RPi 5 boot från USB-SATA?

Permalänk
Medlem

RPi 5 boot från USB-SATA?

Har en gammal Lenovo desktop som kör Flightradar och en RPi 4 som kör Home Assistant. Tänkte att jag skulle slå ihop dessa och köra på en RPi 5 men jag kommer inte riktigt igång för att testa om det är möjligt.

Min RPi 4 bootar upp på en USB-ansluten SATA-SSD och så vill jag att även denna ska göra så jag skaffade en enkel USB-SATA med:

Bus 003 Device 002: ID 0bda:9201 Realtek Semiconductor Corp. RTL9201

Använder sedan Raspberry Pi Imager för att lägga på Ubuntu med de inställningar som behövs för WiFi. Samma inställningar som fungerar med ett SD-kort.
Kopplar sedan in disken och väntar. Grön LED lyser, men hittar den inte på nätverket efter en kvart.

Den får ström av Googles 30 W USB-C-laddare som jag tycker borde räcka, men den kanske har för låg uteffekt ändå?

Har tyvärr ingen micro-HDMI tillgänglig så kan inte se om den försöker visa något felmeddelande, men ska prova boota upp mi 4:a med disken och se om den fungerar där. Den vet jag kan USB-boota och använder den officiella Raspberry Pi laddaren.

Men vad kan man mer kontrollera om det inte fungerar. 5:an ska väl kunna USB-boota som standard och det ska väl inte spela någon roll vilken USB-port jag kopplar disken till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Har en gammal Lenovo desktop som kör Flightradar och en RPi 4 som kör Home Assistant. Tänkte att jag skulle slå ihop dessa och köra på en RPi 5 men jag kommer inte riktigt igång för att testa om det är möjligt.

Min RPi 4 bootar upp på en USB-ansluten SATA-SSD och så vill jag att även denna ska göra så jag skaffade en enkel USB-SATA med:

Bus 003 Device 002: ID 0bda:9201 Realtek Semiconductor Corp. RTL9201

Använder sedan Raspberry Pi Imager för att lägga på Ubuntu med de inställningar som behövs för WiFi. Samma inställningar som fungerar med ett SD-kort.
Kopplar sedan in disken och väntar. Grön LED lyser, men hittar den inte på nätverket efter en kvart.

Den får ström av Googles 30 W USB-C-laddare som jag tycker borde räcka, men den kanske har för låg uteffekt ändå?

Har tyvärr ingen micro-HDMI tillgänglig så kan inte se om den försöker visa något felmeddelande, men ska prova boota upp mi 4:a med disken och se om den fungerar där. Den vet jag kan USB-boota och använder den officiella Raspberry Pi laddaren.

Men vad kan man mer kontrollera om det inte fungerar. 5:an ska väl kunna USB-boota som standard och det ska väl inte spela någon roll vilken USB-port jag kopplar disken till?

Jag vill minnas att min rpi5 inte ville usb-boota på alla portar, utan jag fick byta runt tills den gick igång. Sen om det är pga disken eller om man behöver uppdatera firmware för rpin låter jag vara osagt. Men strul hade jag i början iaf. Tror jag har disken i en blå usb3-port nu.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Grön LED lyser, men hittar den inte på nätverket efter en kvart.

Vad menar du med nätverk? Det tolkar jag som att du vill hitta din USB-SATA på ett nätverk?

I alla fall, har du uppdaterat Firmware på Rp5 än? jag var inne på att koppla in en enklare M.2 NVME disk till RP men den manövern kräver nyare Firmware annars så kommer RP inte kännas vid den disken. Kanske är det samma med ditt problem och löser sig om du uppdaterar Firmware.

Gör detta via Rasberry PI OS, jag försökte mycket Ubuntu men allt krånglade. Ingen instruktion på nätet fungerade. Med Rasberry OS gick det direkt.

Mitt minne säger vagt att det räckte med sudo rpi-update men det var länge sen men jag mins ju att det liksom gick med en gång.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Om du inte har den officiella strömadaptern som ger 5,1V så tror jag det blir protest att boota from en USB-pryl.

Jag har för mig att man trycker på strömknappen som vanligt för att boota, sen trycker man på strömknappen en gång till efter 30 sek typ för att säga åt den att boota från USB ändå.

Ta detta med en nypa salt, jag kommer inte ihåg exakt. Men det är lätt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Grön LED lyser, men hittar den inte på nätverket efter en kvart.

Vad menar du med nätverk? Det tolkar jag som att du vill hitta din USB-SATA på ett nätverk?

I alla fall, har du uppdaterat Firmware på Rp5 än? jag var inne på att koppla in en enklare M.2 NVME disk till RP men den manövern kräver nyare Firmware annars så kommer RP inte kännas vid den disken. Kanske är det samma med ditt problem och löser sig om du uppdaterar Firmware.

Gör detta via Rasberry PI OS, jag försökte mycket Ubuntu men allt krånglade. Ingen instruktion på nätet fungerade. Med Rasberry OS gick det direkt.

Mitt minne säger vagt att det räckte med sudo rpi-update men det var länge sen men jag mins ju att det liksom gick med en gång.

Nej, min USB-SATA sitter ansluten med USB till Pi'n. Det jag menar är att jag vid "installation" av OS på sfkort och disk säger att jag vill att den ska starta en SSH-server. Men sd-kort så kan jag hitta och ansluta till den SSH-servern på nätverket efter ett litet tag, men med min USB-disk så har den inte kommit oigång efter en kvart.

Hittade dock ett par kommentar att det har att göra med USB PD och att den kräver 5V/5A för att köra USB-boot.Med min Google USB-adapter fick jag bara 5V/3A så det var kört antar jag. Bytte till Raspberry Pi strömadapter och då startar den snällt från min USB-disk.