9 av 10 vill att polisen granskar chattar vid brottsmisstanke

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är väldigt enkelt - Idag kan jag skicka ett meddelande eller en bild från mig till en vän genom valfri tjänst (WA, Signal, Messenger m.fl.) och hela meddelandet är krypterat från min telefon, genom leverantören, till min vän.

Med CC2 så kommer så inte längre vara fallet. Punkt.

Jag ser att du är missnöjd.
Men det besvarar inte frågan jag faktiskt ställt.
Om jag frågar på vilket sätt grejer kan knäckas när det redan finns liknande loggningsrapportering, eller vad man faktiskt kan göra med hashar så är det inte ett så bra svar att säga "jag är faktiskt missnöjd."
[Edit: Däremot har jag mycket respekt för själva åsikten och att det är integritetskränkande. I get it! Förstå mig rätt här. Det är mer faktaunderlaget och vad som faktiskt föreslagits jag är intresserad av att bena mer i.]

Skrivet av SuperSverker:

Det finns inget med hash hit eller dit - det är inte längre tvåvägskryptering om en tredje part kan påverka kedjan oavsett hur det sker eller var det sker

Jo. Det finns det faktiskt visst. Och själva krypteringskedjan är alltså både opåverkad och orörd.
Där du uttrycker oro över krypteringsnycklar - där är det alltså inte alls problem. För krypteringsnycklar som utgör e2e-krypteringen används inte.
De här delarna behöver du förhålla dig till vare sig du vill eller inte.

Skrivet av SuperSverker:

Missförstå mig rätt - majoriteten av kritiken handlar främst hur det kan användas, för vi har sett gång på gång i nästan alla av fallen när det kommer till denna typ av lagstiftning att det är en sluttande väg neråt och det kommer att mutera till användningsområdet som man inte tänkt på från början - oavsett om det är Patriot Act eller IPRED

Ipred var från första start tänkt att jaga fildelare och inget annat. Och just precis så har denna lag också tillämpats. Där var det inga sluttande plan direkt utan det blev som utlovat.
Patriot act är väl för omfattande för att hantera i ett svep här. Men visst fanns där en hel hög med grejer som inte var särskilt bra.

Hur som haver. Jag tycker nog att man på teknikforum behöver kunna bena ut vad exempelvis chat control faktiskt innefattar. Det råder så pass mycket förvirring på området från så pass många håll att jag tror det är ganska nyttigt att vända och vrida mer på frågan.
Så att man skiljer på vad som faktiskt föreslås för chat control - och vad verktyg teoretiskt framöver kan utvecklas till. Oavsett om der gäller fängelser, telefonövervakning eller något annat.
Debatten om vad det längre fram i ett annat skede kan bli är relevant. Men man behöver hålla isär grejer i ett läge där det råder så pass mycket oklarheter.

Precis som du säger. Förstå mig rätt här. Jag är inte absolut för heller.
Jag är mer intresserad av ett bredare kunskapsläge. Så att fler kan förstå situationen bättre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jerseph:

Alltså den här typen av argumentation är så korkad. Allting handlar om att chat control ska ge staten bakdörrar rakt in i krypterad kommunikation. Gör man det kan detta utökas när som helst i framtiden och kan aldrig ta tillbaks.

Ska vi leva i ett övervakningssamhälle utan privat kommunikation i framtiden? Om inte måste skräpet stoppas. NU.

Näe. Det är inte korkat att tydliggöra vad saker faktiskt handlar om. Tvärt om är det bildande att förstå mer.
Där tycker jag helt enkelt du har fel.

Det går absolut att spekulera om vad som kan komma senare med allehanda verktyg. Fängelser kan användas för att fängsla meningsmotståndare.
Vad FRA kunde leda till - en del spekulationer där föll ju in. Det var utlovat att endast militär skulle ha tillgång till FRAs signalspaning. Så blev det inte riktigt.
Jag är helt med på upplägget att man inte önskar ha mer massövervakning av alla där brottsmisstanke inte finns sedan innan. Det är ett bra argument.

Däremot tycker jag det är dåligt om man påstår att chat control innehåller delar - som det faktiskt inte innehåller. Det blir ju direkt missvisande.
De här delarna tycker jag allt vi har utrymme nog att kunna hålla isär i diskussioner.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem

Vissa människor har högre chans att begå eller återfalla i brott, ska dessa kunna avlyssnas i preventivt syfte? Ja det tycker jag då Sverige är i klass med tredje världen när det kommer till riktigt grova brott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Vissa människor har högre chans att begå eller återfalla i brott, ska dessa kunna avlyssnas i preventivt syfte? Ja det tycker jag då Sverige är i klass med tredje världen när det kommer till riktigt grova brott

De allra flesta grova brottslingar är män. Alltså bör vi enligt din logik avlyssna alla män, i preventivt syfte.

Eller menar du enbart grupper av människor som du själv inte tillhör?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar det rätt är det ca 2557 deltagare? Ändå förvånansvärt lågt värde deltagarna lägger på en människas integritet.

Permalänk
Medlem

Brukar alltid behandla Messenger som en tjänst som definitivt inte är säker, slår vad om att allt sparas och kan gås igenom av AI i framtiden och då kommer väl allt man sysslat med fram ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Men vi får ju inte diskutera politik?

Beror på ''djupa'' dina argument är, men i stora delen beror det på vilken moderator som luskar runt i tråden, sakliga argument kan plötsligt försvinna om man har har en åsikt utanför ''mjo njah'' mellanmjölksprincipen, även om du brukar ordet ''fanboy'' indirekt kan du bli censurerad.

Men on topic skulle jag säga att frågeställningen och kontexten är något jag inte litar har framförts helt korrekt. jag skulle gärna vilja se lite mer hur man presenterade frågorna då källan inte har någon direkt beskrivning.

Permalänk

Är okej med det även utan brottsmisstanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Inget att oroa sig för...

Sättet att definiera "brottsmisstanke" kommer med snart så att ändras till ofantligt "tunna" definitioner som kommer tillåta att Polis och myndigheter får tillåtelse att börja övervaka på i princip vem som helst.

Så är det redan. Det finns olika graderingar av brottsmisstankar och det finns något så svagt som ”kan antas misstänkas”, därefter ”skäligen, följt av ”sannolika skäl” och slutligen ”ställt utom rimligt tvivel”. Det finns alltid en godtyckliglighet i graderingarna eftersom att det är sannolikheter och människor som bedömer.

Om det är nödvändigt för att brottsbekämpning så ser jag inget konstigt med att det räcker med ett svajigt ”kan antas”. Tror inte de är särskilt intresserade av överflödsinformarion såsom namn på ens hund osv. Är man oskyldig så är man oskyldig. Inget att frukta. Tryck dit grovt kriminella med att medel som står till buds.

Det viktiga är att informationen inte når privata aktörer som kan ha helt andra syften än brottsbekämpning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Varför lyfter du exempel utan källhänvisning på detta sätt?

jag tänkte det inte behövdes för folk kan googla
https://www.foxnews.com/media/germany-started-criminal-invest...
https://www.cps.gov.uk/cps/news/man-jailed-just-two-days-afte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Är okej med det även utan brottsmisstanke.

kan du pa heder o samvete lova att du aldrig i ditt liv laddat ner olagligt eller skrivit något dumt, testat droger

Permalänk
Medlem

Det sjukaste är ju inte det som är i rubriken. Utan det är det faktum att nästan 50% tycker polisen ska ha rätt vid brottsmisstanke för mildare brott att gå igenom din telefon. Det är en jävla skillnad på ett mordförsök och en fortkörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nördigg:

kan du pa heder o samvete lova att du aldrig i ditt liv laddat ner olagligt eller skrivit något dumt, testat droger

Skulle inte tro det

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

Skulle inte tro det

har t,om åkt dit för fortkörning men aldrig i Sverige då !..utan i US/FL på vägen ner till Keywest..fick 116 USD i böter ca 680 SKR (1989) fick 30 dagar på mig att betala , men då var jag ju hemma..så jag betala aldrig ..men var i US/FL exakt ett år senare..och då höll jag mig inom lagens gränser

Permalänk
Medlem
Skrivet av nördigg:

detta är en sån dålig rationalisering om chatcontrol o ren propaganda.
äldigt stor skillnad att avlyssna någon som redan är misstänkt för brott emot att avlyssna alla för att döma folk för brott.
alla borde inse att chatcontrol inte kommer komma åt grovkriminella utan bara svensson som säger något fel.
detta banar bara till rationalisering som i UK att polisen jagar dig på twitter för att du sa x politiker är en idiot.
detta är nu ett riktigt fall i tyskland att någon kalla en tjej fet.
vad sen är misstanke kan breddas ut till polisen misstänker alla över småsaker.

Är väl jättebra, vad för positivt skulle personangrepp leda till?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cyberz:

De frågade väl en specifik grupp för att få svaret de ville ha.

Här är metodbeskrivningen för undersökningen:
https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-int...

De verkar ha viktat gruppen så att den ska motsvara hur befolkningen faktiskt ser ut vad gäller kön, ålder, utbildning och geografi.

Men det är klart att de som mer ogillar att lämna ut data om sig själva och mer värnar om integriteten säkert kan vara underrepresenterade i studier - där man lämnar ut data om sig själv .

Visa signatur

Permalänk

Är dock inte helt övertygad då ett halvår sedan så ville en polare som haft alkohol- och viktproblem på sistone snacka med mig och vi hade ett långt samtal i Discord från just min telefon om strategier för att bli kvitt med alkoholen även dietförslag.

Somnade gott, vaknade för att kolla mina sociala medier och möts av reklam för viktnedgång och nykterhetsorganisationer.

Det är ett skrämmande bra sammanträffande och sen dess litar jag inte på någon plattform.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd

med tanke på att det står snorungar med ak-47 utanför spybar så är det ju bara tacka och ta emot att dom kan läsa av chattar samt hemlig dataavlyssnig osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nu är det ju så att en simpel anmälan inte alls behöver leda till någon misstanke om brott, och är vår polismyndighet så infiltrerad av kriminella nätverk som du antyder ligger problematiken på en helt annan nivå och hela vårt polisiära system/myndighet är... i brist på ett bättre ord... helt körd.

Och under en utredning är det inte EN individ (insider i detta fall) som jobbar och därmed helt oinskränkt och utan någon annans vetskap får tillgång till att "avlyssna" någons digitala kommunikation. Det skulle avslöjas rätt fort om någon på den nivån satte sådant i system för "egen vinning" då allt rörande detta dessutom måste dokumenteras etc.

Så nej, jag tror inte gemene mans åsikt förra sekelskiftet hade varit annorlunda om det krävs brottsmisstanke och en utredning för att få utnyttja denna övervakning.

På något konstigt sätt känns det hoppfullt att det finns folk som är så blåögda som jag var en gång i tiden. Det kanske är en åldersgrej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Är dock inte helt övertygad då ett halvår sedan så ville en polare som haft alkohol- och viktproblem på sistone snacka med mig och vi hade ett långt samtal i Discord från just min telefon om strategier för att bli kvitt med alkoholen även dietförslag.

Somnade gott, vaknade för att kolla mina sociala medier och möts av reklam för viktnedgång och nykterhetsorganisationer.

Det är ett skrämmande bra sammanträffande och sen dess litar jag inte på någon plattform.

Har du råkat acceptera datainsamling från t ex Telia? Telia samling in data för profilerad marknadsföring som säljs vidare. Godkänn så lite som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

med tanke på att det står snorungar med ak-47 utanför spybar så är det ju bara tacka och ta emot att dom kan läsa av chattar samt hemlig dataavlyssnig osv

Sluta besök knarkbar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Du tror på riktigt att chatspioneri av hela svenska folket kommer lösa det problemet?

Permalänk
Medlem

Vi behöver få stopp på gängkriminaliteten om vi så ska scanna folks hjärnor efter information när vi väl har den teknologin. Kära polisen: Filma mig, spela in mig, granska allt jag skriver och söker på. Jag har inget att dölja. Har ni? En människas liv är värt allt. Vad vi än måste göra för att få stopp på skjutningarna måste vi göra det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Vi behöver få stopp på gängkriminaliteten om vi så ska scanna folks hjärnor efter information när vi väl har den teknologin. Kära polisen: Filma mig, spela in mig, granska allt jag skriver och söker på. Jag har inget att dölja. Har ni? En människas liv är värt allt. Vad vi än måste göra för att få stopp på skjutningarna måste vi göra det!

“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Jag har inget att dölja. Har ni?

Ja, självklart har jag något att dölja. Jag stänger dörren om mig på toa t.ex, gör inte du det?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av katerina:

Det är helt omöjligt avgöra om du är ironisk här eller inte...

Permalänk
Medlem

Oj. Det är många som tänker lite väl gott om polis och stat. Själv är jag skeptisk mot massövervakning av alla slag eftersom det ger möjligheter till framtida missbruk.

Permalänk
Medlem

Bra att få det alla förstår i siffror.
Integritetsextremisterna är en liten högljudd minoritet.

Naturligtvis ska inte grov brottslighet kunna glömma sig bakom kryptering. Ja vi får alltså offra att Pelle kan skicka inköpslistan på ICA till Anna utan risk för att rättsväsendet kan läsa den vid misstanke om rimligt grov brottslighet.

Nej det håller inte att det finns stora platformar för kommunikation som rättaväsendet aldrig kan komma åt på något sätt.

Permalänk
Medlem

Som vanligt en vinklad frågeställning för att fiska fram resultatet man är ute efter, borde istället varit hur man ställer sig till massövervakning utan brottsmisstanke.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Bra att få det alla förstår i siffror.
Integritetsextremisterna är en liten högljudd minoritet.

Naturligtvis ska inte grov brottslighet kunna glömma sig bakom kryptering. Ja vi får alltså offra att Pelle kan skicka inköpslistan på ICA till Anna utan risk för att rättsväsendet kan läsa den vid misstanke om rimligt grov brottslighet.

Nej det håller inte att det finns stora platformar för kommunikation som rättaväsendet aldrig kan komma åt på något sätt.

Problemet är att tillgången till information om alla medborgare ger möjlighet att övervaka även politiska åsikter och dylikt. Det ger en enorm makt till rättsväsendet och därigenom lagstiftarna.

Det kommer ge större möjlighet till att begränsa yttrandefriheten även i privat kommunikation om den politiska viljan och makten blir tillräckligt stor hos ett parti. Journalister kommer inte kunna garantera anonymitet till källor och visselblåsare. Personer med avvikande åsikter kommer kunna övervakas och fängslas.

Vi offrar alltså inte bara att inköpslistor skickas privat utan inget blir privat. För gemene man i alla fall. Brottslingarna kommer hitta alternativa appar och sätt att ta sig runt det.