Steven Spielberg: Mus och tangentbord är det enda riktiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men hur spelar man GTA eller Cyberpunk? Kontroller är bättre vid ratten, m+t bättre vid eldgivning. Jag tenderar att spela med kontroller.

Ja, det blir lite av ett dilemma framförallt när det är tredjepersonsvy men ändå en hel del skjutande. Jag gillade känslan med kontroller i RDR2 där man hade bra auto aim som guidade en till bröstet på rätt person men man var tvungen att lära sig styra snabbt och tillräckligt bra utifrån det läget för att göra mer effektiva skott. Det var en lagom balans för att få en känsla som passade snabbdragning, plus att man såklart hade Dead Eye vilket bara känns bra på kontroller då man är så exakt med mus ändå att det blir lite för lätt.

Jag är inget fan av ren free aim på kontroller när det ska gå snabbt. Det är visserligen delvis för att jag inte övat på det så jag är relativt sämre på det än jag är med musen. Det lär inte bli mycket skillnad framöver heller då jag tycker rena shooters är tråkiga, så min träning på det kommer vara obefintlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

No shit! 😂
FPS med handkontroll - kan ju lika gärna spela med en ratt!
Spelade Control på PS5 (med handkontroll) så otroligt omständligt! Slutade med att jag köpte det på steam på rea och körde igenom det på PCn istället.
Sikta med en en liten tumknapp är skit jämför med mus (därav autoaim och annan smörja som behövs i spel på konsoll).

Det här är ju bara en omskrivning för att du inte har lärt dig sikta med kontroller och inte ämnar att lära dig det heller😊 Själv har jag spelat igenom resident evil 4 remake utan aim assist på högre svårighetsgrad. Läser på Steam att många har haft problem: https://steamcommunity.com/app/2050650/discussions/0/38275372...

Men jag skakar bara på huvudet och säger ”jösses”…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Ja, det blir lite av ett dilemma framförallt när det är tredjepersonsvy men ändå en hel del skjutande. Jag gillade känslan med kontroller i RDR2 där man hade bra auto aim som guidade en till bröstet på rätt person men man var tvungen att lära sig styra snabbt och tillräckligt bra utifrån det läget för att göra mer effektiva skott. Det var en lagom balans för att få en känsla som passade snabbdragning, plus att man såklart hade Dead Eye vilket bara känns bra på kontroller då man är så exakt med mus ändå att det blir lite för lätt.

Jag är inget fan av ren free aim på kontroller när det ska gå snabbt. Det är visserligen delvis för att jag inte övat på det så jag är relativt sämre på det än jag är med musen. Det lär inte bli mycket skillnad framöver heller då jag tycker rena shooters är tråkiga, så min träning på det kommer vara obefintlig.

Så är det. Men det funkar bättre att sikta/skjuta med kontroller än att köra bil med mus och tangentbord. Det är en rent bedrövlig erfarenhet tycker jag.

Jag tycker inte att det behövs mkt övning med kontroller. Sök upp någon youtube, öva i ett spel som har bra möjlighet till det. Resident evil 4 remake har till och med en skjutbana för att öva sikte.

Permalänk
Medlem

Han har rätt. Handkontroll är jack-of-all-trades-but-master-of-none. Funkar dugligt till det mesta men är inte bäst på något.

Skrivet av EdvinR:

Så är det. Men det funkar bättre att sikta/skjuta med kontroller än att köra bil med mus och tangentbord. Det är en rent bedrövlig erfarenhet tycker jag.

Jag tycker inte att det behövs mkt övning med kontroller. Sök upp någon youtube, öva i ett spel som har bra möjlighet till det. Resident evil 4 remake har till och med en skjutbana för att öva sikte.

Men det är ju för att det oftast är inbyggd auto-aim när du kör med kontroll. Det ger en illusion om att en är bra. Behöver en hjälpmedel för att kontrollmetoden skall fungera ok är den inte bra.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Är detta vad kidsen kallar för baserat?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Han har rätt. Handkontroll är jack-of-all-trades-but-master-of-none. Funkar dugligt till det mesta men är inte bäst på något.

Men det är ju för att det oftast är inbyggd auto-aim när du kör med kontroll. Det ger en illusion om att en är bra. Behöver en hjälpmedel för att kontrollmetoden skall fungera ok är den inte bra.

Okej. Jag tar alltid bort aim assist när man kan göra det. Det är mkt bättre att lära sig sikta ordentligt istället.

Permalänk

Man får spela hur man vill. Ni som föredrar att peka och klicka på fiender med musen behöver absolut inte ta åt er av några geriatrikskämt bara för att ni har 77-åringars motorik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Man får spela hur man vill. Ni som föredrar att peka och klicka på fiender med musen behöver absolut inte ta åt er av några geriatrikskämt bara för att ni har 77-åringars motorik.

Precis. Det finns egentligen bara bra och dåliga spelare. Men jag antar att man försöker släta över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ja, köra bil i GTA med mus och tangentbord var verkligen klumpigt på den tiden jag körde så.

Resident Evil 4 (har inte spelat remaken än) funkade bra men det var inte speciellt snabb shooting och det var gjort enbart för handkontroll. Skulle man ta spelet rakt av och spela det med mus och tangentbord så känns det som det skulle bli för lätt att skjuta fort och precist. Jag tänker mer på shooters där det går undan, speciellt mot andra spelare, men det är som sagt inte spel jag tycker är underhållande längre. Jag gillar inte RTS så mycket heller så det är egentligen bara spel som BG3 som jag verkligen gillar där mus funkar optimalt, men de gjorde ett tillräckligt bra jobb med supporta kontroller att jag känner att jag kan spela alla spel jag verkligen vill spela med en sådan.

Permalänk
Medlem

”jag pallar inte handkontroller, jag kan bara spela med mus och tangentbord”

Det låter precis som något jag skulle säga. Har försökt mig på handkontroller sedan tidigt 80-tal men alltid hatat dem, och de har aldrig blivit bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det här är ju bara en omskrivning för att du inte har lärt dig sikta med kontroller och inte ämnar att lära dig det heller😊 Själv har jag spelat igenom resident evil 4 remake utan aim assist på högre svårighetsgrad. Läser på Steam att många har haft problem: https://steamcommunity.com/app/2050650/discussions/0/38275372...

Men jag skakar bara på huvudet och säger ”jösses”…

Går att göra en sallad med en slö smörkniv också och måla en vägg med ollonet, men jag föredrar en välslipad japansk Santuko och en bättre pensel..
Har en Steam Deck också , men jag försöker hålla mig ifrån spel den inte är designad för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Går att göra en sallad med en slö smörkniv också och måla en vägg med ollonet, men jag föredrar en välslipad japansk Santuko och en bättre pensel..
Har en Steam Deck också , men jag försöker hålla mig ifrån spel den inte är designad för.

Min poäng: det är skill issue.

Permalänk
Medlem

då kan vi se Logitech släpper mus/tangentbord Spielberg edition för endast 999$ haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kontroll är sämre. Men det är för jäkla gott att sega i soffan istället för att sitta på hemmakontoret ytterligare timmar. Spelar bara singelplayer ändå.

Instämmer. FPS vill jag helst spela med mus och tangentbord men i övrigt kan jag alltid tänka mig kontroll.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant att man (jag) vet vem det är som skrivit "artikeln" utifrån rubriksättningen.

Sensationsjournalistik. =(

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hur fan vågar man publicera en så pass oseriös artikel på ett högintellektuellt, akademiskt och anrikt forum som sweclockers? Skandal. Tänk om någon uppskaddade den? Förkastligt.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

MISSA INTE! MISSA INTE!
Den här skit artikeln är hela tiden i topp på framsidan, seriöst vem fan bryr sig? Och den här dumma jävla missa inte funktionen, lägg av med det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Min poäng: det är skill issue.

Handkontroll är dagis fast det passar vissa spel. Även om det krävs inlärning som allt annat så handlar det inte om skill issue. Det är helt enkelt kasst att gå ned från en högre nivå, mus/tangentbord till handkontroll.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Vattendelaren är Bond till N64. Är man riktigt gammal kanske man inte spelade Nintendo på den tiden. Vi som spelade Bond är åtminstone lite vana vid kontroller:-)

Jag spelade Golden Eye några få gånger men hatade det just pga kontrollen och gick istället tillbaks till Quake på datorn.
Senast jag testade nån slags shooter med handkontroll var Ratchet & Clank Rift Apart men gick ganska snabbt över till den helt överlägsna mus+tangentbord-kombon. Det är verkligen natt och dag och jag förstår verkligen inte hur nån vill låsa sig till nåt så inkompatibelt som handkontroll till FPS. Plattformsspel eller bilspel däremot är ju en helt annan femma!

Rätt verktyg till rätt ändamål helt enkelt

Permalänk
Medlem

Handkontroll är skräp. Bara massa aim assist och annat för att göra konsolspel halvt spelbara. Burk och laptray spöar vilken modern konsol som helst. Alltid.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk

Mannen som kräver barnskådespelare i alla filmer.

Permalänk
Medlem

Rubrik: Steven Spielberg: Mus och tangentbord är det enda riktiga.
Vad som faktiskt sades: "I can't do controllers, I only do keyboard and mouse."
Så med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kontroll är sämre. Men det är för jäkla gott att sega i soffan istället för att sitta på hemmakontoret ytterligare timmar. Spelar bara singelplayer ändå.

Beror ju helt på vilka spel man spelar, vissa spelar är ju mycket bättre med en handkontroll. Spel som Elden Ring, Mario till exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

No shit! 😂
FPS med handkontroll - kan ju lika gärna spela med en ratt!
Spelade Control på PS5 (med handkontroll) så otroligt omständligt! Slutade med att jag köpte det på steam på rea och körde igenom det på PCn istället.
Sikta med en en liten tumknapp är skit jämför med mus (därav autoaim och annan smörja som behövs i spel på konsoll).

Om spelet har aim assist så är det nästan fördel till dom använder handkontroll

Modern aim assist is giving the 50th percentile controller players accuracy levels on par with the top players on keyboard and mouse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Handkontroll är dagis fast det passar vissa spel. Även om det krävs inlärning som allt annat så handlar det inte om skill issue. Det är helt enkelt kasst att gå ned från en högre nivå, mus/tangentbord till handkontroll.

Det handlar inte om skill issue med bli bra på att sikta med kontroller? Vad handlar det då om? De bästa som spelar med kontroller är bättre än 99,9% av alla som spelar med mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Handkontroll är skräp. Bara massa aim assist och annat för att göra konsolspel halvt spelbara. Burk och laptray spöar vilken modern konsol som helst. Alltid.

Jag spelar aldrig med aim assist med kontroller.

Permalänk
Medlem

Appropå regissörer:

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det handlar inte om skill issue med bli bra på att sikta med kontroller? Vad handlar det då om? De bästa som spelar med kontroller är bättre än 99,9% av alla som spelar med mus och tangentbord.

För Spielbergs del är det att det känns fel och b-aktigt att börja spela med handkontroll precis som för alla andra som spelar med mus. Det är inte för att handkontroll är för avancerat att lära sig. Det är helt enkelt sämre för FPS men det är skit samma, det passar många bättre.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Klart Stefan Spelberg vet hur slipstenen ska dras.

Permalänk

Håller med. Handkontroll är bara skräp. M/K är lätt bäst.