Actina speldatorerna (från fyndtråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

https://www.amazon.se/ACTINA-ENDORFY-12400F-16GB-RTX4060TI/dp...
För 8900kr.

Blir det retur så köper jag en annan burk från någon svensk ÅF istället - om än dyrare. Lite surt då det annars var en vettig burk för pengarna.

Grymt pris! Borde man ha slagit till med om man har småbarn som spelar

Ja om någon har förslag på vad jag kan göra för att eventuellt få igång min Phantom 7900XTX vore jag tacksam. Annars inväntar jag RMA osv…

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Grymt pris! Borde man ha slagit till med om man har småbarn som spelar

Ja om någon har förslag på vad jag kan göra för att eventuellt få igång min Phantom 7900XTX vore jag tacksam. Annars inväntar jag RMA osv…

Orkar inte scrolla tråden och se vad du testat men lånegrafikkortet du testade är ju knappast 2st 8pin eller 3st 8pin som 7900xtx brukar ha, kan det vara något fel på kablaget? Detta lär du dock testat redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Orkar inte scrolla tråden och se vad du testat men lånegrafikkortet du testade är ju knappast 2st 8pin eller 3st 8pin som 7900xtx brukar ha, kan det vara något fel på kablaget? Detta lär du dock testat redan.

Jag har inte testat annat kablage. Kanske ska prova köpa 3st nya 8pin som funkar med PSUn och se om det blir någon skillnad.

Lånegrafikkortet var faktiskt ett som inte krävde extern ström.

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Jag har inte testat annat kablage. Kanske ska prova köpa 3st nya 8pin som funkar med PSUn och se om det blir någon skillnad.

Aa men då kanske det är bättre att prova med ett nytt nätagg på en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Har du kollat om kablarna sitter i nätaggregatet som de ska?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Ta en multimeter och kolla om du har 12V istället. Kan ju vara PSUn som är trasig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Aa men då kanske det är bättre att prova med ett nytt nätagg på en gång?

Ska se vilka alternativ jag har att tillgå. Tack!

Skrivet av Pamudas:

Jag har lossat allt och kopplat in på nytt!

Skrivet av anden55:

Ta en multimeter och kolla om du har 12V istället. Kan ju vara PSUn som är trasig också.

Ska prova detta!

Just nu har jag ju sådana Type5 kablar (3st) som går in i PSU och vidare till nästa bild.

3st Type5 till detta 8-pin - Enskilda kablar.

Har även dessa Type5 in i PSU som delar sig till 12-pin från samma kabel. Oklart om jag kan använda en sån och en enskild till 8-pin för testets skull…

Kan eventuellt åka förbi Webhallen eller Inet om något nytt ska inhandlas o testas med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kunde inte riktigt utröna från dina bilder /beskrivning.

Men det är ju rekommenderat att inte använda en kabel som delar på sig till båda eller alla tre utan 2 - 3 separata kablar från psu till gpu om möjligt (beroende på antal ström portar på gpun).

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Har även dessa Type5 in i PSU som delar sig till 12-pin från samma kabel. Oklart om jag kan använda en sån och en enskild till 8-pin för testets skull…

<Uppladdad bildlänk>

Inga problem att testa kablarna med dubbelkontakt för felsökning. Bästa vore ändå om du kunde mäta, en enkel multimeter kostar som tur är inte jättemycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Men jag får inte ange min korrekta adress för ÅÄÖ är inte giltigt? Lätt att både ort och adress har Ö och Ä... Mitt efternamn har dessutom Å som inte heller går. Tidigare leveranser från UPS så har dom iallafall ringt upp...
Enligt sändningsinformationen på Amazon står då allt rätt.

OE(ö) etc borde fungera istället för ÅÄÖ eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Men det är ju rekommenderat att inte använda en kabel som delar på sig till båda eller alla tre utan 2 - 3 separata kablar från psu till gpu om möjligt (beroende på antal ström portar på gpun).

Jag har alltså 3st separata, egna kablar isatta i PSU på PCIe portarna som går vidare till 6+2 kabel in i GPU. Sådana som syntes på bilderna. Type5 kablar hette dom i ena änden som går in i mitt Shift 1000W.

Skrivet av anden55:

Inga problem att testa kablarna med dubbelkontakt för felsökning. Bästa vore ändå om du kunde mäta, en enkel multimeter kostar som tur är inte jättemycket.

Ska testa senare ikväll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

OE(ö) etc borde fungera istället för ÅÄÖ eller?

Behöver fortfarande verifiera adressen genom fysiskt brev först

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Skrivet av tuomi:

Skrivet av anden55:

Kikade lite på vad jag hade hemma i lådan som kom från Actina/Amazon. Testade kabeln som delade sig men ingen lycka. Jag hade ingen möjlighet att besöka Webhallen/Inet idag för att rådfråga.

En sak jag funderar över är följande. Om ni kikar på bilderna nedan.

Denna TYPE5 kabel från Corsair går in i mitt PSU för PCIe portarna. Det är enbart 6 av 8 portar som har en elledare i sig. Normalt? Se nästa bild.

Denna bild visar PCIe portarna på PSU och där finns det 8 ledare i PSU för PCIe porten. Se nästa bild.

Denna kabel är andra änden som går in i grafikkortet. Dvs TYPE5 kabeln -> PCIe (6+2) - Är det så att kabeln är korrekt?

Hittade en bättre bild på vad för typ av kablage som går in i grafikkortet "6+2"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade även info om denna kabel som finns på Corsairs hemsida;
https://www.corsair.com/us/en/p/pc-components-accessories/cp-...

Samma SKU hittar jag hos ATEA (Länk)

Hos Atea står det;
Kontaktdon: 8-stifts PCI Express-ström med avtagbar sektion på 2 stift - hona
Kontakt (andra änden): 8-stifts PCI Express-ström - hona

Så frågan är om mina kablar är felaktiga för att stift saknas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Hittade även info om denna kabel som finns på Corsairs hemsida;
https://www.corsair.com/us/en/p/pc-components-accessories/cp-...

Samma SKU hittar jag hos ATEA (Länk)

Hos Atea står det;
Kontaktdon: 8-stifts PCI Express-ström med avtagbar sektion på 2 stift - hona
Kontakt (andra änden): 8-stifts PCI Express-ström - hona

Så frågan är om mina kablar är felaktiga för att stift saknas?

Jag är inte tillräckligt kunnig för att svara på det där, lättast är ju att prova. Köpa/ låna ett annat nätagg och köra grafikkortet på. Eftersom ditt grafikkort startar upp och lyser känns det ju spontant inte som att det borde vara PSU men jag vet inte hur mycket el ett grafikkort får från PCIe-lanen och hur långt det räcker.

Ser alla dina kablar ut så? Du ska väl ha 4 totalt till graffet enligt antalet pcie som hänger med ett shift 850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Jag är inte tillräckligt kunnig för att svara på det där, lättast är ju att prova. Köpa/ låna ett annat nätagg och köra grafikkortet på. Eftersom ditt grafikkort startar upp och lyser känns det ju spontant inte som att det borde vara PSU men jag vet inte hur mycket el ett grafikkort får från PCIe-lanen och hur långt det räcker.

Ser alla dina kablar ut så? Du ska väl ha 4 totalt till graffet enligt antalet pcie som hänger med ett shift 850.

Japp - Alla Type5 kablar till RM1000x Shift ser ut så för PCIe. Kan vara en Corsair grej... Vad vet jag....

Måste hitta en dator jag kan testa GPU på.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Trodde jag skulle få datorn idag.. men UPS är ju värdelösa.

"Förse oss med rätt leveransadress, annars kan paketet returneras till avsändaren."
11.10.2024
19:36 På väg
Företags- eller mottagarnamn är felaktigt. Detta kommer att försena leveransen. Vi försöker uppdatera denna information.
Vasteras, Sweden

Försöker ändra leveransadress men får inte utan något j*vla medlemskap? För att verifiera adressen måste de sedan skicka ut ett fysiskt brev... Men jag får inte ange min korrekta adress för ÅÄÖ är inte giltigt? Lätt att både ort och adress har Ö och Ä... Mitt efternamn har dessutom Å som inte heller går. Tidigare leveranser från UPS så har dom iallafall ringt upp...
Enligt sändningsinformationen på Amazon står då allt rätt.

Fick svar av UPS nu.. tydligen hade de vart hit men då det inte fanns något lägenhetsnummer på försändelsen så hittade de inte rätt lägenhet (samtliga personer finns på en tavla i trapphuset, ingen kod/lås för att komma in dit.. )
Antar att inget telefonnummer heller finns angivet då de annars brukar ringa.
Så nu fick jag välja att skicka till ett ombud istället på andra sidan stan. Förhoppningsvis kommer det väl dit helt då iallafall ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lämnade in datorn hos den lokala datorbutiken i orten för felsökning. Om de konstaterar att GPU är trasigt så kommer jag att skicka in enbart GPU på RMA.

Actina mejlade jag i fredags (11 oktober) sent på eftermiddagen och de hörde av sig imorse med nedan svar. Så deras garantiåtagande verkar ändå fungera hitintills. Man mejlade deras service adress tillhörande detta företag som verkar stå bakom varumärket och en del andra sådana. "https://www.action.pl/en/"

Känns ändå att detta kommer lösa sig och då var Amazon extremt frikostiga med ersättningen och en dunderdator till billig peng!

Citat:

Från Actina;
Please send me a few photos of the graphics card - the condition of the PCI-e connector (the back part from the side of the latch).

In the event of a complaint about the graphics card itself, please send it to our service.

Shipping details:

ACTION S.A.
Zamienie, ul. Dawidowska 10,
05-500 Piaseczno, Poland
PARCELS Service
With the note Computer Actina "S/N"

Please attach the following to the equipment:
• A photocopy of the proof of purchase
• A detailed description of the fault/damage
• Warranty card/copy
• Contact details (contact phone number, e-mail) to which the computer will be sent.

Please secure the equipment appropriately for transport.
In the event of improper securing, the service is not responsible for damage.

Fick även svar från Asrock medan jag höll på skriva detta.

Citat:

Thank you for your email.

According to your description, your graphic card might have some problems.
Please contact your GPU distributor or dealer for RMA assistance.

We apologize for any inconvenience caused and thank you for your continuous support.

All the best,
ASRock TSD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Fick svar av UPS nu.. tydligen hade de vart hit men då det inte fanns något lägenhetsnummer på försändelsen så hittade de inte rätt lägenhet (samtliga personer finns på en tavla i trapphuset, ingen kod/lås för att komma in dit.. )
Antar att inget telefonnummer heller finns angivet då de annars brukar ringa.
Så nu fick jag välja att skicka till ett ombud istället på andra sidan stan. Förhoppningsvis kommer det väl dit helt då iallafall ...

Fick ut datorn nu.
Den såg inte direkt bra ut... Notera packningen runt kartongen som datorn ligger i.. helt obefintligt. Låg en random m.2 heatspreader i botten av kartongen också.

Tråkigt att ligga ut med pengar sen den 14e september för detta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Fick ut datorn nu.
Den såg inte direkt bra ut... Notera packningen runt kartongen som datorn ligger i.. helt obefintligt. Låg en random m.2 heatspreader i botten av kartongen också.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Wow! Låg chassi kartongen öppen sådär i den yttre kartongen? Extremt märkligt om det är Actina som packat såhär eller något som hänt under fraktens gång.... Saknas det något eller är allt bara löst i kartongen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Fick ut datorn nu.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Hm du också precis som @LemurenSwe. Undrar om UPS är den gemensamma nämnaren?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Wow! Låg chassi kartongen öppen sådär i den yttre kartongen? Extremt märkligt om det är Actina som packat såhär eller något som hänt under fraktens gång.... Saknas det något eller är allt bara löst i kartongen?

Jag öppnade bara yttre kartongen så låg allt sådär. Glaspanelen har slagits loss från de 4 hörnskruvarna som sitter i chassit. Jag kunde bara lyfta av glaset.

Högst oklart vart CPUn befinner sig då den just nu är spårlöst försvunnen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Fick ut datorn nu.

Med tanke på hur välpacketerade och fint byggda våra andra datorer har varit så känns det konstigt att detta skulle vara så dåligt från Actinas sida i alla fall

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt att yttre kartongen inte ser ut att ha några uppenbara spår av förstörelse men inuti ser det ut som nån slängt in en handgranat och stängt dörren.

Jag misstänker i första hand UPS men om det yttre emballaget är relativt oskatt luktar det lite begraven hund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Mycket märkligt att yttre kartongen inte ser ut att ha några uppenbara spår av förstörelse men inuti ser det ut som nån slängt in en handgranat och stängt dörren.

Jag misstänker i första hand UPS men om det yttre emballaget är relativt oskatt luktar det lite begraven hund.

Är väl inte helt otippat när det saknas sånt där skum som ska hålla kvar alla komponenter. Verkar vara CPU-kylaren som tagit sig en åktur i datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Fick ut datorn nu.

Du har råkat ut för exakt samma sak som mig. Dvs att någon garanterat slitit upp det yttre emballaget, avlägsnat CPU och NVMe och sen kastat ihop skiten igen.

Tittar du noga så ser du att tejpen för den yttre ACTINA-kartongen på ena sidan säkert ersatts till transparent sådan.

Helt miffo egentligen, eftersom GPUn är det som kostar i det där bygget. Nu är allt sopor istället, bara för att någon tyckt att man kunde norpa en cpu och en ssd.

Min kom med UPS den med. Actina har ju skrivit utanpå kartongen exakt vilka komponenter som finns inne i bygget - så tillfället har väl gjort tjuven.

Min inre karton har nästan samma skärmärken som din inre corsair-kartong. Så garanterat någon klåfingrig i transportledet.

Permalänk
Medlem

Känns ju inte bra att det går till såhär. UPS borde ju få stå till svars på nåt sätt. Men hur bevisa det är ju en annan fråga.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Du har råkat ut för exakt samma sak som mig. Dvs att någon garanterat slitit upp det yttre emballaget, avlägsnat CPU och NVMe och sen kastat ihop skiten igen.

Tittar du noga så ser du att tejpen för den yttre ACTINA-kartongen på ena sidan säkert ersatts till transparent sådan.

Helt miffo egentligen, eftersom GPUn är det som kostar i det där bygget. Nu är allt sopor istället, bara för att någon tyckt att man kunde norpa en cpu och en ssd.

Min kom med UPS den med. Actina har ju skrivit utanpå kartongen exakt vilka komponenter som finns inne i bygget - så tillfället har väl gjort tjuven.

Min inre karton har nästan samma skärmärken som din inre corsair-kartong. Så garanterat någon klåfingrig i transportledet.

https://i.imgur.com/Erte4jv.jpeg

HAHA du skojar!?
Jag kollade faktiskt och tejpen är ersatt med genomskinlig sådan, även M.2-disken är bortskruvad och helt försvunnen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp det känns som att något skett i UPS ledet. Speciellt hur man skurit upp kartongen.

Jag hade ställt krav mot Amazon att ersätta med en vara som är likadan eller bättre och inte acceptera en retur och bara få pengarna tillbaka. Hade krigat för detta. Detta är onormalt. Sen får man hoppas attt de tar ett rejält snack med UPS. För illa är det och detta går nog att spåra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Är väl inte helt otippat när det saknas sånt där skum som ska hålla kvar alla komponenter. Verkar vara CPU-kylaren som tagit sig en åktur i datorn.

Sant, om de inte lagt i självexpanderande skum i chassit så finns ju risken helt klart. Sannolikt är det som andra säger någon i transportledet som öppnat och plockat åt sig delar, inte satt tillbaka skummet och slängt igen alltihop.

Borlänge och Tungelsta är inte direkt nära varandra då det ser ut som det är där respektive köpare bor. Så var är den gemensamma nämnaren för UPS transporter till Stockholm och Borlänge?