Grafikprestanda i Black Myth: Wukong – apsnyggt och krävande

Permalänk
Medlem

Blir att testa med HU optimerade inställningar, tycker de brukar fungera rätt bra:

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Inte ens 4080 når 60fps i 1440p utan Raytracing? Och det är inte ens på högsta grafiken.

6900XT är inte med men 7800XT är 40fps. Ouch. Inte för det är ett spel som verkar speciellt intressant. Om jag ville spela ett actionspel skulle jag hellre spela Stellar Blade. Men just nu är jag helt inne i Trails serien som inte är krävande alls.

Med Framegen så når tom 4070ti ledigt upp i det.
Ingen kan köra moderna krävande spel utan att ha framegen på.
Men vissa testsiter envisas med att rata det totalt.

Permalänk
Medlem

4090 - ligan, vad kör ni med för settings :D?

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Med Framegen så når tom 4070ti ledigt upp i det.
Ingen kan köra moderna krävande spel utan att ha framegen på.
Men vissa testsiter envisas med att rata det totalt.

Jag tycker det är helt korrekt att rata det. För det ger en oerhört missvisande bild av hur spelupplevelsen är.
Problemet med FG är att det krävs en redan OK framerate för att det ska fungera bra... Vilket är cirka 60 FPS.
Det är inget magiskt trick som gör att dina 30 FPS känns som 60.
Gäller både FSR och DLSS.

Källa tex:
"When using AMD FSR 3 frame generation with any upscaling quality mode OR with the new “Native AA” mode, it is highly recommended to be always running at a minimum of ~60 FPS before frame generation is applied for an optimal high-quality gaming experience"
https://community.amd.com/t5/gaming/amd-fsr-3-now-available/b...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

måste prova benchmark verktyget jag med

Stigspårning?

Stigspårning = Pathtracing

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jag tycker det är helt korrekt att rata det. För det ger en oerhört missvisande bild av hur spelupplevelsen är.
Problemet med FG är att det krävs en redan OK framerate för att det ska fungera bra... Vilket är cirka 60 FPS.
Det är inget magiskt trick som gör att dina 30 FPS känns som 60.
Gäller både FSR och DLSS.

Källa tex:
"When using AMD FSR 3 frame generation with any upscaling quality mode OR with the new “Native AA” mode, it is highly recommended to be always running at a minimum of ~60 FPS before frame generation is applied for an optimal high-quality gaming experience"
https://community.amd.com/t5/gaming/amd-fsr-3-now-available/b...

Helt korrekt.

Och ironin är ju att stabila 60 FPS är ju guldstandarden för de flesta. Högre uppdateringshastighet brukar främst vara för de som spelar FPS spel, men då är frame generation ändå något man INTE vill ha, då alla tekniker tillför extra latens. Det vill säga, exakt det som man försöker undvika genom att ha en skärm som stöder höga uppdateringsfrekvenser.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Stigspårning = Pathtracing

Googlar man på det så är du den enda på internet som använder den termen inom datorgrafik. Kanske lite väl direktöversatt?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ja, det kanske vi skulle ha haft med. Men hade nog inte blivit mer än sportiga 30-ish FPS vid 1080p med DLSS Quality.

Har påpekat detta tidigare men tycker att ert urval av kort är lite snedvridet. På Steams topp-10-lista över populäraste grafikkorten finns såväl 1060, 2060 som 3060 med. Det är betydligt mer intressant att se hur dessa äldre kort fungerar med spelet än den ganska enkelt uppskattade skillnad vi ser mellan kort från samma generation och med samma minnesmängd. Det kommer även tydligare visa när/om det är en vettig idé att uppgradera sina komponenter. Få kommer byta från ett 4060 till ett 4070 för att få lite bättre prestanda, men det finns gott om användare som ännu sitter med kort från 1000- och 2000-serien som säkert skulle vilja veta hur stort hopp en uppgradering från exempelvis 1080 till 4060 kunde innebära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Googlar man på det så är du den enda på internet som använder den termen inom datorgrafik. Kanske lite väl direktöversatt?

Googles översättningar ger jag inte mycket för "pathtracing = sökväg".
Finns det ingen bra översättning så kan man hitta på, det är så språk utvecklas.
Eftersom jag använder Strålspårning för Raytracing, så känns Stigspårning för Pathtracing ganska naturligt.
Det beskriver ganska bra vad det är, sedan kanske det finns bättre synonymer som:
Ray = Stråle, ljus, ljusstråle, sken
Path= Stig, väg, rutt, bana
Tracing = Spårning, förföljelse, härledning

stavfel
Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

Själv undrar jag var 3090 står sig.. Ser aldrig det kortet i speltest längre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonseredRocks:

Själv undrar jag var 3090 står sig.. Ser aldrig det kortet i speltest längre.

Prestandan varierar ju lite i olika spel, men skillnaderna är väl sällan enorma, så att kolla på ett kort med snarlik prestanda brukar funka ganska bra.
I prestandaindexet har 4070 Super 143, 3090 149 och 4070 Ti 154.
Så om de andra korten inte är VRAM-begränsade så lär 3090 hamna nära och i regel 3-4% under 4070 Ti.

Om proportionerna håller sig lika i detta spelet skulle det ett 3090 hamna på c:a 48 fps i 4K/Very High/DLSS Quality, eftersom 4070 Ti hamnar på 50 fps.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Skrivet av Fenrisulvfan:

Googles översättningar ger jag inte mycket för "pathtracing = sökväg".
Finns det ingen bra översättning så kan man hitta på, det är så språk utvecklas.
Eftersom jag använder Strålspårning för Raytracing, så känns Stigspårning för Pathtracing ganska naturligt.
Det beskriver ganska bra vad det är, sedan kanske det finns bättre synonymer som:
Ray = Stråle, ljus, ljusstråle, sken
Path= Stig, väg, rutt, bana
Tracing = Spårning, förföljelse, härledning

Sweclockers försökte ju sig på att köra med uttrycket strålspårning när det var "nytt" men verkar sedan dess ha gett med sig.

Kändes uppfriskande tycker jag men blev kanske för mycket klagomål eller att folk inte fattade vad det handlade om?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

4090 - ligan, vad kör ni med för settings :D?

4k, allt på cinematic, raytracing medium, dlss på 66(quality) med frame generation på. Ligger på ca 80-90fps med min 5950x.

Permalänk
Medlem

3440x1440
5900x
RTX 4080

Allt på Cinematic, DLSS Quality (75), FG på, Full Ray-Tracing på Very High

75 FPS i snitt. Med andra ord kan jag slå på allt ögongodis på fullt och ändå njuta av helt ok flyt!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hej
NI pratar om att det är utmanande i hög upplösning men min fråga är ser du någon visuell skillnad i bilden vid spelande. Känns som man lägger till effekter som ger små effekter men får grafikkortet att knäa.

Skulle vara bra med bilder som visa skillnaden i inställningar. Då blir det lättare att ta beslut vilken nivå på grafikkort man ska välja.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hej
NI pratar om att det är utmanande i hög upplösning men min fråga är ser du någon visuell skillnad i bilden vid spelande. Känns som man lägger till effekter som ger små effekter men får grafikkortet att knäa.

Skulle vara bra med bilder som visa skillnaden i inställningar. Då blir det lättare att ta beslut vilken nivå på grafikkort man ska välja.

Finns massor med bra info om man orkar kolla på lite videos här o där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hej

Jag har bara benchmark än så länge, så kan inte uttala mig om just spelandet.
Men jag skulle säga efter vad jag sett i testslingan att det går att gå ned i både inställningar och upplösning utan någon större förlust.
Står man o glor på hur snygg grafiken är och hur skuggorna faller på ett löv eller spelar man?
Vad jag vill ha sagt är att det krävs låga inställningar i låg upplösning för att det inte ska vara snyggt.

Prova benchmarket i 1080p i lägsta inställningarna och jobba dig uppåt så ser du själv.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har bara benchmark än så länge, så kan inte uttala mig om just spelandet.
Men jag skulle säga efter vad jag sett i testslingan att det går att gå ned i både inställningar och upplösning utan någon större förlust.
Står man o glor på hur snygg grafiken är och hur skuggorna faller på ett löv eller spelar man?
Vad jag vill ha sagt är att det krävs låga inställningar i låg upplösning för att det inte ska vara snyggt.

Prova benchmarket i 1080p i lägsta inställningarna och jobba dig uppåt så ser du själv.

När spel är tillräckligt snygga så stannar man upp för att beundra skapelsen.

Är spel simpla utan detaljrikedom så brukar man glömma bort spelen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

När spel är tillräckligt snygga så stannar man upp för att beundra skapelsen.

Är spel simpla utan detaljrikedom så brukar man glömma bort spelen.

Så du säger att det är viktigare för dig att spel är snygga än att spel är kul och intressanta.
Vad som funkar för dig funkar för dig 🤷‍♂️

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Så du säger att det är viktigare för dig att spel är snygga än att spel är kul och intressanta.

Nej men ett bra spel som ser fantastiskt ut så stannar man upp och utforskar.
Skit spel kör man bara igenom och glömmer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Ett bra spel utan vad du anser är detaljrikedom då?
Ett dåligt spel med fantastisk grafik då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Bra grafik är ju inte lika med ett bra spel, men ett bra spel blir ju ännu bättre ju snyggare det är.

Ni som har spelet, är prestanda i benchmarkslingan representativ för spelet i stort eller skiljer det något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Bra grafik är ju inte lika med ett bra spel, men ett bra spel blir ju ännu bättre ju snyggare det är.

Ni som har spelet, är prestanda i benchmarkslingan representativ för spelet i stort eller skiljer det något?

Jag tycker benchmark stämmer bra. Smart att släppa det så man kan testa innan man köper.

Permalänk
Medlem

Black Myth: Wukong, ett spel som får en att vilja kasta handkontrollen genom fönstret. Black Myth: Wukong har en fantastisk grafik och en fascinerande berättelse, men det är också ett spel där du kan förvänta dig att tillbringa timmar med att irra runt utan att ha en aning om vart du ska. Precis som i Elden Ring, där det känns som om världen är designad för att driva dig till vansinne. För de av oss som inte har en inre kompass som alltid pekar rätt, är det ett recept för frustration.

Så, medan spelet kanske försöker sälja sig självt som en episk resa, är det omöjligt att se bortom den frustrerande navigeringen. Vacker grafik och häftiga strider kan inte rädda ett spel som får dig att känna dig som i en labyrint. Jag är en spelare som gillar att veta vart jag skall utan att behöva ett kartografiskt geni vid min sida, så det här spelet kan fara åt helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Black Myth: Wukong, ett spel som får en att vilja kasta handkontrollen genom fönstret. Black Myth: Wukong har en fantastisk grafik och en fascinerande berättelse, men det är också ett spel där du kan förvänta dig att tillbringa timmar med att irra runt utan att ha en aning om vart du ska. Precis som i Elden Ring, där det känns som om världen är designad för att driva dig till vansinne. För de av oss som inte har en inre kompass som alltid pekar rätt, är det ett recept för frustration.

Så, medan spelet kanske försöker sälja sig självt som en episk resa, är det omöjligt att se bortom den frustrerande navigeringen. Vacker grafik och häftiga strider kan inte rädda ett spel som får dig att känna dig som i en labyrint. Jag är en spelare som gillar att veta vart jag skall utan att behöva ett kartografiskt geni vid min sida, så det här spelet kan fara åt helvete.

Fick du inte tillbaka pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Haha, jag älskar spelet men håller med om att det verkligen behövs en jävla karta! Särskilt när världen är designad så att det SER UT som att man kan utforska en väg, men möts av en osynlig vägg i stället. Och när man vet att det finns hemligheter att hitta. Jag springer och hoppar rakt in i osynliga väggar mest hela tiden med någon slags FOMO att jag kommer missa en hemlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ett bra spel utan vad du anser är detaljrikedom då?
Ett dåligt spel med fantastisk grafik då?

Ett bra spel med låg detaljrikedom är oftast linjära spel som typ little nightmare. Och med låg detaljrikedom så menar jag att man kan gå och titta på små detaljer som vatten och hur Newtons lagar fungerar i spelet.

Dåligt spel med fantastisk grafik har det funnits hur många som helst... För sin tid. The order 1886 var ögongodis när det släpptes
Mirrors edge:cataclysm

Jag har själv vandrat runt i RdR2 med mods och bara gått runt och letat djur och tittat och njutit . Samma med skyrim och the witcher 3

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att ett skitspel kör men inte ens igenom det försöker man glömma direkt.

Men ett bra spel, ja kul gameplay/story så sugs man in i spelet o tänker inte på grafiken efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodali:

Fick du inte tillbaka pengarna?

Jo, tack och lov.

Permalänk
Medlem

Vore kul att se hur många av SweClockers användare som använder Frame Generation idag. Dagens fråga kanske?
Jag själv tycker det är riktigt nice i singleplayer-spel. Det var därför jag köpte mitt 4070ti på release.

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 7 5800x | RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600MHz
Mobo: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact