Vågar man byta till Tele2 BREDBAND1000 ?
Sitter "inlåst" i Telia Öppen Fiber (villa) idag utan möjlighet till IPv6. Denna KO har inga officiella planer på IPv6 men eftersom de hyr ut befintliga fiber till ISP, så kallad fiberaccess så kände jag att jag skulle kolla upp ifall någon ISP kunde erbjuda IPv6 via fiberaccess. Den enda leverantör som jag känner till idag som nyttjar fiberaccess är Tele2. De kallar sin produkt för Bredband1000. Tyvärr får man ingen IPv6-adress av Tele2 men de har ett pris på tjänsten som är ganska lågt, 299 kr per månad om man binder sig i 24 månader. Då får man 500-1000 Mbit/s både uppåt och ned.
Jag är helt nöjd med min nuvarande ISP men jag betalar 399 för 250/250. Därför funderar jag ändå på att nappa på Tele2s erbjudande men tänkte kolla med er här först om det är någon som provat detta.
Till saken hör att Tele2 måste byta mediakonvertern av någon anledning. Som det är idag så har jag faktiskt kopplat bort min mediakonverter och dragit in fibern rakt in i routern eftersom den har en fiberingång. Det fungerar faktiskt helt utan problem. Funderar lite på vad det är så speciellt med Tele2s lösning som gör att jag behöver byta mediakonverter eller ens använda mig av en sådan. De kanske kör på VLAN eller något?
Tele2 skriver på sin hemsida att:
Vår DHCP-server delar ut en publik IP-adress. Det finns inga möjligheter att få en fast IP-adress. Systemet bygger på dynamisk IP-tilldelning (DHCP]) vilket innebär att du får en tillfällig publik IP-adress.
Har du under 100 Mbit/s får du endast en publik IP-adress. Har du 100 Mbit/s eller mer får du fyra IP-adresser.
Tele2 har börjar rulla ut IPv6-adresser till dig som kund. I dagsläget är IPv6 endast tillgängligt på ett fåtal orter och för dig med WiFi Hub C1 eller nyare utrustning.
Som systemutvecklare så är min första regel "Rör inte det som fungerar!". Det är lite så jag tänker här. Mitt 250/250 fungerar perfekt. Kanske är jag dum som låter mig lockas av mer än dubbla hastigheten till ett nedsatt pris, eller också så är jag "feg" som inte vågar prova.
Vad tycker ni Sweclockare?