Diskussion om vad som egentligen utgör ett "fynd" (utbruten ur fyndtråd)

Permalänk
Medlem

Diskussion om vad som egentligen utgör ett "fynd" (utbruten ur fyndtråd)

En diskussion som jag tycker är värd att ha, vad är egentligen ett fynd? Tycker man ofta ser fynd dyka upp i tråden med länk till prisjakt/pricerunner där man tydligt ser i prishistoriken att priset egentligen är ett typiskt pris på produkten över tid även om det varit dyrare ett tag eller att priset inte är all time low och har handlats billigare tidigare.

I min värld är ett fynd när en vara når ett nytt lägsta pris som varan inte handlats för någon gång tidigare i annat än under black friday eller likande stora reor. Har man ingen "standard" riskerar tråden att bara fyllas med varor som inte egentligen är fynd vilket leder till att man slutar kolla tråden och därmed missar de riktiga fynden när de väl dyker upp.

Just my two cents.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Snusfri
Skrivet av jerseph:

En diskussion som jag tycker är värd att ha, vad är egentligen ett fynd? Tycker man ofta ser fynd dyka upp i tråden med länk till prisjakt/pricerunner där man tydligt ser i prishistoriken att priset egentligen är ett typiskt pris på produkten över tid även om det varit dyrare ett tag eller att priset inte är all time low och har handlats billigare tidigare.

I min värld är ett fynd när en vara når ett nytt lägsta pris som varan inte handlats för någon gång tidigare i annat än under black friday eller likande stora reor. Har man ingen "standard" riskerar tråden att bara fyllas med varor som inte egentligen är fynd vilket leder till att man slutar kolla tråden och därmed missar de riktiga fynden när de väl dyker upp.

Just my two cents.

Håller inte alls med.
Med ditt tänk så skulle vi kanske kunna tipsa om fynd 1-2 ggr i månaden vilket är lite väl fattigt.
Något kan vara ett bra fynd även fast det inte är "all time low" eller att priset är lika lågt som tex BF eller mellandagsrea.

Ex:
Produkt A kostar normalt 5000:- men har sålts för 3490:- under en tidigare rea för 7 månader sedan, nu finns den på rea för 3890:-, Enligt ditt resonemang så får man inte lägga upp den i fyndtråden eftersom det inte är en "All time low".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Håller inte alls med.
Med ditt tänk så skulle vi kanske kunna tipsa om fynd 1-2 ggr i månaden vilket är lite väl fattigt.
Något kan vara ett bra fynd även fast det inte är "all time low" eller att priset är lika lågt som tex BF eller mellandagsrea.

Ex:
Produkt A kostar normalt 5000:- men har sålts för 3490:- under en tidigare rea för 7 månader sedan, nu finns den på rea för 3890:-, Enligt ditt resonemang så får man inte lägga upp den i fyndtråden eftersom det inte är en "All time low".

Vilket är anledningen till att jag tycker diskussionen är värd att ha och din poäng är egentligen inte långt ifrån mitt resonemang om att ett fynd fortfarande kan vara ett fynd om priset än en gång matchar det från en annan stor rea. Vi tycker nog egentligen inte så olika utan fastnade lite på detaljerna. Ett par hundralappars skillnad kanske inte gör någon större skillnad för en vara som kostar 5000 kronor vanligtvis och om priset är nära det från en annan stor rea och inte är ett "rea-pris" som återkommer varannan vecka så kan det fortfarande vara ett fynd.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Håller inte alls med.

Ex:

Måste hålla med här. Många produkter har stigit i pris senaste tiden, så ätt nytt "lägsta pris" kan vara det bästa som går att få, även om det inte är lika billigt som det en gång har varit.

Sen börjar många kommentera kring när en produkt A har minsann kunnat köpas för XYZ, men att det då har det blivit fel prissatt eller hamnat på någon helt galen kampanj. Men under ett sådant evenemang eller tillfälle så lär det troligt att det inte kommer hända igen. Tänker typ Inet Streams som går, eller Benify TV erbjudanen som härjade ett tag. Blir inte direkt lyckligare i stunden för att den gick att köpa 1000kr billigare förra månaden i ett slutet event, som inte kommer hjälpa mig alls just nu.

Jag tycker det funkar bra som det gör nu, har jag inget intresse av fyndet så skuttar jag glatt vidare.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

Vore det inte möjligt med en egen tråd för begagnade grafikkort? En tråd som vi ointresserade av flertalet dagliga grafikkortstips kan ignorera?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon330692:

Vore det inte möjligt med en egen tråd för begagnade grafikkort? En tråd som vi ointresserade av flertalet dagliga grafikkortstips kan ignorera?

@anon330692

Det bästa är att du bara ignorerar det istället.

Blir trevligare då.
Många som gillar dessa tips och blir bara rörigt med fler trådar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon343854:

@Bagarbosse

Det bästa är att du bara ignorerar det istället.

Blir trevligare då.
Många som gillar dessa tips och blir bara rörigt med fler trådar.

Blir svårt att ignorera när det är så många. Tyvärr finns ju ingen funktion att ignorera vissa användare, hade det funnits hade jag inte behövt klaga.

Låt säga att någon skulle ha en fäbless för någonting annat datorrelaterat..., säg moderkort, möss eller ljudkort. Det finns säkert folk som skulle uppskatta ideliga tips om pangpriser på dessa också.

Finns det någonstans som du ser en gräns när det går till överdrift? När fyndtråden består till 25% av tips om rabatterade fyndvaru-möss? 40%? 60%? 80%?

Finns det någon gräns tycker du? Om ja, hur stor andel tips om möss tycker du vore lämpligt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon330692:

Blir svårt att ignorera när det är så många. Tyvärr finns ju ingen funktion att ignorera vissa användare, hade det funnits hade jag inte behövt klaga.

Låt säga att någon skulle ha en fäbless för någonting annat datorrelaterat..., säg moderkort, möss eller ljudkort. Det finns säkert folk som skulle uppskatta ideliga tips om pangpriser på dessa också.

Finns det någonstans som du ser en gräns när det går till överdrift? När fyndtråden består till 25% av tips om rabatterade fyndvaru-möss? 40%? 60%? 80%?

Finns det någon gräns tycker du? Om ja, hur stor andel tips om möss tycker du vore lämpligt?

@anon330692
Jag tycker alla tips är bra hur mycket det än är av en sort

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra med tips på fyndvaror också! Jag själv lyckades till exempel knipa ett 7900 XT Sapphire pulse för 7590kr med skyddsplasten kvar på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

Skrivet av anon330692:

Lustigt hur han som valt att inte dela med sig av ett enda fynd, skall klaga på vad andra är snälla nog att lägga ut.
Korten @anon343854 lägger ut försvinner ju väldigt fort. Så intresse finns det ju.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon343854:

@Bagarbosse
Jag tycker alla tips är bra hur mycket det än är av en sort

Skrivet av God Jul:

Tycker det är bra med tips på fyndvaror också! Jag själv lyckades till exempel knipa ett 7900 XT Sapphire pulse för 7590kr med skyddsplasten kvar på kortet.

Skrivet av Lodisen:

Lustigt hur han som valt att inte dela med sig av ett enda fynd, skall klaga på vad andra är snälla nog att lägga ut.
Korten @anon343854 lägger ut försvinner ju väldigt fort. Så intresse finns det ju.

Jag har inte påstått att det inte är bra tips eller att det inte finns intresse för dom. Jag har själv köpt en hel del grafikkort som tipsats, främst under "gpu-krisåret," och scalpat vidare. Så det är ju tacksamt

Då det är en så stor del av tipstråden som är utav en kategori hade det ju varit smidigt med en dedikerad tråd för den kategorin. Det vore väl superbra om man är ute efter grafikkort om man vet var man snabbt & enkelt kan hitta en massa tips om just dessa?

Förstår inte hur det skulle kunna vara till någons nackdel, men förklara gärna för en som inte begriper (jag).

Permalänk
Medlem

Problemet är inte fyndtråden, utan att sidan nedan inte fungerar "som den ska" med sortering och prenumeration på kategorier man är intresserad av? Man kan väl ha rss-feed med valda kategorier så slipper de som vill läsa tråden.
https://www.sweclockers.com/dagensfynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

Förstår inte hur det skulle kunna vara till någons nackdel, men förklara gärna för en som inte begriper (jag).

Nackdelen är att det blir ytterligare en flik att ha öppen/hålla reda på. Jag försöker minska mitt antal öppna flikar, inte skaffa fler, men ändå hålla koll på så mycket som möjligt.

Är det inte bättre att tänka "oj, så många tips det kommit idag! 😍"
än
"fan vad dött det är i den här skittråden, inte ett tips på över en vecka 😡"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

Jag har själv köpt en hel del grafikkort som tipsats, främst under "gpu-krisåret," och scalpat vidare.

Om du nu har nära på ett företagsmässigt tänk där du ska tjäna (inte spara) på tipsen i tråden så kanske du ska ta och tillföra något själv genom att scrapea tråden och sortera bort de inlägg du inte är intresserad av? Just sayin' 🤷

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Att bara fokusera på absolut lägsta pris någonsin är ju inte nödvändigtvis relevant för många saker, bygger man en ny dator så behöver man köpa flera komponenter och de flesta sprider ju inte ut de inköpen över månader. Då är det ju ändå relevant med "lägsta priset just nu", även om det inte är det absolut bästa någonsin. Just grafikkort är väl en komponent som det sällan är riktigt bra extrapris på, så att där kommer tips är bra, även om det är fyndvaror. Särskilt eftersom det är svårt att följa med prisbevakningar pga. hur många olika modeller som finns från alla tillverkare (jämfört med ex. CPU där det är färre modeller att hålla koll på).

Kollar man portalen just nu är där 13 tips uppe just nu, inte direkt så att det drunknar i tips. Personer som tar sig tid att tipsa ska ju ha en eloge för att de försöker, även om man själv inte är intresserad av många tips kan det ju vara användbart för någon.