Skyhöga krav för maxinställningar i Civilization VII

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha siffror som mäter tiden på en tung endgame turn mellan olika proppar, siffror för fps är mindre betydelse mot snabba turns.

Samma för alla fotball manager torskar, mät tiden mellan turns

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Windows 10+ är inte ett krav. Det kommer att fungera på Linux och macOS också. Dock dröjer det lite innan de släpper hårdvarukraven för de operativen.

Skrivet av mpat:

Det är väl för Denuvo. Det brukar tas bort efter några månader, då går säkert kraven ner.

Inget Denuvo till Linux eller macOS

(Kan ju dock bli dåliga portar...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

En omgång eller två landar väl i tidsåtgång på cirka 2 år?

haha kanske det.

Citat:

Civ 6 med DLC är - i mitt tycke - ett mycket bra spel och då har jag spelat Herr Meier's Civilizations sedan första spelet. Men snart kommer nog puritanerna och rättar mig

Okej får kika på det, men inte till ordinarie pris 98,7Euro för komplett samling just nu på steam. Kanske blir stor rea när sjuan kommer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ska inte CIV7 vara helt multithreadded? Så med andra ord så borde det smida på min 44 core 88t quad channel 256gb ram rig ganska lätt. Varje core är ju förvisso inte långt högre än 3ghz (3.6) men ändå.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

32GB RAM är väl inte så högt systemkrav?
Många datorer från DDR3 generationen som kan ha 32GB RAM.

Exempelvis
Intel® Core™ i5-2500 Processor
Launch Date Q2'12
Sockets Supported LGA1155
Total Cores 4
Total Threads 4
Max Turbo Frequency 3.70 GHz
Intel® Turbo Boost Technology 2.0 Frequency‡ 3.70 GHz
Processor Base Frequency 3.30 GHz

Memory Types DDR3 1066/1333
Max # of Memory Channels 2
Max Memory Bandwidth 21 GB/s

Max Memory Size (dependent on memory type) 32 GB

Sen klarar ju inte LGA1155 av Ryzen processorer eller nyare generationers Core processorer.
Men just mängden RAM minne går om man vill (på moderkort med 4 RAM slottar).

Kollar man på minimumkraven på den listan står det bl.a. Ryzen 3 1200.
Ryzen 3 1200 är inte direkt snabb.
Är inte en Ryzen 3 1200 prestanda runt en Core i5 3570 ?
Då på minimum var RAM kravet bara 8GB också.

Om spelet inte sätter hårda gränser, att de inte startar om man inte har tillräckligt ny generation.
Då verkar det som det går att spela på hyfsat gammal/blygsam hårdvara om man vill.
Men inte med bästa prestandan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

haha kanske det.
Okej får kika på det, men inte till ordinarie pris 98,7Euro för komplett samling just nu på steam. Kanske blir stor rea när sjuan kommer.

Kostar runt 150kr för deluxe edition på rea - 90%

Gråzons nycklar är runt 145kr just nu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Får se om jag vågar starta det på min dator. RAM har jag ju iaf rimligt av. 32GB är väl inte så mycket på en ny burk? Och vår numera gamla 15" Macbook Pro från 2015 hade ju 16GB RAM som standard. Har man en "speldator" idag är ju RAM en försvinnande liten del av totalkostnaden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Så dålig AIn är i 6an så blir det inget köp här om de inte visar enorma förbätteingar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Ska inte CIV7 vara helt multithreadded? Så med andra ord så borde det smida på min 44 core 88t quad channel 256gb ram rig ganska lätt. Varje core är ju förvisso inte långt högre än 3ghz (3.6) men ändå.

Vadå helt multithreaded? Det utnyttjar mer än en kärna (det har Civ gjort sen IV) men det betyder ju inte att de har 88 trådar som kan hålla processorn helt och jämnt belastad.

Dock tror jag inte att du har så stora problem, för det Civ älskar numer är cache, och det lär du vill ha en del av på en 44-kärnig modell.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Så dålig AIn är i 6an så blir det inget köp här om de inte visar enorma förbätteingar.

AIn suger sen Civ V och det beror helt på att de gick över till 1UPT. III och IV har en alldeles utmärkt AI. Firaxis lär inte backa på den punkten, så räkna med att AIn suger igen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Känns oväntat att 5950X rekommenderas, är inte 5800X eller såklart 5800X3D bättre i spel? Nu kanske strategispel är lite mer vältrådade dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns oväntat att 5950X rekommenderas, är inte 5800X eller såklart 5800X3D bättre i spel? Nu kanske strategispel är lite mer vältrådade dock?

Minns jag rätt käkar Civ upp alla processortrådar.

Permalänk

Det kommer gå tungt på Switch med andra ord

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

jag vågar fan inte köpa något från den här spelserien igen

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jag vågar fan inte köpa något från den här spelserien igen

https://i.imgur.com/AT798Ok.png

Själv har jag inte riktigt fastnat sedan Civ 2, men det beror nog mycket på att alla vänner spelade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

haha kanske det.

Black friday snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Får se om jag vågar starta det på min dator. RAM har jag ju iaf rimligt av. 32GB är väl inte så mycket på en ny burk? Och vår numera gamla 15" Macbook Pro från 2015 hade ju 16GB RAM som standard. Har man en "speldator" idag är ju RAM en försvinnande liten del av totalkostnaden.

Om man ska maxa så kan det väl kosta en del ändå.
192GB (4x48GB) DDR5 RGB OC CL OMG TURBO EDITION

Men typ något standard 32GB kit DDR4 eller DDR5 med vanliga timings och klockfrekvenser kostar väl inte så mycket om man ska bygga en dator som ska ha ett grafikkort kraftfullare än RTX 4060Ti.

32GB borde väl vara hyfsat standard för DDR5 system om det inte är någon mindre kraftig kontorsburk eller mini PC eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Själv har jag inte riktigt fastnat sedan Civ 2, men det beror nog mycket på att alla vänner spelade det.

Civ II var ett väldigt bra spel. Det lär ha haft den högsta poängen i recensioner av PC-spel under hela 90-talet (med Ocarina of Time som vinnare på konsollsidan, om någon undrade). De funkade också på precis allt som kunde köra Windows eller ett någorlunda modernt Mac-system. Det överträffade de interna sälj-prognoserna på Microprose med en sisådär 60 gånger eller nåt åt det hållet. Det var också trivialt att kopiera, eftersom själva spelet var litet om man inte hade med videofilerna (som inte behövdes för att köra spelet). Resultatet var att ”alla” spelade det spelet åtminstone nån gång. Spelet är inte alls så legendariskt som spel där uppföljarna har slutat komma eller varit usla, men det är verkligen ett spel som hör hemma på topplistor över ”historiens bästa spel” och liknande.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det känns som särskilt "skyhöga" krav alls. Vi pratar om höga inställningar i 4k. Om du spelar i 4k har väl 32GB varit minimum rätt länge nu. Är väl inte konstigt att de kräver en skapligt schysst burk för att spela ett kommande spel i höga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man ska maxa så kan det väl kosta en del ändå.
192GB (4x48GB) DDR5 RGB OC CL OMG TURBO EDITION

Men typ något standard 32GB kit DDR4 eller DDR5 med vanliga timings och klockfrekvenser kostar väl inte så mycket om man ska bygga en dator som ska ha ett grafikkort kraftfullare än RTX 4060Ti.

32GB borde väl vara hyfsat standard för DDR5 system om det inte är någon mindre kraftig kontorsburk eller mini PC eller dylikt.

Ja, 32 GB RAM är standard om man köper en dator för spel idag, så länge det inte verkligen är en low-end budget-burk. Att köpa något nytt med 16 GB idag är rejält dumsnålt tbh, då det inte kostar mycket alls.

Själv tittar jag på 96/128 GB för kommande 7800X3D/9800X3D-uppgradering.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Bara att sätta in lite fejkpixlar å hittepå bildrutor så fixar det sej alltid med systemkrav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vadå helt multithreaded? Det utnyttjar mer än en kärna (det har Civ gjort sen IV) men det betyder ju inte att de har 88 trådar som kan hålla processorn helt och jämnt belastad.

Dock tror jag inte att du har så stora problem, för det Civ älskar numer är cache, och det lär du vill ha en del av på en 44-kärnig modell.

110mb cache med båda inräknade, var ganska aswesome när jag köpte den, men idag kan man köpa en consumer amd x3d med 64mb på åtta cores. Vad jag menade var att de på sätt och vis lovat pervasive multi threading så massor med threads. Vet inte om windows 10/11 kan hantera det, men det är inte speltillverkarens fel. Om så är fallet så kommer det vara på en maskin som min betydligt snabbare i linux än i windows.(det är alla spel ändå vid det här laget, då drivrutinerna för AMD kort ät bättre än i windows och man kan spela spel som inte windows stödjer längre.) Det enda jag saknar i linux är rivatuner/MSI afterburner's frame limiter.
Och att jag inte kan få mer än 60hz på amd kort i 4k pga microsoft, apple och de andra som är i HDMI consortium blockar dem trots att de hade en fungerande lösning.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Bara att sätta in lite fejkpixlar å hittepå bildrutor så fixar det sej alltid med systemkrav.

pjataj du svenska?

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Civilization borde kunnas spelas på en brödrost

Ärligt talat vad i Satans könsorgan skulle kräva en 16 kärnig Ryzen 9 5950X?

En brödrost fixar inte den mängd beräkningar som görs varje turn.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Civilization är på gång även till C64,
Systemkrav: 1MHz 8-bit 6510 CPU, 64K ram, diskettstation.

https://www.protovision.games/development/8_bit_civ.php?langu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Och att jag inte kan få mer än 60hz på amd kort i 4k pga microsoft, apple och de andra som är i HDMI consortium blockar dem trots att de hade en fungerande lösning.

Vad har detta med Civ att göra?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

En brödrost fixar inte den mängd beräkningar som görs varje turn.

Kan omöjligt krävas mer än en Pentium 4a, inkompetenta programmerare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kan omöjligt krävas mer än en Pentium 4a, inkompetenta programmerare..

I någorlunda hastighet så krävs mer än så... Om du lirat senaste civ så är det sjukt mycket mer micro i städerna

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

I någorlunda hastighet så krävs mer än så... Om du lirat senaste civ så är det sjukt mycket mer micro i städerna

Kan fortfarande inte se något som skulle kräva mer än en P4a om den börjar kalkylera innan du trycker på enda turn,
80-90% borde gå att kalkylera innan man ens trycker på knappen.
Känns som ren inkompetents..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kan fortfarande inte se något som skulle kräva mer än en P4a om den börjar kalkylera innan du trycker på enda turn,
80-90% borde gå att kalkylera innan man ens trycker på knappen.
Känns som ren inkompetents..

Jag gissar kravet är för att det skall flyta.
att en p4 kan drag runt det I 720p är nog inga problem

Visa signatur