Permalänk

Router utan wifi

Hej

Söker efter en bra router utan wifi.
Max 2500 kr

Någon som har ett bra förslag.

Tack förhand

Permalänk
Medlem

Hej,

https://www.inet.se/produkt/5402738/ubiquiti-edgerouter-x

Dock behöver man konfigurera den lite, inte bara att koppla in direkt och allt fungerar. Finns massor av videos på hur och ja det är rätt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Cloud Gateway Ultra eller Cloud Gateway Max beroende på behov.

URL
Permalänk
Medlem

Jag har Mikrotik 4011. Kan rekommendera. Oslagbar prestanda för priset. Under < 5% cpu vid 500Mbit.
Finns även en efterträdare. https://www.dustinhome.se/product/5011251434/rb5009ugsin-heavy-duty-home-lab-router

Du bör dock ha ett intresse för datorer och nätverk då Mikrotiks UI är anpassat för proffesionella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Hej,

https://www.inet.se/produkt/5402738/ubiquiti-edgerouter-x

Dock behöver man konfigurera den lite, inte bara att koppla in direkt och allt fungerar. Finns massor av videos på hur och ja det är rätt enkelt.

Ser på Inets hemsida att den är upplagd: 2015-09-16. Nu vet jag inte hur länge Ubiquiti planera att uppdatera den modellen. Men en nyare modell kanske är att rekommendera som ZeeZee skriver?

Skrivet av ZeeZee:

Ubiquiti Cloud Gateway Ultra eller Cloud Gateway Max beroende på behov.

Permalänk
Expertgissare

Mikrotik gör bra grejer och har mycket kompetent mjukvara (nästan för kompetent), uppdaterar dessutom sina grejer väldigt länge. Men det är inget för den som bara vill/kan peka och klicka för att få det att fungera, lite kunskap krävs, (om än i mitt tycke inte allt för djup för att få grundläggande saker att fungera)

Vill man ha gulli gull peka klicka grejer så är väl Ubiquiti att rekommendera

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

Ser på Inets hemsida att den är upplagd: 2015-09-16. Nu vet jag inte hur länge Ubiquiti planera att uppdatera den modellen. Men en nyare modell kanske är att rekommendera som ZeeZee skriver?

absolut, tänkte bara att edgeroutern är prisvärd sett till vad man får. det har länge varit snack om att den inte ska få nån support, ingen aning om när den upphör dock. senaste firmware kom aug 2023 så det kan ju vara läge att överge den då. men vad vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

absolut, tänkte bara att edgeroutern är prisvärd sett till vad man får. det har länge varit snack om att den inte ska få nån support, ingen aning om när den upphör dock. senaste firmware kom aug 2023 så det kan ju vara läge att överge den då. men vad vet jag

Inte helt sant dock, EdgeOS 3.0 är på gång med release candidate 9 som släpptes så sent som för 15 dagar sedan. Inte så mycket nyheter, den största skillnaden är att de har moderniserat UI:t för att harmonisera med UISP-kontrollermjukvarna.

"EdgeRouter 3.0.0-rc.9 includes the below improvements and bugfixes.
Improvements
Improved Config Tree editor
Improved UI behavior when moving rules in the Firewall/NAT table
Improved security & stability
Improved Remote Access feature compatible with UISP 2.4.152 and newer
Added a modal to force users to change their password after a configuration reset
Added factory default firewall configuration dropping all traffic incoming from eth1
Added filename validation for restoring configuration uploads
Added security checks for weak passwords
Added logging of websocket client IP address to allow bruteforce attack detection
Implemented new validation checks for passwords
Disabled SSH in factory default config

Bugfixes
Fixed IPSec configuration
Fixed wireguard screen issues
Fixed various UI issues with layout and positioning

Known issues
[DPI] - Sometimes DPI reports wrong rx/tx counters.
[Offloading] - L2TP IPSec traffic is not being offloaded on Mediatek-based routers (ER-X, ER-X-SFP, EP-R6).
[Offloading] - VLAN traffic is not being offloaded on ER-12."

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

...eller WiFi-router med avstängd radio...

Går att inaktivera radiodelen i routrar med WiFi, så ökar utbudet dramatiskt.

Vill man ha smidiga funktioner som inbyggd VPN och lite enklare hantering än både Mikrotik och Ubiquiti så kostar Asus XT8 precis under 2 500 på Webhallen med diverse ethernet-portar. Jag kör en XT8 till fiber med "failover" till USB-ansluten mobil med datakort. Smidigt och lättkonfat webgui. Går säkert att fixa i proffsgrejjerna också, om man själv är proffs...

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att en router som klarar gigabit trådat behöver inte kosta mer än några hundralappar. De rekommendationer du fått är väl totalt overkill för 99% befolkningen. Men jag vet inte vilka krav du har.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Skrivet av surströmming:

Hej

Max 2500 kr

Tack förhand

Det finns flera olika lösningar. Jag har ingen aning vad du har för fler krav än att den inte skall ha WI-FI.
Jag har i många år kört en äldre dator som router.

Den första datorn jag hade som gick som router hade en Intel Core2Duo på 1.86 Ghz, 4gb DDR2 ram samt att den hade 2 st Nätverkskort på 1gbit/s vardera.
Jag lånade ut en identisk dator till en LAN förening som hade ett litet lan på 50 pers. Routern rullade på riktigt bra och dom hade inga problem alls.

Jag har bytt ut den mot en HP Elitdesk 800 G3 35W som jag fick tag på begagnad.
Det enda jag köpte extra var ett USB3 nätverkskort på 1gbit/s.
Datorn är overkill för detta ändamål, men är mycket mer energieffektiv.
Den gammla burken drog ca 80w och Elitdesken drar ca 15w.

Efter routern så har jag en HP Prosafe 1810G-24 som är en 24 port Gbit/s switch som är fläktlös.
Denna köpte jag defekt på tradera då jag vet att det är livstidsgaranti på dessa. Så jag fick den utbytt till en renoverad switch.

Operativsystemet på "Routern" är basserad på debian och heter IPFire.
Fördelen med IPFire är att det finns väldigt många nätverkskort som stöds.
Ett annat operativ heter OPNSense och pfsense som är basserad på freebsd.

Kanske kan detta vara något för dig?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Inte helt sant dock, EdgeOS 3.0 är på gång med release candidate 9 som släpptes så sent som för 15 dagar sedan. Inte så mycket nyheter, den största skillnaden är att de har moderniserat UI:t för att harmonisera med UISP-kontrollermjukvarna.

"EdgeRouter 3.0.0-rc.9 includes the below improvements and bugfixes.
Improvements
Improved Config Tree editor
Improved UI behavior when moving rules in the Firewall/NAT table
Improved security & stability
Improved Remote Access feature compatible with UISP 2.4.152 and newer
Added a modal to force users to change their password after a configuration reset
Added factory default firewall configuration dropping all traffic incoming from eth1
Added filename validation for restoring configuration uploads
Added security checks for weak passwords
Added logging of websocket client IP address to allow bruteforce attack detection
Implemented new validation checks for passwords
Disabled SSH in factory default config

Bugfixes
Fixed IPSec configuration
Fixed wireguard screen issues
Fixed various UI issues with layout and positioning

Known issues
[DPI] - Sometimes DPI reports wrong rx/tx counters.
[Offloading] - L2TP IPSec traffic is not being offloaded on Mediatek-based routers (ER-X, ER-X-SFP, EP-R6).
[Offloading] - VLAN traffic is not being offloaded on ER-12."

Tack för bra info! Jag baserade mitt uttalande på att jag sett många trådar i flera år om att supporten skulle upphöra, men aldrig sett något officellt uttalande om det.

Permalänk
Skrivet av surströmming:

Hej

Max 2500 kr

Tack förhand

Enkel dator med två (gärna Intel-) nätverkskort och OPNsense. Vet inte vad som hänt på prissidan de senaste åren, men jag köpte för ett gäng år sen en embedded/passivt kyld i3-baserad dator med fyra inbyggda NIC från Qotom för ungefär 2500 spänn. Har funkat alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag kör en edgerouter x hemma och hittade inga andra bra alternativ (med mina kriterier). För mig var det viktigt att den var kompakt, då den sitter i "kopplingsskåpet" i min lägenhet där patchpanelerna är. Routerns uppgift är bara att NATa och dela upp nätet hemma.

Man får stänga av en del funktioner för att den ska orka med gigabit, men den verkar stabil och jag är nöjd.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

Jag kör en edgerouter x hemma och hittade inga andra bra alternativ (med mina kriterier). För mig var det viktigt att den var kompakt, då den sitter i "kopplingsskåpet" i min lägenhet där patchpanelerna är. Routerns uppgift är bara att NATa och dela upp nätet hemma.

Man får stänga av en del funktioner för att den ska orka med gigabit, men den verkar stabil och jag är nöjd.

Stänga av? Man ska aktivera hardware offloading, inte inaktivera något.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

True, slarvigt av mig. Det var ett tag sedan jag konfigurerade den och jag fick för mig att men också var tvungen att göra avkall på vissa router-funktioner i och med det. Men så är det nog inte.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRouter...

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Hedersmedlem

Det säljs ju två olika teklager-enheter begagnat i marknaden just nu, de kan köra opnsense och pfsense och då har du en ganska trevlig, wifi-befriad router för inte så många pengar.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

True, slarvigt av mig. Det var ett tag sedan jag konfigurerade den och jag fick för mig att men också var tvungen att göra avkall på vissa router-funktioner i och med det. Men så är det nog inte.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRouter...

Du kanske tänker på smart queue QoS-funktionen, denna måste man hålla avstängd på alla EdgeRouter och UniFi USG-routrar om man vill bibehålla hårdvaruaccelerationen och full genomströmningskapacitet. Aktiverar man detta så stängs hårdvaruacceleration av eftersom routern bara kan göra detta via CPU:n, som ju är relativt svag på dessa routrar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk

Jag hittade en mini PC som såg väldigt intressant ut.
En Beelink EQ12.
CPU: Intel N100 cpu (4 core, 4 threads) på 3.3 Ghz
LAN:2 st 2.5 gbit/s
Hittar ingen information om vad det är för nätverkskort. Hoppas på något intel baserat för opnsense/pfsense.
Om det är realtek kort så funkar IPFire aldeldes utmärkt istället för opnsense/pfsense. Jag har ingen erfarenhet med opnsense eller pfsense. Det jag har hört är att det är väldigt bra mjukvaror. Jag har dock erfarenhet av IPFire istället och det har alltid fungerat utmärkt för mig.
Det sitter ett WIFI kort i datorn men detta går att ta ut om man vill. Annars så använder man den bara inte.
LÄNK (Ny)

Jag gjorde även en snabb sökning på ebay och hittade en begagnad som skickas från USA.
LÄNK (Begagnad)
Den kostar runt 3000 kr men man kan ju leta efter något begagnat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hasseman84:

Jag hittade en mini PC som såg väldigt intressant ut.
En Beelink EQ12.
CPU: Intel N100 cpu (4 core, 4 threads) på 3.3 Ghz
LAN:2 st 2.5 gbit/s
Hittar ingen information om vad det är för nätverkskort. Hoppas på något intel baserat för opnsense/pfsense.
Om det är realtek kort så funkar IPFire aldeldes utmärkt istället för opnsense/pfsense. Jag har ingen erfarenhet med opnsense eller pfsense. Det jag har hört är att det är väldigt bra mjukvaror. Jag har dock erfarenhet av IPFire istället och det har alltid fungerat utmärkt för mig.
Det sitter ett WIFI kort i datorn men detta går att ta ut om man vill. Annars så använder man den bara inte.
LÄNK (Ny)

Jag gjorde även en snabb sökning på ebay och hittade en begagnad som skickas från USA.
LÄNK (Begagnad)
Den kostar runt 3000 kr men man kan ju leta efter något begagnat.

Denna säger Intel 2.5gBE https://www.bee-link.com/products/beelink-eq12-n100

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ah. Tack så mycket.

Visa signatur