Har en gammal Lenovo desktop som kör Flightradar och en RPi 4 som kör Home Assistant. Tänkte att jag skulle slå ihop dessa och köra på en RPi 5 men jag kommer inte riktigt igång för att testa om det är möjligt.
Min RPi 4 bootar upp på en USB-ansluten SATA-SSD och så vill jag att även denna ska göra så jag skaffade en enkel USB-SATA med:
Bus 003 Device 002: ID 0bda:9201 Realtek Semiconductor Corp. RTL9201
Använder sedan Raspberry Pi Imager för att lägga på Ubuntu med de inställningar som behövs för WiFi. Samma inställningar som fungerar med ett SD-kort.
Kopplar sedan in disken och väntar. Grön LED lyser, men hittar den inte på nätverket efter en kvart.
Den får ström av Googles 30 W USB-C-laddare som jag tycker borde räcka, men den kanske har för låg uteffekt ändå?
Har tyvärr ingen micro-HDMI tillgänglig så kan inte se om den försöker visa något felmeddelande, men ska prova boota upp mi 4:a med disken och se om den fungerar där. Den vet jag kan USB-boota och använder den officiella Raspberry Pi laddaren.
Men vad kan man mer kontrollera om det inte fungerar. 5:an ska väl kunna USB-boota som standard och det ska väl inte spela någon roll vilken USB-port jag kopplar disken till?