Permalänk
Medlem

Har inte så mycket att välja på, jag vägrar att se på någon form av reklam på det jag tittar på. Därför jag slutade titta på vanligt tv innehåll många år sedan.
Bara att betala och se glad ut

Visa signatur

Former trophy hunter with over 110 platinums

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hur kommer det sig att ni betalar så mycket?
Från Expressen.
TV-avgiften: De flesta betalar 1 300 kronor per år
Som mest kommer avgiften att uppgå till 1 300 kronor per år och den summan kommer alla som tjänar mer än 13 600 kronor per månad att betala – vilket innebär att 67 procent av svenska folket beläggs med maxavgiften.

Ett hushåll med två vuxna kan därmed komma att betala 2 600 kronor i public service-avgift per år, 200 kronor mer än man gjort med tv-licensen som är på 600 kronor i kvartalet.
Mvh Paul

2438 kr för att vara exakt. Avgiften är 1219 kr per år. 38 kr mer än den gamla tv-licensen.
Sen går gräsnen för när man betalar maxsumman 1219 kr vid 121919 kr/år där man betalar 1% av avgiften vid lägre inkomster än detta (kan inte vara många). Det innebär 10160 kr/månad och inte 13600 kr/månad!
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/a....

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Egentligen så är det "vi" konsumenter som är skyldiga i denna situation.

Jag håller inte med. Konsumenter sitter inte i styrelsen på Google. Google/YouTube är ansvariga för deras prissättning. Det känns som skuldbeläggning av offer (victim blaming) och battered wife syndrome när folk säger att konsumenter är ansvariga för vad företag gör och hur de väljer att prissätta produkter.

Visst man kan säga att kapitalister alltid kommer försöka samla på sig mer kapital och att människorna i företagen är fångade i deras roll i ett kapitalistiskt system men sedan ser man dessa företags prislappar och då är det svårare med system-tänkande.

För 3348 kronor varje år kan man nästan köpa ett grafikkort efter några år eller köpa ett antal spel och blu-rays.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Något som förvånar mig är att Youtube inte har sänkt upplösningen eller kvaliteten på videor för oss som inte har premiumabonnemang (adblocker elller står ut med reklam).
Tex kunde dom strypa upplösning till 720p.
Som det är nu så är det premium på bara vissa (en minoritet) 1080p-videor med högre kvalitet (där 1080p ändå är standard "bra"), inte ens på 4k vilket också är konstigt....
Men man får tacka o ta emot!

Permalänk
Medlem

Jag som har Revanced på telefonen och även Malwarebytes och uBlock på datorn har faktiskt varit i tankarna på att införskaffa Premium. Men en prishöjning likt detta fick mig precis att gå åt andra hållet.

Frugan har premium, men en sådan höjning gillar jag inte. Så dags att fixa så att hon också får samma setup!

Ps. Älskar när jag loggade in att jag var tvungen att godkänna att jag är över 16, kontot är 20 år gammalt. (Inte loggat in på många år dock)

Extra info
Permalänk

Familjeabonnemanget går upp från 179:- till 279:- sa upp det direkt.
Kommer skaffa Tidal istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Hade gärna betalat för premium osv använder yt rätt mycket. MEN, anledningen till att jag inte har det redan, är för att det kostar för mycket. Någon som hört det där om att det kostar ett halvt öre att visa en reklam för någon? Så rimlig inkomst för en halvtung användare/månad lär väl vara kanske tio spänn?

Lite väl saftigt då att de ska ha 100 spänn ovanpå det. Och speciellt när de redan gick med vinst för versionen med reklam.

Tänk om de hade haft lite skam i kroppen och "bara" multiplicerat med pi. 29:-/mån hade jag lätt hoppat på.

använder mycket youtube på jobbet när jag jobbar dvs youtube appen på mobilen. Så gött att bara släcka ner skärmen och stoppa ner mobilen i fickan å bara lyssna på en podcast eller vad det nu är och bara jobba. Tror det gick att göra så för länge sen utan premium men nu går det bara med premium. Så för mig som konsumerar nästan bara youtube konstant så är premium ett måste.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Mitt familjeabonnemang kostar 179kr och går snart upp till 279kr.

Även fast vi konsumerar extremt mycket Youtube är en sådan ökning i det sjukaste laget. Fick Youtube uppdraget att vara det första företaget som gör en extrem höjning bara för att se vad som händer? Kommer all andra att följa spåret om det går bra? Tex Comviq ökar abonnemangskostnaden från 295 till 595 osv?

Helvete.

Samma här. Kommer nog avsluta family och köra på en profil istället.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

2438 kr för att vara exakt. Avgiften är 1219 kr per år. 38 kr mer än den gamla tv-licensen.
Sen går gräsnen för när man betalar maxsumman 1219 kr vid 121919 kr/år där man betalar 1% av avgiften vid lägre inkomster än detta (kan inte vara många). Det innebär 10160 kr/månad och inte 13600 kr/månad!
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/a....

Bättre dokumentation än Expressen (bra jobbat) och Olof von har även han ändrat sina siffror om hans betalning av SVT play som jag svarade på.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Mailade Youtube och beklagade mig. Min röst är kanske oväsentlig men om många protesterar så kanske de tar tillbaka förslaget, eller minskar höjningen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Diskuterade detta lite kort med sambon i morse. Ska vi ha kvar det eller inte? 279kr/mån för familjeabonnemang, saftig ökning från tidigare 179kr.

Vi har inga andra streamingtjänster för video, bara Spotify för musik. Vet inte hur många timmar/vecka vi använder Youtube men väldigt många i alla fall. Säkert 15-20h var. Det blir värt det ändå, bara att bita i det sura äpplet och fortsätta betala.

Ni kan ju avsluta Spotify och använda YT music istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz3r1:

Har inte så mycket att välja på, jag vägrar att se på någon form av reklam på det jag tittar på.

Hur gör du med sponsrat innehåll i videorna? Hoppar över manuellt, eller har du nån maskinell lösning?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hur gör du med sponsrat innehåll i videorna? Hoppar över manuellt, eller har du nån maskinell lösning?

sponsorblock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

Är det någon som vet om man kan titta på Youtube inloggat men i "nollställt" läge? Jag märker att om jag är inloggad på mitt konto och tittar fastnar jag hela tiden i min egen echo chamber med kanaler som har samma åsikter som jag har och samma intressen jag har.

Jag skulle inte ha nåt emot att betala för att slippa reklamen, men just nu använder jag diverse andra lösningar för att komma runt reklamen och slippa känna mig "manipulerad" (i brist på bättre ord).

Private window I edge eller Firefox eller incognito I Chrome utan att vara inloggad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

Är det någon som vet om man kan titta på Youtube inloggat men i "nollställt" läge? Jag märker att om jag är inloggad på mitt konto och tittar fastnar jag hela tiden i min egen echo chamber med kanaler som har samma åsikter som jag har och samma intressen jag har.

Jag skulle inte ha nåt emot att betala för att slippa reklamen, men just nu använder jag diverse andra lösningar för att komma runt reklamen och slippa känna mig "manipulerad" (i brist på bättre ord).

Detta har Youtube blivit så jäkla dåliga på. Jag vill ha min framsida som en blandning av sånt yt "vet" att jag gillar och nya relevanta förslag. Nu är det samma skräp på min framsida hur länge som helst och väldigt enfaldigt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xSean145:

Man kan göra flera youtube konton på samma google konto och då har alla varsin historik.
Fast även om alla använder ett och samma konto kan alla titta samtidigt.

@xSean145

Jag provade och spelar man något på ena youtube och startar något på den andra så pausas den första.

Hur löser du detta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Magnus303:

Något som förvånar mig är att Youtube inte har sänkt upplösningen eller kvaliteten på videor för oss som inte har premiumabonnemang (adblocker elller står ut med reklam).
Som det är nu så är det premium på bara vissa (en minoritet) 1080p-videor med högre kvalitet (där 1080p ändå är standard "bra"), inte ens på 4k vilket också är konstigt....

@Magnus303
Har du premium så kan du öka bitraten samt upplösningen.

Det jag gillar med premium då man har hifi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Testade precis både "videor" och "inte visat" och ca. 10 videos ner efter sökning på båda så började det komma helt irrelevanta "du kanske även gillar"-videos som inte hade alls med min sökning att göra.

Nä, Youtubes sökmotor är verkligen kass.

Säger som någon gjorde tidigare; Så länge Youtube (Google) inte har några problem med att tjänar pengar på att sälja min info har jag inga problem med att (lagligt) använda adblock på deras plattform.

@MinscS2
Jag vet inte vad du gör men så blir det inte för mig iallafall.

Du kanske inte har premium?

Måste vara handhavande fel isåfall eller avsaknad premium

Permalänk
Medlem

Dem borde ju erbjuda en light version utan youtube music till ett bättre pris kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Jag håller inte med. Konsumenter sitter inte i styrelsen på Google. Google/YouTube är ansvariga för deras prissättning. Det känns som skuldbeläggning av offer (victim blaming) och battered wife syndrome när folk säger att konsumenter är ansvariga för vad företag gör och hur de väljer att prissätta produkter.
...

Visst man kan säga att kapitalister alltid kommer försöka samla på sig mer kapital och att människorna i företagen är fångade i deras roll i ett kapitalistiskt system men sedan ser man dessa företags prislappar och då är det svårare med system-tänkande.
...

Sluta sära på ben öppna plånboken. Gå bara! Det har ingenting att göra med "Primära" behov. (Mat, sömn, värme, osv.) Människor kan faktiskt leva utan YT i dagens samhälle.

Företaget skall alltid försöka maximera vinsten, men!
Företaget skall tänka på sina kunder och det skall vara en win-win relation. Och inte master-slave.

Permalänk
Medlem

Alla ni som använder adblock och inte vill betala för Premium heller:
-Vem ska betala då? Ska någon annan betala så att du kan fortsätta kolla på YT?

"Google är stort, dom har råd"... Jo, men det har dom ju fått för att de har kunnat sälja reklam till dig. Det är ju enda anledningen att YT överlevt över huvud taget från första början. Sedan kom idén att kanske folk är villiga att betala istället för att få reklam uppspelad?

Fatta vad det ska kosta att driva YT - Bandbredden?! Högdefinierat innehåll strömmas till kanske miljontals användare i närmast realtid. Vilken infrastruktur kräver inte det?? Och lagringen?? Alla dessa exabytes av data som ska lagras, cache:s, propagera ut genom noderna till användare... Svindlande att tänka på vilket maskineri...

Och det tycker du är en rättighet du har, att ha fri tillgång till? Eller är det så att du tycker att DU har fri rätt till det sålänge någon annan betalar för det?
Jag har aldrig förstått det här... Hjälp mig förstå snälla någon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Samtidigt ska man ha i åtanke att många som prenumererar på Youtube också konsumerar sin musik där. Med det i åtanke är det nästan konstigt att Youtube Premium kostat lika mycket som Spotify under lång tid. Inte osannolikt kommer också Spotify höja sina priser till snarlika nivåer.

Spotify-modellen fungerar inte. Artister brukade turnéa för att göra reklam för sina skivor numera så är den inspelade musiken reklam för deras turnéer, vilket då har inneburit att priserna för konsertbiljetter har gått i taket (inte enda skälet för det), vilket då fungerar för större artister och megastjärnor, men inte fungerar för mindre, där kostnaderna för att arrangera turnéer blir aldeles för stora och de kan heller inte höja priset på samma sätt.

Men om man tycker att de enda som skall syssla med musik i framtiden är folk med rika föräldrar som kan finansiera dem (en utveckling vi ser i mängder av yrken), så blir det nog bra ändå. Eller om man älskar AI-skapad musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

YouTube har i vissa fall satt ett 1080p-läge med lägre kvalitet/bitrate som förval (default) för en del användare och videor. "1080p" är inte alltid 1080p.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Även om du betalar så säljer de din data, du kommer inte undan.

De säljer inte din data. De aggregerar den och säljer sedan reklam riktat mot de som passar in på den profil som företagen är ute efter.

Google säljer äggen som en höna producerar, andra säljer hönan eftersom de inte klarar av att göra vad Google kan.

Permalänk
Medlem

Nuförtiden bakar ju alla YouTubers in extra reklam, dvs förutom YouTubes egna, så man slipper det ju inte varken man betalar eller filtrerar.

Själv kikar jag endast via Kodi, dels filtrerar det bort YouTubes egna, dels kan jag med ett dubbelklick på fjärrkontrollen snabbt hoppa över de extra inbakade segmenten.
Skulle det sluta funka av nån anledning så slutar jag se på på YouTube. Det är inget tidsfördriv som är värt att se på reklam eller betala för.

Permalänk

Familjeabonemanget med ett par medlemmar som använder YouTube Music istället för Spotify + YouTube fördelarna för 179:- var jävligt prisvärt. Så jag bjussade familjen på detta eftersom d kändes som en väldigt liten skillnad i månadskostand för mig som skulle ha Premium i vilket fall.

Men med denna prisökningen nergraderade jag till vanlig premium. 279kr var tydligen gränsen för min generoistet :P. Blir intressant att se vad mina snyltare väljer att ersätta det med. Går dem tillbaka till Spotify kanske och får uppleva reklam YouTube igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Detta har Youtube blivit så jäkla dåliga på. Jag vill ha min framsida som en blandning av sånt yt "vet" att jag gillar och nya relevanta förslag. Nu är det samma skräp på min framsida hur länge som helst och väldigt enfaldigt.

Har också märkt av det senaste halvåret, otroligt dålig algoritm en och samma video kan dyka upp på flera ställen i ens flöde under olika kategorier.

Skulle också vilja kunna välja hur många thumbnails det ska vara per rad, för som det är nu tar ju TVÅ stycken upp hela skärmen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har också märkt av det senaste halvåret, otroligt dålig algoritm en och samma video kan dyka upp på flera ställen i ens flöde under olika kategorier.

Skulle också vilja kunna välja hur många thumbnails det ska vara per rad, för som det är nu tar ju TVÅ stycken upp hela skärmen.

zooma in/ut ändrar antalet efter storlek vad jag märkt.

Permalänk

Och så tjänar de massor på all data du genererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

zooma in/ut ändrar antalet efter storlek vad jag märkt.

Tänkte mer på om man kollar på TVn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc