ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB GDDR6X Prime OC någon som har lyckats köpt?

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB GDDR6X Prime OC någon som har lyckats köpt?

​​Någon som har fått hem detta grafikkort från förra dubbelklick,som kan tala om vad ni tycker ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB GDDR6X Prime OC

Permalänk
Medlem

Fick hem ett, men slutade tyvärr med retur. Lyckades inte hitta någon recension på detta kort så chansade när det var fin deal.

Kort sammanfattat: Litet, lätt och plastigt kort. Presterar bra men ljudnivån gick inte att hantera för min del. Lyckades få ner ljudnivån en hel del genom att köra silent bios och undervolta, men fläktarna gav ändå ifrån sig ett mycket störande oljud.

Hade absolut behållit det för 6.5k om det inte vore för fläktljudet. Ordinariepriset 8990kr är dock löjeväckande.

Visa signatur

Apple Mac Mini - M4 | 16GB | 256GB
ASUS 27" ROG Strix XG27AQDMG OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera deras DUAL-modell istället. Har det själv, är supernöjd. Går otroligt tyst för MSRP-pris.

Enda jag kan klaga på är att hotspot & memorytemperaturerna kan sticka iväg om du har dålig ventilation. Men inget problem om du har vanlig kylning i chassit.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Kan rekommendera deras DUAL-modell istället. Har det själv, är supernöjd. Går otroligt tyst för MSRP-pris.

Enda jag kan klaga på är att hotspot & memorytemperaturerna kan sticka iväg om du har dålig ventilation. Men inget problem om du har vanlig kylning i chassit.

Jag tror ju absolut inte att Dual är på något sätt bättre än Prime annat än att vara billigare och mindre.
Nvm, jag hade nog fel, sökte upp hur mycket de vägde och Dual verkar väga lite mer än Prime, alltså har den sistnämda troligen färre kylflänser så sämre kylning låter följdenligt.

Men jag köpte också dumt nog Asus Prime förhastat då jag inte ens visste om att modellen fanns- trodde det var Tuf eller Strix pga. dens tre fläktar.

Tråkigt, blir nog en retur från min sida också.

Permalänk
Medlem

Har inte någon koll på detta men gör några antaganden.

Det släpps sent efter intresse att recensera produktkategorin är över.
Det ser ut som TUF modellen. Varför skulle det behövas en till 3 fläkts lösning som ser nästan exakt ut som en av de tidigare.

Slutsatsen blir, det är en billig skitprodukt som man har bra marginaler på. Skulle kunna vara en optimerad lösning efter erfarenheter gjort de klokare, men jag tror inte såna företag finns längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag tror ju absolut inte att Dual är på något sätt bättre än Prime annat än att vara billigare och mindre.

Men jag köpte också dumt nog Asus Prime förhastat då jag inte ens visste om att modellen fanns- trodde det var Tuf eller Strix pga. dens tre fläktar.

Tråkigt, blir nog en retur från min sida också. Undrar hur de kan ha så dåliga kyllösningar nuförtiden, när ett Msi Gaming X från gtx 10-serien kyler bättre för samma ljudnivå även båda på 200w och "Prime" kylaren är fortfarande större.

Verkar som sagt vara klar skillnad på ljudnivån. Dual hör man knappt att det är igång ens. Det var nog det jag syftade på mest utan att ha sett recensioner av Prime.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Har inte någon koll på detta men gör några antaganden.

Det släpps sent efter intresse att recensera produktkategorin är över.
Det ser ut som TUF modellen. Varför skulle det behövas en till 3 fläkts lösning som ser nästan exakt ut som en av de tidigare.

Slutsatsen blir, det är en billig skitprodukt som man har bra marginaler på. Skulle kunna vara en optimerad lösning efter erfarenheter gjort de klokare, men jag tror inte såna företag finns längre.

Det är "sff" alltså den är smalare för att passa i mindre byggen. Men fortfarande större kylare än Pascal serien så jag antog att den skulle räcka...

Permalänk
Medlem

Har laddat upp en video på hur ljudnivån skiljer sig mot 3070 strix om någon är intresserad:

Visa signatur

Apple Mac Mini - M4 | 16GB | 256GB
ASUS 27" ROG Strix XG27AQDMG OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Har laddat upp en video på hur ljudnivån skiljer sig mot 3070 strix om någon är intresserad:

https://youtu.be/3sMyWqFY5w4?si=2iB4oKKbwaWmGiGL

Sjukt störigt ljud, håller med!

Visa signatur