Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Har varit på gång ett tag nu, de tog upp det i juni och det finns en preview att köra också. Men det gick nog lite under radarn så kanske en del som missat.

https://www.minecraft.net/en-us/article/minecraft-playstation...

Jag hade missat det (men spelar inte Minecraft heller) men nu verkar det väl vara på gång "snart" för den som bryr sig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Känner mig själv lite skeptisk, vad de ska Mark prata om...

"The 9-minute stream begins tomorrow, September 10 at 8:00am PT / 4:00pm BST."

Att presentera PS5 Pro på en 9 minute stream lär ju inte ske...
Som jag ser det är det bara en teaser för en PS5 Pro, eller något

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Så ja då fick man hem handkontrollen, kunde inte låta bli.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Känner mig själv lite skeptisk, vad de ska Mark prata om...

Han har redan hållit timmes lång presentation av PS5.
Det krävs inte mer än 5 min att säga PSSR och lite höjda frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Han har redan hållit timmes lång presentation av PS5.
Det krävs inte mer än 5 min att säga PSSR och lite höjda frekvenser.

menar det är ju lite antiklimax iaf. om det är så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

menar det är ju lite antiklimax iaf. om det är så.

Jag tror Sony tappat bollen igen, precis som med PSVR2.
Cerny kan inte presentera Pro som överlägsen, eftersom de måste fortsätta sälja "kassa" PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Cerny kan inte presentera Pro som överlägsen, eftersom de måste fortsätta sälja "kassa" PS5.

Lite samma känner jag, samma gäller Switch 2...
Switch behöver uppgraderas, men ser inte riktigt hur de gör det och är samtidigt bakåtkompatibel. Det skulle väl gå, men Nintendo är ju inte kända för att använda det senaste och Nvidia har ju inte vari speciellt aktiva på nya SOC, som skulle passa Nintendo om jag inte har missat något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du behöver inte ha en PS5 för att kunna använda PS5 Pro, så det är väl inte någon bra jämförelse?
Funkade med PS4 Pro för Sony och Microsofts Xbox One X som fortsatte sälja sina "kassa" maskiner.
Vad är skillnaden menar du?

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Lite samma känner jag, samma gäller Switch 2...
Switch behöver uppgraderas, men ser inte riktigt hur de gör det och är samtidigt bakåtkompatibel. Det skulle väl gå, men Nintendo är ju inte kända för att använda det senaste och Nvidia har ju inte vari speciellt aktiva på nya SOC, som skulle passa Nintendo om jag inte har missat något.

? Orin är rejält mkt bättre än det som sitter i Switch 1.

Speciellt eftersom de får en custom made SOC denna gång och inte bara nått från hyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Klart de kan. De flesta kommer köpa bas-PS5 oavsett.

Och tvärtom så ser de säkerligen hellre att folk köper Pro istället för Poor, potentiellt kan ta ha mer marginal på Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tycker det mest var ordbajsande sist och så lär det bli nu med.

Framförallt att Cerny glömde berätta om den numera ökända "jet engine" han byggde in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Du behöver inte ha en PS5 för att kunna använda PS5 Pro, så det är väl inte någon bra jämförelse?
Funkade med PS4 Pro för Sony och Microsofts Xbox One X som fortsatte sälja sina "kassa" maskiner.
Vad är skillnaden menar du?

PS4 Pro/One X var det i alla fall 4k och HDR som försäljningsargument.
Det är svårt att motivera varför man ska betala 3000 kr extra för lite mer fps i dåligt optimerade spel.
De måste ju visa några faktiska exempel på hur den presterar bättre än PS5 och inte bara generella klipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

PS4 Pro/One X var det i alla fall 4k och HDR som försäljningsargument.
Det är svårt att motivera varför man ska betala 3000 kr extra för lite mer fps i dåligt optimerade spel.
De måste ju visa några faktiska exempel på hur den presterar bättre än PS5 och inte bara generella klipp.

Ja, och nu är det maskininlärning och fläskigare gpu. Med tanke på hur många som klagar på PS5/XSX att dom inte fixar dagens grafiska inställningar så kan det väl vara en idé med en Pro-modell som naturligtvis inriktar sig till entusiaster. Bara titta här på Swec hur många som köper dyra grafikkort och ändå använder sig av Nvidias DLSS.

Nu får vi en presentation av Cerny som säkerligen kommer kompletteras med mer spelvideos under hösten fram till releasen. Tekniksidor på youtube lär få testa maskinen inom kort gissar jag på.

Även om jag förmodligen inte kommer skaffa en Pro så är det ju ändå kul med hårdvarunyheter. Lite därför man är här på Swec från första början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tycker det mest var ordbajsande sist och så lär det bli nu med.

Tycker jag inte, gillar när folk snackar teknik och tvärtom så är det en rätt bra genomgång i motivering av designval, tekniska detaljer och framförallt en förklaring av vad Pro är, samt inte är. Något många fortfarande inte begript såhär 8 år senare...syns inte minst här på Swec.

Men ja, inget för den som bara vill ha spec-siffror (som ofta missförstås/inte riktigt begrips) uppslängda och avklarade på 10 sek.

Att han sen har en lite avig framtoning och en speciell röstmelodi är bara kul, det har ju blivit kult.

Citat:

Framförallt att Cerny glömde berätta om den numera ökända "jet engine" han byggde in

Haha, ja det var en miss. Men faktum är att det gav underlag till PS5 presentationen/designval.

Permalänk
Medlem

Pro versionen av GT7 blir intressant, borde bli en hel radda nya modes.
- 4K60 med ingame RT
- PSSR 4K120
- PSVR2 90 Hz
- och kanske, "bara för att", PSSR 8K60

Permalänk
Medlem

Utan GTA 6 kommer denna bli svårsåld?

Kommer köpa en PS5 Pro + GTA 6 bundle.

Gjorde samma med PS4 + GTA 5 och PS4 Pro + RDR 2

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mono:

Med tanke på hur många som klagar på PS5/XSX att dom inte fixar dagens grafiska inställningar

Spelar inte supermycket PS5, men enligt mina erfarenheter så klarar denna generation av sina spel BETYDLIGT mycket bättre än på väldigt länge. I princip alla playstation-generationer har knappt kunnat hålla 30fps, med mängder av titlar som rullar omkring i 20 (förutom då kanske PS2? vill minnas att det var iaf hyfsat flyt i det mesta man spelade där). Sett till prestanda är jag sjukt mycket mer nöjd än ps3 och ps4 iaf, ja nog alla konsoller sen SNES.

Förutom RT-prestandan som är så pass låg att den i princip är ickeexisterande, så skulle jag säga att detta är första generationen någonsin som inte har massa tydliga designbrister och flaskhallsar. Finns inget för utvecklare att skylla på, och jaja 640k should be enough for anybody osv, men i det här fallet så ser jag hellre att man jobbar med det har istället för att slänger lite extra gpu-kraft på problemet. Liksom Naughty Dog, Santa Monica Studio & Rockstar har fortfarande inte ens släppt ett spel som inte även är utvecklat för last-gen än. Personligen så luktar det mer att man ska blåsa liv i försäljningen snarare än att den är tänkt att lösa något reellt problem.

Permalänk
Medlem

Får jag Final Fantasy vii remake/rebirth i minst 60 fripsar så är det köp direkt :D, älskade spelen och visst vänjer man sig vid 30fps, men fan va skönt det är att sen gå över till PC och njuta 120+.....

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Får jag Final Fantasy vii remake/rebirth i minst 60 fripsar så är det köp direkt :D, älskade spelen och visst vänjer man sig vid 30fps, men fan va skönt det är att sen gå över till PC och njuta 120+.....

Fast både FF7 Remake o Rebirth är ju 60 på vanliga PS5 redan.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Spelar inte supermycket PS5, men enligt mina erfarenheter så klarar denna generation av sina spel BETYDLIGT mycket bättre än på väldigt länge. I princip alla playstation-generationer har knappt kunnat hålla 30fps, med mängder av titlar som rullar omkring i 20 (förutom då kanske PS2? vill minnas att det var iaf hyfsat flyt i det mesta man spelade där). Sett till prestanda är jag sjukt mycket mer nöjd än ps3 och ps4 iaf, ja nog alla konsoller sen SNES.

Förutom RT-prestandan som är så pass låg att den i princip är ickeexisterande, så skulle jag säga att detta är första generationen någonsin som inte har massa tydliga designbrister och flaskhallsar. Finns inget för utvecklare att skylla på, och jaja 640k should be enough for anybody osv, men i det här fallet så ser jag hellre att man jobbar med det har istället för att slänger lite extra gpu-kraft på problemet. Personligen så luktar det mer att man ska blåsa liv i försäljningen snarare än att den är tänkt att lösa något reellt problem.

Pratade mer om vad man hör/läser här på nätet. Många senare spel skalas upp från väldigt låg upplösning vilket kan se sådär ut. Speciellt när man försöker nå 60 fps. Personligen så skulle jag uppskatta att kunna köra quality-läge och slippa ryckigheten som 30 fps ger på Oled (enda bristen).

Men det här är en halo-produkt för en nischad publik. PS5 Slim kommer ju fortfarande vara den maskin som säljer mest.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Fast både FF7 Remake o Rebirth är ju 60 på vanliga PS5 redan.

Har du kollat de grafiska skillnaderna på att köra 30 vs 60fps?
Jag har aldrig i min liv upplevt sån oskärpa och otydlighet i grafiken för att få ett mjukare gameplay. Brukar alltid köra Performance mode, men i det här läget gick det verkligen inte, hur tappert jag än försökte så blev jag tvungen att gå över till 30fps med bättre grafik.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Minns att Gamestop hade att man kunde byta in sin Ps4 och 2000kr mot ett Ps4 Pro.

Skulle slå till på samma deal direkt om det fanns för Ps5 och Pro.
Men har svårt att tro att det skulle kosta "bara" 2000kr...

Och Gamestop finns inte ens kvar i sverige nu va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Jag har aldrig i min liv upplevt sån oskärpa och otydlighet i grafiken för att få ett mjukare gameplay. Brukar alltid köra Performance mode, men i det här läget gick det verkligen inte, hur tappert jag än försökte så blev jag tvungen att gå över till 30fps med bättre grafik.

Det är det som kommer bli den officiella selling-pointen för Pro, "60 fps and it no longer looks like shit".

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Jo jag körde genom spelet i performance läget, tyckte det var ok när jag faktiskt spelade och inte stod still o kollade runt

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Minns att Gamestop hade att man kunde byta in sin Ps4 och 2000kr mot ett Ps4 Pro.

Skulle slå till på samma deal direkt om det fanns för Ps5 och Pro.
Men har svårt att tro att det skulle kosta "bara" 2000kr...

Och Gamestop finns inte ens kvar i sverige nu va?

Finns inte kvar i Norden, endast i Nordamerika samt lite butiker utspridda i Europa (bland annat en enorm flagskepps-butik i Milano, Italien). Dock är företaget långt ifrån konkurs numera då de sitter på cirka 4 miljarder i CASH, dvs rena pengar utöver sitt lager och vinst. Men det är tråkigt att vi inte har några butiker kvar här i Sverige!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Utan GTA 6 kommer denna bli svårsåld?

Varför? Det blir day-one köp sålänge den ligger under 10k. Har ju gått 4 år sen man senast köpte konsol!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av BasseBaba:

Varför? Det blir day-one köp sålänge den ligger under 10k. Har ju gått 4 år sen man senast köpte konsol!

Jag håller tummarna för en skivspelare och att den går för runt 8K🤞

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Så nu kommer man ha ännu krsftigare konsol där det inte släpps bra spel till ? Perfekt ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och tvärtom så ser de säkerligen hellre att folk köper Pro istället för Poor, potentiellt kan ta ha mer marginal på Pro.

Nah. Tror tvärtom att marginalen är bättre på redan inarbetade produkter. De tillverkas i stor skala och produktionen har sedan start optimerats vad gäller flöden och processer i fabriken. Att tillverka "ny" hårdvara och dessutom i mindre skala ger inte bättre marginaler. Möjligt att GPUn har större output per wafer om de gått till en mindre nod men tror inte att det i den i jämförelse lilla skalan ändå gör att Sony får bättre marginal.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Jag håller tummarna för en skivspelare och att den går för runt 8K🤞

Vi får se snart

Men gissar på ingen inbyggd skivspelare, utan som "tillbehör".
gissar på 8K utan skivläsare. (1k för externskivspelare)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett