Apple presenterar Iphone 16-serien – A18-krets och ny kameraknapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, sannolikt är det så.

Samtidigt, spelar det roll? Det känns som en mer akademisk frågeställning än det jag svarade på.

Nej, det spelar nog ingen roll i sig. Men det känns som att 16 har fått en mycket större bump i specs än 16 Pro. 16 Pro är verkligen väldigt lik 15 Pro

Permalänk
Skrivet av martengooz:

Ett objektiv är en optisk lins eller sammansättning av linser som används i en kamera för att skapa bilder av objekt, antingen på fotografisk film eller på andra medier som kan lagra en bild kemiskt eller elektroniskt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Objektiv

Dvs, att använda linser här med olika brännvidd är korrekt.

Du skriver ju det själv, "Ett objektiv är en optisk lins eller sammansättning av linser"
Linser är enstaka optiska element i ett objektiv.
Alla linser har en brännvidd, det ligger i sakens natur, annars skulle man inte ha användning för dem.
Ett skäl att man inte endast har ett linselement i ett objektiv är att bilden kommer att projiceras upp och ned på filmen/sensorn.
Att objektiv har flera linser är också komma tillrätta med diverse brytningsfel som ett enstaka lins har, inte för att man tycker det är kul att tillföra kostnad och komplexitet.
Inte ens Galileos kikare bestod av endast en lins
Du kanske har Engelska som första språk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Du skriver ju det själv, "Ett objektiv är en optisk lins eller sammansättning av linser"
Linser är enstaka optiska element i ett objektiv.
Alla linser har en brännvidd, det ligger i sakens natur, annars skulle man inte ha användning för dem.
Ett skäl att man inte endast har ett linselement i ett objektiv är att bilden kommer att projiceras upp och ned på filmen/sensorn.
Att objektiv har flera linser är också komma tillrätta med diverse brytningsfel som ett enstaka lins har, inte för att man tycker det är kul att tillföra kostnad och komplexitet.
Inte ens Galileos kikare bestod av endast en lins
Du kanske har Engelska som första språk?

Stämmer det du säger, men att man "simulerar olika typer av linser" stämmer lika mycket som om det hade varit "olika typer av objektiv". Det är brännvidden man snackar om här, och sen om det även innefattar att man har flera linser som bildar ett objektiv. Men man simulerar en lins som har 28mm brännvidd eller 50mm brännvidd.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tänker du på kamera knappen? Den hade jag 2014 på en z3 compact. Idag kan man vad jag vet göra vilken knapp man vill till tillfällig kamera knapp på androider. Men det är väll bra att apple har en nu också, bättre sent än aldrig antar jag.

Skrivet av TheOneAndOnlyMisho:

Haha kameraknapp hade jag redan 2005 på min Sony Ericsson w800 😛 och inte fan var det någon ”smartphone”

/r/wooosh

On topic så var det verkligen ett snooze-event. Får rocka vidare på 12an ett tag.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag är lite kluven på batteribytet. Vattentätheten har utan problem räddat min telefon 5 ggr på 5 år. Jag är nog inte benägen att offra vattentätet för att kunna byta batteri. Men det kanske går att få till båda?

Skicka in den till (eller besök och vänta medan de byter) någon av Apples egna butiker. De om någon lär ju garantera vattentäthet efter byte. Lita dock inte på alla de kioskerna man ser på stan och i gallerior.

Permalänk
Medlem

Nu när skärmstorlek för PRO Max är 6,9 tum så blir det en uppgradering till våren.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Haha tolv tusen pistoler för 60hz. Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Inga nyheter om iPad?

Släpps normalt sätt på ett eget event tillsammans med nya Macar etc. Så du ska nog sluta hoppas på att iPads släpps på iPhone-eventen i septemer varje år.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk

En intressant sak som nämndes var att Apple hade byggt och körde servrar med den nya processorn (Hette den A18?) snabb Ai och energisnål nämndes som skäl.

Vågar man hoppas på en ny X-Serve?

Permalänk
Skrivet av Kulturman:

En intressant sak som nämndes var att Apple hade byggt och körde servrar med den nya processorn (Hette den A18?) snabb Ai och energisnål nämndes som skäl.

Vågar man hoppas på en ny X-Serve?

Inte den här processorn utan sannolikt M4 eller möjligen M3.
Nej, jag kan inte tänka mig att Apple vill ta sig jobbet med att underhålla ett serveroperativsystem igen. Linux vann och Apple hänvisade alla serveranvändare till de open source-produkter som låg under deras fina GUI:n. De maskiner man pratade om är specialbyggda för att ta hand om Apple Intelligence-anrop som är tyngre än vad man kan köra direkt på telefonen utan att logga information om vem som använt dem och hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men det är ju större skärmar på båda pro-telefonerna, då kan de säkert ha fått plats med mer batteri

Jepp, det är anledningen. Jag tycker pro max som har ännu större batteri är för stor, men vanliga pro är i min synvinkel perfekt storlek

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Intresserad utav att veta om de använder nya Samsung Display skärmen i nya Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det där med att kunna byta batteriet själv är från februari 2027. Visst kan Apple ändra designen redan nästa år, men kravet är alltså ytterligare ett år bort.

Ja så tycks det vara något år till, skulle vara gott med lite större skärm men gamla känns fortfarande riktigt smidig och bra bilder tar den. Får fundera på om det är värt att uppdatera nu för det man får punga ut, billigare lär det knappast bli förutom kanske batteri byten då.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det behöver sannolikt stöd från operatörerna. Om svenska operatörer stödjer det har jag ingen aning om.

Mars, antagligen - eller köp en begagnad iPhone 12/13 och byt till färskt batteri, för det är sannolikt vad nya SE kommer att bli.

De stödjer RCS på android, så då kommer det bara funka alltså? Eller måste de ha stöd för just iphone+rcs?

Permalänk

iPhone 16 pro max från 17 495kr med de minimala förändringar från 15 pro max?
Helt galet… usch för Apple, varorna är bra men med tanke på er inkomst på till och med endast tillbehör per år är girigheten vidrigt…
Dessutom har jag med egna ögon fått se flera återförsäljare såsom Elgiganten och power hur oerhörd liten marginal Apple ger dem så de knappt tjänar några kronor per försäljning.

Permalänk
Medlem

Apple kommer lansera 8 olika versioner US(World)/EU versioner p.g.a EU DMA. Vilken version kommer att lansera i Sverige då?

https://www.phonearena.com/news/apple-will-release-8-iphone-1...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye_92:

Det är väl bra att de sänkt priset? 15 pro max kostade 17995 när den kom.

https://www.apple.com/se/newsroom/2023/09/apple-unveils-iphon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye_92:

Helt galet… usch för Apple, varorna är bra men med tanke på er inkomst på till och med endast tillbehör per år är girigheten vidrigt…
Dessutom har jag med egna ögon fått se flera återförsäljare såsom Elgiganten och power hur oerhörd liten marginal Apple ger dem så de knappt tjänar några kronor per försäljning.

Jag tycker ändå Pro ger en helt ok förbättring.
Större skärm, bättre batteri, åtgärder mot överhettning, snabbare SOC och bättre kameror. Vad mer ska man förbättra på en telefon som släpps i dessa tider? Inget av detta förutom skärmen är något som är speciellt märkbart men dessa små förbättringar har vi sett senaste 4 åren och det kommer inte förändras i framtiden heller. Vi är i ”endgame” när det gäller icke-foldables om du frågar mig.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Apple kommer lansera 8 olika versioner US(World)/EU versioner p.g.a EU DMA. Vilken version kommer att lansera i Sverige då?

https://www.phonearena.com/news/apple-will-release-8-iphone-1...

Missvisande artikel.

Det är inte direkt olika modeller, det är bara så att EU får ett mer upplåst iOS medan resten av världen inte får det. Men det är ju mjukvarubegränsningar och inte en annan modell. I och för sig har Apple redan 8 olika modeller idag eftersom iPhone i USA saknas SIM-kortplats.

Dessutom skriver artikeln att EU inte får Apple Intelligence. Apple sa ju själva igår att det kommer 2025 och dom börjar med Frankrike och Spanien. Sist jag kollade var både Frankrike och Spanien med i EU.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Missvisande artikel.

Det är inte direkt olika modeller, det är bara så att EU får ett mer upplåst iOS medan resten av världen inte får det. Men det är ju mjukvarubegränsningar och inte en annan modell.

Dessutom skriver artikeln att EU inte får Apple Intelligence. Apple sa ju själva igår att det kommer 2025 och dom börjar med Frankrike och Spanien. Sist jag kollade var både Frankrike och Spanien med i EU.

Är du helt hundra på att det var så dom sa? Jag har inte sett detta själv men en annan har ju skrivit ut en transcribe där dom säger att språken spanska och franska kommer 2025... det pratas spanska och franska på fler ställen än Spanien och Frankrike i världen.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Är du helt hundra på att det var så dom sa? Jag har inte sett detta själv men en annan har ju skrivit ut en transcribe där dom säger att språken spanska och franska kommer 2025... det pratas spanska och franska på fler ställen än Spanien och Frankrike i världen.

Så är det, men självfallet kommer Apple Intelligence till EU också. Just nu är dom bara bråkiga småbarn.

Apple är ju kända för att dra ut på tjänster och funktioner och släpper dessa ofta sent i EU och framför allt Sverige, så att det skulle vara likadant med Apple Intelligence är inte förvånande.

Som jag har nämnt någon gång tidigare så saknar vi fortfarande tillgång till News+ och Fitness+ sedan många år tillbaka.

fel ordval
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Missvisande artikel.

Det är inte direkt olika modeller, det är bara så att EU får ett mer upplåst iOS medan resten av världen inte får det. Men det är ju mjukvarubegränsningar och inte en annan modell. I och för sig har Apple redan 8 olika modeller idag eftersom iPhone i USA saknas SIM-kortplats.

Om det nu verkligen släpps US(Global)/EU versioner så är det viktigt att påpeka det om vilken version konsumenter köper. Det är trots allt skillnader mellan versionerna. Varken Apple hemsida eller butiker påpekar vilken version det handlar om.
Tycker allt är så jädrans förvirrande.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Så är det, men självfallet kommer Apple Intelligence till EU också. Just nu är dom bara bråkiga småbarn.

Apple är ju kända för att dra ut på tjänster och funktioner och släpper dessa ofta sent i EU och framför allt Sverige, så att det skulle vara likadant med Apple Intelligence är inte förvånande.

Som jag har nämnt någon gång tidigare så saknar vi fortfarande tillgång till News+ och Fitness+ sedan många år tillbaka.

Det vet vi faktiskt ingenting om, det kanske kommer eller så gör det inte det. Om det kommer vet vi inte hur lång tid det kan ta innan det kommer. När det kommer kan det visa sig att iPhone 16 modellerna inte ens stödjer det för Apple snålat på hårdvaran i EU då det ryktas om att de lanserar en speciell SKU för EU med annan hårdvara.

Jag hade inte köpt en iPhone 16 och förväntat mig att få Apple Intelligence någonsin på den telefonen iaf. Så köper man den bör man vara okej med att inte få någon typ av ”AI”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De stödjer RCS på android, så då kommer det bara funka alltså? Eller måste de ha stöd för just iphone+rcs?

Det här är lite komplicerat.

RCS designades som "SMS 2.0". Det byggde då på att operatörerna skulle ha varsin server för det och sedan skulle dessa serverar prata med varandra. Sedan försvann det helt utan att någon implementerade det, tills Google bestämde sig för att de vill köra RCS. De satte då upp en egen server som Android-mobiler kunde använda om deras operatör inte hade någon egen, och lade även till en egen lösning för kryptering på sin egen server (det ingår inte i standarden).

Vad Apple har sagt är att de skall stödja RCS enligt standarden. De har varit väldigt tydliga med den där biten "enligt standarden", så designen är säkert att operatören skall ha en server - det är ju det som står i standarden. De kan nog inte bara använda Googles server hur som helst, och de lär inte köra någon egen. Om det fungerar dag 1 återstår således att se.

iPhone har ju en skärm med inställningar för typ MMS och liknande. Det absolut lättaste är väl att operatörerna skickar ut en ny sån profil som bara pekar på Googles server, om Google är OK med det. Annars får man väl ställa in det själv.

Skrivet av XPerion:

Om det nu verkligen släpps US(Global)/EU versioner så är det viktigt att påpeka det om vilken version konsumenter köper. Det är trots allt skillnader mellan versionerna. Varken Apple hemsida eller butiker påpekar vilken version det handlar om.
Tycker allt är så jädrans förvirrande.

Detta är inte nytt. Apple har gjort massor av versioner av iPhone i decennier nu. De har olika modellnummer, vilket kan ses på kartongen. Här är ett exempel där du kan se skillnaderna:

https://www.apple.com/iphone/cellular/

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det vet vi faktiskt ingenting om, det kanske kommer eller så gör det inte det. Om det kommer vet vi inte hur lång tid det kan ta innan det kommer. När det kommer kan det visa sig att iPhone 16 modellerna inte ens stödjer det för Apple snålat på hårdvaran i EU då det ryktas om att de lanserar en speciell SKU för EU med annan hårdvara.

Jag hade inte köpt en iPhone 16 och förväntat mig att få Apple Intelligence någonsin på den telefonen iaf. Så köper man den bör man vara okej med att inte få någon typ av ”AI”.

Jag håller med, man ska inte förvänta sig att få AI med iPhone 16 här.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag håller med, man ska inte förvänta sig att få AI med iPhone 16 här.

Det är väl det jag tycker är lite tråkigt med årets lansering, Apple verkar lägga huvudfokus på att Apple Intelligence är det nya som kommer i år och det får vi inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

MAGISK! Alltså det är bara Apple i sin visdom som hade kunnat komma på detta. Android kan slänga sig i väggen! Har ni en knapp eller? Vadå, har Xperialurar haft kameraknappar länge? Mmmhmm... visst, säkert, detta är fanimig en magnifik uppfinning direkt från Apple!

/hulle.

Min Aston Martin från 1970 hade digital display! Lol åt alla nya bilar med sina 120hz OLED displayer.

Permalänk
Medlem

Kameraknappen med slidebar optisk zoom är super nice.
Kunna skicka meddelanden via satellit (när det kommer till Sverige) är härligt (Jag vet att google erbjuder det så lugna ner er)
Pro modellerna är snygga som fan och är nästan helt utan bezel.
4k/120fps slow mo video ser grymt ut!

Permalänk
Medlem

Vanliga 16 känns mest "värd". Nu mer eller mindre samma chip igen som pro, samt även 8gb RAM i båda.
Dessutom uppgraderade kameror.
Men 12 lax är för mkt. Kanske blir en om jag åker förbi Bangkok i vinter, ca 8500 då efter VAT återbetalning. Lite mer rimligt.
Annars får min XR(köpt i Bkk 2018..) leva vidare tills nya SE släpps och jag kan beställa en sån på jobbets räkning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej, det spelar nog ingen roll i sig. Men det känns som att 16 har fått en mycket större bump i specs än 16 Pro. 16 Pro är verkligen väldigt lik 15 Pro

Vet inte om jag håller med. En hel del nytt för 16 Pro ändå:

https://www.macrumors.com/guide/iphone-15-pro-vs-iphone-16-pr...

Inte för att jag skule uppgradera om jag hade en 15 Pro, men ändå en del nyheter och förbättringar.

Vad är det som räknas som markanta skillnader egentligen?
Att helt bli av med det svarta ”pillret" vid frontkameran kanske.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia