Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Bytte från Conbee2 till en Sonoff dongle-E och har märkt att det har börja dyka upp "spöknotiser" i loggen likt dessa, inga lampor eller annat tänds utan det är bara en notis i loggen.

Garage remote Checkin event was fired
Altan remote Checkin event was fired

Någon annars som har råkat ut för det eller vet vad det kan bero på?

Har precis gjort samma byte och faktiskt funderat på samma sak men av annan anledning.
Har knappar och sensorer från Ikea och vissa gick offline i ZHA efter en stund. De som inte gjorde det skickar denna checkin och det beror på vilken firmware som sitter i knapparna och sensorerna. Senaste firmware så verkar Ikea ha lagt till att enheten checkar in en gång i timmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Efter jag uppdaterade till betan kommer det ingen varning i loggarna längre så vad det än var som skapade det felet verkar de ju ha jobbat på det.

Återstår att se om det löser hela problemet för mig.

Tre dagar är lite för kort för att vara helt säker men hittils har det varit stabilt.

Lite märkligt, nordpool känns som en välanvänd integration?
Och jag kör ju på en rpi5 så inget ovanligt där heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tre dagar är lite för kort för att vara helt säker men hittils har det varit stabilt.

Lite märkligt, nordpool känns som en välanvänd integration?
Och jag kör ju på en rpi5 så inget ovanligt där heller.

Kan kanske vara en kombination av integrationer och diverse addons som inte gillar varandra.
Dock ganska ovanligt med sånna issues.

Gör en ticket på GitHub och lägg med alla loggar och info så kanske dom där har ett bra svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skulle inte sagt något, imorse var problemet tillbaka.
Testar att stänga av integrationen till växelriktaren som också ger en liknande varning som nordpool hade.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Lade in min Samsung värmepump via smartthings och fick så upp något slags interface som på bilden. Ett läge för pumpen (värma) saknas dock, kan jag på något sätt trixa med någon inställning och få fram den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Lade in min Samsung värmepump via smartthings och fick så upp något slags interface som på bilden. Ett läge för pumpen (värma) saknas dock, kan jag på något sätt trixa med någon inställning och få fram den?

<Uppladdad bildlänk>

Hittade detta vid en snabb googling, vet inte om det är samma problem som du har.
https://www.reddit.com/r/ecobee/comments/xrjkgo/heat_is_not_a...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag är på G att byta en Conbee sticka till en Sonoff Zigbee 3.0 Dongle. Jag kör Zigbee2mqtt. Är det "bara" att byta coordinatorn och parkoppla om allt? Alltså kommer de komma upp som samma gamla enhet, eller kommer de komma upp som en helt ny? Tänkte om det är det senare, så blir det ju lite mer med att göra om i automationer och på dashboard och så.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Hittade detta vid en snabb googling, vet inte om det är samma problem som du har.
https://www.reddit.com/r/ecobee/comments/xrjkgo/heat_is_not_a...

Ja det kan vara samma issue. Det går ju att ställa auto men då kommer den dra igång AC när det blir temp över lägsta inställda temperatur vilket inte är så bra. Borde finns något sätt att ta sig förbi HA interfacet och skicka kommando för heat när den uppenbarligen kan skicka de andra lägena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

<Uppladdad bildlänk>

Min integration funkar så att jag får välja vilka entiteter som ska visas.
Jag har en konfigurera knapp i själva integrationen. Jag har dock inte en pump från Samsung.

Edit: Skulle tro att inställningen värme/kyla är din "auto" inställning.
Du kan inte integrera den direkt i HA istället för Smartthings först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

<Uppladdad bildlänk>

Kanske dum fråga men det är inte så att du redan är i läge Värme som det ser ut och den därför inte finns i listan att byta till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag är på G att byta en Conbee sticka till en Sonoff Zigbee 3.0 Dongle. Jag kör Zigbee2mqtt. Är det "bara" att byta coordinatorn och parkoppla om allt? Alltså kommer de komma upp som samma gamla enhet, eller kommer de komma upp som en helt ny? Tänkte om det är det senare, så blir det ju lite mer med att göra om i automationer och på dashboard och så.

Du kan byta namn på dem i z2m och kryssa i "Update Home Assistant entity ID" till samma som enheten hade innan så blir det inga dubbletter eller trasiga automationer på grund av att du parar om dem.

Har fattat det som att z2m tar en backup av stickan, men om den går att läsa in i ett annat fabrikat vet jag inte. Och om det i så fall sker per automatik. Vill minnas att jag läst att man kan byta från zha till z2m utan att para om för att det ligger i stickan.

Permalänk
Medlem

Sen jag bytte ut min Conbee 2 sticka till Sonoff Zigbee 3.0 Dongle, så vill inte mina rörelse sensorer (Mi Smart Motion Sensor) vara med längre trots att jag återställde dem.
Dom registrerar rörelse ibland men utför inte åtgärden d.v.s. tända en lampa, test kör man scenen så funkar det.

Någon annan som märkt av samma fenomen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Sen jag bytte ut min Conbee 2 sticka till Sonoff Zigbee 3.0 Dongle, så vill inte mina rörelse sensorer (Mi Smart Motion Sensor) vara med längre trots att jag återställde dem.
Dom registrerar rörelse ibland men utför inte åtgärden d.v.s. tända en lampa, test kör man scenen så funkar det.

Ja jag hade samma problem med en ny sensor.
Då fick jag ändra detekteringskonfigureringen från Detected/Not detected till ON/OFF istället.
Då hoppade det igång

Ska se om jag kan leta fram vart jag hittade det.

EDIT: Vet dock inte om det är någon skillnad mellan conbee och sonoff's dongle men dom kan säkert få fram olika entiteter hos respektive pryl.

Permalänk
Medlem

Anledningen att jag byter till Sonoff från Conbee är att jag har problem med att många enheter inte kommunicerar efter parkoppling, framförallt sensorer/knappar. Tänker att det har med att Conbee är rätt gammal att göra. Även senaste firmware till den har ju ett antal år på nacken nu.

Konstigt nog funkade det bättre med ZHA än Z2M med de enheterna

Skrivet av jocke92:

Du kan byta namn på dem i z2m och kryssa i "Update Home Assistant entity ID" till samma som enheten hade innan så blir det inga dubbletter eller trasiga automationer på grund av att du parar om dem.

Har fattat det som att z2m tar en backup av stickan, men om den går att läsa in i ett annat fabrikat vet jag inte. Och om det i så fall sker per automatik. Vill minnas att jag läst att man kan byta från zha till z2m utan att para om för att det ligger i stickan.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Kanske dum fråga men det är inte så att du redan är i läge Värme som det ser ut och den därför inte finns i listan att byta till?

Lät logiskt, bra idé men verkar inte vara så tyvärr. Testade. Dessutom så finns alla alternativ utom värme att välja på när man vill göra en automatisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Eventuellt samma sak. Jag bytte i samma veva från Deconz till Zha och fick samma problem. Orsaken hos mig var att de blueprints jag använt var specifika för Deconz så fick ta ner ny blueprints och göra om automationen.

Permalänk
Medlem

@SpankMan @mattera
Tack för er input, jag följe de här guiderna när jag ställde in mitt, kör alltså "ny automation" men det kanske är bättre gå via en blueprint?
Men nu verkar det som att det funkar som det ska.

Dold text
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Jag behöver en smartplugg till här hemma. Är det någon som vet hur IKEA:s smartplugg "Inspelning" fungerar ihop med Home Assistant. Jag har HUE bryggan och inte Home Assistant:s dongel.
https://www.ikea.com/se/sv/p/inspelning-stickpropp-smart-ener...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag behöver en smartplugg till här hemma. Är det någon som vet hur IKEA:s smartplugg "Inspelning" fungerar ihop med Home Assistant. Jag har HUE bryggan och inte Home Assistant:s dongel.
https://www.ikea.com/se/sv/p/inspelning-stickpropp-smart-ener...

Inspelning fungerar med home assistant, men du måste ha en zigbee adapter till den.
Ingen aning om den fungerar med hue bryggan.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Inspelning fungerar med home assistant, men du måste ha en zigbee adapter till den.
Ingen aning om den fungerar med hue bryggan.

Tack för svar. Jag beställde en Sky connect för 10 min sedan som jag hämtar imprgon.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Funkar fint med Skyconnect. Alla IKEA-prylar jag köpt har även gått att få in i Hue, men då har jag tagit in dom genom All4Hue-appen.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Skrivet av OC&Burn:

Funkar fint med Skyconnect. Alla IKEA-prylar jag köpt har även gått att få in i Hue, men då har jag tagit in dom genom All4Hue-appen.

Jag har haft problem med vissa av Ikeas produkter inte funkar ihop med hue bryggan. Men rent övrigt så funkar det bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har haft problem med vissa av Ikeas produkter inte funkar ihop med hue bryggan. Men rent övrigt så funkar det bra.

Kört med All4Hue? Aldrig felat för mig.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Skrivet av OC&Burn:

Kört med All4Hue? Aldrig felat för mig.

Jo då. Det har jag..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jo då. Det har jag..

Kör touchlink oxh sök sedan så ska deras uttag, plafonder, lampor m.m dyka upp. Man måste ha Hue-bryggan NÄRA, typ 1-5cm ifrån prylen för att det ska gå enkelt.

Så jag har en 10m nätverkskabel samt förlängningssladd för 230V när jag dragit in sakerna.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Jag köpte en Ikea styrbar. Läste att det skulle gå att få in den via All4Hue så jag provade med bland annat att ha den 1 cm från bryggan. Gick inte. Fick då förklarat för mig att jag behöver home assistant sky connect för att kunna använda den ihop med Home Assistant.
Men min styrbar lämnade jag tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Huvudsaken du kommer igång. Men för kännedom för andra som läser så behövs inte skyconnect för att köra ikeas grejer i Home assistant. Kopplar man sakerna via all4hue så dras allt in i Hue och sen vidare in i Home assistant.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Skrivet av OC&Burn:

Huvudsaken du kommer igång. Men för kännedom för andra som läser så behövs inte skyconnect för att köra ikeas grejer i Home assistant. Kopplar man sakerna via all4hue så dras allt in i Hue och sen vidare in i Home assistant.

Vet du hur det är med Ikeas och hue smartpluggar. Går det att ange specifikt att dom inte ska ses som lampor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skyconnect gör inget magiskt från andra zigbee-dongles. Köp en sådan så slipper ni hålla på med hubbar. Jag kör, och rekommenderar, tex denna. Fördelaktigt att kunna köra via LAN och PoE. https://smlight.tech/product/slzb-06/

Permalänk
Skrivet av izzie:

Skyconnect gör inget magiskt från andra zigbee-dongles. Köp en sådan så slipper ni hålla på med hubbar. Jag kör, och rekommenderar, tex denna. Fördelaktigt att kunna köra via LAN och PoE. https://smlight.tech/product/slzb-06/

Tack för tipset. Skyconnect är redan inköpt. Så jag kommer att köra på den. Tack endå.

Visa signatur