Ny hårddisk till laptopen Lenovo ThinkBook 15 G2??

Permalänk

Ny hårddisk till laptopen Lenovo ThinkBook 15 G2??

Hej

Min hårddisk på min laptop har hänt något med så den inte funkar som den ska och nu är jag trött på skiten och ska köpa en ny men inser att det var länge sen jag pysslade med komponenter o grejer, och har aldrig gjort det med laptops alls..
Jag har denna laptopen från Lenovo ThinkBook 15 G2 från netonnet, och jag fattar inte riktigt men jag tror att denna hårddisk bör funka eller??:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/ssd...

Funkar den tros? Och är det smidigt att byta hårddisk på en laptop eller? Jag har licensnyckeln till mitt windows iaf så borde väl bara vara att installera in det på nya hårddisken sen eller? Via usbminne typ?

Den som sitter i nu heter såhär "nvme wdc pc sn530 sdbpmpz-512g-1101"

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Den länkade tror jag har fel formfaktor och fel gränssnitt. Om jag har hittat rätt så är det formfaktor 2242 gränssnitt PCIe. Det bästa är att du kontrollera hur det ser ut i din dator och läser av etiketterna.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnt är det förmodligen 2242 (alltså 22mm bred och 42mm lång) ssd som sitter i datorn, men bäst är om du kan öppna upp och kolla/mäta.

Den du länkat till är 80mm lång och får förmodligen inte plats i datorn om det inte är så att Lenovo bara har valt att sätta in en fysiskt mindre ssd trots att "normalstora" får plats.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

De flesta ThinkBook 15 G2 modeller jag hittar verkar ha stöd för både 2280 och 2242, men nyckelordet där är "modeller". Det finns många olika ThinkBook 15 G2 med olika hårdvarukonfigurationer, så du behöver det fulla modellnamnet för att man ska kunna ge ett definitivt svar.