Microsoft: Skaffa ny dator om du vill köra Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBib:

Jag går över till Ubuntu på de maskiner som inte går att uppgradera. Mycket krångligare och känns helt onödigt då allt fungerar bra i Windows 10. Men vill inte sitta utan säkerhetsuppdateringar, jag har ju sett hur det är att boota upp en XP-maskin idag, infekterad på nolltid.

Nja, det är en sanning med modifikation.

Om du kopplar upp dig direkt mot nätet, ja då blir du garanterat infekterad på nolltid. Ligger du däremot bakom en, korrekt konfigurerad, modern router med brandvägg, eller på annat sätt ett lokalt nätverk, så är sannolikheten extremt låg.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av datordanne666:

Nu är det inte alla som byter dator vart tredje år.
Ska man inte spela spel så funkar en äldre rätt bra.

Nu är det väl dock främst datorer från 2018 (~6 år) och äldre som inte stöds officiellt av Windows 11.

Det enda "nya" i nyheten är att workarounds för Core 2 Duo samt vissa Athlon 64 inte längre fungera pga avsaknad av POPCNT-instruktionen.

Windows 11 går fortfarande att köra på 14-15 år gamla datorer! Borde vara värre ramaskri kring avsaknaden av stöd för 32-bitars UEFI, men det verkar folk ha glömt bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Windows 11 har ett objektivt sämre användargränssnitt, det är väl där skon klämmer som mest.

T.ex. det kräver i många fall flera knapptryck att utföra samma aktivitet in Windows 11 än i Windows 10. Kontextmenyn är ju ett bra exempel på detta, där man väldigt ofta måste klicka "show more" för att kunna klippa och klistra filer ordenligt. Visserligen går det ju att stänga av detta i systemregistret, men det är inte något som den oinsatta genomsnittlige användaren, bör fiffla runt med.

Även inställningar är ju ytterligare ett exempel där det blir sämre, åter igen där många alternativ göms bakom överflödiga menyer och knapptryck, samt att man håller på att avveckla kontrollpanelen.

Objektivt? Jag behöver väldigt sällan tycka på show more i kontextmenyn. När behöver du göra det? 99% av fallen jag högerklickar finns i menyn som kommer upp.

För mig är det lika många steg i 11:an som i 10:an, alternativt något mindre. Jag kan inte minnas något som har fler klicks i 11:an som jag använder i så fall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det var väl i Vista som DISM introducerades?

Tyvärr kom det först i 7:an och blev först bra på riktigt i Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Mobil hotspot om du har surf kvar på mobilen vetja.

Tror du missade faktumet att drivrutinerna till i princip samtliga nätverkskort, Wifi och trådbundna, som lanserats kring, efter, och till och med året innan Windows 11 lanserades fullständigt saknas drivrutiner för i Windows 11 installationsmedia som skapas så sent som 2024-10-07. För varje dag som passerar är ytterligare en dag Microsoft inte lägger till support. Dessutom är Realtek nätverkskretsar betydligt vanligare än Intel kretsar. Dock saknas även Intel drivrutiner.

Samtidigt som Microsoft kräver internet vid installation och har blockerat "skip" utan internet med ny installationsmedia skapat 2024 och nu även döljer OOBE ännu djupare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

T.ex. det kräver i många fall flera knapptryck att utföra samma aktivitet in Windows 11 än i Windows 10. Kontextmenyn är ju ett bra exempel på detta, där man väldigt ofta måste klicka "show more" för att kunna klippa och klistra filer ordenligt. Visserligen går det ju att stänga av detta i systemregistret, men det är inte något som den oinsatta genomsnittlige användaren, bör fiffla runt med.

Jag använder ju mer ctrl-c/ctrl-x/cltr-v men nog finns de i den nya menyn också?

Är detta om att inte acceptera ikonerna istället för text, eller något annat?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Borde inte världen ha hunnit ikapp de höga systemkraven nu? Trots allt ganska exakt 3 år sedan Windows 11 släpptes.

Själv har jag aldrig sett systemkraven som ett större hinder.

Egentligen tror jag min gamla 4790k hade räckt för vad jag använder min dator till. Varför skulle man vilja uppgradera bara för att klara windows 11?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av str8forthakill:

Det spelar ingen roll eftersom det saknas drivrutiner för nätverkskorten till att börja med

Då borde man inte fått upp den rutan som visar kvar på internetukoppling?

Skrivet av Fulci:

Afaik räcker det ta upp en kommandoprompt och köra ipconfig /release efter reboot.

Bra tips!

Skrivet av tvelander:

Jag testa den nya ISO nu och är man en normal person är man fucked, tvång på internet och tvång på konto fyfan

Tur man jobbar med sånt här

Oklart vad MS håller på med men frustrerande är det hehe.
Jag kör oftast en AutoUnattend.xml men mina fysiska datorer uppfyller kraven iaf

Permalänk
Medlem

...eller går man över till Linux.

Tycker MS har blivit likt Broadcom, som lyckats sabba VMware riktigt bra

Permalänk
Medlem

Har inte förstått att folk klagar på detta. Jag menar Apple har haft det i alla år typ. Android är samma med mobiler osv.
Tycker det är inget konstigt ärligt talat.

Permalänk
Medlem

Operativet är ju centralt för att datorn ska fungera, så jag blir upprörd när jag ställs inför 2 val:

-Leva med en dator som har tillräcklig prestanda men inte får säkerhetsuppdateringar...
-Köpa ny

Linux eller liknande är inte ett alternativ.

Kanske får lära mig om VLAN för att få bort den datorn från resten av mitt LAN så den inte kan infektera massa annat...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Egentligen tror jag min gamla 4790k hade räckt för vad jag använder min dator till. Varför skulle man vilja uppgradera bara för att klara windows 11?

Det är väl främst pga säkerhetsuppdateringar samt kompatibilitet med framtida mjukvaror?

Företag kan köra LTSC eller betala för ESU, men alternativen för Windows 10-kramande privatpersoner är sämre.

Permalänk
Medlem

Nej det är ingen rättighet att ha utökad support för ett OS. Att betala en engångssumma innebär inte permanent mjukvarusupport med allt som hör till. Jag vågar nog påstå att det står i de där avtalen man tackar ja till (men inte läser).

Om man tycker det är uselt så finns det gratisalternativ.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Haha, kollade följande:

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min...

AMD 5700x3D och 5600x3D står inte som kompatibel

Men inser att vi har 4 stationära datorer och en bärbar dator här hemma, varav enbart 2 av dem är kompatibla med win11.

Jaja, får se över det om ett år...men misstänker att jag kommer rulla dessa minst ett par år till...har inte råd att uppgradera helt enkelt...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vissa verkar tycka att 11:an är värre än Vista. Är det verkligen så illa?

Nej, det finns också många av oss som inte har något emot det eller tvärt om gillar det mer än Windows 10. Folk som är missnöjda är dock alltid de som hörs mest.

I början saknades vissa saker, men det mesta sådant är fixat sedan länge.

Skrivet av FX9:

Haha, kollade följande:

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min...

AMD 5700x3D och 5600x3D står inte som kompatibel

Men inser att vi har 4 stationära datorer och en bärbar dator här hemma, varav enbart 2 av dem är kompatibla med win11.

Jaja, får se över det om ett år...men misstänker att jag kommer rulla dessa minst ett par år till...har inte råd att uppgradera helt enkelt...

Allt Ryzen 2000 och nyare har officiellt stöd. Ingen lista som försöker lista varenda processormodell kommer vara helt komplett, helt enkelt för att de inte kommer uppdateras lika ofta som det skulle krävas.

Håller med om att det är dåligt att ha en sådan lista om man inte håller den up-to-date dock. Bättre hade varit lista serier/generationer istället, med eventuella undantag om det finns sådana.

Det går fortfarande utmärkt att installera Windows 11 på äldre datorer om man kringgår dessa krav. Gjorde det med Windows 11 24H2 senast för några dagar sedan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Windows 10 är ju end-of-life nästa år, så vill man ha uppdateringar/säkerhet och köra Windows är det enda alternativet till att köra 11 att betala för uppdateringar till 10.

Fast det är ju mer tvång än vilja, tycker jag.
Visserligen har det ju varit liknande med andra Windows-versioner, men hårdvarukraven är onödigt höga, tycker jag.
Inte konstigt att folk inte uppgraderar, då de har fullt fungerande datorer och kanske inte förstår varför de behöver bytas ut.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Nyfiken fråga; vad i WIndows 11 tycker du har idiotiska designval? Och vilka delar av GUI är onödigt krånligt att använda? Undrar också ifall du då sitter på Windows 7 eftersom du jämför med Windows 7 eller sitter du på Windows 10 åtminstone?

Hela den nya kontrollpanelen setting/inställningar undviker den för hittar aldrig vad jag söker i den...

Som tur är så finns ju den gamla panelen kvar man kan använda istället.

Taskbaren.... Bara komma på tanken att ta bort möjligheten att lägga till "quick launch "fält på startmenyn med små ikoner på rad 2 när resten av taskbar är full med ikoner redan... (Funkade ju iaf på win 10)

Ingen vettig startmeny...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Känns så märkligt detta.
Jag har nu en I7 2600k helt oklockad som htpc och gästdator i vardagsrummet. Funkar helt utmärkt till vad den gör.
Min speldator är en I7 7700k och funkar med helt utmärkt till vad den gör.

Tanken var såklart att ha 7700k som gästdator när jag köper en snabbare.
Galet om dom båda blir helt värdelösa som windows datorer.

Så jag antar att det blir linux i vardagsrummet framöver när jag uppgraderar.

Fast.. det skulle inte förvåna mig det minsta om pyttemjuk blir tvingade till att fortsätta ge minst säkerhetsuppdateringar till win 10 något år till. Hej EU.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Windows 11 som kräver internetanslutning vid installation utan några uppenbara sätt att komma förbi "inget internet" skärmen.
Windows 11 som Microsoft krånglade till det extra mycket för att köra OOBE/BYPASSNRO där man numera måste CD'a sig in i mappen där filen faktiskt ligger.

Intressant. Detta måste jag testa direkt. Laddade hem den senaste versionen av Windows 11 från microsoft.com/en-us/software-download/windows11 och gjorde en ny virtuell maskin i VirtualBox. Kryssade ur "Enable Network Adapter" under "Network" för den virtuella maskinen, sparade ändringen och startade.

Väl i installationen följde jag instruktionerna (nytt utseende nu), accepterade de mycket onödiga villkoren, skapade partitionen och installerade.

Märk väl felstavning: "Installera drivrutir" (hihi). Antar de hade lite väl bråttom.

Öppnade kommandotolken med Shift+F10 och skrev in oobe\bypassnro. Den virtuella maskinen startades om. Väl tillbaka igen kunde jag enkelt skapa ett lokalt konto.

Så jag antar du inte kunde komma förbi "krav på internet"-spärren på grund av att du skrev OOBE\BYPASSNRO med ett / och inte ett \. Antingen det eller så har du fått hem en väldigt konstig version av Windows 11.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Intressant. Detta måste jag testa direkt. Laddade hem den senaste versionen av Windows 11 från microsoft.com/en-us/software-download/windows11 och gjorde en ny virtuell maskin i VirtualBox. Kryssade ur "Enable Network Adapter" under "Network" för den virtuella maskinen, sparade ändringen och startade.

Väl i installationen följde jag instruktionerna (nytt utseende nu), accepterade de mycket onödiga villkoren, skapade partitionen och installerade.

https://img.airikr.me/uploads/VRUCDBRVI2erzjFMbaprJaDwSilVPgpsv9lGSbWI.png

Märk väl felstavning: "Installera drivrutir" (hihi). Antar de hade lite väl bråttom.

Öppnade kommandotolken med Shift+F10 och skrev in oobe\bypassnro. Den virtuella maskinen startades om. Väl tillbaka igen kunde jag enkelt skapa ett lokalt konto.

https://img.airikr.me/uploads/KDIGHDkGqjuAbzCqlsdr45uFjnWpnElDKEnpGq4O.png
https://img.airikr.me/uploads/3V5fIWB36BxLDJxR7BRmgfPPWgtYElviafcAn81i.png
https://img.airikr.me/uploads/sOf9qFOcViY2lxppXxT2BuLhgie8odvji22XVfcH.png

Så jag antar du inte kunde komma förbi "krav på internet"-spärren på grund av att du skrev OOBE\BYPASSNRO med ett / och inte ett \. Antingen det eller så har du fått hem en väldigt konstig version av Windows 11.

Undra varför vi får ned olika?
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-installatio...
-> leder till https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

Skapar ett bootbart USB-minne och det saknas funktion att installera drivrutin och OOBE\bypassnro är ett kommando som inte känns igen, precis som denna reddit tråd från ett år sedan https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/15pe30y/its_been_...

Permalänk
Medlem

Undra varför vi får ned olika?
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-installatio...
-> leder till https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

Skapar ett bootbart USB-minne och det saknas funktion att installera drivrutin och OOBE\bypassnro är ett kommando som inte känns igen, precis som denna reddit tråd från ett år sedan https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/15pe30y/its_been_...

Väljer du Windows 11 under "Download Windows 11 Disk Image (ISO) for x64 devices", eller använder du något av de andra 2 valen? Jag valde det sagda valet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Väljer du Windows 11 under "Download Windows 11 Disk Image (ISO) for x64 devices", eller använder du något av de andra 2 valen? Jag valde det sagda valet.

Det absolut vanligaste alternativet, mitten! Verktyget som skapar en bootbar USB sticka åt dig med senaste versionen. Windows 11 home för den delen, också det vanligaste. En helt ny Windows 11 sticka köpt retail har samma problem. Min original Windows 11 sticka från inte långt efter släppet har skip vid inget internet. Nyare (köpt 2023) har blockerat det. Ingen version har stöd för att lägga till drivrutiner. 2023 versionen har blockerat enkel tillgång till OOBE\BYPASSNRO.

Permalänk
Medlem

Det absolut vanligaste alternativet, mitten! Verktyget som skapar en bootbar USB sticka åt dig med senaste versionen. Windows 11 home för den delen, också det vanligaste. En helt ny Windows 11 sticka köpt retail har samma problem. Min original Windows 11 sticka från inte långt efter släppet har skip vid inget internet. Nyare (köpt 2023) har blockerat det. Ingen version har stöd för att lägga till drivrutiner. 2023 versionen har blockerat enkel tillgång till OOBE\BYPASSNRO.

Ok. Testa det tredje valet på deras webbsida och se om det funkar då. Microsoft kanske har lagt in en bättre spärr för de andra alternativen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Om din dator har vettiga kretsar (läs INTEL), så fungerar de mer eller mindre out of the box.
De enda jag upplevt kräver separata nedladdningar är exempelvis Realtek/Killernic.

Nja, det stämmer inte riktigt. Har man ett relativt nytt nätverkschip saknar dessa ofta inbyggda drivrutiner. Samma sak gäller en del av Intels enterprise-NICs. Mitt Intel X710-DA2 krävde exempelvis att jag installerade drivrutiner från Intel.com.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ok. Testa det tredje valet på deras webbsida och se om det funkar då. Microsoft kanske har lagt in en bättre spärr för de andra alternativen.

Det är ju saken, tror du vem som helst kan skapa en bootbar USB sticka från en .iso och lägga in installationen manuellt? Nästan alla, även erfarna, använder Microsofts smidiga verktyg för att direkt skapa en bootbar USB sticka med Windows 11 installation på. Och DVD-läsare/brännare finns det ingen som har idag. Samt att det gäller USB stickorna som följer med Retail.

Att jag kommer kring det är inte problemet. Men vill de ha bred adoption av Windows 11 får de väl lägga ned 0.000000000001% av sin årliga budget att få sitt team att snabbt lägga in grundläggande drivrutiner för nätverkskort i installationsmediat? De har lagt ned betydligt mer energi på att försvåra att installera utan internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, det stämmer inte riktigt. Har man ett relativt nytt nätverkschip saknar dessa ofta inbyggda drivrutiner. Samma sak gäller en del av Intels enterprise-NICs. Mitt Intel X710-DA2 krävde exempelvis att jag installerade drivrutiner från Intel.com.

Nu må det hända att kortet i fråga är från 2014 och därmed inte klassas som "för nytt", men det är ett PCIe instickskort, så det är inte riktigt samma sak som att förvänta sig drivrutiner för NICs inbyggda på moderkortet, vilket är det som vi började diskutera

Permalänk
Medlem

Det är ju saken, tror du vem som helst kan skapa en bootbar USB sticka från en .iso och lägga in installationen manuellt? Nästan alla, även erfarna, använder Microsofts smidiga verktyg för att direkt skapa en bootbar USB sticka med Windows 11 installation på. Och DVD-läsare/brännare finns det ingen som har idag. Samt att det gäller USB stickorna som följer med Retail.

Yepp. Det är busenkelt.

1. Ladda hem och installera Rufus.

2. Starta mjukvaran.

3. Lägg in ISO-filen och välj "Standard Windows installation" för "Image option".

4. Klicka på "START".

5. Vänta tills den är klar.

6. Starta datorn med USB-minnet.

7. Följ instruktionerna i Windows-installationen.

Att jag kommer kring det är inte problemet. Men vill de ha bred adoption av Windows 11 får de väl lägga ned 0.000000000001% av sin årliga budget att få sitt team att snabbt lägga in grundläggande drivrutiner för nätverkskort i installationsmediat? De har lagt ned betydligt mer energi på att försvåra att installera utan internet.

Om det är så som du säger, så är det ju såklart väldigt tråkigt från Microsofts sida, samtidigt som det är väldigt förståeligt, Big Tech som de är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer köra win 10 så länge jag kan. Och uppgradera när win 12 släps.
Dator från 2012 med i7 prosseor och 32GB ram.
1Gig ssd.
Upplever den som snabb och kan redigera i 4K videoklipp huvfasta snabbt.
Alternativt är det Linux som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Nu må det hända att kortet i fråga är från 2014 och därmed inte klassas som "för nytt", men det är ett PCIe instickskort, så det är inte riktigt samma sak som att förvänta sig drivrutiner för NICs inbyggda på moderkortet, vilket är det som vi började diskutera

Ja, visst är det så och jag kan hålla med om att man oftast får med fungerande drivrutiner, särskilt när Microsoft nu gjort det enklare att få tag på uppdaterad officiell installationsmedia. Det är dock inte alltid fallet, även med välkända nätverkschipp, vilket var min poäng. X710 finns förövrigt även inkluderat på vissa moderkort så det gäller inte bara instickskort.

Tycker det är lite onödigt att de inte låter folk gå vidare i installationsprocessen utan internet. Tycker generellt att det vore bättre om de slutade pracka på folk saker så som Microsoft-konton, etc. Gör det istället mer attraktivt genom att lägga till mer funktionalitet för de med sådana konton (men inte bara artificiella begränsningar). Just nu gör det bara folk fientligt inställda, helt i onödan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, visst är det så och jag kan hålla med om att man oftast får med fungerande drivrutiner, särskilt när Microsoft nu gjort det enklare att få tag på uppdaterad officiell installationsmedia. Det är dock inte alltid fallet, även med välkända nätverkschipp, vilket var min poäng. X710 finns förövrigt även inkluderat på vissa moderkort så det gäller inte bara instickskort.

Tycker det är lite onödigt att de inte låter folk gå vidare i installationsprocessen utan internet. Tycker generellt att det vore bättre om de slutade pracka på folk saker så som Microsoft-konton, etc. Gör det istället mer attraktivt genom att lägga till mer funktionalitet för de med sådana konton (men inte bara artificiella begränsningar). Just nu gör det bara folk fientligt inställda, helt i onödan.

👍🏻

Det är ju trots allt Microsoft vi talar om... Det är dock förvånansvärt många jag känner som aldrig ens reflekterat över just detta, att koppla ett microsoft-konto för att ens kunna logga in på datorn. Likaså att skapa ett konto är det många som aldrig reflekterar över, det bara sker i farten helt enkelt...