Snabbkoll: Använder du annonsblockerare?

Permalänk
Medlem

Går inte att spendera tid på internet utan annonsblockering.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Musikälskare

pfSense (pfBlockerNG) + Firefox (uBlock Origin, Privacy Badger)

Vet inte om man kan göra mer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ja

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Det finns vissa t.ex. youtubekanaler där aktörerna är superrika på alla sätt och vis, dessa stöder jag inte ekonomisk. De skulle dock kunna vara något projekt som de vill ha in pengar för.

Sedan finns det andra mindre aktörer. Ta Swelockers, om dessa skulle försvinna så skulle det påverka mig mer än om t.ex MrBeast eller andra jättestora på youtube la ner sin youtubekanal. Därför stöder jag Swelockers med de pengar som de får in på olika saker som reklam.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns vissa t.ex. youtubekanaler där aktörerna är superrika på alla sätt och vis, dessa stöder jag inte ekonomisk. De skulle dock kunna vara något projekt som de vill ha in pengar för.

Sedan finns det andra mindre aktörer. Ta Swelockers, om dessa skulle försvinna så skulle det påverka mig mer än om t.ex MrBeast på youtube la ner sin youtubekanal. Därför stöder jag Swelockers med de pengar som de får in på olika saker som reklam.

Jag hade mer än gärna donerat till SweC då jag inte kan stödja dom med att se reklam, det vore det bästa av två världar för mig och många andra gissar jag på

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av pingu1337:

Någon som har tips på annonsblockerare för iPhone?

Blockbear funkar bra på iOS och har gjort det i flera år. Går lätt att vitlista sidor också (swec )

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Internet är outhärdligt utan adblocker. Kör uBlock Origin i Firefox på datorn och AdBlock for Samsung Internet i telefonen, funkar skitbra. SweC och FZ är självklart vitlistade.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ja, men inte på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Kör PiHole och AdGuard.

Permalänk
Medlem

Många har tipsat om PiHole. Hur fungerar det? Någon som har tips för att blocka twitch-reklam på android?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Mattiiss:

Många har tipsat om PiHole. Hur fungerar det? Någon som har tips för att blocka twitch-reklam på android?

Visa signatur

📷 Mina fotografier

Permalänk

Om någon har en bra annonsblockerare att rekommendera till android telefon så tar jag gärna emot ett tips, har uBlock Origin på datorn men det ska väl snart försvinna eller hur var det?

Permalänk
Medlem

Ja, kör Brave. Funkar bra. Vitlistar dock både Swec och FZ.

Skrivet av Rickosaurus:

Om någon har en bra annonsblockerare att rekommendera till android telefon så tar jag gärna emot ett tips, har uBlock Origin på datorn men det ska väl snart försvinna eller hur var det?

Webbläsaren Brave fungerar bra.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Använder AdGuard för Safari. Fungerar bra på YouTube.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jag kör med NextDNS på routern. Då blockas allt skit även på hela nätverket. Reklam är hemskt

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Medlem

Sen jag skaffade Youtube premium använder jag i princip bara adblock för att dölja en specifik div på Netflix som visar summeringar / spoilers om serieavsnitt medan man pausar uppspelningen.

Permalänk
Medlem

ublock + noscript.
Visst vissa sidor behöver man temp tillåta script för själva sidan och något script för att den ska fungera (jsdelivr t.ex.) men när man sedan ser att sidan vill ladda in 87 andra script och den fungerar bra utan (snabbare!) så får den ju absolut inte läsa in fler!

Är det någon sida som är riktigt bråkig så kör jag egna js snippets automatiskt när sidan har laddat baserade på url.
T.ex. på swec så kör jag ett script som håller koll på vilka ariklar jag har läst och då plockar bort dem från första sidan (remove element). Så är där inga artiklar så har jag läst allt (och artiklar som återpubliceras som missa inte dyker inte upp igen). Mycket praktiskt. Bara på jobburken som jag inte kör det eftersom den håller koll på besökta sidor i local storage för mitt tillägg. Skulle kunna synka mellan devices men det är det nog inte värt.

Kul att småmecka med sådant när man sitter i ett slött möte

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

uBlock Origin fungerar utmärkt på Android tillsammans med Firefox.

Avstängt på Swec, såklart!

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Jag kan gilla viss reklam, bland annat sweclockers. Problemet är alla sidor som använder sig av popups, helsides-reklam man måste trycka sig förbi, automatiskt uppspelade videor osv.
Hade all reklam följd det goda exemplet sweclockers sätter, hade annonsblockerare inte behövs.

Med det sagt, ja jag använder adblocker. Ja sweclockers är vitlistad.

Sedan så har du siter som kör en popup för du råkade flytta musen nära en kant på skärmen "signa upp på vårt skräp-mail"-rutorna.

Permalänk
Medlem

Man tycker att vi som människor borde ha insett det värdelösa med annonser vid detta laget men det är som med allt annat, fel låt vann.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör helt utan och det fungerar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Det kommer försvinna om du kör något baserat på Chromium. Så fortsätt köra Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Man tycker att vi som människor borde ha insett det värdelösa med annonser vid detta laget men det är som med allt annat, fel låt vann.

I vissa fall kan jag tänka mig att det får motsatt effekt. En dryg reklam gör att jag aktivt inte vill handla av företaget. Jag betalar hellre mer till en konkurrent än att handla från företaget med jobbig reklam.
Kan också bara vara jag som är obstinat 😂

Edit: coop youtube t.ex. "Våra medlemmar älskar bra deals" <- ja, fast nu hatar jag er så fk right off! Är det bara ni som har en produkt får jag leva utan.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Absolut. Internet är helt oanvändbart utan adblock idag.
Kör Firefox både på datorn och mobilen.
Youtube fungerar via Firefox på mobilen med adblock så man slipper deras app om man vill kolla upp något och slippa reklam. Man kan även lyssna musik på Youtube via mobilen på det viset med skärmen stängd/i bakgrunden om man fixar rätt tillägg.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Var det inte Youtube som skulle stoppa så att annonsblockerare inte fungerade längre? Jag använder AdBlock och AdBlock Plus, funkar fortfarande på Youtube. Funkar överallt i princip.

Permalänk
Medlem

Så länge annonser inte gör något av följande så blockerar jag dem ej.

1. Gör upplevelsen av sidan sämre. (including but not limited to: Placerad på dumt ställe, animerad och/eller med ljud)
2. Spårar på något sätt.

Undantag: Sweclockers och FZ.

Permalänk
Medlem

På vissa sidor

Permalänk
Skrivet av nasder:

Så länge annonser inte gör något av följande så blockerar jag dem ej.

1. Gör upplevelsen av sidan sämre. (including but not limited to: Placerad på dumt ställe, animerad och/eller med ljud)
2. Spårar på något sätt.

Undantag: Sweclockers och FZ.

Annonser gör upplevelsen av sidan sämre med väldigt få undantag, och annonser som backas av ett annonsnätverk spårar alltid på något sätt.

Alltså: statiska bilder/länkar servade från den egna domänen och utan någon logik bakom betraktar jag som acceptabla om de håller sig borta från sidans faktiska innehåll. Allt annat blir blockerat.

Permalänk
Medlem

Ja, på mycket men vissa platser låter jag den vara av, som t.ex. SweC och FZ <3

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

Har "lite" tillägg i hosts filen..
Gör bland annat att jag inte kan ckicka på de varor google föreslår vid sökningar..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |