EA "security violation" trots att man inte fuskar?

Permalänk
Medlem

EA "security violation" trots att man inte fuskar?

Hej,

Köpte ganska nyligen en ny dator och installerade direkt BFV, efter någon minuts spelande stängdes spelet ned med ett felmeddelande "Security violation", efter massa googlande och massa testande så gav jag upp och installerade BF1 istället. När jag startade BF1 idag var det lite uppdateringar som skulle göras, det som uppdaterades var just anti cheat. Jag startade spelet och kunde spela i 2min sedan blev jag utslängd med detta meddelande

"Security violation: EA anticheat har upptäckt en konfiguration som inte stöd. Kontrollera att ingen fuskrelated eller spelmodifierande programvara körs och start om spelet. (115)"

Jag har googlat runt som en galning, dom vanliga sakerna som rekommenderas att testa är att installera om spelet och stäng ned program som körs i bakgrunden, ex. fps-mätare och liknande, även bloatware som man får med när man installerar drivrutiner till datorn verkar kunna vara ett problem. Jag har gått igenom alla program som är installerade på datorn och tagit bort sådant som jag inte vet vad det är (efter att ha googlat programmet för att se att det är ok att avinstallera), mycket ASUS-bloatware. När jag kollar i task-managern så finns det en väldig massa program i bakgrunden som jag inte har koll på men felmeddelandet specar ju inte direkt vad som är problemet så det är svårt att veta vad som ska stängas ned.

Inget av det jag testat har gjort någon skillnad och det verkar vara ett återkommande tema när man googlar, att ingen har någon lösning.

Har någon haft detta problem och lyckats lösa det eller iaf har några tankar på vad man börja testa?

MYCKET tacksam för hjälp då det är segt att ha ny dator men inte kunna spela det man vill spela...

Permalänk
Medlem

Kolla så secure boot är aktiverat i bios, vet att tex Faceit anticheat ville ha det.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Kolla så secure boot är aktiverat i bios, vet att tex Faceit anticheat ville ha det.

Tack för tipset! Det hjälpte tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HJ1795:

Tack för tipset! Det hjälpte tyvärr inte.

Rgb program/ styra led ljus kan ge false positive

Har du anti virus? Bortom windows defender?

Har du alla drivrutiner?

Har du reparerat spel filerna?
Man kan också tag bort anti cheat så ominstalleras den

Någon I början av oktober löste det med att stänga "'AMD External Events Utility'" I process

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Du har inte något annat anticheat igång? typ EAC eller valorants?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Nu vet jag inte hur aggresivt just ea anticheat är aldrig använt det.

Men finns ju en del anticheat som letar efter program den ogillar att du har installerade som om det var ett malware och programen behöver inte äns vara igång.
Hittar den något på dina lagringsenheter den inte gillar så kommer de neka dig att starta spelet.

Den skrev inte varför den nekade dig?

Sist jag fick en deny av ett extremt aggro anticheat så var det att den hittade reshade i en mapp på en hårddisk till ett helt annat spel...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Rgb program/ styra led ljus kan ge false positive

Har du anti virus? Bortom windows defender?

Har du alla drivrutiner?

Har du reparerat spel filerna?
Man kan också tag bort anti cheat så ominstalleras den

Någon I början av oktober löste det med att stänga "'AMD External Events Utility'" I process

Tack för svar!

Jag har inget rgb vad jag känner till, finns inget i task managern som heter något med rgb.

Vad jag känner till har jag bara windows defender, jag har inte aktivt lagt till något annat.

Drivrutiner till vad tänker du? Datorn?

Jag har installerat om spelet helt och jag testade nu att reparera spelet utan framgång.

Jag har även testat ta bort anti-cheat så det installerades om, inte heller det funkade.

Skrivet av rinosaur:

Du har inte något annat anticheat igång? typ EAC eller valorants?

Nej, jag hade Punkbuster men jag har avinstallerat det, utan framgång.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Nu vet jag inte hur aggresivt just ea anticheat är aldrig använt det.

Men finns ju en del anticheat som letar efter program den ogillar att du har installerade som om det var ett malware och programen behöver inte äns vara igång.
Hittar den något på dina lagringsenheter den inte gillar så kommer de neka dig att starta spelet.

Den skrev inte varför den nekade dig?

Sist jag fick en deny av ett extremt aggro anticheat så var det att den hittade reshade i en mapp på en hårddisk till ett helt annat spel...

Nej jag fick ingen info alls om vad som skulle vara problemet, enda infon jag fick var detta:

"Security violation: EA anticheat har upptäckt en konfiguration som inte stöd. Kontrollera att ingen fuskrelated eller spelmodifierande programvara körs och start om spelet. (115)"

Det konstiga är att jag fick problemet även när datorn var helt ny, samma dag som den sattes ihop, det enda som var installerat var BFV och drivrutiner till datorn.

Vad är reshade? Hur märkte du att det var det som var problemet? Eller var det kanske ett lite generösare anti-cheat som gav lite mer info?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HJ1795:

Tack för svar!

Jag har inget rgb vad jag känner till, finns inget i task managern som heter något med rgb.

Vad jag känner till har jag bara windows defender, jag har inte aktivt lagt till något annat.

Drivrutiner till vad tänker du? Datorn?

Jag har installerat om spelet helt och jag testade nu att reparera spelet utan framgång.

Jag har även testat ta bort anti-cheat så det installerades om, inte heller det funkade.
Nej, jag hade Punkbuster men jag har avinstallerat det, utan framgång.
Nej jag fick ingen info alls om vad som skulle vara problemet, enda infon jag fick var detta:

Det konstiga är att jag fick problemet även när datorn var helt ny, samma dag som den sattes ihop, det enda som var installerat var BFV och drivrutiner till datorn.

Vad är reshade? Hur märkte du att det var det som var problemet? Eller var det kanske ett lite generösare anti-cheat som gav lite mer info?

Vilken gpu har du?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Vilken gpu har du?

AMD Radeon RX 5700 XT.

Permalänk

Åkte på en VAC-bann i CS för 20 år sedan vilket berodde på att RAM-minnet var dåligt. Det märktes även tydligt på andra sätt då t.ex. Windows uppförde sig mycket märkligt och jag fick en hel del korrupta filer... så om du inte installerat något fusk så är mitt tips att köra Memtest och/eller köra standard-inställningar gällande överklockning av CPU/RAM och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HJ1795:

AMD Radeon RX 5700 XT.

Fanns folk som fick din error code om amd service var igång

Kolla efter
"AMD External Events Utility'" i services eller processer i aktivitetshanteraren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av djupfryst_baby:

Åkte på en VAC-bann i CS för 20 år sedan vilket berodde på att RAM-minnet var dåligt. Det märktes även tydligt på andra sätt då t.ex. Windows uppförde sig mycket märkligt och jag fick en hel del korrupta filer... så om du inte installerat något fusk så är mitt tips att köra Memtest och/eller köra standard-inställningar gällande överklockning av CPU/RAM och annat.

Datorn är helt standard, inget är överklockat. Jag har "Kingston 32GB DDR5 6000MHz Fury Beast Black", det enda som "ändrats" i datorn är att man var tvungen att ställa in RAM-minnena på 6000MHz i BIOS. Förutom problem med anti-cheat funkar datorn hur bra som helst, BF1 funkade perfekt innan dom lade till anti-cheat. Finns det ändå anledning att testa ram-minnena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HJ1795:

Datorn är helt standard, inget är överklockat. Jag har "Kingston 32GB DDR5 6000MHz Fury Beast Black", det enda som "ändrats" i datorn är att man var tvungen att ställa in RAM-minnena på 6000MHz i BIOS. Förutom problem med anti-cheat funkar datorn hur bra som helst, BF1 funkade perfekt innan dom lade till anti-cheat. Finns det ändå anledning att testa ram-minnena?

Testa kör dem utan xmp/expo och se

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fanns folk som fick din error code om amd service var igång

Kolla efter
"AMD External Events Utility'" i services eller processer i aktivitetshanteraren.

Hittade inte den, finns något som heter "AMD external events client module", testade stänga ned det, utan framgång.

Testa kör dem utan xmp/expo och se

Testade det också, även då blev jag utkastad.

Orimligt att man inte kan få någon hint om vad problemet är!

Permalänk

Har också fått security violation i bf2042
I mitt fall så var det nog: icue (asus tagentborg rgb) programet som spöka. jag avinstallera icue,sedan fixa senaste version. Nu funkar det.

Permalänk
Medlem

Det här är alla program som är installerade på datorn, tycker inget av dom stämmer överens med dom som ska kunna ge problem?

Permalänk

Prova kör Driver booster 12
License key: 2A068-1B5B9-BA4F3-9C2BB

http://www.iobit.com/en/driver-booster.php

Permalänk
Medlem

Jobbig känsla som jag känner igen.
Om datan är ny skulle jag bara ha blåst rent och installerat om en ny fräsch Windows.

Permalänk
Medlem

Långsökt men vad använder TS för mus och tangentbord?

Tex tangentbord med viss makrofunktionalitet i mjukvara eller hårdvara har väl fastnat i en del autocheat kontroller.
(nollmakron på WASD-tangenterna för att ge snabbare/precisare rörelser i vissa FPS spel tex)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Prova kör Driver booster 12
License key: 2A068-1B5B9-BA4F3-9C2BB

http://www.iobit.com/en/driver-booster.php

Dagens legend är utnämnd, detta var lösningen!

Stort tack alla som kommit med tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HJ1795:

Dagens legend är utnämnd, detta var lösningen!

Stort tack alla som kommit med tips!

Vilken driver uppdaterade du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken driver uppdaterade du?

Vet tyvärr inte vilken specifik drivrutin som var lösningen, jag bara uppdaterade allt, vilket var ett gäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HJ1795:

Vet tyvärr inte vilken specifik drivrutin som var lösningen, jag bara uppdaterade allt, vilket var ett gäng.

OK skönt det löste sig 😊

Visa signatur