Permalänk
Medlem
Skrivet av PoXe:

Alla ni som använder adblock och inte vill betala för Premium heller:
-Vem ska betala då? Ska någon annan betala så att du kan fortsätta kolla på YT?

"Google är stort, dom har råd"... Jo, men det har dom ju fått för att de har kunnat sälja reklam till dig. Det är ju enda anledningen att YT överlevt över huvud taget från första början. Sedan kom idén att kanske folk är villiga att betala istället för att få reklam uppspelad?

Fatta vad det ska kosta att driva YT - Bandbredden?! Högdefinierat innehåll strömmas till kanske miljontals användare i närmast realtid. Vilken infrastruktur kräver inte det?? Och lagringen?? Alla dessa exabytes av data som ska lagras, cache:s, propagera ut genom noderna till användare... Svindlande att tänka på vilket maskineri...

Och det tycker du är en rättighet du har, att ha fri tillgång till? Eller är det så att du tycker att DU har fri rätt till det sålänge någon annan betalar för det?
Jag har aldrig förstått det här... Hjälp mig förstå snälla någon...

Youtube Red lanserades i oktober 2015, Youtube Premium lanserades i maj 2018.
Hur överlevde Youtube fram tills dess?

Nä, jag förstår inte att folk försvarar dålig och girig buisness practice från företag.
Hade Youtube haft ett billigt konto vars syfte enbart var en reklamfri upplevelse så hade det varit en sak... oh wait, dom hade just det i Youtube Lite, som dom tog bort i oktober förra året av "någon" anledning.
Dom lade ner Lite och tvingade sen på folk vanliga (betydligt dyrare) Premium där det ingår massa features som dom flesta inte bryr sig om öht, framför allt inte Lite-användare.

Så nu har vi en situation där kostnaden för en reklamfri upplevelse på Youtube på mindre än ett år har gått från 69:-/mån till 149:-/mån, dvs. en ökning nästan 120% - på mindre än ett år!

I detta fallet handlar det inte ens om pengarna längre, det handlar om principer: Youtube hade en bra affärsmodell som dom av ren girighet la ner, samtidigt som dom av ren girighet ökar priset med över 100% på mindre än ett år utan rimliga skäl.

Nä, by all means, fortsätt att klappa er själva på ryggen och intala er att ert "uppoffrande" håller Youtube levande om det får er att sova gott om nätterna. Själv vägrar jag stötta svinaktigt betéende från företag när jag ser det.

Hjälpte mitt inlägg dig att förstå?

/F.d. Youtube Lite-användare, numera Adblocker-användare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte skillnaden på familje prenumerant och singel 😂 jag har singel och delar med några vänner

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

använder mycket youtube på jobbet när jag jobbar dvs youtube appen på mobilen. Så gött att bara släcka ner skärmen och stoppa ner mobilen i fickan å bara lyssna på en podcast eller vad det nu är och bara jobba. Tror det gick att göra så för länge sen utan premium men nu går det bara med premium. Så för mig som konsumerar nästan bara youtube konstant så är premium ett måste.

Har dom låst den funktionen i appen? Brukar gå in genom webbläsaren och stänger ofta av skärmen och bara lyssnar och det funkar hur bra som helst, åtminstone på iPhone 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vad är sinnessjukt? Vad är det folk har för problem med youtube? Men kan betala för Spotify.

Jag betalar inte till något annat företag för streaming, än för Netflix (tyvärr, se #20558325 om varför).

"Vad är sinnessjukt?" Google är ett amerikanskt företag som inte rättar sig helt efter GDPR, och så kräver de mer pengar från deras användare. Varför ska man betala mer när de har fått böter i mångmiljonsbelopp (som för Google är småsummor) för deras integritetsfientlighet genom åren? "För att få bättre funktioner". Är det så? Kan man verkligen lita på det? Är det inte annat som Google har i görningarna som de inte berättar för oss? Och vad ska dessa funktioner tillföra för er användare? Vad är deras mål?

Och nej, jag litar inte ett smack på Big Tech. De är för maktkåta och pengakåta, och sånt råhatar jag. Men ibland måste man tyvärr offra sig och få sitt digitala liv äventyrat. Annars får man välja mellan 4 alternativ: att mista en eller flera vänner, att bli kallad för onormal eller annat otrevligt, att få böter, eller att sitta i fängelse.

Det är en fin, skör tråd, det där. Man måste hitta den rätta balansen för sin egen del, och jag har ännu inte hittat den helt och hållet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mysan80:

Private window I edge eller Firefox eller incognito I Chrome utan att vara inloggad

Ja det fungerar såklart, men vad jag skulle vilja är att ha Youtube Premium (jag tycker det är värt pengarna, även efter höjningen) i kombination med en helt neutral sida som inte ger mig personanpassade förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Youtube Red lanserades i oktober 2015, Youtube Premium lanserades i maj 2018.
Hur överlevde Youtube fram tills dess?

Nä, jag förstår inte att folk försvarar dålig och girig buisness practice från företag.
Hade Youtube haft ett billigt konto vars syfte enbart var en reklamfri upplevelse så hade det varit en sak... oh wait, dom hade just det i Youtube Lite, som dom tog bort i oktober förra året av "någon" anledning.
Dom lade ner Lite och tvingade sen på folk vanliga (betydligt dyrare) Premium där det ingår massa features som dom flesta inte bryr sig om öht, framför allt inte Lite-användare.

Så nu har vi en situation där kostnaden för en reklamfri upplevelse på Youtube på mindre än ett år har gått från 69:-/mån till 149:-/mån, dvs. en ökning nästan 120% - på mindre än ett år!

I detta fallet handlar det inte ens om pengarna längre, det handlar om principer: Youtube hade en bra affärsmodell som dom av ren girighet la ner, samtidigt som dom av ren girighet ökar priset med över 100% på mindre än ett år utan rimliga skäl.

Nä, by all means, fortsätt att klappa er själva på ryggen och intala er att ert "uppoffrande" håller Youtube levande om det får er att sova gott om nätterna. Själv vägrar jag stötta svinaktigt betéende från företag när jag ser det.

Hjälpte mitt inlägg dig att förstå?

/F.d. Youtube Lite-användare, numera Adblocker-användare.

Man röstar med sin plånbok/reklamtid: felet jag gör då är väl att jag betalar, vad åtminstone somliga anser ett överpris, för en tjänst jag tycker om och använder mycket. Det kanske man kan argumentera för, att jag då år jämförbar med en "strejkbrytare".. Men grejen är: de som inte betalar och adblockar strejkar ju inte? De använder ju fortfarande tjänsten.
Tycker man att det är för dyrt eller då man inte vill titta på reklam kan man alltid låta bli att titta... Eller ge någon konkurrent sin tid och/eller sina pengar istället.

Dissonansen uppstår när - man inte vill betala, inte vill titta på reklam men man vill ändå ha produkten? Hur går det principiellt ihop? Hade ingen tittat på reklamen eller betalat för prenumeration hade det inte funnits någon YT att titta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeb_112:

Har dom låst den funktionen i appen? Brukar gå in genom webbläsaren och stänger ofta av skärmen och bara lyssnar och det funkar hur bra som helst, åtminstone på iPhone 🤔

Jag brukar göra så i Firefox på min androidmobil (Samsung). Startar Youtube (i Firefox då alltså), spelar exempelvis Quadralien (Amiga) som ju inte finns på Spotify, när jag sedan släcker skärmen stängs ljudet av. Men då trycker jag bara play igen och då spelar den på "låsskärmen" utan problem även med skärmen släckt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Med den här höjningen så verkar prisförändringen hamna lite över generell inflationen/växelkursförändringen sedan jag skaffade det runt 2018 så det är väl en ganska förväntad förändring. YouTube Premium är nog vår mest använda ”streamingtjänst” om man kollar per timme så kommer fortsätta ha kvar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PoXe:

Alla ni som använder adblock och inte vill betala för Premium heller:
-Vem ska betala då? Ska någon annan betala så att du kan fortsätta kolla på YT?

"Google är stort, dom har råd"... Jo, men det har dom ju fått för att de har kunnat sälja reklam till dig. Det är ju enda anledningen att YT överlevt över huvud taget från första början. Sedan kom idén att kanske folk är villiga att betala istället för att få reklam uppspelad?

Fatta vad det ska kosta att driva YT - Bandbredden?! Högdefinierat innehåll strömmas till kanske miljontals användare i närmast realtid. Vilken infrastruktur kräver inte det?? Och lagringen?? Alla dessa exabytes av data som ska lagras, cache:s, propagera ut genom noderna till användare... Svindlande att tänka på vilket maskineri...

Och det tycker du är en rättighet du har, att ha fri tillgång till? Eller är det så att du tycker att DU har fri rätt till det sålänge någon annan betalar för det?
Jag har aldrig förstått det här... Hjälp mig förstå snälla någon...

Hur överlevde Youtube förr kan man undra.

Youtube är komplicerat och ingen vanlig transaktion. Alla som använder Youtube (eller andra tjänster från Google) betalar redan. De samlar in värdefull data för att sälja annonser (och träna AI?). Vem har någonsin gett sitt medgivande till detta? Sluta använda Google? Lycka till med det. Jag som aktivt väljer bort Google tvingas ändå att använda deras tjänster ibland.

Bortsett från att de redan tar betalt av alla i form av ofrivillig datainsamling så är deras betaltjänst också sämre än alternativa lösningar. Ska jag alltså betala mer för en sämre produkt?

Mitt Youtube-tittande har minskat drastiskt, kanske tack vare alternativa tjänster som gör att jag kan sortera bort mycket skit. En av få jag följer är Louis Rossmann och han uppmanar rent av sina följare att installera Adblock. Använder Adblock på datorn men då främst för reklam överlag då jag knappt tittar på Youtube via datorn längre. Kollar knappt via telefonen heller längre trots Newpipe och liknande bra lösningar. När jag väl kollar blir det via Smarttube på TV med helt underbara funktioner (skippar intro, outro och annan reklam). Blivit så bortskämd att skulle Smarttube försvinna så blir det inget Youtube alls för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Hur överlevde Youtube förr kan man undra.

Youtube är komplicerat och ingen vanlig transaktion. Alla som använder Youtube (eller andra tjänster från Google) betalar redan. De samlar in värdefull data för att sälja annonser (och träna AI?). Vem har någonsin gett sitt medgivande till detta? Sluta använda Google? Lycka till med det. Jag som aktivt väljer bort Google tvingas ändå att använda deras tjänster ibland.

Bortsett från att de redan tar betalt av alla i form av ofrivillig datainsamling så är deras betaltjänst också sämre än alternativa lösningar. Ska jag alltså betala mer för en sämre produkt?

Mitt Youtube-tittande har minskat drastiskt, kanske tack vare alternativa tjänster som gör att jag kan sortera bort mycket skit. En av få jag följer är Louis Rossmann och han uppmanar rent av sina följare att installera Adblock. Använder Adblock på datorn men främst för reklam överlag då jag knappt tittar på Youtube via datorn längre. Kollar knappt via telefonen heller längre trots Newpipe och liknande bra lösningar. När jag väl kollar blir det via Smarttube på TV med helt underbara funktioner (skippar intro, outro och annan reklam). Blivit så bortskämd att skulle Smarttube försvinna så blir det inget Youtube alls.

LTT fick nyligen en video borttagen och de fick en s.k. "strike" på deras kanal https://news.ycombinator.com/item?id=41454253
LTT video on de-Googling removed for "violating community guidelines"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VinterSolen:

LTT fick nyligen en video borttagen och de fick en s.k. "strike" på deras kanal https://news.ycombinator.com/item?id=41454253
LTT video on de-Googling removed for "violating community guidelines"

Japp, hörde det också via Rossmann. Såg aldrig videon tyvärr.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VinterSolen:

Fanns part 1 på sidan också. Tack! Måste kollas på. Hade helt glömt alternativa plattformar där. Visste inte att LTT fanns där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Helt sinnessjukt. Om man inte redan är prenumerant så är det nya priset för familje-premium 359:-(!!!!). Jag hade precis tänkt teckna igen nu när hela familjen ska gå från iPhone till Android (själv skuttar jag lite fram och tillbaka år till år). Haft premium familj förut för 179:-. Helt sinnessjukt att det kostar det jävla dubbla nu… Suck!! Jag som längtade till reklamfritt YT igen, med YT Music som bonus. Men nu vette fan alltså.. Det får väl bli Spotify för mig och la familia istället, med fortsatt reklam på YT

Priset för ett familjeabonnemang är 279 kr/mån för alla, du kan dock välja att ge ca 30% extra till Apple genom att betala via dem och då blir det totalt 359 kr/mån.

Permalänk
Medlem

Jag kör inte Premium, inte egentligen för att det är dyrt, men snarare för att jag avskyr Google av integritetsskäl och inte är inloggad, tillåter deras javascript, eller kakor, eller annonser

Skulle gärna slippa reklam via Premium, men inte på bekostnad att behöva vara inloggad och bli profilerad medvetet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kör inte Premium, inte egentligen för att det är dyrt, men snarare för att jag avskyr Google av integritetsskäl och inte är inloggad, tillåter deras javascript, eller kakor, eller annonser

Skulle gärna slippa reklam via Premium, men inte på bekostnad att behöva vara inloggad och bli profilerad medvetet

Du kan iaf "stänga av" rekommendationer baserat på tittarhistoriken, men de loggar allt ändå skulle jag tro, bara att du får andra resultat.

Permalänk
Medlem

tillåt mig att rofla. you will own nothing.......
Subscription model är ohållbar och kommer inte funkar i längden. Subscription fatigue är en verklig sak. Mina är hyran, ström och bredband. Inga andra subscriptions för mig.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rjevdlwwlrbdbal:

Familjeabonnemanget går upp från 179:- till 279:- sa upp det direkt.
Kommer skaffa Tidal istället.

Är ju inte förrän i november, så du kunde ju väntat en månad iaf, för samma pris som du har nu…

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

När man väl har använt Youtube Premium är det svårt att återgå till den kostnadsfria versionen, som är helt oanvändbar på grund av all påträngande reklam!

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Magnus303
Har du premium så kan du öka bitraten samt upplösningen.

Det jag gillar med premium då man har hifi

Som sagt gäller enbart på 1080p och enbart på vissa videor. Stora flertalet av 1080p är utan premiumkvalitet.
Sen undrar jag hur mkt bättre det blir. Är det ens märkbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

YouTube har i vissa fall satt ett 1080p-läge med lägre kvalitet/bitrate som förval (default) för en del användare och videor. "1080p" är inte alltid 1080p.

Nej, det där har besvarats av Google tidigare. 1080p är alltid 1080p (såvida inte uppladdaren laddat upp med sämre upplösning).
1080p enhanced bitrate är just enhanced där det är en förbättring jämfört med tidigare.
Kvaliteten på 1080p utan enhanced är exakt som den var tidigare.

Permalänk
Skrivet av Magnus303:

Nej, det där har besvarats av Google tidigare. 1080p är alltid 1080p (såvida inte uppladdaren laddat upp med sämre upplösning).
1080p enhanced bitrate är just enhanced där det är en förbättring jämfört med tidigare.
Kvaliteten på 1080p utan enhanced är exakt som den var tidigare.

Ren och skär lögn.
Det är en uppenbar skillnad.

Permalänk
Medlem

Sa upp det på en gång. Tycker det är värt kanske 70kr i månaden att slippa reklam. Hade de lagt fram det så att skaparna får mer pengar så hade jag kunnat tänka mig att betala mer.

Permalänk

För de som använder Android-tv / Google-tv finns appen smarttube att installera för att få en mycket bättre upplevelse än originalet.

För Android-telefon kan ni slänga ett öga på grayjay-appen.

Smarttube måste sideloadas på tv men grayjay finns i play-butiken.

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk

Har rotat men kan inte hitta hur man avsäger sig familjeabonemanget men behåller premium. Måste man säga upp hela paketet och ta ett nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Har rotat men kan inte hitta hur man avsäger sig familjeabonemanget men behåller premium. Måste man säga upp hela paketet och ta ett nytt?

säga upp och signa upp på andra.
https://support.google.com/youtubemusic/thread/213176424/how-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

En liten påminnelse om att Google (Alphabet) 2023 hade en vinst på 750 miljarder kronor. Eller 7500 kronor per Youtube Premium-användare.

Ja, det är förjävligt, utan alla smitare med adblock hade vinsten säkert kunnat vara 50% högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ännu mindre chans med andra ord att man skulle vitlista dem i ad blockern eller betala för premium. För att 149:- per månad ska kännas värt så måste den genomsnittliga kvalitén på det som läggs upp vara betydligt högre och mer av pengarna måste gå till dom som faktiskt producerar och lägger upp videos. Alternativt, som jag sagt tidigare, så får dom erbjuda ett prisvärt alternativ som bara tar bort reklamen.

Jag tycker ditt resonemang är bra. Youtube kom till som en sida där användare laddar upp material. Jag kan förstå att de kostar med hårdvara och personal vilket behöver bekostas men detta bör göras till självkostnadspris eller avgiftsfritt med reklam för de som vill. Sen vill såklart youtube utvecklas vilket är förståeligt men gör ett paket med youtube musik/hyra film e.tc. Tror många blandar ihop att youtube inte står för innehållet i på siten utan bara för plattformen, därav tycker jag de är rimligt att folk är med och betalar driftskostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PunkFstr:

Sa upp det på en gång. Tycker det är värt kanske 70kr i månaden att slippa reklam. Hade de lagt fram det så att skaparna får mer pengar så hade jag kunnat tänka mig att betala mer.

Kan man inte donera pengar till de kreatörerna man gillar istället så man inte behöver blanda ihop avgifterna?

Permalänk
Medlem

Här i Japan, där jag bor, kostar en årsprenumeration på YouTube Premium 12 800 yen (900 kr per år, 75 kr per månad) eller en månadsprenumeration 1 280 yen (90 kr) per månad. Sedan jag flyttade till Japan har jag fortsatt att använda mitt svenska konto, men nu är det dags att skapa ett japanskt konto för att få ner priset till nästan halva priset jämfört med i Sverige.

Dessa japanska priser är efter deras höjning som skedde i augusti.