Microsoft-uppdatering ökar spelprestandan för Ryzen-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Och hur skall AMD forcera mjukvaruuppdateringar till Windows annat än att gå genom Microsoft?
Vad vet vi om de diskussioner som skett där?

För att drivers till cpuer kan de göra själva? De ser ju hur den presterar I Linux.

Intel har nu Intel thread director som kan schemalägga, finns inget som stoppar amd att göra liknande.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hört på Intels kontor: "#¤@&%!!!! Dom kom på oss. Ändringarna vi bad MS göra för våra processorer har nu rättats till så de inte försämrar AMDs CPUer"

Jag har ett vagt minne att Intel för länge sedan manipulerade kompilatorer att ge bättre prestanda på Intel-processoer.

</foliehatt>

Intel har ju sin egen C++-kompilator med optimeringar specifikt för deras egna CPUer, men det har AMD också (även om de började med det mycket senare än Intel).

Det i sig är inget konstigt, problemet med Intels kompilator var snarare att den användes i en del benchmarks som då blev missledande. Man kan tycka att det borde vara sunt förnuft att inte använda en tillverkares egen kompilator för att skapa benchmarks, men det togs upp i domstol och resulterade i att Intel var lov att lägga in en notis i dokumentationen om att vissa optimeringar var exklusiva för Intels egna CPUer.

Men t.ex. Intels egen Linux-distribution Clear Linux presterar ju väldigt bra med AMD, och där har ju Intel verkligen kontroll över allt till skillnad från i Windows. Och om de faktiskt skulle få in en ändring i Windows som försämrar för AMD utan att AMD märker något så säger nog det mer om AMD än något annat.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det kommer en uppdatering som fixar prestanda problemen och att även de som sitter på äldre grejjer kan få en boost.

Ser ut som AMD behöver jobba tätare ihop med MS för att optimera windows för deras produkter, tillhandahålla drivers eller var det nu är som det brister om de är måna om att "se bra ut".

Lite ansvar har de ju för att deras egna produkter ska fungera korrekt man kan inte lägga allt på MS axlar.

Om det nu presterat så mycket bättre i linux borde det varit solklart att windows behövde lite arbete för att använda deras processorer korrekt, men antar att det är det gamla vanliga intel och nvidia har betalat MS för att amd ska se dåliga ut som gäller och amd har ingen skuld.

För mycket ursäkter från fanboys när det gäller detta företag och det är alltid någon annans fel när saker inte presterar som det ska. Men intel och nvidia ska dras inför rätta och bötfällas till konkurs så fort något är fel

Edit för att lägga till ett ord som saknades
Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

Ser ut som AMD behöver jobba tätare ihop med MS för att optimera windows för deras produkter, tillhandahålla drivers eller var det nu är som det brister om de är måna om att "se bra ut".

Lite ansvar har de ju för att deras egna produkter man kan inte lägga allt på MS axlar.

Yup, det är trist att det verkar vara dåligt samarbete/kommunikation där emellan, förstår att AMD inte riktigt varit prio för Microsoft och att AMD själva kanske lägger prio i första hand på att bygga bra hårdvara. Kanske vore något att lägga ner avdelning som stått för deras pinsamma PR-kampanjer genom åren för att göra plats i budget för mer optimering.

Skrivet av smd:

Om det nu presterat så mycket bättre i linux borde det varit solklart att windows behövde lite arbete för att använda deras processorer korrekt, men antar att det är det gamla vanliga intel och nvidia har betalat MS för att amd ska se dåliga ut som gäller och amd har ingen skuld.

Så mycket bättre har de väl generellt inte fungerat heller, har ju inte precis varit natt och dag. Med just spel är det ju dessutom svårt att jämföra då det är minst sagt olika förutsättningar för hur de körs på Linux vs Windows- prestandan har ju länge varit sämre på Linux och det som isåfall skulle ha kunnat uppmärksammats är att det för ett par år sedan började bli så att spel som körs genom översättningslager ändå gick nästan lika snabbt på Linux som på Windows.

Skrivet av smd:

För mycket ursäkter från fanboys när det gäller detta företag och det är alltid någon annans fel när saker inte presterar som det ska. Men intel och nvidia ska dras inför rätta och bötfällas till konkurs så fort något är fel

Lustigt, tycker typ det har svängt åt precis andra hållet- från att vara rejält med fanboyism runt AMD känns det nu som en jävla massa nya AMD-ägare som är så sjukt upprörda över ungefär allt. Kändes när Ryzen började ta marknad som att vi med rimligare konkurrens skulle börja se rimliga attityd hos konsumenter men tvärtom känns det nu som att det mer än någonsins verkar viktigast att vara väldigt högljudd om hur arg och missnöjd man är över allting som rör processorer, trots att vi har något av en golden age av prestandaökning senaste åren för både AMD, Intel och Apple.

Har kört Ryzen i spelburken sedan sex år tillbaks och Intel i typ allt annat, tycker allt ändå funkar bra. Haft fyra ryzenproppar (fem ol man räknas streamdeck, vet inte vad PS5 klassas som ) flertalet AMD och Nvidia GPUs under den perioden och olika intel-proppar för laptops osv. Allt känns så mycket mer smooth än för typ 10 år sedan.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kul att man slipper vara med i M$ Insider och istället kan testa KB5041587 idag. Bra jobbat där!

När man läser på forum så verkar det vara något fel på den uppdateringen då få ser någon prestandaskillnad.

Fick ingen skillnad med patchen med 7950X, hoppas dom inte gjort någon bypass i koden för 7000 serien och äldre för att 9000 serien ska verka bättre.

Edit:
Ser inget i release notes för patchen att den skulle innehålla förbättringar i branch prediction eller prestanda förbättringar för AMD processorer.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag som inte vill byta till W11.

Nä, man blir sugen, men jag klarar mig utan extra FPS. Inte värt.

Jag vet, men värt är det. Minst tjugo.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Intel har ju sin egen C++-kompilator med optimeringar specifikt för deras egna CPUer, men det har AMD också (även om de började med det mycket senare än Intel).

Det i sig är inget konstigt, problemet med Intels kompilator var snarare att den användes i en del benchmarks som då blev missledande.

Det stora problemet som jag ser det är väl att de inte kollade CPUID för att lista ut vilka funktioner som fanns (som SSE/SSE2), utan de kollade CPUID för att se om ID-strängen var "GenuineIntel" eller inte, och applicerade använde en SIMD-codepath enbart om det var en Intel-processor.
Om de hade kollat efter t ex stöd för en viss version SSE/AVX eller liknande så hade det ju varit en helt annan sak.

Detta var väl också en av de sakerna som de fick sina miljardböter (i USD) för.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Fick ingen skillnad med patchen med 7950X, hoppas dom inte gjort någon bypass i koden för 7000 serien och äldre för att 9000 serien ska verka bättre.

Edit:
Ser inget i release notes för patchen att den skulle innehålla förbättringar i branch prediction eller prestanda förbättringar för AMD processorer.

Ser inget heller på Microsofts hemsida, ändå är det en nyhet. Tom Inet har en rubrik om detta
https://www.inet.se/nyhet/11471/fa-battre-spelprestanda-med-r...

Finns på en drös andra forum också.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Yup, det är trist att det verkar vara dåligt samarbete/kommunikation där emellan, förstår att AMD inte riktigt varit prio för Microsoft och att AMD själva kanske lägger prio i första hand på att bygga bra hårdvara. Kanske vore något att lägga ner avdelning som stått för deras pinsamma PR-kampanjer genom åren för att göra plats i budget för mer optimering.

Ja, bättre behöver det bli på många områden, helt rätt om deras PR avdelning.

Skrivet av Shiprat:

Så mycket bättre har de väl generellt inte fungerat heller, har ju inte precis varit natt och dag. Med just spel är det ju dessutom svårt att jämföra då det är minst sagt olika förutsättningar för hur de körs på Linux vs Windows- prestandan har ju länge varit sämre på Linux och det som isåfall skulle ha kunnat uppmärksammats är att det för ett par år sedan började bli så att spel som körs genom översättningslager ändå gick nästan lika snabbt på Linux som på Windows.

Ok, har inte testat detta så mycket själv, nyligen dragit igång en dator där jag testar lite linux gaming, råkar vara en AMD. Är ganska kass på linux fortfarande men verkar fungera ok när man får till det, lär dröja innan man kastar ut windows däremot.

Skrivet av Shiprat:

Lustigt, tycker typ det har svängt åt precis andra hållet- från att vara rejält med fanboyism runt AMD känns det nu som en jävla massa nya AMD-ägare som är så sjukt upprörda över ungefär allt. Kändes när Ryzen började ta marknad som att vi med rimligare konkurrens skulle börja se rimliga attityd hos konsumenter men tvärtom känns det nu som att det mer än någonsins verkar viktigast att vara väldigt högljudd om hur arg och missnöjd man är över allting som rör processorer, trots att vi har något av en golden age av prestandaökning senaste åren för både AMD, Intel och Apple.

Ja lite lustigt, oavsett konkurrens läget tycker jag alltid det varit illa och tycker inte det blivit bättre sen amd börja ta marknadsandelar med ryzen.

Vart jag än konsumerat nyheterna så upplever jag alltid att jag ser mer folk som spyr ur sig skit om intel och nvidia och samma personer bortförklarar alla amd snedsteg, även om man såklart ser kommentarer från intel och nvidia fans också.

Känns lite ohälsosamt att låsa sig så till ett läger

Skrivet av Shiprat:

Har kört Ryzen i spelburken sedan sex år tillbaks och Intel i typ allt annat, tycker allt ändå funkar bra. Haft fyra ryzenproppar (fem ol man räknas streamdeck, vet inte vad PS5 klassas som ) flertalet AMD och Nvidia GPUs under den perioden och olika intel-proppar för laptops osv. Allt känns så mycket mer smooth än för typ 10 år sedan.

Sen 2017 har jag haft 4st Ryzen och 3 intel och har hoppat mellan både intel och amd sen jag börja bygga ihop egna datorer i början av 2000 talet. Att det står Intel/AMD har inte direkt varit en faktor.

Senaste uppgraderingen var några månader innan 7800x3d kom ut och var billigare än AMD vid köptillfället annars hade jag nog haft en 7800x3d idag och när man läste om raptor lake problemen så hade man lite ånger även fast det ser ut som jag klarat mig från problemen.

Nvidia grafik kort har det blivit att jag håller mig till mest pga g-sync och att jag gillar RT.
Har haft några AMD/Ati genom åren, dock sen 2012 är det nog bara nvidia förutom ett RX 460 som inte behöver någon extra power jag har liggandes för felsökning

Laptops är främst via jobbet, alla intel och det är lite så där.
Vore intressant att prova en AMD där då de börjar se intressanta ut, hör däremot mycket gott om Apples M1/M2/M3 macs från kollegor så nästa gång man byter kanske man tar en mac.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Windows verkar ha problem med schemaläggningen https://www.phoronix.com/review/threadripper-7995wx-windows-l..., förlorar lika mkt prestanda på köra Windows som att du har inaktivera 19.2 cores på 7995wx jämf med Linux på samma dator. Skillnaden är nog större idag efter preferred core och schemaläggningsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Windows verkar ha problem med schemaläggningen https://www.phoronix.com/review/threadripper-7995wx-windows-l..., förlorar lika mkt prestanda på köra Windows som att du har inaktivera 19.2 cores på 7995wx jämf med Linux på samma dator. Skillnaden är nog större idag efter preferred core och schemaläggningsuppdateringar.

Är windows problemet eller är amd problemet?

Jag tror amd inte förstår sig på schemaläggaren, där av problemen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pahi78:

Jag vet, men värt är det. Minst tjugo.

Jaha, då förstår jag. Tjuugo stycken frames per svan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Och hur skall AMD forcera mjukvaruuppdateringar till Windows annat än att gå genom Microsoft?
Vad vet vi om de diskussioner som skett där?

Du kan väl inte begära att folk ska ha sunt förnuft? Att uttala sig tvärsäkert om saker man inte har alla detaljer om kan väl omöjligt vara skadligt eller fel? /sarkasm

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jaha, då förstår jag. Tjuugo stycken frames per svan.

Bencha det i 3DMarkus Fetspark. Du bör få minst 30000 poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vad exakt skulle de ha märkt? Tid är ju ändå linjär, de lär väl ha märkt att det fanns prestanda att hämta i Windows när Microsoft gjorde vad de nu har gjort för ändring som gör att prestanda finns att hämta i Windows?

Skrivet av xfade:

För att windowsuppdateringen inte funnits tillgänglig innan?

Jag har mest följt nyhetsrapporteringen på Hardware Unboxed.

Innan släppet av de nya processorna sa AMD att processorerna skulle slå tidigare generation (men inte 3D V-cache i spel men ha en liknande prestanda).

Efter att de släppts: de nya processorerna slår knappt de gamla. Hardware Unboxed var i kontakt med AMD som visserligen sa att hans resultat var lite sämre än vad de fick men att det var samma härad. (Andra tester visar liknande spelprestanda medan test i Linux verkar ge bättre resultat jämfört med tidigare generation).

AMD säger senare att anledningen till att Zen5 underpresterar i hans (och andras test) är att de kört på ett annat admin-konto än vad AMD gjort och att Zen 5 gynnas av att köra på ett annat admin-konto. Steve testar detta och kommer fram till att AMD har rätt, prestandan jämfört med tidigare tester ökar. MEN, Steve testar också tidigare generation och finner att prestandan ökar även för denna generation och att Zen 5 visserligen presterar bättre med det andra adminkontot men det gör även tidigare generation.

Microsoft släpper sedan en uppdatering där Zen 5 skall gynnas. Men vid test gynnas även tidigare generation. Och det är detta jag undrar hur AMD inte kan ha märkt, enligt Steve på Hardware Unboxed hävdar AMD att detta rör Zen 5 medan han finner att det även hjälper tidigare generation. Jag tycker, möjligen felaktigt, att någon på AMD borde märkt att det fanns prestanda att hämta och att Windows inte fungerade optimalt med Zen 4 när man nu kan "ladda ner" ytterligare CPU-prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pahi78:

Bencha det i 3DMarkus Fetspark. Du bör få minst 30000 poäng.

Vilka args ska man starta det med?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är windows problemet eller är amd problemet?

Jag tror amd inte förstår sig på schemaläggaren, där av problemen

Intel har ungefär samma siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Intel har ungefär samma siffror.

Enligt artikeln är väl Intel 0% ökning? Alltså samma...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Innan släppet av de nya processorna sa AMD att processorerna skulle slå tidigare generation (men inte 3D V-cache i spel men ha en liknande prestanda).

Efter att de släppts: de nya processorerna slår knappt de gamla. Hardware Unboxed var i kontakt med AMD som visserligen sa att hans resultat var lite sämre än vad de fick men att det var samma härad. (Andra tester visar liknande spelprestanda medan test i Linux verkar ge bättre resultat jämfört med tidigare generation).

AMD säger senare att anledningen till att Zen5 underpresterar i hans (och andras test) är att de kört på ett annat admin-konto än vad AMD gjort och att Zen 5 gynnas av att köra på ett annat admin-konto. Steve testar detta och kommer fram till att AMD har rätt, prestandan jämfört med tidigare tester ökar. MEN, Steve testar också tidigare generation och finner att prestandan ökar även för denna generation och att Zen 5 visserligen presterar bättre med det andra adminkontot men det gör även tidigare generation.

Microsoft släpper sedan en uppdatering där Zen 5 skall gynnas. Men vid test gynnas även tidigare generation. Och det är detta jag undrar hur AMD inte kan ha märkt, enligt Steve på Hardware Unboxed hävdar AMD att detta rör Zen 5 medan han finner att det även hjälper tidigare generation. Jag tycker, möjligen felaktigt, att någon på AMD borde märkt att det fanns prestanda att hämta och att Windows inte fungerade optimalt med Zen 4 när man nu kan "ladda ner" ytterligare CPU-prestanda.

De fick innde dessa (höga) resultat med hjälp ad att köra som admin. M$ har gjort något annat. Antar att M$ eller Intel har försökt att skriva koden för att dra nytta av prestandan i Intel CPUerna.
Äntligen har M$ insett att det finns fler tillverkare att satsa på gällande optimering. Å det är därför vi inte ser en förbättring med Intel.

I min humla.. som vanligt.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Det här ger ju en del frågor.

Vad är det egentligen de förbättrat/förändrat:
Att det är bättre ja, men vad mer i detalj?

Är 9000-serien verkligen revolutionerande på något sätt el är inte det här något som kunde förväntas när CPU:erna blir bättre?
Då det även påverkar 7000-serien borde det väl inte vara någon nyhet för dem direkt.

Vet när jag installerat chipset-drivarna för TR Pro 3000 och 5000 att maskinerna kändes klart piggare, samtidigt som de verkade nyttja färre kärnor mer aktivt vid vanlig Windows-användning. Bl a ändrades en del energiinställningar med det, men även en del annat som inte går att se lika lätt.

Borde väl säkert finnas mer i Windows att optimera över lag.
Är ju mycket som körs i bakgrunden t ex, el rätt konservativa värden på olika saker.

Sen verkar flera här i tråden byta processorer väldigt ofta. Använder strumpor längre tid innan de är utslitna än ni använder CPU:erna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Okej. Säg så här då: det vart ju en stor grej med prestandan för Zen5. AMD konstaterar att det finns prestanda att hämta pga adminkontot etc efter att ha snackat med reviewers som inte kan reproducera deras resultat. Det visar sig att fixen gynnar även förra generationen.

Varför skulle de ha upptäckt det tidigare, var det ett problem med att även vid zen4's lansering hade folk svårt att reproducera deras resultat?

Att det funkade att köra hemligt adminkonto redan tidigare tyder väl på att det inte är något som behöver "laddas ner" utan att det fanns där men något i Windows låser undan det. Och nu kom det fram då reviewers inte kunde hitta förväntad prestanda, tidigare kom det inte fram då de kunde det.

Säger inte att det inte suger att det inte upptäckts tidigare, tycker bara att det är lite konstigt argument att saker upptäcks och folk är sura för att salen inte upptäckts tidigare. Zen4 presterar ju överlag bra? Inte superkonstigt att ingen kallat in inkvisitionen när processorerna ändå liksom presterar väldigt bra överlag?

Att spel skulle få en betydlig boost i FPS när man kör dem som admin hör ändå inte till det normala, det är ju konstigt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Nja, som jag har uppfattat det hela så har detta funnits där hela tiden, bara att AMD har "missat" detta på något sätt.

Om allt som krävdes var något med Windows som gav 5000 och 7000 serien en boost på över 10%, varför har de inte kommit fram tidigare? Serierna släpptes liksom slutet av 2020 samt 2022 respektive, det är 2 till 4 år sedan i dagsläget. Varför har denna prestandan inte kommit oss tillhanda redan då?

Man kan därmed i princip säga att först nu har ägare av tidigare generationer nu fått den prestandan som de faktiskt betalat för, då det uppenbarligen fanns lite kvar i tanken.

Men prestandan har väl inte varit 10% lägre än de utlovat? Det är ju AMD själva som är största förlorarna på detta. Typ som om Ferrari kommit på att "jäklar, vi har ju råkat designa golvmattan så inte gaspedalen går trycka ner helt, det är därför vi inte spöar Lamborghini..."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

"Microsoft backports AMD branch prediction improvement to Windows 11 23H2, update available now — more users will see Ryzen performance improvements"

"Now, AMD has confirmed that it's bringing the same branch prediction optimizations to Windows 11 23H2 via backporting. The new update will be listed under the Windows Update menu in the "Optional Updates" section as "KB5041587" which makes things a lot easier for those who haven't updated or opted into the 24H2 preview."

https://wccftech.com/amd-branch-prediction-optimization-ryzen...
https://www.tomshardware.com/software/windows/microsoft-backp...

Edit:
https://i.imgur.com/iTMSwhw.png

Skrivet av Joppis:

Tack! Laddar ner den till 23H2 nu

Denna uppdatering dödade mitt system helt! Första gången det sker för mig. Kan inte boota datorn alls. Kommer bara hit

Försökt med systemåterställning, den lyckas inte heller

Kan inte ens välja reset this pc här heller, får bara upp detta då också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

@jnsson Det ska gå att avinstallera uppdateringar från kommandoraden, antingen via "Advanced options"-knappen du har på en av bilderna, eller om man bootar från Windows-USB.

Testa detta (wusa):
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/can-i-u...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@jnsson Det ska gå att avinstallera uppdateringar från kommandoraden, antingen via "Advanced options"-knappen du har på en av bilderna, eller om man bootar från Windows-USB.

Testa detta (wusa):

Nu har jag visserligen inte försökt via kommandoraden, men det finns ett val under Advanced options om att avinstallera uppdateringar, men den misslyckas där med. Jag har inte ens gått igenom hela konfigurerar uppdateringar. Kom 30% som vanligt och sen ska den starta om och då startar den inte Windows alls.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Testa detta (wusa):

Det gick inte alls med wusa. "wusa" is not a recognized as an internal or external command, operable program or batch file. Skulle jag skriva något mer än detta?

Eller behöver jag göra cd och någon mapp? I så fall vad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För att drivers till cpuer kan de göra själva? De ser ju hur den presterar I Linux.

Intel har nu Intel thread director som kan schemalägga, finns inget som stoppar amd att göra liknande.

Som jag förstår det är prestandaökningen ett resultat av smartare process-scheduling som tar bättre hänsyn till core-topologin i processorn, Microsoft jobbar naturligtvis tillsammans med AMD på detta, men det är Microsoft som faktiskt implementerar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det gick inte alls med wusa. "wusa" is not a recognized as an internal or external command, operable program or batch file. Skulle jag skriva något mer än detta?
<Uppladdad bildlänk>

Du skulle kunna prova köra en chkdsk c: /x /r

Var en kollega som fick en misslyckad uppdatering på jobbdatorn förra månaden och hamna i en sån här rolig boot loop med automatic repair samt att reset pc funktionen dog helt.

Dock var det ju inte samma uppdatering så ingen aning om det hjälper i detta fallet

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

<Uppladdad bildlänk>

Har tyvärr inte testat detta själv. wusa.exe tycks dock ligga i just system32 i en Windows-installation, men tydligen inte på USB-minnet (X:). Testa att köra den från din dator, dvs

C:\Windows\system32\wusa.exe /uninstall ...

Visa signatur