Det är väldigt enkelt - Idag kan jag skicka ett meddelande eller en bild från mig till en vän genom valfri tjänst (WA, Signal, Messenger m.fl.) och hela meddelandet är krypterat från min telefon, genom leverantören, till min vän.
Med CC2 så kommer så inte längre vara fallet. Punkt.
Jag ser att du är missnöjd.
Men det besvarar inte frågan jag faktiskt ställt.
Om jag frågar på vilket sätt grejer kan knäckas när det redan finns liknande loggningsrapportering, eller vad man faktiskt kan göra med hashar så är det inte ett så bra svar att säga "jag är faktiskt missnöjd."
[Edit: Däremot har jag mycket respekt för själva åsikten och att det är integritetskränkande. I get it! Förstå mig rätt här. Det är mer faktaunderlaget och vad som faktiskt föreslagits jag är intresserad av att bena mer i.]
Det finns inget med hash hit eller dit - det är inte längre tvåvägskryptering om en tredje part kan påverka kedjan oavsett hur det sker eller var det sker
Jo. Det finns det faktiskt visst. Och själva krypteringskedjan är alltså både opåverkad och orörd.
Där du uttrycker oro över krypteringsnycklar - där är det alltså inte alls problem. För krypteringsnycklar som utgör e2e-krypteringen används inte.
De här delarna behöver du förhålla dig till vare sig du vill eller inte.
Missförstå mig rätt - majoriteten av kritiken handlar främst hur det kan användas, för vi har sett gång på gång i nästan alla av fallen när det kommer till denna typ av lagstiftning att det är en sluttande väg neråt och det kommer att mutera till användningsområdet som man inte tänkt på från början - oavsett om det är Patriot Act eller IPRED
Ipred var från första start tänkt att jaga fildelare och inget annat. Och just precis så har denna lag också tillämpats. Där var det inga sluttande plan direkt utan det blev som utlovat.
Patriot act är väl för omfattande för att hantera i ett svep här. Men visst fanns där en hel hög med grejer som inte var särskilt bra.
Hur som haver. Jag tycker nog att man på teknikforum behöver kunna bena ut vad exempelvis chat control faktiskt innefattar. Det råder så pass mycket förvirring på området från så pass många håll att jag tror det är ganska nyttigt att vända och vrida mer på frågan.
Så att man skiljer på vad som faktiskt föreslås för chat control - och vad verktyg teoretiskt framöver kan utvecklas till. Oavsett om der gäller fängelser, telefonövervakning eller något annat.
Debatten om vad det längre fram i ett annat skede kan bli är relevant. Men man behöver hålla isär grejer i ett läge där det råder så pass mycket oklarheter.
Precis som du säger. Förstå mig rätt här. Jag är inte absolut för heller.
Jag är mer intresserad av ett bredare kunskapsläge. Så att fler kan förstå situationen bättre.
🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled