men men

Permalänk
Medlem

Funkar utmärkt på både TV, plattan, datorn och mobilen. Störs inte av reklam då jag betalar för att få väck den. Tycker TV upplevelsen blir bättre för varje uppdatering. Fler och bättre upplösningar och nu även kommentarer. Nice att titta på en video och samtidigt kunna läsa kommentarerna på storbildsTV.

Nu finns även Joe Rogan podcast med på youtube music.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Ser dagligen funkar kanon på alla apparater.

Såg nyligen denna fina skapelse https://www.youtube.com/watch?v=ShGElGusepA
Grym även fast gammal.

Permalänk
Medlem

Något många verkar glömma som även är en viktig del av debatten är ju att oavsett om du betalar eller inte så säljs ju fortfarande din data.

Jag tyckte Premium Lite var värt det, sedan tog man bort det och då blev det en principsak för jag anser inte det är värt det dubbla med den lilla tiden jag lägger på det och YT Music behöver jag inte, så jag lider av reklamen men det börjar bli oanvändbart med 5-6 annonser på 15 minuters klipp vilket är helt sjukt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormwall:

För både youtube och även google fick allt gratis... men mitt första inlägg i denna tråd frågade jag om tips om gratis alternativ... Nent group tex betalade 15 miljarder för PL 2020 (enligt google som ja kanske ska bojkotta för allt annat är gratis? men tror det va gratis när ja googlade? förutom telenor som ja betalar bredband för men det ska ja nog skita i) och det priset har ju förmodligen ökat då jag även måste köpa smör lite dyrare men jag betalar för skiten iaf o inte snor den. Men ja alla företag fick allt gratis.... och ingen började från noll. Nu ska jag "få" en porsche.. Alla får ha sin åsikt men jag tycker det är tragiskt att ett företag som geeks sätter detta på första sidan då de uppenbarligen jobbar ideelt? men men

På nytt är du så indoktrinerad att du jämför att inte ta emot reklam med olagligheter.
YT kan helt enkelt göra så att du inte kan titta på det om du inte köper ett abonnemang (du vet så som viaplay eller telenor gör ?).
Att YT inte gör det måste ju bero på hur denna altruistiska fyrbåk kämpar för att den lila människan ska få tillgång /s (bäst att lägga till det).
Eller kan det bero på något annat kanske ?

Permalänk
Medlem

Jag betalar, men inte YT premium utan något enstaka kanalmedlemskap + att ett par andra kanaler via Patreon
där det senare väl tar mindre andel än vad google gör.

Permalänk
Medlem

Betalar inte. Får ingen reklam alls. Firefox + uBlock Origin.
Men en nyhet är att om jag väljer att se en grej i nytt fönster så står det att videon inte är tillgänglig. Då får jag gå in på kanelen den ligger på och starta den där istället.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade premium för att testa Youtube Music. Tycker att det fungerar bra... Förutom när man castar till TVn. Då verkar den "tappa" användaren och vips har man reklam om man råkar titta på två-tre videos efter varandra. Sjukt störande.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag kollar mest på jobbet då jobbrelaterade filmer från diverse tillverkare. Får i flera fall upp reklam där med, är det någon i liknande situation som fått YT-premium betalt av arbetsgivaren?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Det enda är väl att sidan laddar lite slött. Men annars så har jag inget problem med reklam. Firefox+uBlock

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Musikälskare

Jag kör Firefox + uBlock + pfSense @ soft router + pfBlockerNG etc etc etc.

Så där är inga problem, kommer där reklam får jag överväga hur jag gör men jag hoppas och tror det alltid kommer att finnas vägar förbi

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Sitter med Ublock Origin och sponsorblock. Inte sett en reklamsnutt från youtube på -många- år.

Permalänk
Medlem

Youtube är det bästa som hänt internet och jag betalar gladeligen för det.

Blir dock galen på att man får videos i 720p på telefonen trots premium och att man aktivt valt högre kvalitet inställningarna.

Men älskar youtube över alla andra mediatjänster så det är fan värt varenda krona. Har betalat sig själv flera gånger om också på allt jag lärt mig och kunnat göra själv.

Så, det var allt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Ublock Origin och Brave shields blockerar forfarande Youtube reklam.
Antar att Adguard och andra ad blockerare gör det också.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

Använder Brave, ser aldrig reklam.

Kan bara instämma. Brave is the way

Permalänk
Medlem

Laddat ner Brave Browser bara för Youtube, kör chrome för resterande uppgifter

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Helt perfekt, Kör firefox med ublock max filter och har hosts filen från adaway på min router. Har inte havt reklam eller ens en facebook comment ruta i flera år.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Om eran router stödjer hosts files: responda bara till mig så kan jag skicka. Funkar lika bra till windows och mac som linux.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem

Wow vilka skitstövlar det finns i denna tråd. Altruister finns wikipedia är ett sådant exempel . Nej youtube är inte "gratis" men du kan via en host file blockera alla ad servers och därmed får nästan ad free. gratis. Som de sa tidigare så KAN man, men BORDE man göra så? Jag anser att bandbredden på mitt dyra internet inte ska slösas på skit som jag inte vill ha så jag har en hosts fil som blockerar över en och en halv miljard med skitsiter. Youtube ads funkar fint så länge de inte har reklam från spelbolag osv. ICA/Coop reklamen kommer genom finfint.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Något många verkar glömma som även är en viktig del av debatten är ju att oavsett om du betalar eller inte så säljs ju fortfarande din data.

Exakt detta.

Jag använder uBlock Origin för reklamen men kollar på sponsorbitarna i videos. Oftast har de någon rolig tvist och mycket mer av pengarna går till de som faktiskt gör videon. Google snappar upp tillräckligt av min data för att jag ska se det som tillräckligt värde i byteshandeln.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Vi är 5 i familjen, två vuxna och 3 barn. Har Youtube premium, vilket då ger alla i familjen reklamfri Youtube samt Youtube music. Som många andra skrivit så är youtube absolut det mest använda streamingmediet i familjen. Värt varenda krona. Hade Spotify innan, men helt ärligt klarar jag (och resten av familjen) oss perfekt med Youtube music.

Tycker även att det är lite konstigt att det inte är tillåtet att diskutera olaglig nedladdning av filmer och musik samt iptv, men det är tillåtet att diskutera hur man kan titta på Youtube och samtidigt se till att de inte får några annonsintäkter. Intäkterna kommer in på olika sätt men det är i slutändan i stort sätt samma sak.

Permalänk
Inaktiv

Google tjänar tillräckligt mycket pengar och snor därefter min data utan att jag kan stoppa detta så detta är inget jag tänker betala för och vill goggle ha betalt för YouTube så får dom vända sig till den svenska staten som också snor mina pengar "tv-licens tvångsskatten" 1219kr/år för något som jag inte ens tittar på, min tv åkte ut genom fönstret för snart 25år sedan och jag har sedan dess aldrig vänt mig om efter den och idag sänder dom tydligen bara "fake info" ändå vad jag hört, så dessa pengar kan google gärna lobba för att få ta del av om dom är så jävla intresserade av mina pengar.

Vad det gäller betalning till "kreatörerna" på YouTube dvs dom få som verkligen skapar något som ens har något av värde, så skulle jag hellre se att dom hade en egen sida utanför googels väggar med ett eget betalsätt där man kan betala dom rätt ner i deras egna fickor vilket hade gynnat dom bra mycket mer än som i dag genom google, och nej "Patreon" är inte ett alternativ då även dom snor det mesta av "kreatörernas" pengar.
Så för min del så är jag inte "beroende" av YouTube som väldigt många andra är och den dagen jag inte kan kolla utan att betala sjuka summor för att få bort "en del" av reklamen, jag den dagen återgår jag till alla mina serier & filmer som jag har på mina servrar.

Permalänk
Medlem

Om reklam-YouTube innebar att Google faktiskt betalade skaparna vettigt, inte använde demonetization som ett vapen (räcker att en video från ett spel innehåller en radio i bakgrunden, alltså i spelet som spelar musik för att få problem, detsamma gäller rent gameplay och annat), inte visade reklam i en video som genomgått demonetization, hade rimliga reklamavbrott och säkerställde att annonserna är relevanta för videon kunde man börjat diskutera huruvida det är "moraliskt" att använda adblocker eller ej. Man får inte heller glömma försäljningen av användardata ÄVEN om man har Premium.

I detta fall är det allt så att Google får bättra på sin egen moral innan det klagas på användarna. Om det är någon som tar pengar från skaparna så är det Google med deras "vi visar reklam i videon även om den är demonetized för då får vi extra kosing i kassan".

Det är naturligtvis fint för Google att de har så pass trogna kunder som deras försvarare trots allt är. Dock kommer inte den lojaliteten att betala sig i längden eftersom det enbart är en tidsfråga innan det blir dags för reklamavbrott även för Premium. Tendensen finns redan bland streamingtjänsterna.

Förr eller senare kommer det att dyka upp "YouTube Plus" med samma pris som Premium fast med reklamavbrott om än färre samt 1080p som högsta kvalitet, därefter kommer ett Premium som är klart dyrare än idag - då slipper man reklam i själva videon men man får ett reklamfönster vid sidan istället, "The Premium Ad Experience" - eventuellt med någon form av "premie" i stil med "exklusiva erbjudanden för Premiumkunderna". Man får här högre bitrate, annars 1080p. 4K och "reklamfritt" blir en ny prisplan som även i all generositet inkluderar Music och den kostar betydligt mer än idag.

Det går ju att se tydligt riktningen med tanke på att det enligt Google även är "premium" med att spela ljud i bakgrunden. De tog inte fram YouTube Premium med något positivt syfte, alltså att erbjuda någon form av "extra bra upplevelse" för de som använder YouTube mycket utan vad de försöker göra är att ta betalt för grundläggande funktioner (bakgundsuppspelning, att inte totalförstöra upplevelsen med en massa irrelevanta annonser, bitrate etc).

Ett Premium med en Wallet som användarna använder för att stödja sina kanaler samt ett hederligt beteende från Google (alltså inte dagens demonetization-beteende) etc hade varit utmärkt. Det vore även bra om Google kunde ta sin musiktjänst och låta den vara ett tillval.

Problemet för de användare som tror att deras försvar av stora bolag skall resultera i att de får någon form av "fördel" är att det inte fungerar så i verkligheten. För bolagen är detta inget annat än villiga mjölkkor som försvarar diverse olämpligt beteende vilket förvärrar problemet. När kunderna försvarar ett bolag som Google ger de klartecken till fortsatt mjölkning vilket också är exakt vad de kommer att få i retur.

Det hela kan jämföras med andra tjänster där man i ivern att få betalande kunder plockar bort rent grundläggande funktionalitet, t.ex att svara på meddelanden eller intalar sig att det nog är fullt rimligt att ta betalt för artiklar som skrevs 2002 om saker som gällde då och som idag är totalt inaktuella (exempelvis artiklar om nedlagda produkter). Man tar sig för pannan när man ser svenska dagstidningar försöka ta betalt för material som är över tjugo år gammalt.

Permalänk
Medlem

Youtube Premium ar ju den basta subscriptionen jag betalar for!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Tycker även att det är lite konstigt att det inte är tillåtet att diskutera olaglig nedladdning av filmer och musik samt iptv, men det är tillåtet att diskutera hur man kan titta på Youtube och samtidigt se till att de inte får några annonsintäkter. Intäkterna kommer in på olika sätt men det är i slutändan i stort sätt samma sak.

Det här.

Jag menar, om YouTube var förstört skulle det ju vara ett icke-problem, det är som förstört är möjligheterna att låta bli att betala för det.

Skrivet av anon100942:

Vad det gäller betalning till "kreatörerna" på YouTube dvs dom få som verkligen skapar något som ens har något av värde, så skulle jag hellre se att dom hade en egen sida utanför googels väggar…

Antingen idiotförklarar du dom kreatörer du säger dig stödja, eller så kanske du ska ta en hint om varför dom faktiskt är på YouTube..