vilket moderkort till 7800x3d och 7900gre

Permalänk
Medlem

vilket moderkort till 7800x3d och 7900gre

jag har mer eller mindre bestämt mig för detta
AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB
Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30

kylare har jag redan och hoppas att den räcker till, aoi finns det inte plats för
DeepCool AK400 Zero Dark Plus

grafikkortet får vänta ett tag, men kommer sannolikt att bli detta, kanske till svarta fredag
PowerColor Radeon RX 7900 GRE 16GB Fighter

men vilket moderkort skall jag ha? preliminärt har jag siktat in mig på detta, men det är dyrt.
Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2

initialt har jag inte tänkt att överklocka, men kommer bli aktuellt i framtiden. skulle detta moderkort bli bra eller har någon nått annat förslag?

Permalänk
Medlem

Har inte superkoll på moderkort så kan inte direkt komma med några konkreta råd, men om du inte redan gjort det så kolla att RAM-minnena du bestämt dig för finns med på moderkortets QVL-lista (finns att läsa på moderkortstillverkarens websida). Jag hade inte gjort det nyligen i bygget jag samlar på mig delar för (inte byggt ännu), så när jag upptäckte att minnena inte fanns med på moderkortets QVL-lista så var det bara att returnera och köpa andra.

(Det var visserligen inget problem med återförsäljaren - Inet i mitt fall - de hävde köpet utan minsta protest och jag kunde beställa andra minnen, men ändå ett onödigt och väldigt lättundvikligt steg om man bara kollar först. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

...kolla att RAM-minnena du bestämt dig för finns med på moderkortets QVL-lista (finns att läsa på moderkortstillverkarens websida)

det har du rätt i, jag hade tidigare gskill på inköpslistan och dom är med på listan för det moderkortet, men inet har inte dom inne just nu så jag tog dessa istället.

edit - dom var med (KF560C30BBEK2-32)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLuca:

jag har mer eller mindre bestämt mig för detta
AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB
Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30

kylare har jag redan och hoppas att den räcker till, aoi finns det inte plats för
DeepCool AK400 Zero Dark Plus

grafikkortet får vänta ett tag, men kommer sannolikt att bli detta, kanske till svarta fredag
PowerColor Radeon RX 7900 GRE 16GB Fighter

men vilket moderkort skall jag ha? preliminärt har jag siktat in mig på detta, men det är dyrt.
Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2

initialt har jag inte tänkt att överklocka, men kommer bli aktuellt i framtiden. skulle detta moderkort bli bra eller har någon nått annat förslag?

Valfritt moderkort med vettig VRM från MSI, Asrock eller Nzxt
Undvik Asus och Gigabyte då OM du skulle ha otur och behöver utnytja garantin så kan det bli en mardröm (dom har haft enorma problem och skandaler senaste åren)

Sen se till som innan nämnt att minnet är med på moderkortets QVL lista

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Valfritt moderkort med vettig VRM från MSI...

vad tror vi om detta kort?
MSI MAG B650 Tomahawk WIFI

har fått väldigt bra omdömen på inet, har allt jag behöver och lite till och ovanstående kingston-minne finns med på listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLuca:

har fått väldigt bra omdömen på inet, har allt jag behöver och lite till och ovanstående kingston-minne finns med på listan.

Jag har det ihop med just 7800X3D och 7900 GRE. Föll också för den positiva feedbacken på Inet...

Om man tolererar långa boot-tider då och då (vanlig issue med AM5?) så verkar allt OK. För det mesta når jag POST på ca 10 s, men ibland kan det ta upp till en minut... varit lite nervös några gånger och trott att allt gått åt pipan, men behövde bara vänta ut det.

Pillade också sönder min konfig såpass att jag (trodde jag då iaf) var tvungen att flasha om BIOS och köra utan EXPO. Det var dock säkert bara skit bakom spakarna. Inte vågat pilla sedan dess. Så jag är inte rätt person att fråga hur bra överklockar-kort det är...

Omflashningen var också lite fipplig - vill minnas att det var känsligt för exakt hur man formaterade USB-stickan på något sätt. Gjorde tydligen på fel sätt först och det var inte helt uppenbart vad problemet var. Återigen, skit bakom spakarna. Säkert inte unikt för MSI heller.

Största nackdelen är att MSI byter ut Windows-loggan under uppstart mot en egen väldigt, väldigt ful variant. Men det är en enkel BIOS-inställning att byta tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Undvik Asus och Gigabyte då OM du skulle ha otur och behöver utnytja garantin så kan det bli en mardröm (dom har haft enorma problem och skandaler senaste åren)

Vilken tur då att Sverige har andra lagar än tex USA. Alla garantiärenden går via affären du köpt varan hos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Vilken tur då att Sverige har andra lagar än tex USA. Alla garantiärenden går via affären du köpt varan hos.

Well gör ingen skillnad om man råkar ut för att Asus nekar lagning på grund av en minimal kosmetisk repa på en kylare..

Eller om Gigabyte råkar återigen bli av med hela deras databas så dom inte har en blekaste aning om vem korten som dom har inne på lagning tillhör..

Så andra lagar är positivt men ändrar inte att man kan råka ut för problem samt är dumt att stödja företag som tillexempel skickar prisförslag för lagning på ett 4090 som är högre än vad ett nytt kort kostar!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLuca:

Aningen dyrt bara..

Hade kört någon av dessa tre

https://www.inet.se/jamfor?compare=1904052,1904128,1904076

Har du inga krav på wifi eller antal snabbare usb portar så hade jag kört på det billigare Asrock moderkortet, annars något av dom två dyrare.

Edit: Såg nu såklart att bara en av dom va i lager.

Men ASRock B650M Pro RS WIFI har även det Kingstone minnena med i QVL listan!
Sen finns även denna om inte Wifi är ett krav (som också har minnena i sin QVL lista)
https://www.inet.se/produkt/1903870/asrock-b650-pg-lightning

Edit2: Såg även angående kylaren, så hade jag kollat på Thermalright Peerless Assassin eller Thermalright Phantom Spirit, riktiga bestar till kylare och mer eller mindre det ända som rekommenderas nu för tiden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av badboll:

Jag har det ihop med just 7800X3D och 7900 GRE. Föll också för den positiva feedbacken på Inet...

Om man tolererar långa boot-tider då och då (vanlig issue med AM5?) så verkar allt OK. För det mesta når jag POST på ca 10 s, men ibland kan det ta upp till en minut... varit lite nervös några gånger och trott att allt gått åt pipan, men behövde bara vänta ut det.

Pillade också sönder min konfig såpass att jag (trodde jag då iaf) var tvungen att flasha om BIOS och köra utan EXPO. Det var dock säkert bara skit bakom spakarna. Inte vågat pilla sedan dess. Så jag är inte rätt person att fråga hur bra överklockar-kort det är...

Omflashningen var också lite fipplig - vill minnas att det var känsligt för exakt hur man formaterade USB-stickan på något sätt. Gjorde tydligen på fel sätt först och det var inte helt uppenbart vad problemet var. Återigen, skit bakom spakarna. Säkert inte unikt för MSI heller.

Största nackdelen är att MSI byter ut Windows-loggan under uppstart mot en egen väldigt, väldigt ful variant. Men det är en enkel BIOS-inställning att byta tillbaka.

Hahaha hade exakt samma tankar när den inte starta direkt ( van med Mac laptop)

Permalänk
Skrivet av PHJ:

Har inte superkoll på moderkort så kan inte direkt komma med några konkreta råd, men om du inte redan gjort det så kolla att RAM-minnena du bestämt dig för finns med på moderkortets QVL-lista (finns att läsa på moderkortstillverkarens websida). Jag hade inte gjort det nyligen i bygget jag samlar på mig delar för (inte byggt ännu), så när jag upptäckte att minnena inte fanns med på moderkortets QVL-lista så var det bara att returnera och köpa andra.

(Det var visserligen inget problem med återförsäljaren - Inet i mitt fall - de hävde köpet utan minsta protest och jag kunde beställa andra minnen, men ändå ett onödigt och väldigt lättundvikligt steg om man bara kollar först. )

Hej. När jag köpte mina minnen, Fury 2 x 16 3600mhz så var inte dem med på listan från Asus (har ett b450f), men jag tror de funkar bara. Får minnena i rätt hastighet med hjälp av DOCHP. Men jag har funderat på om något ligger och stör i bakgrunden ibland...men troligvis bara hjärnspöken. Men...hm..vad innebär det om de inte är med på listan? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av badboll:

Jag har MSI X670E GAMING PLUS WIFI och noterade också precis när jag skaffat den och startade upp så tog det lång tid för den att boota, tog dryga minuten Läste någonting om att detta var en MSI grej på AM5. Men det går att åtgärda i bios med inställningen "Memory context restore" och slå på den. När jag gjorde det så startar datorn normalt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej. När jag köpte mina minnen, Fury 2 x 16 3600mhz så var inte dem med på listan från Asus (har ett b450f), men jag tror de funkar bara. Får minnena i rätt hastighet med hjälp av DOCHP. Men jag har funderat på om något ligger och stör i bakgrunden ibland...men troligvis bara hjärnspöken. Men...hm..vad innebär det om de inte är med på listan? =P

Som jag förstått det så garanterar moderkortstillverkaren att i princip alla RAM-minnen kommer fungera perfekt upp till och med en viss hastighet, och det är den de skriver i specsen som standard-hastighet eller något liknande. Men sedan en tid tillbaka (flera år tror jag?) så finns ju även den maximala hastigheten för RAM med i specsen (dvs när man enablar XMP eller EXPO och vad det kallas), och det är i den kategorin som QVL-listan är aktuell. Minnena som är med på QVL-listan är dessa som moderkortstillverkan har testat och fått att fungera på den högsta hastigheten som moderkortet tillåter - igen, om jag förstått allt rätt.

Minnen som inte är med på moderkortets QVL-lista bör ändå fungera utmärkt när de körs med sin vanliga hastighet, eller snarare moderkortets "standardhastighet" för RAM, men det är mycket möjligt att minnen som inte är med i QVL-listan ändå kan köras i moderkortets högsta möjliga hastighet.

TL;DR

Välj RAM-minnen från moderkortets QVL-lista i första hand, men har du redan minnen som kör på ditt moderkorts högsta möjliga RAM-hastighet så finns det ingen anledning att byta vad jag vet.