Data fungerat men ej ringa. Utomlands EU

Permalänk
Medlem

Data fungerat men ej ringa. Utomlands EU

Hej, är i Tyskland men har problem med att ringa.
Går bra att surfa men samtalen vill inte kopplas upp.
Roaming är aktiverat .
Kan de vara någon annan inställningarn?

Samsung s23 Comviq

Permalänk
Medlem

Det där problemet hade jag hösten 2021 i Köpenhamn. Kom dit på kvällen och det gick inte att ringa på förmiddagen efter. Sedan började det fungera på eftermiddagen, men jag vet inte om det berodde på att någon ringt till mig eller något automagiskt lagade sig.

Permalänk
Medlem

Startat om mobilen?

Har du med landskoden i telenr du ringer?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Startat om mobilen?

Ska väl säga ang. mitt inlägg ovan att jag prövade dylika varianter. Jag har redan normalt sett numren inlagda med landskoden sedan gammalt, men telefonen har även automatik för att fixa det. Testade både med och utan, plus omstart, men det hjälpte inte. Varför det började fungera (och inte fungerade) vet jag fortfarande inte...

Permalänk
Medlem

Fråga Comviq support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Startat om mobilen?

Haha de hade jag missat med +46.
Men det hjälpte tyvärr inte .
Har startat om.

Testade skicka sms och det fungerar, men det nummrwt har jag inte landskod på och fungerar ändå.
Men det kanske går via data trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Haha de hade jag missat med +46.
Men det hjälpte tyvärr inte .
Har startat om.

Testade skicka sms och det fungerar, men det nummrwt har jag inte landskod på och fungerar ändå.
Men det kanske går via data trafik.

Kör du t.ex iPhone så har jag för mig att SMS automatiskt går med mobildata om du inte ändrar det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kör du t.ex iPhone så har jag för mig att SMS automatiskt går med mobildata om du inte ändrar det själv.

TS skrev att han har en Samsung i första inlägget.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Prova att sätta operatören till Telecom, annars när jag hade det problemet så fick jag kontakta supporten. Så gjorde dom något så att det gick att ringa. Dom har en chatt på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

TS skrev att han har en Samsung i första inlägget.

Missade det. Men jag tror att Googles Messages också gör det med RCS.