Japan ska bygga superdator i ”zettaflops-skala”

Permalänk
Melding Plague

Japan ska bygga superdator i ”zettaflops-skala”

Till 2025 hoppas japanska staten att en ny superdator som kan utföra över en triljard beräkningar per sekund.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att "vanllga" tal snarare är 32 än 64 bit.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det är många beräkningar per sekund. o:

Visa signatur

<2x16GB Dominator DDR5 CL30@6200MHz> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX PCIe5>
<
Intel i7-14700K> <Nvidia RTX2080Ti> <Lian Li EDGE 80+ Platinum 850W>
<
MSI Spatium M580 M.2 Gen5 2TB> <Samsung 990 Pro 1TB>
<
Phanteks NV7 White> <Alienware AW3418DW>
<
Logitech Z906 5.1> <Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Frågan är, kan man köra Crysis på den?

Visa signatur

Livet är för kort för långsamma datorer

Permalänk
Medlem

*gäsp* Småpotatis, väck mig när de bygger en superdator i yottaflops-skala! 😛

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Frågan är, kan man köra Crysis på den?

Nix, datorn saknar DX9/DX10 😉

Permalänk
Medlem

Samma Japan som fortfarande använder sig av fax?

Nja

Permalänk
Medlem

Kan man i teorin bara lägga på flera gpu/cpu till en oändlighet och få snabbare beräkningar? Eller finns det en flaskhals någonstans?

Jag förstår att två generationer framåt kan göra samma uträkning med hälften så många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Klart den inte har DX9/DX10, men vem behöver det när man kan simulera hela planeten i realtid! 😎

Visa signatur

Livet är för kort för långsamma datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Nja

Jag vet inte riktigt vad du är tveksam till med tanke på att Japan redan har världens fjärde starkaste superdator som även den är byggd av Fujitsu och RIKEN (länk här), och ligger på fjärdeplats i antal superdatorer på TOP500-listan (länk här, kategorisera på land).

Allt som vårt anti-faxande i Sverige har givit är totalt sju datorer i listan med plats 41 som högst.

Visa signatur

The board is a mirror of the mind of the players as the moments pass.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på det där priset. Kommer nog i slutändan att kosta över 10 miljarder kronor. Jag tror inte USA kommer acceptera detta då de alltid vill ha titeln världens snabbaste superdator så de bygger väl nått ännu värre.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Räknar med att den kompilerar DX10 varje bildruta

Permalänk

Det heter HPC (High performance compute) cluster. En väldigt etablerad term och område inom IT. Inte Superdator.. Låter som artikeln är skriven av och för personer som har fullt upp med att navigera Microsoft Teams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teknikmedhans:

Det heter HPC (High performance compute) cluster. En väldigt etablerad term och område inom IT. Inte Superdator.. Låter som artikeln är skriven av och för personer som har fullt upp med att navigera Microsoft Teams.

Superdator är en mycket bättre term. Därför som de kallas så i folkmun. Problemet med HPC är just det att det är en intern term som inte är catchig och därför är superdator fortfarande relevant. Jag föredrar helt klart att kalla dom för superdator då det låter bättre. HPC låter ju för en lekman som om man skuĺle tala om ett märke typ HP.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag siktar på att buda hem den på auktion år 2090 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan man i teorin bara lägga på flera gpu/cpu till en oändlighet och få snabbare beräkningar? Eller finns det en flaskhals någonstans?

Jag förstår att två generationer framåt kan göra samma uträkning med hälften så många.

Det finns flera flaskhalsar. Nätverkslatens som uppstår naturligt desto fler maskiner man kopplar ihop tex. Detta leder till synkroniseringsfördröjningar som i sin tur leder till diminishing returns desto fler maskiner man lägger till. Man använder ofta Infiniband som har lägre latens och högre bandbredd än ethernet men även det har sina gränser.

Desto fler maskiner du har i klustret, desto mer stress lägger du på mjukvaruschedulern som distribuerar workload över klustret. Att balansera load och hantera resurser blir allt mer komplext desto fler kärnor och servrar man har.

På HPC, vad jag vet, så separerar man mellan compute och lagring, vilket innebär att desto större compute kluster du har, desto bättre hantering behöver man av uppskalning och distribuering av data över sitt kluster. Då stöter man på flaskhalsar på lagringssidan med. Det finns filsystem skapade för denna anledningen, tex LustreFS och BGFS. Går att läsa mer om det här - https://www.cscs.ch/fileadmin/user_upload/contents_publicatio...

Nätverkets infrastruktur påverkar såklart väldigt mycket med. Desto större kluster, desto högre stress läggs på switchar och routrar, och nätverkstopologin blir allt mer komplex. Man måste ha feltoleranser i varje del av nätverket ifall något händer.

Jag har själv aldrig jobbat med HPC, största klustret jag fått leka med är ett ceph lagringskluster på runt 3PB och 30 servrar. Babykluster, haha. Finns säkert andra swecare som kan svara mer i detalj.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av teknikmedhans:

Lugn och fin. Begreppet superdator är vedertaget i det svenska språket. Se t ex https://liu.se/organisation/liu/nsc och https://www.pdc.kth.se/sv.

Permalänk
Medlem

Varför skriver inte Sweclockers om att Europas kraftfullaste AI-dator byggs i Falun just nu?
Jag kräver en heltäckande artikel där man kollar upp vad den innehåller och om den klarar Crysis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Skulle säga att "vanllga" tal snarare är 32 än 64 bit.

Inte när det gäller flyttal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Det finns en flaskhals, och det är att inte alla beräkningar kan paralleliseras och dra nytta av extra beräkningsenheter.

Se Amdahls lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Lugn och fin. Begreppet superdator är vedertaget i det svenska språket. Se t ex https://liu.se/organisation/liu/nsc och https://www.pdc.kth.se/sv.

Och även på engelska (Supercomputer). Begreppet har funnits sedan 60-talet då de första superdatorerna skapades.

HPC Cluster är ett nyare begrepp, och refererar bara till en specifik typ av arkitektur, medan superdator täcker ett vidare område.

Permalänk
Medlem

Ryktet går att de ska mina SushiSwap med den

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | GTX 750Ti 2GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Inaktiv

Nej tack

Skrivet av Bobiri:

Nja

Jag är en av dom som gärna skulle gå till baka till FAX-tiden i många avseenden bla på jobbet för där är nästintill bara problem med datorerna och även mobilerna som används som PDAer, det går knappt något arbetspass innan saker och ting strular vilket är tröttsamt värre, när vi använde FAXen på den gamla goda tiden så fungerade allt till 99% och resten berodde på Televerket som jag brukar säga.
Tacka vet jag 60 & 70-talet, det var bra tider det utan all jävla skit vi använder idag, inte konstigt att dom yngre kollegorna har börjat utveckla grått hår.